News:

.

Main Menu

Discuții cu și despre CNAIR

Started by Ionut, October 12, 2015, 06:17:56 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

alecu26

În cnadnr au crescut salariile când Boc/Base au tăiat la toți 25%. Chiar și la mulți din structura centrala salariile sunt foarte mici....dar un procent mult prea mare au salarii pur și simplu ENORME.  Pentru a putea da salarii cât mai mari fiecare e un mic șef de proiect, de birou, de direcție,  și orice alt fel de șef va puteti închipui.  La acei bani garantat se pot aduce oameni din privat.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

adiarc

Vancouver.....la partea cu un nou CNADNR , de la zero....sunt perfect de acord

Si exemplul dat de tine , acum ceva timp ( cel cu modelul DNA ) , creat cu tineri de 24-30 de ani e perfect....

poate nu m-am exprimat suficient de clar , dar nici eu nu doresc pastrarea ,nici macar a unui sg.angajat din actuala structura
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

alecu26

În atare condiții cum poți sa justifici ca unele proiecte de centuri nu se încep pe motiv ca nu îndeplinesc nu știu ce simulare din MPGT?  Oare chiar așa naspa ar fi fost sa înceapă lucrările la stei și Aleșd. ......chiar dacă se fac de la buget?
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

adiarc

Neinteresant pt ei......scopul ( si cu actualul guvern ,cel putin pana la proba contrarie ), a rămas același -economii peste tot pt a creea spațiul pt pomeni.....ultima promulgare a acelor 10%,este cat se poate de grăitoare.....da-le naibii de drumuri
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

jalemare

Nu avem drumuri pentru că un profesor de liceu va câștiga 1.800 lei?!
Serios?!
Dar despre economia neagră și evaziunea fiscală, estimate la 30 miliarde euro/an nu e nimic de spus?!  O fi chiar atât de greu, de exemplu, să crească gradul de colectare al TVA-ului de la 50% la 60%?  Chiar dacă am rămâne la coada Europei tot ar însemna vreo 4 mld. E în plus. Sau să lase în pace, un an de zile, Hidroelectrica și CEO  :lol:
Cât timp nu ești în stare să cheltuiești două miliarde de la UE, ar fi crimă să arunci cu bani de la buget. Nu când te numești CNADNR!

bond

nu cred ca trebuie dati afara _toti_  din cnadnr. oricat de tentant e un fresh start, dureaza pana cand o organizatie de pornita de la zero incepe sa dea randament. ne place sau nu, sunt oameni in companie care au adunat expertiza in proiecte
problemele in cnadnr-ul actual sunt politizarea (care cauzeaza) si ineficienta
ambele se pot rezolva relativ rapid: conducere ne-numita politic (pe bune) si adoptate/adaptate best practices din experienta vecinilor (HU, PL). asta dupa un audit care sa scoata in evidenta probleme de eficienta

frunzaverde

#81
Quote from: bond on November 30, 2015, 06:43:57 PM
nu cred ca trebuie dati afara _toti_  din cnadnr. oricat de tentant e un fresh start, dureaza pana cand o organizatie de pornita de la zero incepe sa dea randament. ne place sau nu, sunt oameni in companie care au adunat expertiza in proiecte

Eu unul nu-i vad. Hai sa vedem exemple de "expertiza":

Exista o lipsa de intelegere a conceptelor de baza:

- Nimeni in CNADNR nu intelege ce-i aia FIDIC Galben, de exemplu, si o dau inainte cu liste de materiale, ceea ce la FIDIC Galben e absurd
- Nimeni in CNADNR nu intelege ce-i aia "infrastructura moderna". E nevoie sa venim noi sa le spunem de concepte precum noduri pe trei nivele la o centura a unui oras de 2 milioane de locuitori.
- Nimeni in CNADNR nu intelege ce-i aia "retea de autostrazi". Dezastrul de master-plan practic refacut de noi si de UE a aratat cat de putina intelegere asupra nevoilor Romaniei exista in CNADNR.

