Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

2 Members and 10 Guests are viewing this topic.

Kimi

Din pacate unii parca sunt deconectati de realitate.

1. Intre Sibiu si Bacau nu exista niciun km de autostrada, nici macar in licitatie. Daca am fi avut macar pana la Fagaras era alta discutie. Deci despre ce vorbim?

2. Capetele Ungheni - Acatari si Leghin - Motca/Pascani rezolva o mare parte din problemele de trafic, in special cel din urma. Acestea vor scurta si mai mult timpii de parcurgere prin Mures.

3. Momentan avem deschise suficiente bucati din A3 si A10 a.i. principala ruta dintre nordul Moldovei si centrul/vestul tarii sa fie prin Mures. Nu uitati ca majoritatea merg cu waze/Gmaps, nu intra aici pe forum inainte sa plece la drum.

4. Momentan traficul spre vestul Europei din nordul Moldovei (inclusiv Iasi) e mai rapid prin Satu Mare - Petea, inclusiv datorita timpilor de asteptare de la frontiera. Capetele ce vor fi construite s-ar putea sa incline balanta.

5. Fac traseul A8 de mai multe ori pe an iar intre Toplita si Leghin mare parte din trafic sunt tiruri. Din nou, dupa deschiderea capetelor si rutarea pe waze/Gmaps va creste si traficul de turisme. Tg Mures - Reghin, Reghin si Toplita se vor aglomera si mai mult.

6. Este (sau era) si valea Gurghiului o varianta care ar rezolva problemele de trafic din Tg Mures, Reghin si Toplita dar ce faci cu Lapusna?

Prioritar ar trebui sa fie tot A8. Chiar si half-profile pe alocuri pentru traficul de tranzit. Orice capat deschis va atrage trafic (vezi exemplul A10/A1).

ghrt

Toate lucrurile astea au fost răsdiscutate.

Trecerea montană, indiferent că vorbim de A13 sau A8 şi de HP vs FP, nu se va face în următorul deceniu, cât va ţine realizarea A1 VO (care e oricum o loterie din cauza SFului prost, dar sper ca turcii să nu aibă surprize prea mari). Aşa că e timp destul pentru SFuri bune pe zona montană, iar amânarea segmentelor de capete din A8 şi zona de la nord de Bacău a A7 mi se pare nejustificată.

Sper ca între timp România să aibă capacitatea de a gestiona două treceri montane simultan, că în afară de A8 şi A13 mai sunt CoBra, A6, zona din A3 de la Zalău şi optimizarea rutei de nord. Adică concurenţa nu este doar între A8 şi A13. CoBra va fi pe masă după A1, chiar dacă pare nejustificat.
Cont (aproape) inactiv.

alexmocian

Parerea mea este ca A8 si CoBra aduc un capital electoral enorm din cauza aia cred ca astea doua vor incepe cel mai repede, nu stiu can se vor termina de construit dar cu siguranta vor incepe inaintea A13 sau autostrada nordului. Ultimele vor fi de domeniu 2030-2050.

A6 are prioritate strategica deci este ca si inceputa, asa au cerut prieteni nostri care au baze militare si trebuiesc deservite si interconecate cu cele din Polonia si Germania.

In concluzie, capitalul electoral in opinia mea primeaza inaintea A13 si Autostrazii Nordului care nu cred sa fie mai mult de un DX.

GDC

#3123
@Kimi: spui că mergi des pe traseul A8, te rog spune-mi care porțiune "doare" cel mai tare. Fiindcă eu aș zice, văzând din avion, că un Tg.Mureș-Ditrău ar fi extraordinar, știu doar că Sovata-Gheorgheni e o mizerie de drum, nu știu cum e Toplița-Reghin, dar nu mă aștept să fie minunat. Apoi urmat de un Ditrău-Tulgheș, pe aceleași considerente, zona Gheorgheni-Bicazu Ardelean e un drum pe care nu l-aș dori nici dușmanilor, acum câțiva ani când am mers pe el era și plin de gropi, iar Toplița-Borsec pare tot așa, cel puțin având în vedere geometria. 

Ce zic eu și sper că vei confirma, e că dacă s-ar face astea două tronsoane plus legătură Tulgheș-Bicazu Ardelean ( o vad posibilă prin upgradarea DJ126) parcă s-ar mai putea respira.

@dr4qul4: disclaimer prima oară, e părere proprie pe care nu o văd ca adevărul absolut, sunt dispus la discuții atâta timp cât interlocutorul nu cere "să nu se facă A8 deloc" sau "să se facă tot A8 FP în 10 ani".

Și acum ordinea tronsoanelor pe care le văd realizate, înafara de A7-A8 Ploiești-Iași. Prezumția e că tronsoanele Brașov-Sibiu vor fi ori gata ori măcar în lucru. Altfel Bacău-Brașov scade puternic în utilitate. Așadar:

1. A13 HP Brețcu - Poiana Sărată
2. A8 Tg. Mureș-Sovata FP și Sovata-Borzont HP.
3. A13 Brașov - Sf Gheorghe
4. A8 Pașcani -Leghin FP și Borzont-Ditrău FP
5. A13 Sf Gheorghe -Brețcu sit centura Onești
6. A8 Ditrău-Tulgheș HP
7. A13 Poiana Sărată - Onești HP
8. A8 drum DJ126 modernizat la standard de DN cu declivități de max 6% și fără serpentine înghesuite + A13 Onești-Racaciuni.
9. -10. Restul de A8 Tulgheș-Leghin HP.

Cam asta văd eu ordinea, având ca prim factor conectivitatea Moldovei cu vestul. Or fi și alți factori care pot face schimbări în ordinea aia, dar de departe nu îi pot vedea poate așa bine.
Sunt perfect conștient că lucrările pe tronsoanele menționate de mine pot începe în cel mai optimist caz prin 2027, în caz realist 2030. Dar SF bun trebuie început de acum, altfel ratăm cu brio și 2030.

Invit la păreri pe această temă, cu rugămintea să nu fie de genul "aia trebuie făcută prima fiindcă pe acolo trec eu, restul să le ia naiba".

PS: Despre A Nordului nu am pus nimic fiindcă nu îmi pot da cu părerea în lipsa oricărei documentații. Evident că centuri la Gura Humorului, Câmpulung și Vatra Dornei ar fi minunate, dar mă tem că fix alea vor costa cel mai mult și se vor face cel mai greu. Plus că, dacă autostradă de la Brașov la Sibiu sper să se facă în următorii 10 ani, drum rapid Bistrița-Zalău nu văd prea curând. De trasee în care ajung la Dej apoi cobor la Tureni ca să urc la Zalău nici nu vreau să discut fiindcă sunt ridicole. La fel ca și trasee prin centuri ale Clujului sau alte bazaconii.

pentium10

Toplita-Reghin e foarte spectaculos, e valea Muresului si o priveliste cu acele stanci in apropiere. Drumul e super, nu de mult reabilitat complet.
Waze advocate, Google Developer Expert, In Mures

GDC

@pentium: merci de info, bine de știut. În "clasamentul" făcut de mine, parcă nu aș retrograda Tg. Mureș - Ditrău în ideea că e Toplița-Reghin ok, fiindcă mi se pare complet neproductiv să ai de exemplu Tulgheș - Ditrău, dar apoi să urci la Toplița,spre Reghin și să cobori la Tg. Mureș. Pare un ocol foarte mare, dar cel mai bine ar fi să cerem părerea unor oameni care trec pe acolo cu camionul. Cumva mie mi se pare că Ditrău-Tulgheș e interesant doar dacă ai Tg. Mureș Ditrău.

naivu

Premisa ca nu vor fi bani sau alte resurse pt a lucra simultan A1, A8, A13 mi se pare falsa. UE asigura cofinantare 85%; chiar cu toate proiectele demarate simultan, partea Romaniei ar fi doar o fractiune din ceea ce se risipeste pe PNDL sau altele. In plus, intre Romania si UE exista intelegeri care trebuie respectate; isi inchipuie cineva de pe acest forum ca .ro se poate duce la .eu sa zica de exemplu ca nu mai vrea sa faca capetele A8 incluse in PNRR pt ca vrea sa faca altceva?!!!!!
Mi se pare total contraproductiv sa ne plangem ca nu vor fi bani, inainte macar de a avea terminată pregatirea proiectelor (si a fi macar in pozitia de a face cererea de finantare).
Ma uit pe figura 2.1.12 din plan si vad ca toate trecerile montane din reteaua primara sunt cuprinse in POT 2021-2027 (TgM-TgN si Craiova-Lugoj sunt fazate POT+dupa2027 datorita dificultatii si lipsei de pregatire nu din lipsa de bani!); Bucuresti-Giurgiu si Alexandria-Craiova, desi au punctaj superior A8, sunt prevazute pt implementare dupa 2027.
https://i.imgur.com/cgdQmQL.png



horatiu.cosma

^
UE nu va mai asigura 85% pe următorul exercițiu financiar, ci semnificativ mai puțin. Și nu e procent din oricât avem noi in lucru, ci suma fixă. Spre exemplu pe POT vor fi 2 miliarde de euro pe rutier (A, DX, secundare) și mai sunt cele aprox 3 miliarde pe PNRR pentru sectoarele cunoscute din A1, A3, A7 și A8.

Kimi

Quote from: GDC on December 14, 2021, 12:27:33 AM
@Kimi: spui că mergi des pe traseul A8, te rog spune-mi care porțiune "doare" cel mai tare.

Drumul e bun cu exceptia serpentinelor de la Poiana largului unde s-au facut tasari si dalme pe care nu le vezi dar le simti din plin.

Problemele cu care pierzi timp si te obosesc sunt de trafic:
TgMS - Reghin (aglomerat)
Traversarea Reghinului
Traversarea Toplitei
Leghin - Tg Neamt (aglomerat)
Traversarea Tg Neamt
Motca (aglomerat mereu)

Ar mai fi serpentinele dintre Toplita si Borsec si cele de la Poiana largului unde prinzi tiruri mereu si n-ai ce face. In rest se circula decent pentru ca relieful nu e cu asa montan cum spun unii si drumul e fara serpentine. Dar ai multe tiruri.

qionescu1

Fondurile europene în programul POT vor fi de 4,35 miliarde euro... la care se adaugă contribuția națională de încă pe atât, plus alte 1,29 miliarde prin alte mecanisme de finanțare.

GDC

#3130
@qionescu: hai să terminăm cu baubaul "nu sunt bani". Îți explică toată lumea că nu mănâncă A8 fondurile pe POT. În cel mai fericit caz pentru Moldova, A13 va mânca vreo 400 de milioane (vreo 20 de km HP de munte sau 40 km de "câmpie" lângă Brașov) și A8 încă vreo 600 de milioane ( poate tot tronsonul DN2-Letcani, eventual ceva început pe partea Tg. Mureș - Ditrău). Pentru orice altceva nu este timp. Așa că poate 1 miliard din fondurile alea pot fi și pentru Moldova. Că pe cale ferată nu cred că avem ceva proiect major gândit deja pentru Moldova.

@Kimi: merci de info, oarecum îmi confirmi ideea că bucata Tg Mureș-Tulgheș ar fi grozavă și ar ușura mult traficul de lung parcurs. Dacă ar fi astea făcute până prin 2035 m-aș declara mulțumit. DN2-Leghin ar fi de asemenea binevenit până atunci. Sună dureros pentru cei ce așteaptă A8, dar asta e realitatea.

PS: Lețcani-DN2 îl văd că separat de discuția A8 montan și trebuie făcut cât de repede ( de aia sper să contribuie la absorbția pe POT)

Kimi

Nu neaparat pana la Tulghes. Pana la est de Ditrau. Si macar o parte din traseul TGM - Ditrau.

Trebuie scos traficul de tranzit din Toplita, Reghin si TgMS pentru ca niciunul nu are centura. Si chiar daca ar avea, TgMS - Reghin tot se va aglomera.

Posibil ca dupa ce se asfalteaza DJ151 Ditrau - Tulghes o parte din trafic sa o ia spre Sovata. Problema e ca asa introduci zone noi cu localitati (Ditrau, Joseni, Lazarea) si serpentine pe traseu: pasul Tengheler, pasul Bucin si serpentinele de la Sarateni.

Odata cu deschiderea Leghin - Motca ma astept sa creasca simtitor traficul. Din pacate Acatari - M Nirajului e inutil fara continuare. Intre Reghin si TGM ma astept la o situatie similara cu Alba - Aiud dupa deschidere. Si din pacate nu cred ca se mai poate schimba traseul.


Eu vad doua solutii ca sa nu facem mai mult rau decat bine:

1. Licitare urgenta:
Leghin - Motca
Ungheni - Sovata complet
Borzont - Ditrau
restul cum se poate.

2.
Centura Toplita
Centura Reghin
DX Reghin - TGM
Legatura Ernei - M. Nirajului


Daca facem doar cele doua capete de pe PNRR si ne culcam pe o ureche traficul dintre Reghin si TGM va fi dezastru.

hefaistos

Ce insemna "urgent"?
Pentru CNAIR sunt, sau ar trebui sa fie urgente procedurile de licitatie pentru proiectele incluse in PNRR, unde se vor pierde banii daca nu se respecta termenele. Punct.
Peste doi ani mai vorbim, se vedem ce bani vor fi disponibili, pentru ca PiSi va "manca" undeva la 2.5 miliarde. 
Personal eu cred ca va veni anul 2040 si nu vom trece muntii nici pe A8 nici pe A13. Dupa cum zicea @vancouver (cand are dreptate, are) in zonele de munte e greu cu tunelurile lungi.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

GAC

Problema de bani sa ne-o punem atunci cand vom avea SF + PT pentru mai mult de cele 4 miliarde de la UE + contributia nationala aferenta.
Momentan nu avem SF+PT nici macar pentru miliardele din PNRR.
Mai grav este ca MT & CNAIR nu vor sa externalizeze procesul de evaluare unor consultanti care sa face treaba bine si la timp. Intradevar te costa niste milioane, dar economia va absorbi miliarde, la care se adauga investitiile private si bunastarea pe care o vor aduce.

naivu

^+1
Lipsa de bani (la nivel de miliarde) nu este o scuza pt a nu termina pregatirea SF+PT-urilor.
Sa incercam un mic exercitiu de imaginatie: daca in ianuarie 2020 A7 si A8 (hai si A13) ar fi avut SF actualizat si AM pe toata lungimea, cât din ele ar fi fost acum efectiv in executie? :cloud9: :cloud9: :cloud9: