Economia Romaniei: discutii, proiecte, conexiuni cu infrastructura

Started by Ionut, April 18, 2015, 09:00:58 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

mircea

Buba aici nu e de unde provine politicianul X sau Y ci sistemul centralizat.

cristi5

De acord cu sistemul centralizat, dar si intr-un sistem centralizat, centrul trebuie sa se poata deplasa la periferii...

Cred ca ghinionul Moldovei e ca nu se afla in drum spre nici o directie importanta pentru centru si nici pentru vreun coridor UE prioritar. Adica nici de la centru spre Occident, nici spre port, nici spre mare, nici spre munte.

Eu inteleg evolutia asa: (nu-i putem zice strategie...)

A1, A2: coridor de transport de importanta majora
A3: electoral, pentru voturile ardelenilor care au tot votat altfel decat restul tarii, plus geopolitic, NATO, etc
A10: legatura A1 cu ciotul din A3 care s-a putut face, in incercarea de a atrage niste fonduri europene, cu suport puternic in cifrele de trafic

Daca inteleg eu bine, doar A3 s-a pornit cat de cat "pentru ardeleni" (pt votul lor de fapt, mi-amintesc faimoasa prima lopata sapata in 2004 de ceva politician) iar A10 a venit ca o consecinta destul de bine fundamentata.

O intrebare ramane de ce s-a preferat legatura centru-Occident prin Ardeal cand se putea face prin Oltenia si Banat. Raspunsul e probabil mai vechi decat A1 Bucuresti-Pitesti. Probabil cand faci o asemenea legatura vrei sa asiguri o artera cat mai centrala.

Revenind la descentralizare, si intr-un sistem descentralizat cred ca reteaua nationala de transport e treaba statului, nu a regiunilor.

Oricum descentralizarea nu e treaba usoara, eu cred ca e nevoie si de un suport cultural. Adica micile comunitati sa se poata administra singure si sa nu astepte sa "li se dea" de la centru.


Io

Quote from: cristi5 on May 08, 2016, 10:47:22 AM
(...)micile comunitati sa se poata administra singure si sa nu astepte sa "li se dea" de la centru.

Trebuie sa te contrazic aici: 2/3 dintre comunele Romaniei (orase, comune, sate) nu sint "viabile" economic ci traiesc din redristribuire de la judet/centru pentru a-si putea plati utilitati, salarii, colectarea gunoiului daca e cazul etc. De investitii din fonduri proprii (de orice forma ar fi ele si in orice domeniu) nu se poate pune problema.
Se poate argumenta cu destul temei ca in afara unor insule de dezvoltare (situate in 14 judete + Bucuresti) si a citorva exceptii (vreun sat/comuna/oras conduse mai bine, luati ca exemplu Comuna Garda de Sus, jud Alba) restul Romaniei e falit.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

GDPR

"Lucrările de construcţii au scăzut neaşteptat în luna martie a acestui an, cu 0,3%, comparativ cu aceeaşi lună din 2015, după un început de an în creştere susţinută, regresul fiind determinat în special de reducerea lucrărilor la clădiri nerezidenţiale, potrivit datelor publicate vineri de Institutul Naţional de Statistică (INS).
(...)
Datele INS arată că, în martie 2016, s-au înregistrat creşteri, comparativ cu a treia lună din anul trecut, la clădirile rezidenţiale, cu 7,7%, şi la construcţiile inginereşti, cu 4%. Singura categorie pe minus a fost cea a clădirilor nerezidenţiale, care a înregistrat în martie o scădere cu 11,1% faţă de martie 2015, trăgând în jos tot sectorul construcţiilor."

http://adevarul.ro/economie/imobiliare/lucrarile-constructii-scazut-03-luna-martie-afectate-evolutia-slaba-sectorul-nerezidential-1_57358b305ab6550cb8e57e73/index.html

cristi5

Quote from: Io on May 10, 2016, 08:12:14 PM
Trebuie sa te contrazic aici: 2/3 dintre comunele Romaniei (orase, comune, sate) nu sint "viabile" economic ci traiesc din redristribuire de la judet/centru pentru a-si putea plati utilitati, salarii, colectarea gunoiului daca e cazul etc

Stiu, dar asta nu inseamna ca nu se poate face nimic... Situatia de acum nu face decat sa perpetueze puterea baronilor locali si a super-baronilor centrali. Care vor sa traga autostrada prin judetul lor, pe post de (inca o) pomana.

Solutii exista: unitati administrative suficient de mari ca sa se poata sustine, impozitul pe venit platit la comuna (pt ca cei ce lucreaza in alta parte sa contribuie acolo unde locuiesc) si numai ce depaseste o anumita suma directionat la stat, transfer de taxe de la comune bogate la cele sarace prin mecanisme fixe care elimina arbitrarul centrului si chiar al judetului, etc, etc.

Sigur, descentralizarea nu e panaceu universal. Tocmai m-am intors din Sillicon Valley... Un procent fix din impozitul pe proprietate se duce la scoli. Procentul e foarte greu de schimbat, e o lege locala, plus ca daca vrei sa dai mai mult la scoli trebuie sa iei de la pompieri sau din alta parte. Rezultatul e ca in zonele unde o casa obisnuita de 150-200 mp costa 2 milioane de dolari si plateste 25k pe an impozit pe proprietate, scolile sunt de-a dreptul rasfatate. La numai cativa km sunt zone cu latino si afro-americani, cu locuinte ieftine, unde scolile sunt fireste la limita subzistentei...


GDPR

In premiera cred, pe site-ul MF s-a publicat executia bugetara pe anul 2015 pentru fiecare proiect semnificativ finantat de la bugetul de stat: http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/buget/sitebuget/Listaproiectinvestpubprincipaliordonatori16052016.pdf

GDPR

Quote from: adrian rosca on April 25, 2016, 11:09:43 PM
Executia bugetara pe primele 3 luni pe parte de investitii sta ceva mai bine decat cea de anul trecut

La fel si cea pe primele 4 luni, cu exceptia cheltuielilor de capital de la bugetul de stat (prima coloana din tabel):

http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/buget/executii/BGCaprilie2016.pdf

http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/buget/executii/BGCaprilie2015.pdf

In schimb cheltuielile cu protectia sociala de la bugetul de stat au crescut semnificativ: 7,2 miliarde fata de 4,75 anul trecut.


TibiV

Quote from: NGC20 on May 31, 2016, 09:49:43 PM
Nu avem un topic pentru irigatii, asa ca pun aici.

Cred ca merge si la "Baraje si amenajari hidrotehnice", dar este mai bine ca ai pus aici.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

GDPR

Întrebată dacă Guvenul a luat o decizie privind solicitarea FMI de a amâna măsurile de relaxare fiscală care vor intra în vigoare de anul viitor, Dragu a precizat că Executivul nu are motive să ia o asemenea decizie la acest moment, având în vedere execuţia.

Codul Fiscal prevede că, de la 1 ianuarie 2017, va fi redusă cota generală de TVA cu încă un punct procentual, de la 20% în prezent la 19%, şi vor fi eliminate supraacciza la carburanţi şi impozitul pe construcţii speciale, cunoscut ca ,,taxa pe stâlp".

http://www.realitatea.net/guvernul-va-aplica-masurile-de-relaxare-fiscala-anun-ate-pentru-anul-viitor-ce-taxe-dispar_1945728.html

GDPR

S-a publicat executia bugetara pe primele 5 luni: http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/buget/executii/BGC31mai2016.pdf

Se poate observa ca nivelul investitiilor pe anul in curs este practic acelasi cu cel din 2015, cu exceptia notabila a administratiilor locale unde s-a reusit cheltuirea a aproape 1 miliard de lei in plus fata de anul trecut: http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/buget/executii/BGCmai2015.pdf

No comment!

TibiV

Quote from: adrian rosca on June 28, 2016, 12:06:55 AM
S-a publicat executia bugetara pe primele 5 luni

Hmmm...
As vrea sa comentez.

Doar atat indraznesc sa spun: NU contine Brexitul.

PS
Este de admirat ca Guvernul Ciolos si-a asumat respectarea parametrilor economici ai unui buget (idiot) asumat de alt guvern, guvern 100% politic.
Oamenii astia chiar incearca... imposibilul.
De fapt cabinetul Ciolos spune ceva de genul "sunteti nebuni, OK, incercam sa salvam nebunia voastra parlamentara, dar noi nu reparam fundamentele economiei".
Ciolos si ai lui sunt "pompierii de serviciu".
Dca este rau, va fi din cauza lor.
Daca este bine, va fi fin cauza ca "guvernul precedent" rezolvase 99,99% din probleme...


Mama proștilor este mereu gravidă... :)

voicul

Promisiune: Conducta de gaz de sub Dunăre va fi gata peste două luni

TOTUSI sa nu ne grabim:
"...cel mai probabil prima moleculă de gaz va trece pe sub Dunăre spre finalul anului viitor.  "

http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Actualitate/Stiri/Promisiune+Conducta+de+gaz+de+sub+Dunare+va+fi+gata+peste+doua+l

TibiV

Tu de aia te plangi ?...

Ia de aici:
http://www.economica.net/fitch-a-coborat-ratingul-romaniei-pentru-datoriile-pe-termen-lung-in-lei-din-cauza-masurilor-populiste_123057.html

Quote
Fitch a coborât ratingul României pentru datoriile pe termen lung în lei, din cauza măsurilor populiste
23 iul, 10:45 | ECONOMICA.net

Fitch Ratings a retrogradat vineri ratingul pentru datoriile pe termen lung în lei ale României la "BBB minus", de la "BBB", şi a confirmat ratingul pentru datoriile pe termen lung în valută la "BBB minus", în ur ma modificării criteriilor aplicate ratingurilor României, perspectiva asociată pentru ambele calificative fiind stabilă, se arată într-un comunicat al agenţiei de evaluare financiară. Fitch spune în primă fază că a coborât ratingul pentru lei din motive tehnice, însă completează că din pricina anului electoral au fost deja luate măsuri populiste şi subliniază că mai sunt alegeri şi în noiembrie.

(...)
Ratingul pentru datoriile pe termen lung în monedă locală ale României la "BBB minus" echilibrează perspectiva favorabilă de creştere economică în contrast cu politica fiscală sporită pro-ciclică şi alegerile din noiembrie. În plus, poziţia de debitor net extern mai mare decât media "BBB" şi slăbiciunile structurale ale economiei rămân factorii care constrâng ratingul.

Fitch estimează că în 2016 şi 2017 deficitul fiscal se va situa la 3% din PIB şi, respectiv, 2,9% din PIB, rămânând neschimbat faţă de acum şase luni. Totuşi, agenţia continuă să scoată în evidenţă presiunile negative asupra sustenabilităţii fiscale pe termen mediu, ca rezultat al reducerilor importante de taxe din Codul Fiscal.

Vulnerabilitatea finanţelor publice este de asemenea scoasă în evidenţă pe fondul actualului ciclu electoral, în primul semestru din 2016 adoptându-se unele măsuri populiste, inclusiv o nouă lege a salarizării în sectorul public, care va intra în vigoare luna viitoare şi va duce la majorarea cheltuielilor guvernamentale, precum şi iniţiativa legislativă promovată de Parlament pentru noi reduceri ale contribuţiilor la asigurările sociale.

Extinderea deficitului fiscal al României pune de asemenea presiune pe datoria guvernamentală generală, care s-a deteriorat gradual în ultimii ani spre nivelul mediu al datoriei din categoria "BBB minus". Cele mai recente proiecţii standard pe termen mediu spre lung ale Fitch arată că datoria guvernamentală va ajunge la 39,6% din PIB în 2016, de la 38,4% din PIB în 2015, rămânând pe o tendinţă crescătoare, dar sub nivelul de 45% în următorii zece ani, un nivel care nu este în mod necesar incompatibil cu un rating investment grade (recomandat pentru investiţii).

Aha...
Mai vrem infrastructura ?
Raspunsul pare sa contina tot mai multe cuvinte neacceptate pe forum...  >:(
Mama proștilor este mereu gravidă... :)