News:

.

Main Menu

Blue Air

Started by iuli, October 12, 2013, 05:16:57 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tom_sawyer

#255
Pun doar un fragment dintr-un articol politic, dar relevant pentru situația Blue Air:

"O mică instituție subordonată ministerului mediului blochează conturile companiei aeriene Blue Air, invocând o datorie neplătită de 28 de milioane de lei. Justificată sau nu, decizia aruncă aeroportul Otopeni în haos. 1200 de oameni își văd zborurile anulate.
[...]
Premierul Ciucă solicită Administrației Fondului de Mediu să deblocheze conturile, adică să retragă proprirea. Ministrul mediului, Tanczos Barna, iese la scurt timp și cere companiei să reia zborurile și, eventual, să facă o cerere de reeșalonare a datoriei. Nimic despre deblocarea conturilor."

g4media.ro


LE: Conturile Blue Air au fost deblocate. Agenția Fondului de Mediu a suspendat poprirea

În urma solicitării transmise în dimineața zilei de 7 septembrie 2022, de eșalonare la plată a obligațiilor restante la Fondul pentru Mediu și a transmiterii documentației necesare pentru începerea procedurii de eșalonare, în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, Administrația Fondului pentru Mediu a decis suspendarea popririi asupra disponibilităților bănești ale companiei BLUE AIR AVIATION S.A și stabilirea unui grafic pe 12 luni pentru achitarea creanței.

hotnews.ro

calino

Eu tocmai am fost anuntat de agentia de turism ca vacanta mea a fost anulata din cauza circului cu Blue Air. Doar un stat bananier putea sa faca un shit show cum au facut guvernatii zilele astea cu Blue Air. E ca si cum ar iesi ministru de finante dimineata sa anunte ca Romania e in incapacitate de plata iar seara ar revenii cu precizarea ca era o gluma.

ghrt

Cererea de eşalonare (în urma căreia s-a suspendat executarea silită) putea fi depusă de Blue Air de când au primit somaţia.

AFMul putea să depună cerere de intrare în insolvenţă, pentru a permite continuarea activităţii şi a avea acces şi la banii din conturile din străinătate.

Dar azi s-a publicat şi cum a fost acordat împrumutul, aşa că e într-adevăr o piesă proastă. E doar începutul; DNAul nu mai e funcţional decât pentru peşti minusculi, şi nici nu există opoziţie politică, aşa că astfel de tunuri vor deveni regula.
Cont (aproape) inactiv.

Barcelo

Quote from: dumbravaandrei on September 07, 2022, 08:32:48 AMBai nene da ce magarie si campanie media parsiva a facut BlueAir la faza asta...
Plateste-ti nene taxele, fii corect cu clientii, respecta regulile pietei si dupa aia vino si straga "ce rau e statul roman cu antreprenorii si mediul de afaceri... in special cu cei care fac tot neamul de magarii"...

Stii ca Tarom are datorii la stat mult mai mari decat Blue Air ? Inclusiv la AFM?Le-a blocat cineva conturile? Sau macar s-a gandit cineva sa o faca?

Toti transportatorii aerieni si-au calcat in picioare clientii in timpul verii.In toata Europa .
Aproape toate zborurile anulate pe OTP ,in ziua plecarii au fost facute de WZZ. Mamicile acelea cu copii in brate pe care le plangea Horia Constantinescu erau tepuite de WZZ nu de BLA. BLA au anulat multe curse dar cu mult inintea termenului de doua saptamani.Timp in care puteai sa-ti gasesti alt transport sau sa-ti anulezi rezervarile.

BLA au fost amendati cu maximum permis in Europa .Pentru Wizz Air si Ryanair ,Horia Constantinescu a mintit ca ,neavand sediu in Romania ,legile europene nu il lasa sa -i amendeze . Total neadevarat, RYR a luat gramada amenzi in Italia si in Ungaria ,si in alte tari din EU. Din tot discursul reprezentantului statului,Horia Constantinescu eu cred acesta duce o rafuiala personala cu Blue Air . Nu cred ca este normal sa spuna "nu cumparati bilete de la Blue Air!" .Care ar trebui sa impartial.

Se vorbeste de imprumutul pe care l-a primit Blue Air de la stat .Au primit imprumut si Tarom . Nu mai vorbesc ca Lufthansa sau Air France ,au primit sume uriase.

Tarom este pe pierdere (pe banii nostrii ) de 15 ani. Pana in 2019, Blue Air era pe profit ,platea impozite destul de mari in Romania .
Spre deosebire de companiile aeriene straine care activeaza in Romania si care ,fiecare,platesc impozite in tara de origine.

Si imi pare rau ,dar cred ca este bine sa studiem cine a fost Horia Constantinescu,prin ce s-a remarcat in trecut, si pe cine aplauda ministrul mediului ,Tanczos Barna ,a carui institutie subordonata, AFM a facut "surpriza"blocarii neanuntate a tuturor conturilor companiei pe care o injura toata presa.

Asta ca sa punem lucrurile in context.

cavver

Corectie - doar in 2019 blue air a facut profit. Speculatia mea e ca trebuia sa arate bine pentru o eventuala achizitie. In rest a fost numai pe pierdere. Mai jos e un tabel cu cifre obtinut de pe Mfinante , cui blue air e 31525574 . Deci ce impozit pe profit a adus blue in tara ? Care e afacerea atunci cand ai o companie pe pierdere si mai 'achizitionezi' inca una ? Macar tarom are ceva cladiri in proprietate , ce aduce blue in afara de praful de pe toba ?
2016 Pierdere   121804041
2017 Pierdere   149884955
2018 Pierdere   145594276
2019 Profit    72203229
2020 Pierdere   403164012

yetiman

 :D Puteai sa pui si tu niste puncte, sa fie mai usor de urmarit numerele...

2016 Pierdere    121.804.041
2017 Pierdere    149.884.955
2018 Pierdere    145.594.276
2019 Profit       72.203.229
2020 Pierdere    403.164.012

,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

mirceaeliade

>Grindeanu: Blue Air trebuie să plătească atât despăgubiri pasagerilor pe care i-a abandonat, cât și costurile curselor TAROM
https://www.economica.net/grindeanu-blue-air-trebuie-sa-plateasca-atat-despagubiri-pasagerilor-pe-care-i-a-abandonat-cat-si-costurile-curselor-tarom_610438.html

Tare mi-e ca ceva miroase putred.  Nu pot sa exclud ca cineva a cerut vreo spaga, si cand Blue nu prea a dat au gasit o chichita sa deal la gioale la BLA.  Nu sunt fan Blue, dar nu e normal ca statul puna mitralierele pe o firma privata si sa o ingenuncheze asa. Asta daca nu cumva se pregateste din culise o "hostile takeover" cu convertire fortzata sub tutelajul Tarom unde poate sa mai suga si birocratul roman.

dumbravaandrei

@Barcelo faptul ca statul sanctioneaza discretionar este o problema distincta de ceea ce a facut BlueAir. Merita studiat, merita facuta presiune, dar in niciun caz asta nu trebuie sa anuleze sanctiunile pentru BlueAir.

Sub nici macar o suspeciune de circumstanta, orice companie din lumea asta, intr-un stat de drept, nu ar trebui sa aiba indrazneala sa tipe "mi-a blocat statul activitatea pentru ca nu i-am respectat legile si normele, iar pe baza legii si a suveranitatii statului, eu ca privat am fost sanctionat".

Asta tot pentru context.


Barcelo

#263
O stire ascunsa ,prin presa:
QuotePremierul Nicolae Ciucă a ordonat o anchetă a Corpului de control la Ministerul Mediului, condus de Tanczos Barna. Surse guvernamentale susțin că blocarea conturilor companiei Blue Air ar fi fost ilegală, deoarece compania se afla în stare de concordat. Sursele citate spun că ministrul Barna ar fi susținut în fața premierului că nu știa de fapt că AFM, agenția aflată în subordinea sa, a blocat conturile Blue Air. Ministrul UDMR ar fi explicat că un funcționar a luat decizia ,,de capul lui". La nivelul guvernului este cunoscută teoria conform căreia s-ar fi urmărit favorizarea companiei unguresti Wizz Air, însă premierul ar fi susținut că nu crede această variantă.
https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/politica/surse-ciuca-a-trimis-corpul-de-control-la-ministerul-lui-tanczos-barna-pentru-criza-blue-air-2083789

Probabil,in curand, vom afla si ca nici Horia Constntinescu nu stia nimic despre amenda si indemnul la boicot asupra unei firme romanesti, ci vreun functionar de la ANPC care a facut de capul lui.

.

mirceaeliade

Daca cumva se va concluziona ca "functionarul X din MinMed nu a fost multumit de zborul personal cu BA si in loc sa se duca in instante a dat din pix si a ingenunchiat un privat cu picioare de lemn" tare mi-e ca o sa vedem statul ajungand sa plateasca o amenda pentru prejudiciu de imagine (pe langa banii bagati de MT in Tarom pt zborurile de urgenta).  Sper doar ca adevarul sa iasa la iveala, chit ca tot noi contribuabilii vom avea de platit intr-un fel sau altul.

mirceaeliade

Desi cam politica, e de notat declaratia de pe FB a lui Drula:

QuoteCum au fost Grindeanu și Câciu complici la țeapa luată de mii de români cu biletele Blue Air
Pe scurt:
S-a vorbit mult zilele acestea despre împrumutul de 300 de milioane de lei dat de Bode și Burduja prin Eximbank către Blue Air.
Ceea ce știe mai puțină lume este că din ianuarie 2022, Ministerul Finanțelor plătește ratele la împrumut în locul Blue Air care nu le-a mai plătit.
Până azi, Câciu a plătit circa 50 de milioane de lei din bani publici în locul Blue Air.
Pentru o astfel de situație erau garanțiile (ipotecile) faimoase puse de Burduja pentru împrumut. Dar surpriză: de 8 luni, Câciu nu a executat niciuna dintre ipoteci ca să-și recupereze banii.
Și nici ipoteca pe acțiunile Blue Air. Statul trebuia să fie din ianuarie 2022 proprietar pe companie, dacă ipoteca era executată.
Așa se putea evita țepuirea românilor. Câciu nu s-a atins de garanții, prejudiciind statul. Grindeanu s-a pus la adăpost pe el cu amendament în Parlament. De români nu i-a păsat.
Acum, e rândul procurorilor să investigheze ce s-a întâmplat. Și al Curții de Conturi - care, coincidență sau nu, este fix zilele astea în control la ministerul lui Câciu.
Pe lung.
Sorin Grindeanu este ministrul Transporturilor din 25 noiembrie 2021. Pe 29 noiembrie 2021, Blue Air trebuia să plătească prima rată din împrumutul de 300 de milioane dat de Eximbank în 2020 când ministru era Lucian Bode, cu garanție de stat.
Mai precis, Blue Air trebuia să ��ramburseze împrumutul pe parcursul a 60 de rate, cuprinse în intervalul 29 noiembrie 2021 – 16 octombrie 2026. Un an fusese perioada de grație.
Blue Air n-a plătit nicio rată și în decembrie 2021 i-a informat pe Grindeanu și Câciu că statul, ca garant, trebuie să plătească ratele în locul Blue Air.
Ceea ce s-a și întâmplat și în 2022 statul român, a plătit prin ministerul Finanțelor, peste 50 de milioane de lei în locul Blue Air. Ratele la credit.
Ceea ce nu s-a întâmplat este executarea garanțiilor (ipotecilor) constituite de Blue Air exact pentru cazul în care datoria lor ajungea să fie preluată de stat. Garanții prevăzute în OUG dată de Bode și Burduja în 2020 (OUG 139/2020, art. 4).
Neexecutarea ipotecilor de către colegii pesediști Câciu și Grindeanu trebuie investigată de Curtea de Conturi care înțeleg că este în control chiar acum la ministerul Finanțelor. Dar și de Ministerul Public.
Este pe de-o parte un prejudiciu adus bugetului de stat. Nu se recuperează nici măcar ce se putea recupera de pe acel teren plus aeronavele puse gaj. E totuși vorba de niște milioane bune de lei. În acest timp, lunar se dau milioane de lei pe ratele Blue Air pe care le plătește acum statul.
Dar mult mai grav, una din ipoteci era chiar pachetul majoritar de acțiuni (75%) la Blue Air. Prin executarea ei, statul ar fi devenit proprietar. Momentul în care această executare putea (și TREBUIA) făcută este cel al primei rate plătite de stat în locul Blue Air. Adică în ianuarie 2022. Acum 8 luni.
Statul trebuia să devină proprietar al Blue Air acum 8 luni. Proprietarul, prin consiliul de administrație în care are majoritate, decide ce se întâmplă cu compania.
În primul rând ar fi putut opri politica de finanțare din bilete vândute și călătorii anulate. Ar fi putut preveni sute de mii de români păgubiți. Ar fi oprit Caritas-ul de care vorbea Ciolacu.
Ar fi putut face o fuziune cu TAROM și să prezinte un plan comun de restructurare la Comisia Europeană. Apropo, planul TAROM nu e aprobat nici astăzi și îmi doresc să nu discutăm peste ceva timp și despre cazul TAROM și același iresponsabil Grindeanu să arunce pisica.
În loc să respecte legea, să execute ipotecile, să preia compania și să lucreze în interesul public, ce-au făcut Grindeanu și Câciu? Au băgat capul în nisip. S-au făcut că plouă. Nici azi nu sunt executate ipotecile.
Ba mai mult, Grindeanu în mai și-a băgat amendament la OUG prin parlament, ca dacă se execută cumva ipoteca pe acțiunile Blue Air, compania să nu meargă la ministerul Transporturilor, ci la AAAS (fost AVAS), adică la fiare vechi.
Doi miniștri lipsiți de responsabilitate, Grindeanu și Câciu. S-au gândit la ei, nu la românii păgubiți. Au refuzat să-și facă datoria.
Autoritățile statului trebuie să facă lumină în acest caz.

zone_rider

Am vazut declaratia de mai sus a fostului ministru inclusiv in reclame platite pe Facebook. Va propun un subiect la fel de apolitic.

Dupa cum stie toata lumea, anii 2020 si 2021 au fost dezastruosi pentru industria de aviatie civila, din cauza restrictiilor COVID. Toate companiile aeriene (inclusiv cele mari precum Lufthansa) au avut dificultati. Iar Tarom si BlueAir, care oricum nu aveau o stare foarte buna, aproape au fost ingropate. Pentru a salva companiile aeriene europene de la faliment, Comisia Europeana a permis acordarea anumitor facilitati pe perioada restrictiilor COVID. Prin urmare, in iunie 2020, Comisia Europeana deja aproba un ajutor de 6 miliarde euro pentru Lufthansa (https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/hu/IP_20_1179). Mai mult, si statul austriac ajuta Austrian Airlines cu 600 milioane de euro, confirmarea venind in Martie 2022 (https://www.iea.org/policies/12329-financial-aid-from-the-federal-government-and-lufthansa-for-austrian-airlines).

Ce face statul roman in perioada 2020-2022 pentru Tarom si BlueAir? Mai intai acorda garantii de credite (pentru ca e o idee foarte buna sa cresti datoria unor companii aflate in groapa) si abia ulterior aplica pentru acordarea unor despagubiri, aprobarea de la Comisie venind abia in Mai 2022 (https://cursdeguvernare.ro/comisia-europeana-a-aprobat-un-ajutor-de-stat-pentru-tarom-19-milioane-euro.html). In aceste conditii, intuieste cineva daca a ajuns vreun ban in conturile Tarom pana in acest moment? Ce companie normala la cap poate sta pe linia de plutire cu pierderi cauzate de COVID si fara sustinere in ultimii 2 ani? Situatia este similara si pentru BlueAir, cu mentiunea ca aici s-a apela la imprumuturi (o idee absolut geniala, care acum isi vede rezultatele).

Sorinus

As fi fost curios ce parere are frunzaverde de situatia BlueAir. In general, stie detalii care schimba perceptia.

frunzaverde

@Sorinus - am scris aici: https://forum.fly-ra.com/threads/blue-air-discutii.38/page-419#post-94703

Pe scurt, nu a fost nici o sanctiune discretionara la Blue Air, practicile Blue Air fiind complet distincte fata de restul industriei:

- un procent de anulari semnificativ mai mare (estimarea mea e 3-5x la proportie de locuri anulate din total locuri vandute) fata de chiar si urmatorul client. Vorbim de 50% din scaune anulate...

- un procent de renuntari la rute inainte de prima operare urias (ordine de marimi peste urmatorul operator). In perioada analizata de ANPC, destinatia numarul 1 a Blue Air a fost aeroportul CANCELLED. Si nu vorbim de varful pandemiei, ci de perioada de recovery post-pandemie.

- refuz de rambursare cash la anulari, care din cate stiu a fost unic in industrie. Au existat voci ca si TAROM sa faca aceleasi manevre ilegale, dar din fericire nu s-au intamplat.

- la momentul inchiderii, Blue Air nu-si mai platise angajatii de 3 luni, si nu avea bani in conturi nici macar pentru o luna de salarii. La fel, la momentul inchiderii, avea probleme cu agentii de handling si fueling, care refuzau serviciul pe credit (standard in industrie).

- la momentul inchiderii, procesatorii de plata refuzau sa plateasca rulmentul la Blue Air, pentru simplul motiv ca numarul de tranzactii delincvente (adica tranzactii pe care clientii le cereau bancilor ca chargeback pentru nefurnizarea serviciilor - adica bilete anulate si nerambursate) depasise limita de avarie. Deci si cu si fara ANPC, bancile decisesera ca Blue Air nu era de incredere.

Pe scurt, si cu si fara ANPC, Blue Air era kaput, probabil in aceiasi zi.

- Cat despre preluat participatia - ok, dar ai fi preluat si datoriile, care erau uriase, si litigiile, si tot. A'la FNI-CEC.
- Fuziune cu TAROM? N-are nici un sens : Blue Air tocmai se procopsise cu niste lease-uri super-scumpe de 7M8, de care Tarom efectiv nu are nevoie. Reteaua de rute Blue Air era stupida complet, politica de tarife stupida si disperata, reputatia in piata zero barat. Efectiv, ce era de fuzionat?
- Executat gajul? Gaj pe ce? Sunt niste 733-uri si 735-uri bune de fier vechi, practic cele mai vechi avioane de pax operationale in UE, unele complet inoperabile. Terenuri, presupun ca vorbim de nimicurile unde avea Blue Air birouri si alte asemenea.

Era clar ca atunci cand s-a facut imprumutul garantat de stat a fost facut ca un ajutor de stat, banii dati de stat fiind mult peste valoarea reala a companiei inainte de pandemie. Si la Blue Air si la Tarom. De asta si disperarea de a tine Blue Air in picioare.

Asta e diferenta intre RO si DE, @zone_rider - de altfel, RO a facut mult mai mult decat a facut DE.

In cazul DE, statul a bagat aia 9 miliarde de euro, tot ca imprumut, int-o companie cu fundamente sanatoase, dar lovita de forta majora. E tot imprumut garantat de stat ce s-a facut la Lufthansa, doar instrumentul contabil difera - LH trebuie sa rascumpere toata participatia de urgenta a statului pana in, cel tarziu, 2026, altfel intra in restructurare sau insolventa. Si in DE, Lufthansa i-a fost interzis explicit sa foloseasca ajutorul in subsidiare sau grupuri de business cu probleme sau neprofitabile la nivelul anului 2019.

In cazul RO, statul a bagat creditele alea garantate in entitati deeply troubled, la limita supravietuirii sau chiar sub, care n-aveau nici bunuri, nici valoare intrinseca sa acopere banii aia dati. Efectiv "credite fara acoperire".
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Sorinus

Multumesc, am citit si discutiile de acolo...e cam clar. Intotdeauna am avut o reticenta sa folosesc BlueAir, recunosc ca mai ales din cauza site-ului , dar si datorita ingineriilor facute de-a lungul anilor, si in ultimul rand, flotei.

Am zburat o data cu YR-BAS, acum 3 ani, si era intr-o stare la interior net inferioara concurentei. Stiu, varsta nu ar trebui sa conteze in caz de mentenanta corecta, dar cand companiile au probleme financiare, si mentenanta e afectata cateodata.