Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

esendy

De unde 2 treceri peste Orientali? Poate peste 100 de ani LOL .. .... nu suntem in stare sa facem un viaduct la gilau, tunel meses, tunele LD2, Pisi, Cobra, DNCB . . . despre ce vorbim ???? Pareri si nevoi irealiste

A facut North o analiza realista cateva pagini mai in spate. Eu sunt pt o singura trecere peste orientali A8. (scenariul realist....fara vise "umede"), si pt aceasta va dura 30 de ani finalizarea

Loko

Premierul s-a exprimat foarte clar astazi, in conferinta de presa de la Iasi. A8 peste Carpati este unul dintre cele 2 proiecte dedicate Marii Uniri, celalat fiind PiSi. De asemenea, tot conform celor zise de premier, aceste doua proiecte reprezinta prioritatati absolute, in timp ce toate celelalte intra in categoria proiectelor care, citez, vor progresa "mai mult sau mai putin, taras-grapis, asa cum se poate".



Deci, asa sta treaba...

aditd


Extasy

@esendy
Nu e vorba de "umezeala" ci doar de o privire de ansamblu pe termen lung asupra problemelor puse de actualul traseu al A8. Ce se afla în constructie acum, cu tot cu PiSi (fără CoBra), va fi gata oricum peste 6-7ani. Problema e , ce se va face după, și în ce ordine! @esendy

Acuma peiorativ vorbind, faceti un exercițiu de imaginație "backwards" și spuneti-mi cum erau drumurile acum o suta de ani, la Marea Unire din 1918 :)...

Respectand cronologia, tocmai se da startul la a treia Revoluție Tehnologica, asa încât sa vorbești despre ce va fi cu tehnologia (la modul general) peste 20 de ani suna pueril.

În privința unei singure treceri peste Orientali: Principala grija a unui stat normal este creșterea bazei de impozitare, simbolizat de celebra butada, fiecare Euro investit să-mi aducă 10€, pentru a evita (cat se poate) argumentul suprem "nu sunt bani"!

Adică, o singura trecere va crea (la modul durabil) zone de excluziune economica în Nordul României și cam ce urmează după Brașov, plus sudul Moldovei.

Or, după mine rolul unei Autostrăzi este dimpotrivă sa permită "exclusilor" sa intre în piață și sa lege bazine economice dezechilibrate pentru a profita de mana de lucru ieftina, la pachet cu creșterea nivelului de trai. Cam ceea ce a făcut Europa cu noi când ne-au băgat în UE!

Relativ la bani: Troika care se "ocupa" de Grecia, a îngropat literalmente peste 300 de miliarde€ în ultimii 5 ani! Ma îndoiesc ca 10-15 miliarde € în plus pentru România ar da o gaura în bugetul UE pe următorii 10 ani :). Dar recunosc, ne trebuie negociatori credibili!

În plus, A13 se va face oricum în următorii 10 ani pentru a dezenclaviza economic Brașovul și zona Braila/ Galati.Atunci s-ar accentua și mai mult carentele actualul traseu al A8, compromitand definitiv idea unei autostrăzi mai la nord, generând astfel pierderi imense de contribuabili la bugetul de stat pe termen lung...


esendy

a facut north o analiza in paginile anterioare, f buna parerea mea . . . nu sunt deacord cu argumentele tale.

cost/beneficiu duce la concluzia unei singure treceri peste orientai si anume A8.

Horațiu 87

Guvernul Cioloș, primit cu proteste la Iași. Dan Costescu: ,,Podul rutier de la Ungheni, construit până la sfârșitul lui 2017"
După terminarea întâlnirii cu cu oficialitățile locale și cu parlamentarii moldoveni, Dacian Cioloș a anunțat constituirea unui grup de reflecție care să înceapă să gândească un plan de dezvoltare a Moldovei și de reducere a decalajului economic în raport cu celelalte regiuni. În privința autostrăzii, ministrul transporturilor, Dan Costescu, a precizat că documentația preliminară pentru studiul fezabilității va fi terminată în luna mai, apreciind că până în februarie anul următor va fi adjudecată licitația de reactualizare a studiului de fezabilitate
Primul tronson atacat va fi Ungheni - Tg. Neamț și NU trecerea peste munți, respectiv Tg. Neamț-Tg. Mureș pentru că, a spus ministrul, "dacă am începe al doilea tronson am ieși complet din cadrul financiar rezonabil"
Costescu a mai precizat că podul rutier de la Ungheni ar putea fi construit până la sfârșitul anului viitor.  Discuțiile au vizat și cadrul procesului de descentralizare. Vicepremierul Vasile Dâncu a promis că procesul va fi  reluat în curând. Dacian Cioloș urmează să se întâlnească cu prefectul la ora 15:00, apoi cu ONG-urile ieșene, iar la final va oficia deschiderea Palatului Culturii

http://www.7est.ro/national/guvern/item/64249-dacian-ciolos-la-iasi-intalnire-separata-cu-reprezentantii-miscarii-moldova-vrea-autostrada.html

Loko

Si replica lui Marius Bodea, candidatul PNL la Primaria Iasi (cel de la Aeroportul Iasi): :)

"Faptul că se va realiza documentația pentru tronsonul Ungheni – Tg. Neamț știam din buget, așadar nu este nimic nou. Recuperarea decalajului care ne desparte de Vestul țării nu se poate rezolva decât prin autostrada care trece prin munți, adică tronsonul Tg. Neamț - Tg. Mureș!
Este o jignire ideea "unui grup de reflecție care să înceapă să gândească un plan de dezvoltare a Moldovei și de reducere a decalajului economic în raport cu celelalte regiuni", ca și cum noi, cei din această regiune, nu am ști care sunt problemele structurale care ne țin în subdezvoltare și sărăcie și de ce avem nevoie pentru a ieși din această stare.
Sărăcia nu ne-a atrofiat și inteligența!"

https://www.facebook.com/bodea2016/

pasadia

Quote from: esendy on April 26, 2016, 10:34:35 AM
a facut north o analiza in paginile anterioare, f buna parerea mea . . . nu sunt deacord cu argumentele tale.

cost/beneficiu duce la concluzia unei singure treceri peste orientai si anume A8.

WHAT???

North nu are nici un mesaj pe acest topic (nu l-o fi descoperit probabil). Eu l-am invocat pe tema A8 sa scrie mai multe lamuriri (aici sau aici), dar nu a binevoit sa raspunda. Il inteleg insa, e probabil destul de ocupat, e normal sa raspunda sau sa contribuie doar cu ce doreste el.

Probabil ca invoci insa acest mesaj, scris pe alt topic. Si care nu e o analiza A8 vs altceva ci doar o analiza a ordinii construirii unui tronson sau altul din A8. Si in care north prezinta o optiune diferita de a lui Ciolos si totodata diferita de a multor altora de aici (aceea de a se construi dinspre Tg. Mures, nu dinspre Iasi). De altfel cred ca putina lume de aici chiar crede ca Acatari - Sovata - Gheorgheni ar trebui construit inainte de Iasi - Pascani sau Ditrau - Tulghes.


Extasy

Pai dacă e vorba de  link-ul de mai sus a lui @pasadia, nu se face nicio analiza comparativa cost/beneficiu  pe termen lung. El exclude din start varianta prin nord eludand orice criteriu economic. Dacă știi alta, pune-o sa vedem despre ce este vorba! Ai tot dreptul sa nu fii de acord, dar ar fi frumos sa spui și de ce...

În analiza respectiva se vorbeste doar de niște distante și timpii de parcurs castigati pe fiecare varianta de traseu. Or în cazul construcției unei A problema se pune în primul rand politic, apoi economic și abia pe urma tehnic.

Faptul ca A8 are actualul traseu tind sa cred ca a fost făcut doar din perspectiva Iașului fără o consultare generala la nivel înalt. Ceva de genul Fenechiu cu Frunda la un pahar!

M-ar interesa dacă exista, un SF în zona de nord sa știu despre ce vorbim de fapt. Are sens sa mai discutam sau deja lucrurile sunt bătute în cuie, ca de obicei în spatele ușilor închise. Toate obiectivele de interes național ar trebui mai întâi supuse dezbaterii publice ca se dea posibilitatea decidenților  sa explice De ce s-a ales un traseu și nu altul.

Restul e vorbărie goala!

esendy

^^^ da, la acel mesaj ma refer. Concluzia cu A8 vs A13 nu apare in argumentele lui north, este concluzia mea.

-fata de un traseu mai la nord A8 are avantajul ca in maxim 7/10ani va exista TGM-Bors
-fata de A13 north explica cum A8 deserveste mai bine Moldova,iar pt judetele din sud (VN,GL) va exista alternativa A7+Ploiesti-Gaesti+A1, consider ca Ploiesti-Gaesti are trafic mare si va fi eficeint ca si cost/beneficiu pt implementare

-se pot upgrada trecerile peste Orientali care raman la nivel de DN (Bistrita-Vatra, Brasov-Bacau) cu centuri, tunele, etc (ex: trecerea Tihuta este decenta, daca s-ar iesi cu DN-ul din localitatile dintre Bistrita si Tihuta + inca unele imbunatatiri)

astfel cu o singura trecere A8 se rezolva conectivitatea Moldova-UE la un cost/beneficiu optim !

north

#490
Răspuns pentru @pasadia, care a ridicat o întrebare foarte interesantă într-un post destul de vechi, pe care l-am văzut acum, mulțumită faptului că l-a reamintit mai sus.

Quote from: pasadia on December 09, 2014, 12:35:31 AM
- reactualizarea unui SF poate conduce la solutii complet diferite de traseu? De exemplu, daca consideram cele 2 localitati cu numele de Ungheni ca fiind capetele autostrazii, as vrea sa inteleg daca s-ar putea propune ca variante diferite de traseu si varianta Ungheni - Acatari - Sovata - Gheorgheni - Ditrau si varianta Ungheni - Targu Mures - Reghin - Gurghiu - Ditrau (deci o varianta care sa traverseze muntii Gurghiului pe ruta DN13B si alta care sa urmeze ruta DJ 153C). Aceste variante de traseu au fost analizate in faza SPF? De ce a fost aleasa o anumita varianta in dauna altelor?

Aceste variante (așadar și traversarea munților Gurghiului prin Pasul Lăpușna) au fost studiate la momentul elaborării SPF-ului. Am găsit o hartă cu acestea (din păcate nu la o rezoluție prea bună, dar poate are cineva una mai lizibilă). Aici se văd cele trei variante studiate, inclusiv diversele subvariante.

(Aici link direct pentru cine vrea să deschidă în fereastră nouă imaginea și să obțină, cu Ctrl + Scroll-up un zoom mai bun)
Analiza multicriterială a condus la o variantă combinată pe care am putea-o numi (conform hărții de mai sus) I - IC - IIA - II - II/III - III - II/III - I/II/III :)
Care au fost considerentele pentru alegerea variantei sudice în zona de vest a autostrăzii (sau, altfel spus, de ce analiza multicriterială a indicat această variantă ca fiind cea optimă)? Probabil s-ar putea obține raportul CTE în care a fost studiată problema (deși sunt totuși 9 ani de atunci!) pentru a se vedea detalii. Eu bănuiesc că are de-a face cu impactul local al autostrăzii în zona Mureș - Harghita, în speță pentru stimularea dezvoltării zonei turistice Sovata - Praid (probabil și a zonei de schi Havas - Bucsin).

Mai este un aspect important care probabil a catalizat alegerea variantei sudice. În acordul de împrumut cu BEI pentru Etapa a VI-a de reabilitare a drumurilor naționale era spus (vezi aici):
De asemenea, proiectul va include realizarea de studii de fezabilitate şi de evaluare a impactului asupra mediului pentru 142 km de noi scheme de drumuri în parţile centrale, vestice şi nord-vestice ale României. Noile drumuri includ variantele ocolitoare ale oraşelor Oradea, Baia Mare, Topliţa, Miercurea-Ciuc, Ciceu, şi Siculeni; drumul conector nord-vest la Arad; şi lãrgirea (la patru benzi) sau construcţia unei noi secţiuni de drum Târgu-Mureş - Reghin.
Toate secţiunile şi studiile vor fi co-finanţate de cãtre Banca.

Așadar, la momentul realizării SPF pentru autostradă, erau considerate ca proiecte angajate Centurile Târgu Mureș și Reghin (parte din acordul BIRD pentru centurile Tg. Mureș / Reghin / Mediaș / Brașov / Bacău) și upgrade pe Târgu Mureș - Reghin (patru benzi sau drum nou ca primă cale de autostradă), fapt care probabil a fost luat în considerare în sensul că problema axei (A3/A8) - Târgu Mureș - Reghin (nord - sud) va fi fost rezolvată oricum.
Din păcate, de mare parte dintre acestea s-a ales, între timp, praful.

Așa, ca fapt divers, privind cele cinci centuri BIRD (cu acord de împrumut semnat în 2002): în 2002 - 2007 s-a făcut mai nimic (licitație pentru SF); în 2007 - 2008 s-au făcut studiile de fezabilitate, iar în martie 2008 am demarat licitațiile de lucrări - exceptând Mediaș care încă avea ceva probleme... de care licitații apoi se pare că s-a ales praful de pe tobă:
Construcția Centurii Brașov
Construcția Centurii Bacău
Construcția Centurii Târgu Mureș
Construcția Centurii Reghin
[Acuma bag de seamă că toate acestea sunt proceduri de AP în derulare! Poate facem vreo adresă de solicitare de informații...?]

