Istoria navigatiei si navelor in Romania

Started by Harry, September 09, 2018, 09:18:27 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Harry

Mereu uit, mi se pare ceva din cotidian  :lol: :lol:

In alta ordine de idei ca tot discutam cu yk17fox despre vechea flota. Am scormonit putin detaliile despre fosta nava Libertatea (cea cu aburi).

In 1930 este lansat la apa yachtul cu aburi Nahlin, proprietate a Lady Annie Henrietta Yule, mostenitoarea lui  Sir David Yule.



Denumirea de Nahlin vine de tribul amerindian cu acelasi nume, care se traduce prin "flota pedestra". De altfel sculptura de la prova reprezinta o capetenie amerindiana.

In 1936, Nahlin trece in proprietatea Regelui Edward VIII, care il foloseste pentru o croaziera in Mediterana. Pe yacht acesta a fost insotit de Wallis Simpson, una dintre cele mai cunoscute personaje mondene americane, devenita intre timp ducesa de Windsor.


Regele Edward VIII al Marii Britanii alaturi de Regele Paul I al Yugoslaviei, la bordul yachtului

Dragostea pentru Wallis Simpson a pus capat "carierei regale" a lui Edward, acesta abdicand in data de 11 decembrie 1936 pentru a putea ramane alaturi de Wallis. Abdicarea s-a petrecut in timpul voiajului de intoarcere, undeva pe Dunare intre Romania si Ungaria.






Regele Edward VIII si Wallis Simpson la bordul yachtului

Aventura maritima a celor 2 nu a scapat ochiului ager al presei mondene de peste ocean, in special Calvacade Magazine care publica ample articole.





Imediat dupa abdicarea Regelui Edward, yachtul este cumparat de Regele Carol II al Romaniei pentru suma de 90.000 de lire si este redenumit Luceafarul. Tranzactia nu avea cum sa scape atentiei presei din acea vreme. Iata un articol din 1 august 1937, Sunday Times:



Dupa doar doi ani si putin si Regele Carol II abdica, yachtul intrand in patrimoniul Ministerului Culturii devenind nava de croaziera si apoi muzeu.



In comunism numele este schimat in Libertatea si devine restaurant si hotel, fiind ancorat pe faleza Dunarii, la Galati.









Dupa 1990 nava, aflata intr-un stadiu avansat de degradare trece intr-un mod dubios in  proprietatea SC Regal SA Galati, desi in acte apartinea patrimoniului national.

In 1998 este cumparata pentru suma de 265.000 de dolari de catre brokerul Nicholas Edmiston, iar in 1999 cu un act special emis de guvernul Romaniei este mutata in Marea Britanie, unde intra in reparatii capitale. In 2002 yachtul este delistat din lista de obiecte de patrimoniu cultural al Romaniei.


2001, in timpul reparatiilor ce au avut loc in portul Liverpool

In 2006 este cumparata de James and Deirdre Dyson si mutata la Hamburd unde se inlocuiesc motoarele pe aburi si se fac ultimele finisaje, dupa care este din nou vanduta, noul proprietar Willie McCullough o aduce in Scotia si revine la denumirea initiala Nahlin. In 2010 acesta reuseste od escoperire de exceptie. Si anume regasirea salupei yachtului care era considerata pierduta definitiv timp de 60 de ani. Superba salupa din mahon, lunga de 6.4 metri a fost la randul ei restaurata si adusa inapoi pe yacht.


11 august 1936, Regele Edward si Wallis Simpson la bordul salupei , langa insula Rab, Croatia

Din punct de vedere tehnic, yachtul are o lungime de 91.4 metri, si o latime de 10.98 de metri. Yachtul dispunea de 6 cabine pentru pasageri, sala de mese, sala de sport, lounge pentru doamne si o biblioteca.


Nahlin navigand din nou, foto: Alan J Phupers | https://www.yachtcharterfleet.com/


TibiV

Harry, :gj:

Great job, as zice...
Da, astea sunt super-story-uri !...


Ati vazut "Discursul regelui" ?

Filmul s-a facut tocmai pentru ca, undeva "along the way", regele Edward VIII a ales-o pe Wallis Simpson in locul tronului.
Stiam de ce a abdicat, dar nu am stiut ca "Abdicarea s-a petrecut in timpul voiajului de intoarcere, undeva pe Dunare intre Romania si Ungaria."
Adica "Lizzy" a devenit regina pentru ca unchiul ei a hotarat, undeva pe Dunare, ca o femeie cantareste mai mult decat o coroana...

Cat despre nava (Nahlin/Luceafarul/Libertatea)...
Eu cred ca "s-a intors in lumea civilizata", de unde a si venit...

Pierderea ei este doar o grimasa amara fata de pierderea intregii flote romanesti... :((
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Harry

Partea si mai amuzanta e ca in noaptea cand au ajuns la Budapesta, imediat dupa abdicare, omul a dat super party in care ea a dansat can can, iar el beat fiind a iesit la plimbare prin Budapesta si impusca felinarele :)))

Cat despre yacht, ma bucur ca a ajuns la un colectionar adevarat si un iubitor de ambarcatiuni vechi care stie sa o ingrijeasca si sa o aprecieze asa cum trebuie.

TibiV

#3
^
Merita asta...
Mult mai mult decat sa fie "bodega de cartier" in Galati sau oriunde in alta parte...
Este o lady "de clasa"....

Ar fi fost de "Crucea de Piatra" sa stea in romanica si sa intrebe chelnerul "cum vreti micii? mai prajiti sau mai in sange?..."

Drumuri bune, Nahlin !
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Harry

Desi Transilvania si sora sa Basarabia , lebedele Marii Negre sunt cele mai cunoscute nave de pasageri din flota Romaniei, bijuteria coroanei era o nava despre care in prezent se vorbeste foarte putin spre deloc. Este vorba de SMR Suceava, cel mai mare transatlantic din flota noastra.


nava aflata in serviciul Hugo Stinnes Linien

In 1923 este lansat la apa transatlanticul Albert Vogler, 5,708 tone, care intra in serviciul Hugo Stinnes Linien operand curse catre America Latina, cel mai des ajungand in Valparaiso. In 1926 nava este vanduta catre gigantul Hamburg-America Line care o introduce pe liniile catre  Corinto  (Nicaragua), La Libertad (El Salvador), Acajutla (El Salvador),  Mazatlan (Mexico), San Francisco (USA). Exista si informatii conform carora ar fi operat si rute catre Brazilia dar nu am reusit sa gasesc ceva concret in acest sens.


nava in serviciul Hamburg-America | sursa foto: http://villalbabarrios.blogspot.com/

Cert este ca in 1933 nava este cumparata de Serviciul Maritim Roman, iar numele este schimbat in SMR Suceava si incepe operarea de croaziere pe Mediterana si Marea Neagra.


20 mai 1934, SMR Suceava la Istanbul, in drum spre Constanta

In 1940, odata cu inceputul celui de al doilea razboi mondial, vaporul este transformat in nava mixta. La data de 20 aprilie 1943, in apropiere de peninsula Crimeea (capul Tarkan) este torpilata  de submarinul sovietic S-33, clasa Stalinec, seria IX-bis. Dintre cei 92 de oameni prezenti la bord, 26 au decedat, iar nava s-a scufundat.


Harry

 SMR Peles, ex Adolf von Baeyer, al doilea transaltlantic din flota romaneasca
Nava a fost construita, la fel precum celelalte 3 in santierul naval  Reichsmarine, Wilhelmshaven, intrand in serviciul Hugo Stinnes Linien in perioada 1922- 1923. In 1926 intra in flota Hamburg - America Line operand curse intre Europa si Chile.
In perioada 1932-1933 nava intra in dotarea SMR, operand croaziere pe Mediterana si Marea Neagra, numele fiind schimbat in SMR Peles.
In timpul celui de al doilea razboi mondial, in august 1941 nava este torpilata si scufundata partial de catre submarinul sovietic SC 211, in apropierea coastei bulgare. 7 dintre membrii echipajului au decedat.




Harry

Sa mai dezgropam mortii, zic :))

SMR Ardeal, ex Emil Kirdorf al treilea transatlantic din flota Romaniei interbelice.



SMR Alba Iulia, ex Carl Legien - cel de al patrulea transatlantic din flota Romaniei interbelice


^^Una dintre nave, imi scapa acum exact care, a transportat tezaurul Cehosolvaciei din Romania in Franta.

Intre 1934 si 1936, in Santierul Naval Turnu Severin este construit pasageul fluvial Regele Carol al II-lea, la data lansarii la apa fiind cel mai mare pasager de pe Dunare.