Exista o lipsa de calitate in pregatirea, managementul si organizarea contractelor de lucrari:
- Toate lucrarile ajung in contestare la diverse curti de apel. Nu, contestarea nu vine din "contestita cronica", vine din gauri exploatabile in documentatie. Daca nu ar exista astfel de gauri, "contestita" ar disparea rapid.
- Toate lucrarile, aproape fara exceptie, sunt intarziate. Orice problema minora, de exemplu o amarata de pestera cu lilieci, un amarat de cimitir neautorizat, niste coloane forate rupte, o schimbare de traseu pe cateva sute de metri, o neintelegere intre doua concepte (pod si podet) etc. duc la intarzieri cu lunile de lucrari. Astea sunt lucruri minore pe care un beneficiar le poate rezolva in cateva ZILE in mod normal intr-un proiect condus civilizat. La noi dureaza ANI, si intotdeauna cu stop-gaps.
- Toate lucrarile au suferit de macar un episod de "stop-and-go", ceea ce in lucrari de infrastructura este rarisim, si o situatie de extrema gravitate. Oprirea lucrului ar trebui sa fie ultima reduta - in SE sau DK, de exemplu se soldeaza cu demisii si cu sanctiuni daca se intampla asta din vina beneficiarului, si cu "lista neagra" daca se intampla din vina contractorului. Nu stiu cand s-a intamplat ultima oara o oprire neplanificata sau o incetinire neplanificata in SE sau DK. Chiar nu stiu. In Romania toate santierele au meteahna asta.

Exista o lipsa de calitate in organizarea institutiei:

Practic, totul e la discretia "safului" care e practic papusa ministrului.

Unde e competenta?

Quote from: bond on November 30, 2015, 06:43:57 PM
problemele in cnadnr-ul actual sunt politizarea (care cauzeaza) si ineficienta

Si politizarea si ineficienta vin din doua locuri:
1. organizarea institutiei care e execrabila, fiind facuta pentru a favoriza "yes men" politici si nu pentru a manageria o retea de drumuri.
2. lipsa calitatii si incompetenta personalului angajat.

Quote from: bond on November 30, 2015, 06:43:57 PM
ambele se pot rezolva relativ rapid: conducere ne-numita politic (pe bune) si adoptate/adaptate best practices din experienta vecinilor (HU, PL). asta dupa un audit care sa scoata in evidenta probleme de eficienta

Nu, trebuie reorganizata din temelii institutia. CNADNR este organizata pe fundatiile vechiului AND, care la randul lui e organizat pe fundatiile Directiei Drumuri din MT-ul comunist. Inca, in multe locuri, CNADNR-ul nu intelege care ii e rolul ca beneficiar, si se crede, in continuare, cand consultant, cand constructor, cand totul-la-un-loc... Pentru ca AND-ul si DD-ul dinainte nu a fost construit cu o organizatie apta sa implementeze contracte pe modelul tripartit FIDIC - nu, organizatoric traieste inca in lumea din 1970 comunista, cand erau simpli executanti ai planului cincinal.

Si cu ce dracu de oameni sa adoptam best practices? Cu oameni care nu dau dovada de minim profesionalism, si la 13 ani dupa schimbarea numelui institutiei, au inca adrese de e-mail cu andnet.ro?. Cu oameni care nu au intrat in pamant de rusine cand Sova si Neaga au prezentat mizeria de harta din prima versiune de master-plan? Cu oameni care au aprobat harta sovietica pe un document public? Cu oameni care supun discutiei publice variante de traseu pe un forum adhoc? Cu oameni care nu inteleg ce-i aia contract FIDIC si se simt mai bine cu contracte de antrepriza generala din 1987? Cu oameni care gasesc ca solutie la probleme de contractare internalizarea functiei unui alt actor in CNADNR (cand toti au externalizat complet, cu exceptia DE, serviciile de intretinere si mentenanta)? Cu oameni care fac un slide show inept despre peajul de la Fetesti iarna vorbind despre vacanta, il pun pe prima pagina a site-ului corporativ, si nu sunt in stare sa puna slide-urile in ordine sau sa seteze slide-show-ul pe numarul corect de slide-uri incat de o saptamana ultimul slide e negru? Nu, nu se poate. Trebuie sa plece. TOTI. Pana la ultimul. Poate sa ramana doar femeia de serviciu. Ea e singura care face treaba acolo.

Ma-sa, eu, daca eram angajat la CNADNR, cand ii vedeam ca puneau mizeria aia de prima versiune de masterplan pe teveu, imi scriam demisia si o inmanam primului sef pe care il gaseam. Nimeni nu a facut-o, deci toti trebuie dati afara. Pentru ca tot ce au fost capabili sa produca a fost un document demn de times new roman, in care Bucuresti - Iasi se face cu doua treceri de munti, in loc de un drum drept de campie. E ridicol.

Pana la urma, putem selecta un administrator de retea de drumuri prin licitatie publica. Ungurii, croatii, Vinci-autoroutes, SANEF etc. etc. pot prelua administrarea, cu anii de experienta si constructii pe bune in spate, cel putin temporar, pana ne punem noi administratori pe picioare. Cu legatura cu ministerul preluata de o directie cu 5-10 oameni care zbarnaie de competenta in Minister, platiti (contractati si ei prin licitatie) cu 10-15 kEUR pe luna. Si-atat. Cum suntem in UE, regulile sunt aproape identice ca in FR sau ES sau DE, asa ca nu ar fi un stop-gap mai mare ca inca o luna cu Neaga si Pop si compania de maimutoi incompetenti din CNADNR.

Singura solutie este urmatoarea:

Propunere de lege:

Art. 1. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania S.A. se lichideaza prin procesul de lichidare voluntara initiata de proprietarul pachetului majoritar de actiuni, Guvernul Romaniei prin decizia AGA din XX/XXXX.

Art. 2. Concesiunea elementelor infrastructurii autostrazilor si drumurilor nationale, asa cum este metionata in anexa 2 a OUG 84/2003 se C.N.A.D.N.R. se incheie cu titlu imediat. Predarea-primirea se va face de catre o comisie consituita de Ministerul Transportului si CNADNR.

Art. 3. Guvernul Romaniei se substituie CNADNR ca parte in orice contract cu finantare externa semnat de catre CNADNR si avand ca obiect bunurile numite in art.2.

Toata asta impreuna cu o lege care concesioneaza managementul autostrazilor unei firme specializate in asa ceva. Dureaza 20 de minute. Si gata. CNADNR e o amintire. Pentru ca CNADNR nu are in proprietate autostrazi sau  DN-uri. Sunt concesionate de guvern CNADNR pentru administrare.

Quote from: jalemare on November 30, 2015, 05:43:06 PM
Dar despre economia neagră și evaziunea fiscală, estimate la 30 miliarde euro/an nu e nimic de spus?!  O fi chiar atât de greu, de exemplu, să crească gradul de colectare al TVA-ului de la 50% la 60%? 

Da. Este. Ai nevoie de urmatoarele:

- un sistem de statistica capabil sa obtina, proceseze si analizeze in timp real micro-date pentru a vedea de unde apar "gaurile". Costurile unui asemenea sistem sunt de sute de milioane de euro si se implementeaza pe parcursul multor ani (pentru ca vorbim de sisteme ultra-specializate si de personal ultra-specializat care sa le construiasca si foloseasca, ca si de personal ultra-specializat care sa analizeze datele).

- un regim de impunere si un aparat de impunere mai performant. Ceea ce inseamna reforma ANAF, care e in desfasurare, dar aici vorbim de un proces care dureaza 5-6 ani si necesita resurse mari (200+ milioane de Euro sunt cuprinse in proiectul curent de reforma, din multiple surse, printre care UE si BM).

- un regim de bancarizare si de-cash-izare a economiei puternic sustinuta de stat si de banci. Altfel nu rezolvi "economia neagra". Problema cu asta este ca vorbim de investitii de miliarde atat de la stat cat si de la privat.

Rata de necolectare la TVA in Romania este de 41% raportata la PIB, care, da, este cea mai mare din Europa. Problema este ca Romania are o chestie unica in UE - o proportie mare a populatiei nefiscalizata deloc (asa numitii lucratori in gospodarii individuale, sau agricultura de subzistenta) ocupati in agricultura. In jur de 27% din populatia Romaniei si estimativ 5% din PIB. Orice incercare de a-i taxa pe astia va rezulta intr-un imens scandal public. Plus ca oricum nimeni nu stie cat este contributia astora la PIB, estimarile INS sunt extrem de grosiere, si, uitandu-ma un pic peste ele par exagerate. Excluzandu-i pe astia, ajungem la o rata de necolectare similara cu cea din Letonia sau Polonia sau Italia.

Quote from: jalemare on November 30, 2015, 05:43:06 PM
Chiar dacă am rămâne la coada Europei tot ar însemna vreo 4 mld. E în plus. Sau să lase în pace, un an de zile, Hidroelectrica și CEO  :lol:
Cât timp nu ești în stare să cheltuiești două miliarde de la UE, ar fi crimă să arunci cu bani de la buget. Nu când te numești CNADNR!

E nevoie de bani de la buget pentru a putea odata cofinanta proiectele europene, si a doua oara pentru a realiza proiecte complementare, de mai mici dimensiuni.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Ionut

Va rog nu discutati problemele economice aici, aveti thread special pentru asta.
Aici discutam doar despre CNADNR. Multumesc!

adiarc

Inca nu exista vointa/competenta pt acest lucru......eu ma gandeam sa incepem in paralel constructia de la zero a unui Cnadr.....fara nici macar un om  ,din vechiul Cnadnr.....cand aud tampenia asta cu "continuitatea", imi vine sa  innebunesc.....si ulterior sa predam totul noului Cnadnr..

Insa intradevar ,ideea ta cu aceea concesiune catre companii specializate mi se pare mai buna

propun Api un demers pt desfiintarea integrala a Cnadnr.....am spus-o de nenumarate ori....cu solutia lui Mihai de concesionare

Nu mai putem sa ne scaldam la nesfarsit in mizeria asta in care absolut toate proiectele derulate de Cnadnr merg execrabil
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

nicolaem

e acum live Ciolos la Moise Guran la Europa FM.
Exact asta ii spunea Moise, sa dea afara toti oamenii de acolo.

alecu26

Măcar sa pună acel manager privat cum trebuia și cum îi cer atâtea instituții.  Și nu sa fenteze chestia ăsta cu tot felul de tertipuri.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

bond

@frunzaverde e greu sa nu fiu de acord cu ce zici, cnadnr e ca o masea stricata
doar ca n-o sa vedem o 'extractie' in viitorul apropiat ci maxim o plomba, care sper sa fie neaga out/'tehnocrat' in

alecu26

#87
cu o floare nu se face primavara. Stiu ca suna desuet...dar chiar nu te poti lupta cu sistemul. Trebuie sa se ajunga la o masa critica de oameni ca sa poti misca ceva.

Poate o solutie ar fi efectiv implemntarea unor sisteme de bonusuri. Adica....ai 2000 RON salariu fix (sau gasiti voi o suma rezonabil de mica ca totusi oamenii aia trebuie sa traiasca si iarna, sau si când in departamentul lor nu se fac cine stie ce proiecte), dar mai iei si 0.001% din facturile constructorilor depuse in acea luna, sau banii decontati de POST...ceva de genul asta.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

AFC

Da, cam asa ceva, dar asta presupune o grila de salarizare de baza cu componente de genul: incadrare de baza, vechime, functie... fara tot felul de sporuri ciudate care se acorda prin institutii. Peste aceste venituri, sa le zicem standard, sa se introduca grile de bonus pentru atingerea obiectivelor. Cred ca la acest moment daca le-am cere sa implementeze KPI-uri am fi prea visatori, dar prime de obiectiv s-ar putea stabili usor.
"Intr-o epoca de minciuna universala, sa spui adevarul este deja un act revolutionar" - George Orwell