Centralizare si Semnalizare

Started by TibiV, March 30, 2021, 03:35:38 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

antonelu

#90
@cristi5

Nu știu de unde tragi tu concluzia că TMV-ul nu este foarte răspândit, atât timp cât a fost introdus și se introduce în continuare cu starea inductorilor exact ca în tabel pe toate coridoarele europene/stațiile cu centralizare electronică de linie sau individuală la care se schimbă semnalizarea (inclusiv la cele cu ETCS). Așa că în viitor, pe aceste zone va fi doar TMV!

frunzaverde

@antonelu :

Pentru ca nu este raspandit. Nici macar pe "coredor", care "coredor" e o mica fractiune din retea, nu e: multe zone sunt dotate doar cu BLA4I, inclusiv pe zone noi, gen Curtici - Arad, unde TMV ai strict in cele trei statii, nu si pe parcurs. Asta ca TMV-ul sa fie folosit, cum zice @cristi, ca bec pentru semnal, nimic mai mult. La fel si pe Bucuresti - Constanta si Bucuresti - Predeal. A, si Bucuresti - Campina (si cred ca si Constanta) precede nebuniei curente: stiu sigur ca 2000 Hz la altceva decat rosu nu s-a folosit acolo, si nu cred ca au reparat.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

antonelu

#92
@ frunzaverde
Este normal ca TMV sa fie folosit majoritar în incinta stațiilor deoarece acolo ai macazurile cu viteze diferite în abatere pe care le indici la TMV prin cifrele corespunzătoare. Pe blocul de linie dintre stații există indicatorul TMV la toate semnalele prevestitoare (ultimul semnal din fața semnalului de intrare) și la eventualele semnale de racordare în linie curentă.  Așa că, după cum am spus, este foarte folosit fiind prezent în incinta stațiilor la toate semnalele de circulație și pe bloc cel puțin la toate semnalele prevestitoare.

cristi5

#93
@antonelu dar scopul de proiectare al TMV e altul, sau?

Ideea era sa crestem capacitatea indicand o viteza mai mica in loc de Rosu. Si cum spune @ioandorin, acea viteza sa fie calculata automat de centralizare.

Pentru asta, e nevoie de o succesiune de semnale TMV, nu doar la intrarea in statii.

Ce sens are sa pui viteza variabila intr-un loc (gen abatere) unde viteza nu se schimba de la o zi la alta?

Mecanicii cu care au vorbit colegii zic si ei
- ca TMV este ca tigrul de la circ, toti vorbesc despre el dar nu l-a vazut nimeni.
- rareori dau cu BDO, deci rareori au o cifra pe TMV. Unul zicea ca are mereu 10 undeva spre Constanta. Asa ca nu era ceva foarte deranjant...
- pana la OTP unde BDO trebuie apasat de 72 de ori pe zi
- nici unul din mecanici nu stia *de ce* trebuie sa apese BDO. Nu stia ca confirma viteza de pe semnal. Ziceau doar "a venit o circulara". Unul zicea ca poate-s defecti Indusi. Altul zicea "daca nu apas, ma opreste". Fara sa faca legatura cu TMV

antonelu

@cristi5
Detalii privind rolul TMV se regasesc in Regulamentul 004, capitolul IV, din care am extras:





Powered by API/PUM imgur uploader

Tot documentul îl găsești la link-ul: https://www.fstf.ro/wp-content/uploads/2013/06/Regulamentul-004.pdf

cristi5

@antonelu
Pai din regulamentul 004 am tot citat pe aici. Acolo scrie la art 7 paragraful 4 ca viteza in abatere trebuie sa aiba o indicatie *luminoasa*

Regulamentul nu explica ratiunea de proiectare TMV (nici BLA, nici SBW...), ci concret ce are de facut mecanicul cand vede semnalul. Pana la urma asta e rolul unui regulament. Asa cum nici in codul rutier nu scrie de MZA.

Adica regulamentul zice "fa asa" dar nu zice "de ce exista sistemele astea":
- BLA e necesar ca sa marim capacitatea fata de SBW, avand mai multe blocuri/trenuri intre 2 statii, si scapam si de acari, sisteme mecanice etc.
- TMV e necesar ca sa crestem si mai mult capacitatea prin controlul mai fin al vitezei (adica in loc de VS, incet, si stop, sunt mai multe trepte)

Dar acelasi regulament nu prevede nicio alta semnalizare luminoasa a vitezei decat TMV.

Si vedem efectul: unde se instaleaza TMV? Unde trebuie indicata *luminos* viteza, mai ales la abateri.

Daca ratiunea initiala de proiectare este marirea capacitatii (cum apropo poate ar fi de folos daca ar fi TMV pe toata distanta GdN-OTP), ea sigur nu este respectata de actualele instalari TMV care sunt "ici si colo"

antonelu

@cristi 5
Art.7, alin.4 precizează: ,,(4) Circulația peste schimbătoarele de cale în abatere cu viteză redusă mai mare de 30 km/h este admisă numai în cazul în care această viteză este indicată la semnal prin indicatorul luminos de viteză."

Art.43 din capitolul de TMV precizează: ,,Art. 43 Indicatoarele luminoase de viteză afişează viteza de circulaŃie permisă - în zeci de kilometri/oră."

Din cele două articole, reiese că în stații fără TMV, viteza maxima de circulație peste schimbătoarele de cale (macazurile) în abatere este de 30km/h.

Semnalizarea cu TMV (Trepte Multiple de Viteză) permite mecanicului de locomotivă să circule cu viteză sporită în abatere peste schimbătoarele de cale cu tangentă mică introduse pe coridor (tangentă 1/14, 1/18,5, etc), în concordanță cu cifra afișată la indicatorul luminos de viteză de la semnal (8, 10, etc). În lipsa semnalizării TMV mecanicul de locomotivă ar fi obligat să circule cu viteza de 30km/h peste schimbătoarele de cale aflate în abatere la parcursul stabilit de către impiegat, care permit constructiv viteze superioare, crescând astfel timpul de mers al trenurilor și scăzând capacitatea liniei deoarece blochează pentru mai mult timp zonele de macazuri care duc la incompatibilitatea între parcursurile de circulație/manevră.

frunzaverde

@antonelu : scorneala cu "e nevoie de TMV pentru viteza sporita in abatere" e inventie recenta, facuta de regulamentul 004, in 2006. Si stim asta, ca asta a si pornit discutia pe forum. Dar asta n-o face necesara.

Viteza sporita in abateri avem inca din anii '60 la CFR, si n-a fost niciodata nevoie de TMV pentru asta. Placuta galbena triunghiulara care marca asta este pusa de @cristi5 mai devreme pe forum. La fel si cele patru becuri verzi/galbene (care erau statice).

Folosirea unui semnal variabil, controlat de centralizare, pentru a indica ca se intra in abatere, este, de altfel, absolut stupida si risipitoare pana la extrem : abaterea respectiva nu are viteza variabila, ci viteza fixa v, care respecta proprietatea.  30 < v < VS. Orice tren care intra in abatere acolo va putea merge cu v, cat timp v<VS, deci nu e nimic de semnalizat dinamic.

In exemplul nostru, acelasi efect l-ar fi avut un simplu bec static care se aprinde cu 8 oricand semnalul e iluminat verde-galben (liber cu viteza redusa), pe un BLA oarecare. Doar ca "nu-i instructional" din 2006 incoace.

Efectul prostiei asteia e ca s-a bagat TMV "la misto", doar in gari, pe post de beculete statice / placute triunghiulare galbene. Adica fix dejaba. In realitate, scopul TMV e exact pe dos, sa permita in parcurs secventierea trenurilor mai bine: prin controlul fin al vitezelor (ori automat ori manual) sa poti intercala trenuri lente intre trenuri rapide. Ori la cum au implementat pe "coredor" semnalizarea, chestia asta nu se poate face, pentru ca fix unde e nevoie de semnale TMV ele nu exista, si fix acolo unde nu sunt esentiale, au fost implementate pe post de "luminite de macaz"... Ma intreb cine a venit cu ideea asta tampita...

Mai ales ca viteze sporite in abatere avem (fara TMV) la CFR din anii '60. Si odata cu mentiunea ca e nevoie de TMV pentru viteze sporite in abatere s-au pierdut o gramada de abatute cu macaz de viteza sporita (Ram. Apahida de exemplu)
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

antonelu

#98
@frunzaverde
Cum vezi tu tehnic posibilitatea ca o plăcuță cu indicație statică amplasată la semnalul de intrare să indice mecanicului de locomotivă, în lipsa indicatoarelor TMV luminoase, viteze diferite în abatere, în funcție de parcursurile executate în centralizarea electronică?
De exemplu:
- parcurs de trecere pe linia 1, cu macaz 1/14 (viteză sporită în abatere 80), indicație semnal intrare 8+verde;
- parcurs de trecere pe linia 5, cu macaz 1/9 (viteza 30km/h în abatere), indicație semnal intrare 3+verde.

Cum s-ar fi putut afișa la același semnal (de intrare), fără indicatorul TMV aprins în mod corespunzător de centralizare, cifra necesară vitezelor de mai sus?

Indicatoarele TMV nu sunt o invenție românească, ele există și în Germania și Austria.





Powered by API/PUM imgur uploader

frunzaverde

Instructia 4 (veche) permitea chestia asta folosind indicatoarele luminoase de directie/linie, sau indicatoarele luminoase cu 8 becuri galben/verzi, actionate direct de pozitia macazului. La fel, Zs3 si Zs3v, poti vedea ca au versiune cu "placuta", nu doar cu indicatii luminoase.

Ce zici tu, desigur, e doar o utilizare de nisa, daca un semnal acopera multiple macazuri, de viteze diferite (ceea ce e posibil in cateva statii mari, dar cam atat). Majoritatea abaterilor de viteza sunt ori in linii curente, ori la ramificatii.

Si nu zice nimeni ca TMV e o porcarie : nu, TMV e un sistem de semnalizare foarte ok, care ar trebui pastrat si generalizat, dar asa cum trebuie, adica in special pe blocuri intre statii, unde beneficiille sunt maxime, nu ca luminite in gari, unde se pot face solutii mai simple daca e nevoie. Desigur, ideal ar fi sa existe peste tot...

Ce e o porcarie e folosirea inductorilor de 2000 Hz pentru "atentie la semnal" (si pe regionala Iasi pare ca s-a generalizat si "atentie la restrictie")... Care elimina fix "ultima masura de siguranta", absolut cretin. Mai ales ca avem deja o solutie canonica I60/PZB + CE pentru masuratori de viteza altele decat v1/v2 (sistemul cu doi inductori de masura plus unul dinamic de oprire).
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

dan tm

#100
Instructia 4 (veche) avea semnalizare de 90sau 60 km/h in abatere folosind luminile.
o dunga orizontala verde pentru 90 si una galbena pentru 60.

prevestitorul BLA avea indicatia verde clipitor semnalul urmator  de 90 sau galben clipitor in functie de ce viteza sporita in abatere urma.











Powered by API/PUM imgur uploader

antonelu

@frunzaverde

Indicatorul TMV din exemplul dat de mine la semnalul de intrare este similar cu cel luminos din Germania (la parcursuri diferite, viteze la TMV de la semnalul de intrare diferite): ,,Zs 3 are used for variable speed limits for different routes".
Legat de frecvența stațiilor cu macazuri atât de 80km/k cât și de 30km/h, așa cum am mai precizat, sunt prezente în toate stațiile mari sau mici de pe coridorul IV în care s-au reabilitat liniile.

@dan tm
Pesemne că semnalizarea TMV din Regulamentul 004 a fost introdusă tocmai pentru a putea semnaliza trepte multiple de viteză, nu doar vitezele de 60km/h și 90km/h ca în vechiul regulament. În plus, a apărut indicatorul inferior TMV (similar cu Germania), care prevestește viteza la următorul semnal, lucru inexistent în vechiul regulament.
Pe teren am întâlnit indicații de 10, 8 care nu aveau acoperire în regulamentul vechi.

Privind aspectul tehnic al obligației mecanicului să acționeze butonul de depășire ordonată (BDO) la semnalele TMV aflate pe liber cu cifre mai mari de 40 km/h, aici vă dau dreptate că ar trebui schimbat ceva, deoarece BDO este un buton special, similar cu cel de OVR (override) din ETCS și pe care mecanicul în ETCS îl acționează doar în urma unui ordin de circulație, conform TSI Operațional.
Poate un feedback de la mecanici prin sindicatul propriu către specialiștii de la CFR Infra va avea urmări în modificarea stării inductoarelor de la sol.

MarianD

Și cine îți dă ordin de circulație pe ERTMS cu ETCS?  :lol:
IDM e poate la 40km distanță...

dobrogean

In zonele echipate cu ETCS va fi functional si GSM-R, sistemul de telecomunicatii bazat pe telefonia cu tehnologia GSM.
Ordinele de circulatie se vor transmite prin GSM-R. Mecanicul si IDM vor avea formulare tip care se vor completa simultan de cei 2, prin GSM-R, care inregistreaza convorbirea.

MarianD

Si daca, cade si GSM-R?

Centralizarea asta clasica cu semnale de bloc si IDM in statii, pe principiul caii libere, poate asigura circulatia trenurilor in absenta oricarui mijloc de comunicatie intre tren si statie si chiar defectarea totala a blocului de linie automat: este nevoie doar de intelegerea telefonica intre regualtorul de circulatie si IDM dispozitori, sa se decida ce trenuri ocupa liniile curente dintre statii. Inafara de intarzierele aferente, trenurile pot circula in regim de totala siguranta.

La ERTMS cu GSM-R defect mai circula ceva?