Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 20 Guests are viewing this topic.

Neufunk

#765
Si eu cred ca ar fi mai bine sa incepem cu half-profile decat sa mergem direct pe full si sa nu terminam nici in 30 de ani.

Daca efectele presupuse se vor adeveri, sa treci de la half-profile la full profile chiar nu mai este atat de mare inginerie. S-ar face mult mai usor decat ceva de la zero. Insa ne trebuie un half-profile facut bine, cu simt de raspundere, care in unele locuri unde relieful si conditiile permit sa treaca la full profile pentru cativa kilometri. Odata iesit din zona montana, nu mai este chiar atat de greu sa fie facut full-profile, dar ma indoiesc destul de tare asupra necesitatii unui full profile odata ajuns in Moldova.

Dupa ce ai trecut de intersectia cu A7 / E85 / E583 / E58, deja ramai strict cu traficul catre Iasi si imprejurimi, trafic care la randul lui s-ar descurca excelent cu niste imbunatatiri punctuale pe traseul actual si un half-profile pana la Ungheni.

Sa tinem cont ca sunt si alte investitii in tara asta, si trebuie sa acceptam si solutii mai modeste, chiar daca nu sunt in tocmai ceea ce ne dorim. Decat sa fac un full-profile unde nu trebuie, mai bine fac un half-profile si fac o autostrada pana la Sfantu Gheorghe si un tunel pe sub Oituz, alaturi de ajustarea celor doua DN-uri care trec Carpatii pe acolo. Sau o centura est-vest la Bacau, sau ...

Exista viata si fara autostrazi full-profile.

cristi5

Quote from: Ionut on September 21, 2017, 09:29:02 PM
Trebuie soluții clare acolo. Sincronizate cu datele celor de la Milvus, de exemplu.

OK, deci traseul nu e batut in cuie. Deci mai trebuie lucrat la SF. Regie proprie? Ca parca au spus ca vor sa rezilieze contractul de SF?

Ionut

#767
N-ai inteles. :lol:

Traseul este batut in cuie (practic). Este extrem de greu sa schimbi traseul. Adica in loc de valea X sa mergi pe valea Y. Se poate, imposibil nu e, dar e al dracului de greu. Nici nu are sens sa explic, doar ai incredere in mine (si in delacroix ca si el a zis) ca traseul ala e.

Acum PE ACEST TRASEU depinde ce solutii pui. Mergi din A in B pe traseul T, iar la km KKK proiectantul care a facut SF din birou (ca n-a avut timp, bani si chef) a "desenat" debleu. Dar sare Milvus, WWF sau alti experti de mediu si zic. HOOOO. Nu debleu. Ca ii tai ursului traseul. El trece dintr-o parte in alta si daca faci debleu acolo (tai dealul), ii strici feng shui-ul! Nu poate sa traverseze! Si trebuie fie ecoduct, fie, mai bine, tunel.

Pe acelasi traseu, adica intre punctele A si B, poti merge fie cu debleu, fie cu tunel-viaduct, fie viaduct. Asta simplist explicat.
PS: mai poti schimba "traseul" un pic, niste metri mai incolo sau mai incoace. Dar nu schimbi valea, muntele, nu te abati cu km de la traseu!

Acum e buba. Daca, sa zicem, CNAIR lanseaza proiectare si executie pe SF-urile astea din 2010, se va bloca SIGUR pe Tg Mures-Ditrau (patria ursilor) si pe Ditrau-Tg Neamt (alta patrie a ursilor). Nu se va emite in veci AM pe acolo fara multe discutii cu cei de la mediu. Si patim ca la Lugoj-Deva lot 2. Nici nu vreau sa ma gandesc.

^ Asta doar daca ne gandim la mediu. Dar studiile geotehnice sunt varza sau lipsesc cu desavarsire. Asta e alta poveste. Simplu zis, in acest moment, indiferent cum privesti, daca vrei sa faci autostrada asta intr-un termen rezonabil, aduci SF-urile la un nivel... decent.

Neufunk

INTERBARE:

Ok, si care sunt pasii pe care ar trebui sa ii facem? Scoatem iar SF la licitatie si il dam unei firme serioase, sa iasa un SF foarte bun cu care sa nu mai avem probleme ulterior? Cat timp ne ia asta?

Ionut

#769
Pasii sunt simpli.
Parerea mea, realista, care e foarte aproape de pozitia oficiala API.

Atentie, doare. :)

1. Uitam de Tg Mures-Ditrau-Tg Neamt pentru moment. Nu pentru totdeauna. Pentru moment. Daca vreti, explic. Dar cred ca e evident.

2. Actualizam cat putem noi de repede, dar nu prea repede (ca trebuie TIMP, vreo 1,5-2 ani), SF Iasi-Tg Neamt. Si la un cost DECENT. Ca sa avem studii geotehnice decente. Si sa avem la licitatie de executie constructori decenti. Constructori care o sa si faca autostrada.

3. Pasul 2, cu tot cu licitatie, dureaza 2-3 ani daca incepem acum. Da, stiu, enorm. Dar aia e.

4. Lansam apoi FIDIC Galben Iasi-Tg Neamt. Are vreo 100 km in total. Iar segmentul Iasi-Pascani-DN2 este SINGURUL segment din A8 care are trafic de autostrada. A8 aici are efectul maxim. E in relief decent. Nu costa enorm (cum costa sectiunea de munte). Nu are ursi. Nu are probleme majore. Am mai facut autostrazi prin asa relief.