LE: dacă îi pasă cuiva, iată cum era gândită atunci centura Brașov. Avea legătură directă (nod treflă) la A3 și racord local denivelat (trompetă) la drumul Codlea - Ghimbav. Apoi, nu existau intersecții la nivel (precum s-au construit la str. Plugarilor / drum Brașov - Stupini, iar SG de la DJ 103G nu era pe centură ci pe drumul local). Dar, no, s-au dus în praful de pe tobă și tronsonul 1A din ABB, și Comarnic - Brașov, s-a dus și centura cu profil de DX.
Două drumuri paralele nu formează neapărat o autostradă.
Atlanta freeways at night * Vordhosbn * Centură * Autobahn * Happy cycling

Extasy

Hmm, 9 ani e multișor. Analiza "multicriteriala" s-ar putea sa fi evoluat intre timp..., la fel ca si persoanele care s-au ocupat! Dar ar fi bine de știut dacă pentru zona de nord a Orientalilor, o fost vreodată vorba de un SF sau SPF pt o trecere la nivel de A. De exemplu Iași-Suceava-Vatra Dornei-Bistrita-Cluj / BaiaMare?

N-aș vrea sa primesc răspunsul "nu se încadra la valorile de trafic", știind ca atunci nu poate fi vorba de o analiza corecta multicriteriala  :).

pasadia

#492
Mersi frumos pentru raspuns, excelent!

Quote from: north on April 28, 2016, 01:29:27 AM
Care au fost considerentele pentru alegerea variantei sudice în zona de vest a autostrăzii (sau, altfel spus, de ce analiza multicriterială a indicat această variantă ca fiind cea optimă)? Probabil s-ar putea obține raportul CTE în care a fost studiată problema (deși sunt totuși 9 ani de atunci!) pentru a se vedea detalii. Eu bănuiesc că are de-a face cu impactul local al autostrăzii în zona Mureș - Harghita, în speță pentru stimularea dezvoltării zonei turistice Sovata - Praid (probabil și a zonei de schi Havas - Bucsin).

In privinta asta imi e frica ca lucrurile stau mult mai simplu decat atat: s-a ocupat nenea_hartia care a pus SPF-ul la dispozitia noastra (nu mai e valabil acel link, asa ca pun la dispozitie un nou link de unde se poate descarca, valabil pana in 5 mai - apropo, nu era vorba ca ne facem o platforma on-line unde sa fie incarcate astfel de documente?

Concluzia documentului e ca s-a propus acest traseu pentru ca prezinta CEA MAI SCURTA LUNGIME DE TUNELE.



Evident ca o asemenea concluzie ma irita si ma deranjeaza. Nu inteleg insa de ce sunt singurul aflat in aceasta situatie. Pe de alta parte, apropo de harta ta, nu pot sa nu ma minunez de conceptul de a face autostrada pe la sud si est de Targu Mures, prin dealurile Coruncai. Asta in conditiile in care lunca Muresului nu prezinta nici un dezavantaj si ar fi fost mult mai drept si mai ieftin. Efectiv am impresia ca fie desenele sunt facute in bataie de joc, fie proiectantii aveau tema deja primita si au facut tot posibilul sa o justifice.

LE: Raspunsul privind centura Brasov aici.

Loko

#493
In concluzie, si varianta prin Piatra Neamt (v.1) are niste avantaje importante:

- este cea mai scurta varianta

- ocupa cea mai mica suprafata de padure

- deserveste cea mai multa populatie.

Daca pentru PiSi, care e in stadiu mult mai avansat, inca se mai analizeaza variantele de traseu, de ce nu s-ar reveni si asupra deciziei in cazul A8? Totusi 13.5 km de tuneluri nu pare ceva de speriat.

alecu26

e facuta aceasta alegere de variante....ca la PISI. Sa iasa cine trebuie. Punem 5 variante, dar toti stim cine e castigatorul. Nici macar nu se pot compara cat de cat variantele. As fi zis daca una era lunga...dar populatie multa, alta scurta...dar multe tunele, alta scurta, fara tunele, dar prin parcul national si fara populatie pe traseu......

O varianta are toate avantajele, si celelalte toate devantajele. Rahat de studii.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).