Totul despre autoturisme

Started by Ionut, October 01, 2016, 11:19:33 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TibiV

#585
Quote from: adiarc on September 13, 2018, 01:04:15 PM
cum facem cu sursa de producere a energiei?sau cu investitiile in retele ca sa nu crape toate

Mie asta ni se pare problema cruciala....
Noi discutam despre electrice acum, cand electricele reprezinta undeva la 0,000x din parcul mondial total.

Nici nu se simt in retele...
Dar daca parcul de alectrice va ajunge la 10%, inseamna ca energia echivalenta cu 10% din consumul de carburanti se va livra nu cu cisterna, ci pe aceleasi fire electrice de acum.

Eu stau la casa, si familia are in dotare 3 (trei) automobile.
Daca toate ar fi electrice, ar trebui sa refac toata instalatia electrica.
Iar daca si ceilalti vecini de pe strada ar avea toti masini electrice, seara cand le punem la incarcat se va face "black out" in cartier....

LE

Plus ca statiile de incarcare "moca" nu vor exista forever...
Acum exista pentru a incuraja "electrificarea".
Cand electricele vor fi o parte importanta a parcului, aceasta "incentive" va disparea.
Curentul nu se produce gratuit...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

thinker

#586
@TibiV - corect, asta e problema crucial, investitiile in retele pe de o parte, in capacitati pe de alta parte.
La capacitati nu e vorba de capacitati de producere de energie - instalam panouri, turbine grupa 1-3 ani, construim centrale termice 3-5 ani.
Problema e de capacitati de echilibrare sistem, electricele se vor incarca noaptea, si e vorba de puteri mari, prizele au 7 -9 kw/h individual.
Deci in acceptiunea mea problema cruciala sunt capacitatile de echilibrare a retelei care trebuie sa creasca si care acum constau in capacitatile hidro- lacuri de acumulare. Acestea nu se construiesc peste noapte.

Faptul ca proiectul de la Tarnita e blocat e un mare minus pentru noi. Mai sunt cateva pe Olt, o sa avem nevoie de ele curand, dar nu vor fi de ajuns.
Atuul Romaniei pana acum (ultimul deceniu poate) a fost ponderea mare a consumului casnic, acolo unde s-a redus datorita avansului technologic - becuri LED, TV LED, etc si migratiei populatiei, populatia fiind in continua scadere din 1990. asa ca nu s-a vazut dramatic lipsa investitiilor din domeniu.
Se consolideaza in schimb consumul industrial, care va mai creste si care cuplat cu consumul nou din electrificarea transporturilor o sa forteze sistemul energetic national.



Infrastructura de transport e sistemul prin care circula sangele unei tari. Romania are prea multe cangrene, prea multe artere lipsa.

drrond7

Tine mai degraba de siguranta circulatiei, dar ca stire o postez aici:

stire
Carpe Diem!

cristi5

#588
Tibi ti-am mai scris asta, tot tie, dar hai ca mai zic odata, ca poate era pe alt topic si nu faci legatura :lol:

Quote from: TibiV on September 13, 2018, 01:40:59 PM
Eu stau la casa, si familia are in dotare 3 (trei) automobile.
Daca toate ar fi electrice, ar trebui sa refac toata instalatia electrica.
Iar daca si ceilalti vecini de pe strada ar avea toti masini electrice, seara cand le punem la incarcat se va face "black out" in cartier....

Cati km fac pe zi masinile alea? Cumva sub 30? Adica sub 6 kWh/zi /masina? 18 kWh in total?

Adica daca schimbi vreo 10 becuri de 100W si pui LED ai compensat. Si inlocuiesti un TV  cu unul modern si subtirel.

Daca le pui in priza deodata poate o sa ai o mica problema. Dar hai sa nu exageram. E ca si cum ar baga toti vecinii calcatorul in priza (ceea ce, daca nu gatesc pe gaz, se intampla oricum)

Si fii linistit ca nu isi cumpara toti vecinii plug-in (EV sau hibrid) deodata. Nici tu nu cumperi trei deodata. Reteaua are timp amplu sa se adapteze daca chiar creste sarcina. Dar nu cred ca va creste asa mult, nu in cazul alimentarii casnice cel putin.

La consumul casnic pentru mai multe EV, vor aparea probabil produse care le incarca pe rand. Ca 6 kWh bagi intr-o masina in 3h la o siguranta de 10A. In 9h (cand familia doarme) le-ai incarcat pe toate trei.

TibiV

Sorry, nu pot da "quote" ca mi s-a prăjit "tovarășul" Windows... (Deci postez de pe mobil, apăs cu "cârnații" și aștept surprizele lui "Auto Corect"...

Deci "pe local", din ce am reţinut, pentru că postez pe mobil...

Eu doar încercam să sugerez gravitatea problemei atunci când "electricele" se vor generaliza.

Fă un calcul simplu... Care este "puterea" livrată astăzi cu cisternele în benzinării....

Vezi apoi câtă putere pot duce "sârmele" de acum

Dacă îţi iese "tanda pe manda", atunci OK....
Mie NU îmi iese...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

GrmmrNzi

Quote from: cristi5 on September 14, 2018, 10:10:03 PM
Quote from: TibiV on September 13, 2018, 01:40:59 PM
Eu stau la casa, si familia are in dotare 3 (trei) automobile.
Daca toate ar fi electrice, ar trebui sa refac toata instalatia electrica.
Iar daca si ceilalti vecini de pe strada ar avea toti masini electrice, seara cand le punem la incarcat se va face "black out" in cartier....
(snip)
Daca le pui in priza deodata poate o sa ai o mica problema. Dar hai sa nu exageram. E ca si cum ar baga toti vecinii calcatorul in priza (ceea ce, daca nu gatesc pe gaz, se intampla oricum)
(snip)
La consumul casnic pentru mai multe EV, vor aparea probabil produse care le incarca pe rand. Ca 6 kWh bagi intr-o masina in 3h la o siguranta de 10A. In 9h (cand familia doarme) le-ai incarcat pe toate trei.
+1

referitor la (1): De fiecare dată când opresc motorul i3-ului, pot seta ora la care plec și dacă încărcarea să pornească imediat sau astfel încât la ora plecării bateria să fie plină. Poate e și la alte mașini la fel. Deci o încărcare bruscă se poate evita încă de azi.

referitor tot la (1): în clădirea mea cu 9 apt., așa un pic mai veche, toate "aragazele" sunt electrice (trifazic, 20A), iar opt locatari încălzesc electric și apa de la baie, cu "durchlauferhitzer" (tot trifazic, tot 20A). Clădirea în sine e conectată la rețea cu o "țeavă" de doar 100A (cu siguranța de rigoare de la furnizor, la care noi nu avem acces, dar vai și amar de de noi dacă sare). Deci este posibil să se distribuie consumul de la sine, în mod natural.

referitor tot la (1): i3-ul mă mai lasă să setez și câtă putere să tragă. Când încarc de acasă de la monofazic (foarte rar...) îl las la minim, ceea ce înseamnă puțin sub 2kW (8A). Impactul asupra rețelei e mult mai mic decât dacă doi vecini încep să se spele pe mâni în același timp. La încărcarea la priză normală (Schuko) veriga cea mai slabă e priza în sine.

referitor la (2): la noi la firmă se implementează un sistem inteligent de încărcare, și vorbesc aici de vreo 50-60 de stații. Toți dârlăii care au electrice își conectează mașinile dimineața cam în același timp, dar încărcarea nu începe imediat, ci se distribuie de-a lungul zilei. Astfel de sisteme o să fie deja mainstream (sper eu...) la vremea când procentul de electrice va atinge valori critice. "Smart meters", "smart grid".

PS: Tibi, am văzut acum noul tău post. Ai dreptate, dacă într-adevăr toate "fosilele" se înlocuiesc brusc cu electrice. Dar nu e cazul. În primul rând, tranziția e lină și tehnologia are timp să se adapteze. Și - mai important - eu nu cred că e fiabil ca toate să fie înlocuite, ci doar un procent semnificativ (și anume cel care deservește curse scurte și multe, gen trafic de oraș). În viitorul ideal e loc și de ardere internă, e loc și de hidrogen (sper că-și vor rezolva problemele de fiabilitate și eficiență).


nirolf

#591
Mai trebuie luată în calcul și eficiența, la motoarele termice e pe undeva pe la 30%, la electrice e mult mai mare, cred că pe la 90%. Deci din start ai împărțit numărul de  cisterne la 3.

Bonus: scapi și de cisterne, care consumă și poluează la rândul lor.

TibiV

#592
La motoarele termice randamentul este într-adevar pe la 30%, iar la electrice la vreo 90%....

Dar uiţi un "mic amănunt": cam 80% din electricitatea produsă pe glob este produsă tot în "motoare termice".
Li se spune "termocentrale".
Nu au doar 30%, ci undeva pe la 50%...
(Calcul care privește doar "cărbune intrat pe poartă, energie electrică ieșită pe poartă". Fără ridicări de tensiune, transport, căderi de tensiune în cascadă până la "end user"...)

Hai să fim serioși.
"Electricitatea" nu vine curată (și gratuită) la prize....
Da, de acord, scoatem 1.000.000 de ţevi de eșapament din București.
Și scoatem fumul echivalent cu 900.000 de ţevi de eșapament în altă parte. Rovinari, Mintia , Ișalniţa, CET Sud....
You name it....
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

GrmmrNzi

^
îți dau dreptate aici - și din punctul meu de vedere, EV-urile nu sunt panaceu. DAR: EV-urile sunt o foarte bună soluție pentru poluarea în orașe. Acum poate că poluarea și CO2-ul (doar) se mută la cucurigu, dar speranța e că sursa de energie se schimbă în regenerabil, și atunci poluarea se elimină aproape complet - fără a schimba mașinile.

cristi5

#594
TibiV, ideea e ca flexibilitatea pe electric e mult mai mare. Si la consumator, si la producator.

La consumator, aparatele electrice sunt tot mai economice. Actuala retea e dimensionata pt becuri de 100W (care nu mai  exista) TVuri de cateva sute de W (idem), radiatoare si boilere de mii de W (care mai exista dar pot fi inlocuite cu pompe de caldura care au randament de cateva ori mai bun).

Per total, datorita acestor modernizari (exista deja case producatoare nete de energie!) care au loc continuu s-ar putea ca consumul casnic sa ramana acelasi chiar daca electrificarea automobilelor e totala. 6kWh/zi/masina e foarte putin la o siguranta principala de 20A (e o ora si jumatate de consum din cele 24). S-ar putea ca electricele sa salveze de fapt producatorii de energie care se uita cum scade an de an consumul casnic.

La producator, termocentralele sunt doar o componenta. Chiar daca ar fi numai termo, pierderile avand loc la sursa, nu la destinatie, energia transportata pt mobilitate e de 3 ori mai putina pe electric decat pe termic.

Odata ce iei in considerare diversitatea surselor de electricitate, si progresele care au loc (de la nuclear la fotovoltaice si eolian),  e clar ca potentialul la electric e foarte bun.

Electrificarea transportului de marfa e alta poveste dar progresele cu drumuri electrificate sunt foarte interesante. Sau se poate trece pe feroviar

dr4qul4

Eu stau in Vitan si reteaua de aici nu e proiectata pentru ce spui tu. Si cam la fel e in tot Bucurestiul. Da, Ceaușescu a facut firele pt becuri de 100 si pt televizoare mari. Dar erau pt 1 televizor si pt 1 masina de spalat manuala. Nu a luat in calcul o masina de spalat cu uscator (cred ca sunt singurul din bloc cu asa ceva, si asta consuma destul), nici cele 2-3 aere conditionate de apartament (bine ca inca sunt destui care nu-l tin pornit prea mult ca ii trage curentul), nici pt lifturi moderne, nici pt aragaze electrice, nici pt 3 televizoare in fiecare casa, nici pt 10 de gadgeturi (telefon, aparat foto, pc, tableta, PS, rame foto, camere video de supraveghere) , aparate pt tantari, masina de spalat vase si nici pt atat de multe magazine si cladiri de birouri (care consuma curent si noaptea).
In zilele calde, in Bucuresti se opreste curentul. Reteaua pur si simplu nu poate face fata atunci cand se pornesc aerele  conditionate. Stai sa-si cumpere toti, sa se invete ca afara cu ele pe 16 g, sa-si ia si uscatoare de rufe si masini de spalat vase, plus televizoare de 150 si sa vedeti atunci distractie.
Sa-ti amintesc ca atat cladirile de la timpuri noi cat si park lake mall si-au tras curent separat de la km distanta, pentru ca reteaua nu putea duce?
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

kitsune

Ok, EV nu e o soluție (ziceți voi) dar măcar e un început. De a scoate
din orașe țevile astea ce produc duhori. Sincer, pentru mine cea mai mare invenție de la Dacia 1300 încoace nu e aerul condiționat ci recircularea și filtrul ăla de aer.
Că să stăm strâmb și să judecăm drept, tehnologia de producere a energiei electrice (chiar și din cărbune) e mai puțin poluantă decât un ICE, mai ales diesel, mai ales mai vechi, gen autobuzele și microbuzele din Constanța sau SUV-urile de mâna a cincea 😠.
Iar o termocentrală nu produce SOx și NOx.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

cristi5

#597
^^ M-as mira ca un apartament comunist sa aiba mai putin de 10A (al meu la Arad atat avea cred). La 10A incarci un EV mediu care consuma 0,2kWh/km pt 10 km intr-o ora! Si incarci noaptea cand nu prea ai alti consumatori. Daca nu vrei sa sara siguranta blocului sa ramai neincarcat, pui un timer sa incarce noaptea. Exista timere simple si pt folosire in aer liber, scandinavii le folosesc la incalzirea habitaclului.

Deci 2kWh pt fiecare 10 km *noaptea* sunt convins ca gasesti si in blocurile comuniste. Acolo e oricum problema de cablu.

Pana cand se vor putea organiza locatarii sa-si electrifice parcarea vor exista instalatii care incarca vehiculele pe rand asa incat sarcina sa fie plafonata la suta/sutele de amperi a/ale blocului.

Fireste producatorii vor trebui sa creasca productia de noapte, dar sunt de obicei f bucurosi sa faca asta, curentul de noapte il vand cel mai ieftin. Nu va merge solar, fireste, dar mege eolian compensat cu hidro si termo.

"Problema de cablu" inseamna si ca vine cineva si-ti fura curentul, dar se vor gasi solutii tehnice si pt asta.

TibiV

#598
Quote from: yk17fox on September 15, 2018, 12:50:24 PM
Ok, EV nu e o soluție (ziceți voi) dar măcar e un început. De a scoate din orașe țevile astea ce produc duhori.
Noi nu am spus ca nu este o solutie.
Noi am spus ca daca doar producem/vindem electrice fara sa ne procupam de modul in care vom transporta elecricitatea necesara, atunci vom avea pene de curent frecvente si generalizate.
Si asta mult inainte ca parcul de electrice sa ajunga la un sfert din total...

Quote from: yk17fox on September 15, 2018, 12:50:24 PM
Iar o termocentrală nu produce SOx și NOx.
NOx nu, SOx mult....
La cele pe carbune cele mai mari investitii dupa aderarea la UE au fost cele in echipamentele de desulfurare...
Ploile acide au fost "inventate" de termocentrale...

@cristi5,
nu stiu daca calculul individual/per apartament este relevant.
Incearca sa iti imaginezi ca vom avea in Romania 1 milion de EV (din cele vreo 8 mil. existenta acum) si vei vedea ca nu mai este atat de simplu.
Mai ales ca termenul "noapte" este foarte relativ.
Iarna incepe la ora 16 si se termina pe la 8 a.m. ...

Baga in priza un milion de masini in ianuarie la ora 20 si spune-mi cum o sa fie.
Nu o sa apuc eu momentul ala, dar as fi curios sa stiu raspunsul... ;)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

kitsune

Da, am greșit. Doar NOx. Asta e, sunt obosit, trezit la 3 dimineața ca să prind un zbor la 8:40.
Eu sper că rețeaua se va upgrada odată cu creșterea vânzărilor de EV. Și nu cred că oamenii vor încărca neapărat acasă, odată cu creșterea capacității bateriilor va deveni mai fezabil să încarci odată de două ori pe săptămână la un Supercharger. Sper doar să avem și noi d'alea
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence