Autostrada A13 Sibiu-Bacău

Started by Ionut, March 12, 2014, 10:38:16 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Feri

Nu prea contează scorul unui proiect comparativ cu altul pentru că toate autoritățile au declarat din start că ordinea punctajelor nu implică ordinea de implementare a proiectelor, mergându-se pe "maturitatea proiectelor"/primul venit primul servit, adică tot o decizie politică în cele mai multe cazuri.

In Programul Investițional 2021-2030 de implementare a masterplanului, apare analiza punctajelor inclusiv pe baza ratei interne de rentabilitate economică RIRE/EIRR (pag 63-64):




Powered by API/PUM imgur uploader

pista_bacsi

Oh waw eram așa pe lângă la PiSi (îmi cer scuze). Ah da și acest RIR e din "burtă" până nu e aprofundat în cadrul SF-ului când e mai puțin din "burtă". Important e să nu se facă "multe" proiecte cu impact negativ (RIR < dobânda) pentru ca astfel de investiții te bagă ca firmă sau stat în faliment.

Dobânda actuală la 10 ani e 7.4% de la 6.1% anul trecut pe vremea asta. În ritmul ăsta se reduce plaja de proiecte viabile.

hefaistos

Intreb si eu, cum calculezi "eficienta economica" la o investitie care nu aduce bani, cel putin nu direct.
Ca pe alte variante gen, vanzare, inchiriere, amortizarea invetititei mi-e foarte clar. dar aici...
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

BGP2597

Analizele economice în transporturi au de obicei 2 componente:
- componenta economică, care cuantifică beneficiile nemonetare, dar care pot fi monetizate:
       -> reducerea emisiilor (se poate cuantifica valoarea unei tone de CO2 care nu se mai emite);
       -> creșterea siguranței (se poate cuantifica valoarea vieților salvate);
       -> reducerea congestiei (valoarea timpului)

Sunt tot felul de factori ce pot fi luați în calcul. Aceștia se folosesc în evaluarea beneficiilor care intră în calculul EIRR (RIR Economic).

- componenta financiară care cuantifică fluxurile financiare directe. RIR financiar întotdeauna iese negativ, fiindcă investiția în infrastructură nu aduce în mod direct bani, motiv pentru care analiza se face dpdv economic, prin monetizarea celorlalte beneficii aduse.

voicul

Buna analiza de mai sus. Completez.

Valoare economica nu este exacta in aceste cazuri, ci conexa.

Nu prea se vad exact in statistici date gen: datorita poluarii mai reduse X oameni nu au mai suferit de ... sau au avut probleme de sanatate cu o intarziere de 6 luni.
Cum sa pui in bani ideea: sistemul medical cat a castigat pentru ca X oameni au mai fost sanatosi timp de 6 luni?
Dar e cert ca lucrurile astea sunt acolo.

hefaistos

Sau, ca sa fiu ironico-cinic, va dati seama cate accize pierde statul din reducerea consumului/km?
****
Nu ma luati prea in serios, aburii de craciun.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

pista_bacsi

Bună asta cu acciza :) Din fericire numai dacă 2-3 mii de oameni din Făgăraș își găsesc "job" sau își cresc salariul cu 50% la Brașov deja acoperi accizele. Autostrăzile înseamnă timp, joburi, oportunități și vieți (Într-un cuvânt prosperitate). În unele țări au cuantificat viața unui om la 4 milioane. Nu știu cat o fi în România, dar sigur e minim 1 milion de euro (de fapt poți împărți GDP la forța de muncă activă și să o înmulțești cu vreo 40 de ani).


danutzu_1069

Chiar ca aburi...

Pai pe autostrada, daca nu mergi cu viteza optima a mașinii, consumul este mai mare chiar si la viteza maxima pe autostrada, si creste odată cu creșterea vitezei...
Deci...

hefaistos

Ideea e ca...
În mod cert o autostrada aduce beneficii, de la siguranță în trafic, la timpi economisiți, atragerea de investitii și crearea de locuri de munca etc etc.
Dar cum cuantifici chestia asta în bani? Ca sa poți face raport între investiție și profit.
****
Offff!!!! Simt ca împing discuția pe lângă topic.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

pista_bacsi

#3024
@hefaistos nu am calculat vreodata RIR, dar am facut o mica aproximare pentru Sibiu-Brasov din "burta". Calculele de mai jos sunt doar un exercitiu si am omis si aproximat foarte multe lucruri, dar se poate duce acest calcul destul de precis de catre consultanti.

16 (persoane decedate anual SB-BV) * 3.2 (mil PIB-ul generat de o persoana din Romania) = 51.2 (mil euro anual)
22 (MZA auto) * 12 (PIB per ora BV) * 260 (zile lucratoare) = 68.64 (mil euro anual)
3 (MZR TIR) * 60 (aproximare PIB per ora TIR) * 260 (zile lucratoare) = 46.8 (mil euro anual)
5000 (locuri de munca noi) * 25 (PIB anual mii BV) = 125 (mil euro anual)

In zece ani totalul este in jur de 2.91 (miliarde euro). Costul SB-BV este ~2.2 miliarde, iar daca luam in calcul dobanda (5%) costul total este 3.6 miliarde (pe "aproape").

BGP2597

Pentru cei curioși, în cadrul MPGT a fost dezvoltat și un ghid privind realizarea analizei cost-beneficiu a proiectelor din transporturi. Acesta poate fi consultat aici:

https://storage1.dms.mpinteractiv.ro/media/1/1/1687/13359300/5/ghid-acb.pdf

(Am încercat să găsesc un topic de resurse utile pe care să încarc ghidul, dar nu am reușit să îmi dau seama unde ar fi mai potrivit să pun acest mesaj).

danutzu_1069

Gasit pe Youtube.
Probabil este de urmarit canalul


Pare sa fie axat pe zona Făgăraș

raulbogdan23

vezi ca e postat cu o pagina in urma de catre cel care a realizat filmarea.

SILVIUFG

Eu l-am postat, este canalul meu dar nu ma supar daca a fost postat din nou pe forum  :lol: 

danutzu_1069

@SILVIUFG , scuze!!  :-[
Desi urmaresc si topicul asta, probabil am vazut filmarea dar nu mi-a .."ramas pe retina"
Si nici pe youtube nu te aveam in lista de abonamente. Acum, da.  :)