5. Daca avem SF decent in 3 ani din acest moment, sa zicem, punem 1 an pentru licitatii si in alti 2-3 ani e gata autostrada!

Deci: 1+2 ani SF, 1 an licitatie executie, 2-3 ani executie. Total? Vreo 6 ani.

Alternativa? Scoti pe SF 2010 la licitatie. Nu se face nimic de fapt. Pierzi 1-2 ani. Si apoi o iei de la capat pe scenariul meu.

NGC

Quote from: Neufunk on September 21, 2017, 09:54:00 PM
Scoatem iar SF la licitatie si il dam unei firme serioase, sa iasa un SF foarte bun cu care sa nu mai avem probleme ulterior? Cat timp ne ia asta?

Au vrut asta, dar au avut probleme cu Curtea de Conturi, si, mai nou, cu DNA.

Neufunk

Si chiar nu este nimeni putin mai sus care sa umble la reglaje si sa le povesteasca frumos ca de data asta chiar au intentii bune?

Ionut

Pentru ca ei fug de responsabilitatea de a explica la DNA si la Curtea de Conturi de ce e nevoie sa actualizezi acele SF-uri din 2010, si pentru a inchide gura API si, mai nou, a moldovenilor treziti la realitate, o sa lanseze FIDIC Galben pe SF 2010. Si o sa zica "uita bă, am inceput autostrada, in 2 ani e gata!"

Si apoi ia API si explica de ce n-o sa fie gata in 2 ani.
Asa cum zic acum ca au scos PiSi la licitatie si in 2-3 ani e gata.

carutasul

Pai or avea ei intenţii bune acum, dar probabil nenorocirea e că tot ei au semnat de primire data trecută. Că pentru data trecută ar trebui să dea cu subsemnatul la DNA pe bune...

Neufunk

Pentru half-profile in zona montana ce fel de studiu trebuie? Sau daca era vorba de half-profile iesea asta in SF din 2010?

Poate odata cu cel pentru Iasi - TGN. ar trebui derulat si cel pentru bucata montana, numai ca acela fiind facut cu buget mare (pentru a asigura un studiu de foarte buna calitate avand in vedere dificultatea) si gandit initial ca half-profile.

Cred ca de data asta DNA ar trebui sa uite de ceea ce a fost in trecut dar sa monitorizeze foarte atent ceea ce se va intampla de acum inainte. Nu ne mai permitem ca in 2024 sa incepem inca un studiu pentru ca asta facut proaspat este prost.

Ionut

Măi, iartă-mă, dar spui o groază de tâmpenii. Chiar nu îți dai seama? :)
Sugestia mea e să nu mai scrii și să urmărești discuțiile. Si sa încerci sa înțelegi.

cristi5

#776
Quote from: Ionut on September 21, 2017, 10:03:13 PM
1. Uitam de Tg Mures-Ditrau-Tg Neamt pentru moment. Nu pentru totdeauna. Pentru moment. Daca vreti, explic. Dar cred ca e evident.

Err. De ce sa nu faca acord de mediu pentru bucata asta? Asa, preventiv. Pardon, proactiv. Ca va dura. Intai discutii informale cu organizatii de mediu, apoi ajustat traseul si procesul formal. Si in loc sa se laude electoral cu licitatia, se lauda cu AM, si il voteaza si iubitorii muntelui. Explica frumos la electorat ca uite ce am patit pe LD2 si AM devine o mare realizare.

Si apropo n-ai spus nimic de AM pe celelalte portiuni :) Dar stim, trebuie sa fie gata cand se semneaza design&build, deci pana la pasul 4.


Ionut

Nu auzi ca sunt urși pe acolo? Si SF 2010 nu ii baga in seama?
Deci în forma actuală, pe acel SF nu pupam AM.

Deci SF trebuie actualizat.
Sah mat.

Ionut

Apropo. Ca sa fie clar.
Acum pe Tg Mures-Ditrau AVEM contract semnat cu SEARCH de actualizare SF! Deci aproximativ ce trebuie.
Dar...

La Ditrau, pe 10 august, la intalnirea aceea de care am povestit, CNAIR a anuntat (din senin si foarte senin, prin 3 reprezentanti prezenti) ca vor sa rezilieze acest contract!!!

Joac-o pe-asta.

Era sa fac o criza de nervi la intalnire. I-am luat imediat la intrebari stupefiat.
Am si povestit asta. Vezi in urma (pe thread). Vezi pozitia API scrisa chiar de mine care a urmat.
Vreti sa reiau pozitia de pe Facebook?

cristi5

Quote from: Ionut on September 21, 2017, 10:38:28 PM
Nu auzi ca sunt urși pe acolo? Si SF 2010 nu ii baga in seama?
Deci în forma actuală, pe acel SF nu pupam AM.

OK aici era neintelegerea...

Pentru discutii informale cu organizatii de mediu nu iti trebuie un SF "oficial". Fara aceste discutii, degeaba faci SF ca treci pe la ursi.

Acum vine pasul urmator. Eu cred (bazat pe ce am discutat cu cativa colegi cu experienta) ca un SF la nivel de culoar (traseu aproximativ) e suficient pentru a incepe lungul proces de elaborare AM. Ca iti cere ANPM traseu cu coordonate exacte, asta e alta poveste, pot sa conditioneze AM de o deviere mica sau de un tunel, etc.

Asta se aplica si pt PiSi si pt A8. La PiSi, da, nu sunt studii geo, nu se cunosc solutii tehnice, dar culoarul se stie si acolo.