Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

6 Members and 22 Guests are viewing this topic.

cove_adrian

Salutare!
Dupa o perioada extrem de ocupata am zis sa revin si sa incerc sa explic "rationamentul" actiunilor din ultima perioada, inclusiv "logica" pentru cele 2 capete din A8.
Dupa 6 luni de consiliere onorifica, 12 vizite, 7000 km efectuati si zeci de discutii am ajuns la concluzia asta - https://moldovavreaautostrada.ro/monitorizare/opinii/trecerea-carpatilor-pe-autostrada-a8-pe-pamant-prin-tunele-sau-in-aer/. Ulterior presa locala, regionala, nationala si politicienii au preluat informatia si au inteles "apelul disperat" al societatii civile din Iasi/Moldova.
Discutia e una mai veche. Din luna iunie vazand ca sunt unele "sicane" atat institutionale (vezi DS Neamt) si chiar administrative (uat Miercurea Nirajului, CNAIR) am zis sa provocam CNAIR/MT si sa fortam pregatirea si lansarea PT+Executie (cu clauza suspensiva/in 2021) pt "capetele" din sectorul montan din A8. Aici API a avut un rol determinant si am zis sa promovam mai "agresiv" in CNAIR/MT conexiunea A3 cu A8.
Desi in 3 rapoarte catre MT, in calitate de consilier onorific, am informat si implicit recomandat penalizarea Acciona pt ca o lalaie prin munti facandu-se ca se foreaza, lucrurile nu au avansat in maniera corespunzatoare necesitatii si urgentei acestui tronson.
Daca in feb 2020 eram la un progres de 10%, in oct 2020 (conf raport de progres din sep 2020) suntem abia la 57 % iar cu studiile geotehnice executate in procent de doar 50 %. Si inca nu avem atacate zonele cele mai dificile, nu avem construite drumurile de acces, nu avem acorduri, nu este NIMIC. De aici "disperarea" MVA. In ritmul actual dureaza o vesnicie si nu se respecta normativul.

Ulterior, la nici 24 h, in MT si CNAIR a avut loc o sedinta zic eu foarte importanta care a condus catre asta - https://moldovavreaautostrada.ro/monitorizare/jurnal-de-campanie-mva/membrii-mva-in-sedinta-cu-ministerul-transporutilor/

Sper ca lucrurile sa avanseze intr-o maniera normala.
Concluzii : 
1. proiectantul sa isi faca treaba conform CONTRACTULUI
2. CNAIR sa il monitorizeze periodic si sa il PENALIZEZE cand va fi cazul.
3. societatea civila (nu cea transformata in miscare politica pe plan iesean/local) sa fie in aceeasi directie si sa sanctioneze PERIODIC.

In principiu tolba de angajamente de la sedinta de la MT/CNAIR de acu 2 zile cuprinde :
1) sedinta pe A8 periodica - saptamanala chiar!
2) promisiunea Directorului General al CNAIR ca va sustine si debloca etapele birocratice/procedurale pt acces in zone cu terenuri forestiere/accidentate pt efectuare de studii geo si arheologie
3) UIP 04 va fi in subordinea domnului Budescu
4) UIP 04 se va muta la Iasi in momentul implementarii/executiei A8
5) monitorizarea din teren via DRDP IS+BV (oameni din SDN-uri) pt verificarea calitatii si "cantitatii" forajelor geotehnice.
A propos in momentul acestei postari nu este NICIO foreza pe cei 211 km din sectorul montan.

Eu sper sa vedem o alta "optica" si pt sectorul montan din A8. Asa cum se "misca" A7 exista promisiunea ca se vor derula lucrurile si pe A8.
Vom continua sa monitorizam, sa analizam si comunicam public periodic evolutiile si involutiile vis-a-vis de A8.
http://moldovavreaautostrada.ro
MVA - Moldova Vrea Autostrada
Miscare civica, independenta, apolitica

horatiu.cosma

Felicitări, tot respectul pentru ce faceți în pofida diverselor piedici ce vi se pun. Legat de foraje, dacă bine țin minte din 2016, în zonele de acces mai dificil de pe Sibiu-Pitești lot 4 CNAIR a ajutat în 2016 niște buldozere care au făcut drumuri de acces și au tras după ele utilajele de forat. Deci dacă se dorește, se pot găsi astfel de soluții de colaborare.

naivu

Felicitari pt ceea ce faceti pt A8!
"sicanele" administrative cu UAT Miercurea Nirajului par sa fi fost depasite, in urma participarii la sedinta de la MT a "Primari și deputați din jud. Mureș".
Ma intreb cum "S-a creat mecanismul, similar Autostrazii Pitesti-Sibiu, de avizare rapidă din partea Direcțiilor Silvice a accesului forezelor în fondul forestier transcarpatic pentru A8/A13" daca la sedinta nu au participat nici din partea DS Neamt nici din partea Romsilva? (presupun ca asta era "sicana" institutionala cu DS Neamt)

cove_adrian

@ naivu
A fost o solicitare interesanta din partea uat Miercurea Nirajului care nu agrea trecerea A8 prin intravilan si faptul ca aliniamentul A8 va conduce la cateva exproprieri de imobile in zona. Desi traseul nu poate fi modificat, acceptandu-se corectii locale si avand deja avizul Romgaz, uat Miercurea Nirajului insista pe o solutie ce putea conduce catre intarzieri pe termen lung si implicit cresterea costurilor de executie cu peste 168 milioane de euro. De fapt au fost 2 doleante din partea uat Miercurea Nirajului :1) relocarea unui nod. A propos nodul era unul de perspectiva si nu unul urgent. 2) mutarea A8 in zona extravilana. Cu nodul cei de la CNAIR au fost de acord insa cu modificarea traseului ba. Sincer pe actualul contract este imposibil.
Cu alte cuvinte, mutarea A8 pe dealurile subcarpatice cu defrisarile aferente si intruziunile in ariile protejate "costau" in aproximarea Acciona circa 168 milioane de euro fiind necesare lucrari complexe de arta (viaducte si tuneluri).
A fost nevoie de o a 2-a discutie la MT (dupa discutiile de asta vara de la primaria Miercurea Nirajului) pentru a se ajunge la un consens. Mai mult decat atat in CTE-ul din 01.10.2020 ocolirea Miercurea Nirajului nu a fost acceptata, fiind respinsa.
http://moldovavreaautostrada.ro
MVA - Moldova Vrea Autostrada
Miscare civica, independenta, apolitica

cove_adrian

@ horatiu.cosma

O solutie similara s-ar putea aplica si la A8. Nu s-a intrat in aceste detalii (inca). Multumim de hint!
http://moldovavreaautostrada.ro
MVA - Moldova Vrea Autostrada
Miscare civica, independenta, apolitica

Kimi

Eu as fi curios daca s-ar putea, printr-un act aditional sau orice alta solutie, predarea anticipata a SF-ului pe zonele mai avansate (capete din cate inteleg). Poate asa se pot plati si lucrarile efectuate pana in prezent astfel incat prestatorul sa utilizeze cashflow-ul pentru a realiza mai temeinic portiunile dificile si nu doar din pix.

Asa s-ar putea scoate mai repede la licitatie nu doar Ungheni - Acatari, ci si Acatari - Miercurea Nirajului (vest) cu nod, pana unde relieful este practic campie, iar apoi sa se liciteze ulterior Miercurea Nirajului - Sovata (Praid) si mai departe, in functie de cum se preda SF.


Daca se vrea, se poate. Eu inca nu am inteles cine anume din sistem nu doreste A8.

pentium10

Eu sunt din zona, si cunosc zona din Miercurea Niraj.
Nu e subcarpati, si nu e zona unde se fie nevoie de tunele. Nici de viaducte. Ceva nu se leaga. Cineva a unmflat contra-studiul.
Ceva nu se leaga.

In zona e nevoie de umplutura. Si din cate stiu se doreste sa fie linia dusa linia un pic spre dealuri pentru a fi de unde lua umplutura.

Waze advocate, Google Developer Expert, In Mures

mircea

Înțeleg că nu vor ca taseul să treacă exact prin casele unor oameni din localitate, dar ce au cu nodul? E pe un traseu pe care nu încurcă pe nimeni.

cove_adrian

@ pentium10

propunerea uat Miercurea Nirajului ocolea in totalitatea intravilanul si nu doar constructiile existente. Am analizat in aug 2020 pe PUG Miercurea Nirajului. Varianta propusa de ei era efectiv cocotata pe dealurile din jur.
Zona e de contact intre Dealurile Muresului si Subcarpatii Tarnavelor. Insa nu asta e relevant.
Poza cu traseul aici :  https://imgur.com/eIQgR2s
Valentin Giurca tine harta invers. Nordul e spre josul paginii.
Problema e ca pe actualul contract de "completare SF" nu se pot face modificari majore de traseu iar in CTE de la CNAIR a fost respinsa propunerea.
http://moldovavreaautostrada.ro
MVA - Moldova Vrea Autostrada
Miscare civica, independenta, apolitica

cove_adrian

Nodul l-au dorit relocat iar CNAIR a fost de acord cu asta.
http://moldovavreaautostrada.ro
MVA - Moldova Vrea Autostrada
Miscare civica, independenta, apolitica

Feri

Este bine ca au trecut alegerile. S-or mai fi linistit si autoritatile cu ambitiile locale/promisiunile electorale :)

Felicitari pentru munca depusa! :cheers:

carutasul

Mie nu mi se pare că scosul șoselei în intravilan e o pretenție absurdă ( evident dacă e rațională) . La câte trasee făcute din pix vedem, și unde soluțiile sunt clare ca lumina zilei, e evident că motivul e doar faptul că n-au fost proiectanții în teren, mi se pare normal să se țină cont de observațiile lor, chiar dacă mai trebuie obținute alte avize ( ce motiv mai e și ăsta, că trebuie să iei alt aviz?) . Dar, evident, soluția să fie de bun simț. Nu e ușor să dărâmi casa unui om sau, mai rău, să transformi un sat liniștit bun pentru turism în "peluza Ghencea" , dar nici să eviți orice magherniță care va cădea peste 5 ani singură nu e o soluție.Trebuie tact și bun-simț...

naivu

#2457
Din explicatii inteleg ca primaria din Miercurea a facut cam ca la Focsani, a extins intravilanul peste toata latimea vaii, chit ca vor fi sau nu vreodata case pe acolo, dupa care a pretins sa fie cocotata A8 pe dealurile din jur ca sa nu le atinga intravilanul! Daca era vorba de demolarea unui sir de case locuite as fi simpatizat cu ei, dar mi se pare ca nu era cazul. Bine ca s-a ajuns la o intelegere de bun simt!

cristi5

Da se pare ca cocoasa Focsani e un trend. Si indiferent cat se agita centrul si societatea civila, tovarasii de la UAT sunt zmei.

Si pentru ca ne grabim cu autostrazile, dupa ce am lalait-o decenii intregi, li se da dreptate.

@cove_adrian spor la treaba si poate e nevoie de legislatie noua in relatia cu UAT

horatiu.cosma

M-am uitat peste solicitările de clarificări A8, în mare parte se discută despre nivelul de detaliul al studiilor geo, tipul lor, adâncime, distanță etc, nimic special. În schimb ce nu e ok la răspunsurile CNAIR e următorul aspect: ofertanții au întrebat dacă la partea de analiză multicriterială pe baza variantei din SF 2010 și o alta propusă de proiectant el trebuie sau nu să facă și investigații geo preliminare pe varianta alternativă. Și CNAIR răspunde în stilul caracteristic că este nevoie de investigații de teren preliminare ce trebuie cuprinse în ofertă. Doar că din treaba asta unii pot înțelege că e nevoie de studii geo, alții nu. E complet subiectiv acest aspect "cât de mult trebuie studiate variantele în teren pentru a putea selecta traseul final", iar CNAIR avea datoria să specifice un nivel minimal de investigații. În plus, ofertanții trebuie să ghicească de pe acum ce costuri vor avea de suportat cu despăgubirea proprietarilor a căror terenuri vor fi afectate de studiile de teren și să includă în ofertă aceste sume.