In iunie 1936, la maiden voyage au participal Regele Carol al II-lea, Principele Mihai, Presedintele Cehoslovaciei Edvard Benes, Premierul roman G. Tatarescu, Richard Franasovici, Victor Antonescu si Nicolae Titulescu.

Nava avea o lungime de 81 de metri si o latime de 11.15 metri, cele 3 punti putand acomoda 125 de persoane. Home port-ul era orasul Galati.

In 1940 isi schimba denumirea in Mihai Viteazu, iar in data de 27 mai 1943, din pacate este scufundata.





nenea_hartia

@Harry: Mulțumesc mult pentru toate poveștile astea frumoase pe care le ,,dezgropi"!

Harry

Pe 11 februarie 1938 este lansata la apa in santierul naval Burmeister & Wein din Copenhaga   Danemarca, pasagerul Transilvania. Lucrarile sunt finalizate in data de 11 iunie 1938.



Nava avea un deplasament de 6.672 TDW, o capacitate de 412 persoane, o lungime de 128 metri, o latime de 17 metri si o viteza de 25 noduri. La interior dispunea de restaurante elegante, sala de evenimente,, 2 apartamente, 6 cabine de lux, 8 cabine semilux, 32 cabine clasa I, 43 cabine clasa II si 38 de cabine clasa III.


gata de plecare in maiden voyage


restaurant clasa 1


langa Insula Serpilor are loc o furtuna si multi sufera de rau de mare




cabina clasa 1

In data de 26 iunie soseste in portul Constanta,  pornind in maiden voyage pe ruta Constanta - Insula Serpilor - Yalta si retur, avand la bord inalte oficialitati romane, presa si personalitati ale vremii. Aceasta plecare s-a facut fara traditionalul botez, si poate acesta a fost ghinionul care a urmarit apoi superba nava. Un al doilea voiaj are loc in data de 9 august pe acelasi traseu.




9 august se imbarca primii pasageri





in port la Yalta

Pe data de 8 septembrie are loc botezul navei, iar in 13 septembrie pleaca in prima sa cursa catre Orient pe ruta Constanta – Alexandria – Haifa – Beirut – Pireu – Istanbul – Constana, inlocuind batranul pasager SMR Carol I. Trebuie precizat ca SMR Transilvania, alaturi de sora sa SMR Basarabia au fost primele nave de pasageri motorizate diesel din flota romaneasca.



Odata cu inceperea celui de al doilea razboi mondial Transilvania si Basarbia sunt trimise la Istanbul unde sunt date in pastrare statului turc.



Pe 12 decembrie 1944 o delegatie sovietica si romana se deplaseaza la Istanbul pentru preluarea navelor si aducerea lor in tara.



In urma exploatarii continue si a unui acident petrecut la Galati din cazua scaderii nivelului Dunarii, Transilvania este dusa in 1975 in portul Constanta pentru reparatii capitale. Din pacate din lipsa de fonduri la nivel national dar si din lipsa de interes, lucrarile nu mai incep. Mai mult guvernul comunist raspunde negativ numeroaselor solicitari facute de catre Institutul de Marina care dorea sa preia si sa repare nava. 



O alta solicitare vine din partea ONT care dorea sa repare nava si sa o mute in Portul Tomis din Constanta unde urma sa devina hotel. Din nou guvernul comunist refuza.



Cea de a treia si ultima cerere vine tocmai din partea santierului naval Burmeister & Wein din Copenhaga   Danemarca. Si acestia doreau sa repare vaporul care urma apoi sa fie expus la Muzeul Naval Copenhaga. Cum va puteti imagina si aceasta cerere este refuzata.



Pe 15 martie 1979 este remorcata si dusa la Galati unde este andocata intr-o dana necorespunzatoare. Si in ciuda numeroaselor cerei facute de catre capitanul Octavian Plesoianu si de catre ICEPRONAV nava este tinuta pe loc. Urmeaza o noua perioada in care nivelul Dunarii scade foarte mult. La 9 septembrie 1979, ora 08:15, nava amiral a flotei romanesti se desprinde din parame si se culca pe altura stanga. Este lasata in acest stadiu pana in 1983 cand 40% dintre ea este taita si dusa la fier vechi. Resturile navei au fost ranfluate abia in 2008, punand capat tragicei povesti a celei care a fost mandria navigatiei din Romania.


Harry

Din frumoasa flota de pasagere a Romaniei interbelice a facut parte o moderna si eleganta nava mult prea putin amintita in presa de astazi, spre deosebire de sora sa, SMR Transilvania. Numele navei este SMR Basarabia.

Nava a fost finalizata si livrata Romaniei in 1938, dupa livrarea SMR Transilvania, ambele fiind construite in santierul naval Burmeister & Wein din Copenhaga  Danemarca.

Lungimea era de 132 de metri si latimea de 17 metri, avand un deplasament de 6.406 tone si o capacitate de 410 pasageri. Motoarele diesel (impreuna cu Transilvania erau singurele nave cu o astfel de motorizare din flota de pasagere a Romaniei) de 14.400 hp dezvoltau 18 noduri.

In 1938, alaturi de SMR Transilvania intra pe ruta Constanta - Alexandria si ocazional opereaza croaziere si catre alte porturi din Mediterana.

Odata cu inceperea celui de al doilea razboi mondial Transilvania si Basarbia sunt trimise la Istanbul unde sunt date in pastrare statului turc.

Pe 12 decembrie 1944 o delegatie sovietica si romana se deplaseaza la Istanbul pentru preluarea navelor si aducerea lor in tara, ele participand la Operatiunea 60.000. Din pacate SMR Basarabia, in 1948 este confiscata de URSS ca prada de razboi si este rebotezata MS Ukraina. Continua sa navige pana in 1988 cand este taiata si data la fier vechi.




vermont

Felicitari pentru povesti. Sa stii ca mai asteptam  :D

Harry

^^ Multumesc  :)

Despre SMR Suceava am scris mai sus, intre timp am gasit imagini de la botezul navei din data de 15 august 1933. Botezul a conincis si cu inaugurarea garii feroviar maritime din portul Constanta, despre care jurnalistul Ion Zabava scria in presa vremii: "Statiune Terminus - sinele sunt retezate scurt ca sa nu cada trenul in mare, ca un snop lovit cu barda, cand vrei sa aliniezi varfurile firelor componente."






Harry

In 1930 in santierul naval Quarneo din Fiume (Italia) avea loc lansarea la apa a primului submarin romanesc. Denumit NMS Delfinul (a nu se incurca cu actualul submarin Delfinul care este de productie sovietica anii '80 clasa Kilo), acesta avea o lungime de 68 de metri si o latime de 5.9 metri, fiind operat de un echipaj de 40 de persoane.


1930, in primele teste in Marea Adriatica

Avea ca motoare principale 2 diesel Krupp ce generau un total de 1.600 hp ce permiteau o viteza de 14 noduri la suprafata si 9 noduri in imersiune.

Din cauza unor divergente intre guvernul roman si constructorul italian, submarinul a ajuns in portul Constanta abia in primavara lui 1936. Ca armament avea 6 torpile si un tun Bofors de 101.6 mm.


ceremonia oficiala de lansare la apa din anul 1930. Oficialitatile prezente: Ministrul Ghica, lt-col David Popescu, D. Maramant atasatul militar la Roma, precum si reprezentatnii constructorului

Pana la inceputul WW2 a avut functiunea de nava scoala, insa odata cu inceperea razboiului a devenit operational ca submarin militar, executand numeroase misiuni de succes si supravietuind numeroaselor atacuri inamice fara a inregistra pierderi omenesti.


1936, intra in Portul Constanta, in fundal se vede turnul abatorului de export

In 1947 este confiscat de URSS si folosit pe post de piese de schimb. In 1951 in stadiul de aproape epava este returnat statului roman. Delfinul intra intr-un amplu proces de reconstructie, fiind relansat la apa ca nava de cercetare, fiind operat de  I.R.C.M. - Institutul Roman de Cercetari Marine Constanta. Din pacate in 1970, odata cu pensionarea submarinului se ia decizia de a fi taiat si dus la fier vechi.

Harry

In 1903, in santierele navale Howaldtswerke din Kiel se construieste un spargator de gheata care in 1920 intra in dotarea flotei fluviale sub denumirea de "Mantuirea".  Vaporul avea o lungime de 41,58 m si latime de 8,58 m.
Se scufunda in seprembrie 1944 in zona Cetatea Alba dupa ce loveste o mina.

Flota comerciala a Romaniei interbelice era de exceptie. Problema e ca am ajuns sa am numeroase imagini cu vapoarele de atunci, in special cele fluviale cu zbaturi (parca ar fi imagini din Mississippi :)) )insa informatiile despre ele sunt deseori inexistente.






Harry