News:

Doar 30 minute de editare!
Poți edita propriul mesaj timp de doar 30 minute după ce l-ai scris!

Main Menu

Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

1 Member and 4 Guests are viewing this topic.

Fred

Ieri Victor Cozmei a scris un articol in Hotnews despre A8 (https://monitorizari.hotnews.ro/stiri-infrastructura_articole-24333018-autostrada-unirii-a8-mures-neamt-probleme-studiu-fezabilitate-blocaj.htm) in care enumera o serie de solicitari; unele sunt clare, una nu o inteleg: inceperea executiei pe 2 tronsoane, Tg. Mures-Acatari si Motca-Tg. Neamt.

Primul tronson e evident, a fost discutat si aici. Al doilea nu e: cui ii ajuta un tronson Tg. Neamt-Motca? Pentru cei din zona as vedea prioritar un T format din A7 Roman sud-Falticeni si A8 de la intersectia cu A7 la Iasi, i-ar ajuta si pe cei din Iasi care vor sa mearga spre vest (prin Falticeni-Campulung Moldovenesc-Bistrita), spre Suceava si chiar spre Bucuresti  prin Targu-Frumos-Sabaoani. Din cate am inteles prin zona Podu Iloaiei traficul e cam extrem, ar fi rezolvare mai rapida a unei probleme acute, in schimb sa ajungi la Targu Neamt si de acolo sa nu ai unde sa continui e cam peste capacitatea mea de intelegere.

De la Targu Neamt la Poiana Largului nu am fost de vreo 40 de ani, dar daca nu s-au mutat muntii din loc intre timp nu e loc de terminat o autostrada pentru vreo 10 ani pana cand va fi complet segmentul Targu Neamt-Ditrau. Din pacate zona aia imi suna a "totul sau nimic", pana nu sunt gata toti cei aproximativ 80 km de autostrada nu vad traficul, in special traficul greu, mutandu-se pe-acolo chiar daca ar fi 20-30 km gata. Dar pana atunci Ungheni-Acatari si Iasi-Motca (aproximativ) ar fi utilizate serios.

naivu

^Dupa cum scrie si in articol (mai pe la coada), segmentul TgNeamt(probabil Motca/DN2)-Iasi-Ungheni va fi facut pe un SF care abia acum se liciteaza; oricat de utila ar fi Iasi-Motca/DN2, nu poate fi inceputa inainte de terminarea acestui SF care abia a fost lansat la licitatie!
Segmentul TgMures-TgNeamt(probabil Motca/DN2) este, in teorie, mai avansat, in sensul ca se afla deja in elaborare un SF care, contractual, ar trebui sa fie gata in ianuarie 2021; in practica, toti stiu ca acest SF nu poate fi facut pe banii alocati si ca, cel putin pt sectiunile centrale, va trebui relicitata elaborarea SF+PTE. Solicitarea este de a finaliza cat mai repede SF+PT acolo unde este aproape complet (adica la capete) si a demara licitatii de proiectare si executie. Motca-TgNeamt in sine nu are cine stie ce utilitate (cel mult ca scurtatura de la PiatraNeamt catre Iasi sau Suceava), dar ar fi un inceput pt traversarea Carpatilor; odata realizat, va fi mai greu de ingropat proiectul A8.
As fi sperat ca cele doua capete sa fie TgMures-Sovata(eventual Ditrau) si TgNeamt-PoianaLargului, dar cel mai important este sa incepem!

tonică

#2432
ideea esentiala a articolului este ca "nu se vrea!". Toti promit dar in fapt nu-s interesati sa si realizeze promisiunile. De ce? Multi, vezi si discutiile de pe forum despre A8 vs A13, pun in balanta alternativa la trecerea muntilor pe la Neamt, considderand ca pe la Oituz e mai usor. O fi mai usor, dar nici la Oituz nu vedem nimic. Atat de mici si ingusti parem considerand ca nu se pot face doua treceri ale Carpatilor dinspre Moldova! Mie, fara informatii in legatura cu mza, trafic ori alte info tehnice, imi pare clar ca trecerea Carpatilor pe la Neamt, zona gasita ca fiind mai lesne de construit in detrimentul altor trasee, va folosi nordului Moldovei, Bucovinei si tranzitului cu Republica Moldova. Ceea ce nu se poate spune despre trecerea pe la Oituz, care si ea este folositoare ajutand centrului si sudului Moldovei, nordul Dobrogei si deaemenea tranzitului spre Republica moldova si Ucraina. Vazand astfel lucrurile imi este clar ca este nevoie de ambele treceri.
Daca se intelege acest aspect ramane doar problema banilor. Exclud mizeriile politice prin care s-a dovedit in ultimii 30 de ani ca se doreste o izolare a Moldovei, izolare care sa mentina un trai sarac si odata cu el lipsa investitiilor. Iar despre problema banilor cu totii se bat in piept ca exista fonduri europene, exista disponibilitate, asa ca nu pare o bariera impotriva acestor proiecte. Mai e ceva ce-mi scapa? De ce, totusi, se lalaie si tegiverseaza atata astfel de proiecte?
In particular eu as propune schimbarea modului de proiectare si constructie dand intaietate fragmentelor de munte, tunelelor, celor mai grele portiuni. Invers de cum s-a procedat la PiSi, un tunel care sa faciliteze trecerea muntilor va atrage si trafic dar va obliga si administratiile viitoare, oricat de reticente, sa rezolve situatia acestui trafic. Asa cum, de ex. se intampla la podul peste Dunare, de la Braila, care odata finalizat va atrage un boom media si un oprobiu impotriva decidentilor vremii daca nu se vor finaliza si drumurile adiacente.

Fred

Inteleg rationamentul, dar atunci as face Targu Neamt - Iasi prioritar; partea dinspre Iasi pentru utilitatea imediata, partea dinspre Targu Neamt pentru ca e inca destul de usor de construit si porneste acel inceput de care ai zis. Si as cupla asta cu Roman-Falticeni din 3 motive: utilitatea, oportunitatea de a proiecta un nod bine gandit (decat adaugat ulterior unde o fi loc) si faptul ca pana la Roman DN2 e lat, mai incolo nu mai e si atunci ar fi mai necesar pe termen scurt decat Roman-Bacau, de pilda, mai ales daca tronsonul ar fi Roman-sud-Falticeni, ca sa scoata traficul din Roman ca la Bacau.

Pe unde am vazut jonctiuni de autostrazi facute independent - A1 cu A10, A10 cu A3, A3 cu A7 - sunt mai mult carpeli decat noduri serioase: ori viteza de proiectare e mica (A3-A7), benzi de accelerare prea scurte (parca la A10-A3), intortocheate (A10 la ambele capete), aici chiar ar putea sa gandeasca integrat si sa faca ceva bun.

naivu

Nu ai nevoie sa prioritizezi TgNeamt-Iasi sau Roman-Falticeni in detrimentul TgMures-TgNeamt sau Roman-Bacau, exista resurse si disponibilitate pt finantarea simultana a executiei tuturor segmentelor A7+A8. Ce lipseste este un SF+PT(E) pt fiecare din aceste segmente: capetele TgMures-TgNeamt sunt singurele care ar putea avea SF in primavara, SF Bacau-Roman-Pascani va fi gata peste un an, SF Pascani-Suceava peste doi ani, SF TgNeamt-Iasi-Ungheni peste minim trei ani, SF pt sectiunile montane poate in patru ani; n-ai ce prioritiza, vor fi date in licitatie pt executie in ordinea SF-urilor!

hvm

Fiind mai noi pe forum si necitint majoritatea postarilor mai vechi am o intrebare la care sper ca nu s-a mai raspuns in trecut (cel putin n-am gasit dupa un search pe forum)

In cazul actualizarii studiului de trafic se ia in considerare traficul din partea de sud est a Ucrainei catre V care s-ar muta pe acest traseu de pe traseul sau actual care merge prin nord catre polonia sau ungaria? In momentul de fata toate traseele din Ucraina "ofertate" de GMaps catre zona de sud-est a europei sunt cu aprox 1 ora mai lungi prin polonia/ungaria decat prin romania, insa grosul traficului trece pe acolo.

