Aeroportul Traian Vuia Timisoara [TSR]

Started by MHN, September 22, 2011, 02:11:12 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frunzaverde

Quote from: Cosminescu on October 17, 2016, 10:52:33 AMDar asta nu inseamna ca pe viitor companiile de linie nu vor incepe sa opereze mai mult si de aici. Orasele mari si dezvoltate ale Romaniei, locul a multor multinationale cere asta. Deocamdata Timisoara are ca zbor extern de linie doar cursa LH catre München, iar multi dintre pasagerii curselor LH sunt doar in tranzit in München. Eu sper ca pe viitor vom avea si alte destinatii externe de linie  cu exceptia Münchenului.

Vorbim de orase cu <500 mii de locuitori; o crestere de cerere pe segmentul spoke-to-hub se va manifesta in cresterea frecventelor, nu in cresterea marimii echipamentului. Vei avea mai multe CRJ/ERJ-uri spre MUC, urmate apoi de un CRJ/ERJ spre FRA, apoi VIE si apoi ZRH. De-abia dupa ce vor fi servit toata plaja de huburi a grupului vei vedea mariri de echipament pe scara larga. Iar pentru CRJ/ERJ-uri e mai eficienta folosirea de porti remote.

Si grupul LH n-are absolut nici o problema in a folosi bus-gates; in huburile lor, o mare parte din operatiunile narrow-body sunt porti remote.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Cosminescu

Da, ai dreptate din nou, ar creste frecventa si nu capacitatea avionului... Dar eu ma refeream la faptul ca poate pe viitor pe TSR vom avea poate si alte companii care nu sunt parte a grupului Lufthansa Star Alliance :)

Iar eu cred ca TSR-ul deserveste un bazin mai mare de 500k de persoane, pentru ca nu e doar Timisoara care se foloseste de acest aeroport: E Lugoj , Arad, Caransebes, Resita + alte localitati mai mici.

iuli

Timisoara are oportunitatea de a atrage pasageri din o raza mult mai mare, chiar si Szeged din Ungaria ca sa nu vorbim de orasele din Serbia, chiar si Belgrad. Oportunitatea trebuie sau trebuia exploatata de catre managerii aeroportului care ar trebui sa stie sa vanda "marfa" catre companii. Iar singura legatura cu Munchen legacy nu acopera legaturile legacy cu restul lumii. Destule companii au nevoie pentru bussiness de zboruri legacy iar singura legatura doar cu Munchen restrange optiunile. O spun din proprie experienta, din pacate.  :(
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

frunzaverde

#243
^

De acord cu tine. Dar geografia ne omoara...

Pentru moment LH nu vrea mai mult decat MUC, pentru ca ii convine pozitia de monopol si high-yield-ul rutei existente. FRA sau VIE ar fi pur si simplu canibalizare acelorasi pasageri - si, daca poate sa te duca TSR - MUC - FRA - JFK la 1200 Euro, de ce si-ar dori sa bage FRA si sa te duca direct la 6-700?

Tarom e lame duck - frecvente proaste si optiuni putine via OTP, pentru majoritatea pasagerilor cale intoarsa o ora fata de unde vor sa mearga.

Cine altcineva ar putea sa intre?

Cel mai plauzibil vad LOT, dar vor veni garantat ori cu un prop ori cu un ERJ, nu de alta, dar n-au altceva disponibil, ERJ-ul e "mainline" la ei (stiu ca au niste 738/MAX pe comanda, dar alea sunt putine, si vor fi folosite pe trunk-ul european). Apoi Turkish, daca-si rezolva bilateralele cum trebuie. Astia ar veni cu un 737. Altcineva? Alitalia poate?

AF/KL sunt prea departe ca sa-si trimita regionalele atata distanta, si sa intre direct cu mainline nu stiu cat de dispusi sunt (in CEE sunt prezenti aproape exclusiv in capitale, si chiar si acolo nu au frecvente prea bune; in BEG, de exemplu, nu opereaza nici KL nici AF). In plus, dat fiind ca RO este in aceiasi alianta cu ei, presupun ca nici nu se gandesc sa-si bata capul dincolo de ce pasageri le trimite Tarom via OTP.

IB/BA? Strategia BA e colector pentru TATL via LHR. TSR nu genereaza suficient trafic incat sa justifice asa ceva. IB ar putea, dar nu s-au aratat niciodata interesati de piata VFR din Romania (desi ar putea face bani buni in Romania).

Si eu cred ca mai mult acces la huburi e dezirabil in Romania, dar mi-e greu sa vad cine s-ar baga...

Terminalul in partea de nord este o idee foarte, foarte, foarte buna, dupa mine. Eu l-as dimensiona la 3 mPax, si as lasa loc de dezvoltare pentru ~5 mPax. Nu par a fi probleme - exista inclusiv un pasaj peste A1 care se poate converti usor in nod spre aeroport. Se poate construi usor si un racord feroviar dinspre linia spre Giarmata (care e interoperabila) pentru o legatura feroviara cand terminalul depaseste 2.5-3 milioane pax.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Cosminescu

#244
E clar ca LH nu are niciun interes sa bage alta cursa decat München de pe TSR din motivele mai mult decat evidente pe care si eu le-am gandit, dar pe care tu le-ai expus foarte frumos  :)

Eu ma gandeam la Turkish in primul rand si poate la un AirFrance/KLM... Air Berlin mi s-ar parea iarasi o idee buna, alaturi de Iberia sau Vueling. Si eu cred ca ultimele doua ar face putea bani frumosi in Romania pentru ca au foarte multe destinatii si sunt si relativ ok ca si pret .

frunzaverde

#245
Quote from: Cosminescu on October 17, 2016, 04:58:22 PM
Eu ma gandeam la Turkish in primul rand si poate la un AirFrance/KLM... Air Berlin mi s-ar parea iarasi o idee buna, alaturi de Iberia sau Vueling. Si eu cred ca ultimele doua ar face putea bani frumosi in Romania pentru ca au foarte multe destinatii si sunt si relativ ok ca si pret .

Turkish are probleme legale (Turcia nu e in UE, avem bilaterale si conditii complexe de intrare - am vorbit despre ele acum vreun an). Nu stiu daca s-a schimbat bilateralul / se va schimba curand, dar cf. bilateralului vechi, orice intrare pe un apt nou e complicata si foarte limitata.

Air Berlin a tintit si tinteste piata leisure. Daca TSR devine atractiv (serios atractiv, adica nu "are potential") pentru turism leisure incoming (weekend-uri, de exemplu), atunci vom vedea si AB intrand.

Problema AF/KL e ca pentru a tinti pasagerii de care are nevoie ca sa faca cursele sa mearga au nevoie de o frecventa de macar 12xw (2xd L-S). Sa zicem ca le iese impartind frecventele intre hub-uri (adica 6xw AF, 6xw KL). Segmentele sunt de ~1000 mile; segmente pe care E-jet-urile nu sunt prea economice de operat. Iar 2x73G/319 pe TSR nu-i vad sa aduca, in conditiile in care nu reusesc sa intre pe BEG, o piata mult mai mare.

Iberia/Vueling, desi ar avea potential imens pe piata romaneasca, nu s-au bagat niciodata mai mult decat foarte timid. Probabil nu le ies yield-urile necesare pe segmente atat de lungi, mai ales cand piata e ultra-sensibila la pret. Cu o strategie buna (conexiuni mai departe + trafic VFR sa umple scaune) cred ca ar avea potential.


Apropo de TSR, dupa discutia de mai sus, asa vad eu dezvoltarea in viitor a aeoportului. Doua etape (2.5 mpax, 5 mpax), 2020 prima etapa, 2030-2050 (functie de necesitati) a doua etapa:



P.S. Presupun constructia in paralel a 1-2 accese civilizate din Timisoara la A1. E posibil ca unul din accese sa fie fix DJ-ul din "faza 2", caz in care se upgradeaza la A in mod corespunzator.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Cosminescu

Si nu e deja atractiv TSR-ul pe piatza de city break-uri? Rutele oferite momentan de wizz air si ryan air sunt mai mereu pline chiar daca zilele de zbor nu sunt mereu cele mai prietenoase - adica nu sunt neaparat zboruri de weekend. Plus ca destinatiile pe care le ofera cele 2 companii sunt deja saturate... Adica in atata timp de cand sunt disponibile cei care si-au dorit un city break in respectivele orase au avut ocazia sa o faca, iar lumea asteapta mai mult, asteapta si alte destinatii... Eu cred ca TSR este foarte atractiv pentru tipul asta de turism daca o companie noua intra cu destinatii noi.

Ideea cu aeroportul nou este foarte buna, iar "planul" tau arata bine. Accesul la autostrada ar fi foarte facil. Accesul la calea ferata putea / poate fi facut si acum, insa pana acum nu s-a facut nimic... de ce oare?

Revenind la aeroport... Crezi ca e vreo sansa ca cineva sa "ne auda" si sa ia in calcul aceasta varianta, care chiar pare mult mai ok decat un terminal nou pentru sosiri? Din datele pe care le avem, studiul de fezabilitate pentru terminalul nou a fost deja realizat... Deci bani cheltuiti deja (apropo, cine a facut studiul acesta? de ce nu s-a siut nimic de el pana in momentul in care a fost gata?). E oare posibil (posibil e ... dar exista oare vointa?) sa o ia de la zero cu studii pentru un aeroport nou, construit de la zero de cealalta parte a pistei de decolare?

iuli

@frunzaverde Exact asa vad si eu dezvoltarea aeroportului. O mica problema ar fi terenul din acea zona care nu e tocmai cel mai prietenos, dar orice se poate rezolva.
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

elphax

Quote from: iuli on October 15, 2016, 05:53:04 PM
Cursa sezoniera pe care cred ca o tin maxim un sezon, daca nu o inchid mai devreme. Desi sunt doritori sa mearga la mare la noi din partea de vest si sa scurtezi drumul de la 12 ore la maxim 2 ore, distanta dintre aeroportul Mihail Kogalniceanu si oras va fi un dezavantaj. Plus mentalitatea romanului, vrea sa mearga cu masina la mare sa aibe cu ce sa se laude, si apoi sa se planga ca e drumul lung. Demonstrat si in vara asta cum A2 a fost blocata in fiecare weekend desi cu trenul ajungi mai repede decat cu masina daca e autostrada goala.

sa se laude ? :)
mai degraba se duc cu masina pentru ca nu pre au ce  folosi acolo . ce infrastructura ai ca sa poti sa vizitezi statiunile vecine sau sa mergi sa vizitezi ceva la constanta? e un cerc vicios, toti folosesc masina pentru toate scopurile. si cand merg la mare in strainatate oamenii isi inchiriaza masini ca sa mai poata vizita una alta
eu din principiu nu ma duc ( din TM) la mare in Romania din cauza distantei plus ca mi se ofera extra mizerie, prostie, manele si cocalari . legat de transport - daca merg cu avionul trebuie sa recurg la taxi care din nou inseamna  extra mizerie, prostie, manele si cocalari

Cosminescu

Si litoralul nostru incepe sa se schimbe, nu mai e chiar ca pana acum... Dar ma rog, asta e o alta discutie, aici discutam despre Aeroportul Traian Vuia si in acest caz particular , despre cursa sezoniera Timisoara - Constanta incepand cu vara 2017.
Eu in continuare cred ca e o idee buna. Avand zboruri timisoara-constanta, poate si hotelurile din Mamaia vor incepe sa ofere in pretul cazarii si transfer aeroport-hotel. Daca nu hotelurile, macar agentiile de turism, dar revenim la ce am zis mai sus... Nu stiu cata lume merge la noi pe litoral prin agentii de turism :)


Archi

#251
Ma gandeam ca poate pe viitor Norwegian ar putea intra pe piata din Timisoara sau chiar alte orase din Romania. Ce parere aveti? Este o romania o piata prea exotica pentru ei?

Cosminescu

E o companie care ar putea face asta, dar nu stiu cat li s-ar merita sa vina pe Timisoara. Sunt in plina expansiune, doar anul asta se pare ca isi vor completa flota cu 70 A320neo (Sursa: Wikipedia ).
Avand in vedere ca majoritatea zborurilor de Leisure operate de ei au ca punct de plecare aeroporturile din Peninsula Scandinavica (sau Londra Gatwick)... Cred ca nu ar trezi un mare interes printre potentialii clienti de pe aici.

Ar ramane partea de business si cea de long-haul , dar si pt long-haul aeroporturile lor principale sunt tot in Nord, asa ca nu stiu cat ar renta pentru ei zborurile tm-oslo (de exemplu) pentru ca nu cred ca ar reusi sa le faca rentabile.

Archi

Pe TSR nu prea sunt zboruri spre destinatii nordice. Asta poate insemna 2 lucruri. Ori nu este suficient trafic spre acea zona, ori nu sunt companiile interesate din alte motive (taxe mari de aeroport in tarile nordice sau pur si simplu au alte prioritati). Eu personal cred ca pe TSR este suficient trafic cat sa sustina sa zicem 2 zboruri, unul spre Copenhaga si altul spre Stockholm. Asta combinat cu long-haul Norwegian, cred ca ar umple avioanele. Ma gandesc ca, comparativ cu alte aeroporturi din regiune (Budapesta, Belgrad sau chiar Bucuresti), zborurile Long Haul sunt cam cu 150-200 de euro mai scumpe pe TSR cu Lufthansa. Eu asta am observat: Daca din Budapesta ai sanse sa gasesti zbor spre State pe la 500 de euro, de pe TSR sub 650 nu scapi, iar la Norwegian gasesti long-haul cu escala la pret cat de cat ok.

iuli

Norwegian ar avea trafic bun pentru Copenhaga, parerea mea. Din Copenhaga au zboruri transatlantice foarte bune, preturi foarte bune si calitate a serviciilor mult superioara altor companii. Deci pentru multinationalele din zona asta cu sedii sau puncte de lucru in State ar fi o oportunitate sa nu mai faca deplasarea la Budapesta cu microbuzul pentru a lua acea legatura cu Danemarca. Si o zic din cunostinta de cauza.
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog