Accidente si incidente aviatice in Romania si in lume

Started by Ionut, January 20, 2014, 08:40:25 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.


iuli

-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog


frunzaverde

Quote from: get on April 01, 2014, 03:11:39 PM
http://aviatia.ro/prima-pagina/ultima-ora-cias-a-publicat-raportul-final-privind-accidentul-aviatic-de-la-balotesti-produs-in-data-de-31-martie-1995/

19 ani.

Conform documentului, raportul final a fost emis pe 21 septembrie 2000. Deci acum 13 ani si jumatate. De-atunci pana azi...

In ce dracu de sertar o fi stat ascuns pana acum, si de ce nu s-a gandit nimeni pana acum sa-l treaca printr-un scanner si sa-l puna public? Sau poate s-a pierdut prin vreun fiset pe la MT - caz in care as angaja urgent un arhivist si o femeie de serviciu - cine stie ce gasesc prin alte fisete (contractul Bechtel? basca lui Gheorghiu Dej? ochelarii de scafandru comandati de Necolaiciuc?).

E prima oara cand vad raportul (si, intamplator, l-am cautat acum cativa ani, inclusiv cereri oficiale, intotdeauna intampinate cu... stiti, nu-l avem, incercati la... respectiv nu se poate, trebuie sa fiti acreditat).

Acum stim cateva lucruri in plus:

- Capitanului i s-a facut rau subit si probabil a lesinat/murit undeva intre 6.08.03 (cand a spus "mi-e rau") si 6.08.10. Circulau zvonuri ca parasise cabina; ca era la toaleta, sunt clar neadevarate din transcript.

- Ultima defectiune constatata (asimetrie a motoarelor la trecerea din regim take off in regim climb), care a avut loc in zborul anterior, nu fusese inregistrata in logbook. Am informatii first hand ca pilotii au anuntat, la aterizare pe OTP, pe 30/3, ca intarzierea s-a datorat unor "mici probleme cu motoarele". Exista o posibilitate ca problema sa fi devenit intr-atat de comuna incat nici macar nu mai era inregistrata (pe sistemul oricum nu repara nimeni nimic / nu le pasa; ce naiba sa mai pierdem timp cu scrisul degeaba).

Cert e ca au existat 23 de probleme pe acelasi avion cu echipamentul care a cauzat asimetria la motoare, din care 15 identice cu cea care a avut loc in ziua prabusirii. 14 din avariile astea in interiorul a 3 luni - adica un pic mai mult de o avarie saptamanal. Dupa care, in mod la fel de subit, au disparut un timp, pentru a reapare ulterior.

Nu sunt mecanic, dar mi se pare foarte ciudat ca o defectiune recurenta de genul asta sa nu duca la oprirea avionului in hangar. Mai ales ca defectiunea era imposibil de reprodus pe alte avioane din flota (sau pe avionul asta, la sol), avea un potential serios de a cauza un flight upset la altitudine mica (prin asimetrie la tractiune, pana la reducerea unui motor la idle in mod automat) in cea mai incarcata perioada a zborului (trecerea din faza de decolare in cea de urcare).

Da, Airbus notase probleme similare, dar nu la scara asta, si oferise rezolvari, fara insa a le face obligatorii. Tarom stia de potentialele rezolvari, dar neexistand un service bulletin, a decis ca ajunge o nota care s-ar putea traduce in "nu uita sa tii bine de manetele alea". Citind raportul, pare un slip-up birocratic intre Tarom si Swissair (care faceau mentenanta impreuna).

Pe urma, copilotul pare incapabil sa opereze singur avionul - problema identificata de partenerii franco-belgieni (confuzie datorata orizontului artificial diferit intre avioane sovietice si vestice, tradusa in comenzi gresite) nefiind niciodata expusa public. Cert e ca Tarom a refacut tot programul de tranzitie la Airbus dupa Balotesti.

Foarte interesanta lectura. Multumesc pentru link!
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

nirolf

Și noi mulțumim pentru rezumat și postările de calitate cu care ne-ai obișnuit.  :cheers:

ionescu63


linucsu


MNU

Stiti cumva ce inmatriculare avea elicopterul prabusit? Era varianta M sau L?


igorashu

Quote from: MNU on November 25, 2014, 11:29:59 PM
Stiti cumva ce inmatriculare avea elicopterul prabusit? Era varianta M sau L?
Se pare că era M, chiar MEDEVAC. Număr de înmatriculare 49.

ciprebbe

Stiam ca l-am vazut undeva pe forum pozat de colegi


IAR-330 Puma


Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

Eurocopter

Imi este extrem de mila si sunt foarte revoltat de saracii cei din Fortele Aeriene care zboara cu cosciugele astea zburatoare care constant te lasa fara comenzi.

Sa iti cada in 30 de ani pe timp de pace 25% din intreaga flota de IAR 330 este un bilant absolut dezastruos.  Ar trebui retrase naibii si IAR-urile si MiG-urile. Mai bine platim americanilor servicii de politie aeriana decat sa pierdem vieti tinere prosteste.

AdrianB1

@Eurocopter, poti sa detaliezi afirmatia despre aparatele care te lasa fara comenzi? Stiu ca la Mig21 motorul e slabiciunea majora, e un singur motor care daca pica in faze critice (decolare, aterizare sau zbor la joasa inaltime) e deseori cauza de accident mortal (finete aerodinamica de caramida, planare zero), dar nu am auzit de cedarea comenzilor. Nici la elicoptere nu am auzit, dar nu stiu personal piloti de Puma.


Harry

Incompetenta conducerii ISU si lispa unei coordonari a facut ca in aceasta seara sa fie pierdute 3 vieti si cel mai performant elicopter de salvare medicala a fost distrus.
Elicopterul a fost achizitionat in urma cu mai bine de 1 an de catre CJC. Pentru a fi folosit echipajul a fost trimis la un curs special de pregatire.
Ei bine iata ca la cateva saptamani dupa ce a fost cedat catre ISU Dobrogea elicopterul se prabuseste in lacul Mamaia, 3 oameni fiind decedati, acestia neffind echipajul initial al aeronavei. Mai mult. Salupele de salvare au fost aduse la ora 17:00, la aproximativ o ora de la apelul la 112.
De parca nu era indeajuns una din salupe a ajuns la epava vaslind.
Mai jos va redam specificatiile tehnice ale elicopterului:


Elicopterul este special dotat pentru misiuni SAR (search and rescue), EMA (emergency medical assitance în zone greu accesibile), intervenţii în caz de calimităţi şi catastrofe naturale (cutremure, inundaţii, incendii).
Elicopterul a costat 4.221.524 de euro şi ca dotări enumerăm: sanie pentru aterizare pe zăpadă, sistem de flotabilitate pentru aterizări/decolări de pe apă,  terminal de radiocomunicaţii, proiector de noapte de mare intensitate, căşti de protecţie compatibile pentru ochelari de vedere pe timp de noapte, echipament de salvare pentru echipaj şi pasageri pentru zborul deasupra apei, troliu cu minim de 50 metri, căşti de protecţie pentru operatorul de troliu, cască de protecţie salvator cu sistem de comunicaţie integrat, microfon cu protecţie la vânt pentru comunicare între salvator şi echipajul elicopterului, mănuşi de protecţie pentru operatorul troliului, harnaşament pentru persoana salvată şi salvator, scaun de salvare sub formă de triunghi, targă specială dotată cu saltea vacuum pentru pacient, nacelă cu element de flotabilitate pentru evacuarea a minim patru persoane din locuri greu accesibile, echipament de resuscitare pentru adulţi şi copii, sistem de alimentare cu oxigen medical, defibrilator, monitor EKG, pompe de perfuzie, ventilator portabil şi tuburi de oxigen portabile.