Daca s-ar termina TM-TG-IS-Ungheni, se reduce la jumatate timpul de tranzit catre Ungaria, si eu cred ca o parte importanta din trafic s-ar reorienta catre ea. Acesta ar fi si un avantaj pentru noi fiindca ar  genera un aport la buget din rovigneta si accizele pentru combustibil coletate. Finalizarea A3 + A8 are insemna o reducere de cel putin 4 ore pe relatia Iasi-Biharia devenind astfel atractiv pentru acest trafic, chiar si cu Transnistria pe traseu.










Powered by API/PUM imgur uploader
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

voicul

Foarte interesant ca ultimele 2 harti dau diferente si de timp si de km  :lol:

Si acum pare mai scurt prin RO, dar probabil nu cat sa atraga trafic - si eu as merge prin tara mea decat prin tarile vecine (bine, atat cat se poate).

Problema nu e de trafic international, ca am avea si noi destul national, ci de CNAIR.

Feri

Nu este exclus ca o parte din traficul de Odesa sa se mute si pe Izmail-Reni-Braila-Buzau-A3-(A0/Targoviste)-A1 cu A1 inchis, si A0N&DXBrBz finalizat.


voicul

^Timpii o sa se modifice in favoare RO.
Acum Ungheni - Chetani 17 min - 31 de km, deci calculul de e la viteza cam de 100 si nu 130 sau mai mult cum probabil se si circula.


tom_sawyer

Ucrainienii au reabilitat de câțiva ani drumul M15 Odesa - Reni. Date fiind relațiile lor cu rușii nu cred ca vor alege să treacă prin Transnistria.

A1, Ploiești-Buzău, Buzău-Brăila și podul peste Dunăre vor fi finalizate cu mult timp înainte de orice segment din A8. Asta îi va scuti de travesarea a două puncte de frontieră (Rep.Moldova) și de plata taxelor de drum din Rep. Moldova.

Vezi succesul noii treceri cu bacul Isaccea-Cartal.

A8 nu va atrage trafic de niciun fel din Ucraina.

elphax

na ca mi-am schimbat si semnatura, din pacate este realitatea, nu doar o incercare de descurajare a tuturor care dorim autostrada TgMures - Iasi - Sculeni. asta ca sa nu ma tot repet

kitsune

#2441

Asta îi va scuti de travesarea a două puncte de frontieră (Rep.Moldova) și de plata taxelor de drum din Rep. Moldova.

și (aș adăuga eu) a taxelor de protecție din enclava de dincolo de Nistru în cazul în care s-ar merge pe relația Odessa - Chișinău pe E581/M16.
Cu Reni - Odessa (M15) am pus eu un video mai demult, după reabilitare. Nu mai dau de el, așa că am făcut o nouă postare aici
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Feri

#2442
Da, chiar si fara considerente strategige sau de taxe, va fi pur si simplu mult mai rapid si comod pt Odesa-Italia pe ruta sud-carpatica.
Practic de la traversarea Dunarii se va putea merge (aproape) continuu pe autostrada/drum expres si pe un traseu scurt per total. Chiar si fara A1 complet finalizat tot va ramane varianta optima.


hvm

@elphax
Zici ca asta este "viziunea"? totusi as vrea sa inteleg in ce directie bati:

  • limitat accesul moldovei la UE in favoarea Rusiei. Inteleg de unde vine, dar parca n-as spune ca inca mai este valabila teoria aceasta (sau este)
  • redus accesssul care EU pentru moldoveni/rusi intr-un mod ascuns? Putin provabil, fiindca oamenii daca vor sa circule nu ii poate opri nimeni. Chiar daca e proasta infrastructura. iar dpdv al circulatiei marfurilor nu vad ce ar putea exporta moldovenii incat UE sa se teama de ei, in afara de vinuri poate, iar la cat de iefine sunt in comparatie cu restul UE, le convine sa suporte diferenta data de lipsa autostrazilor

Poate sunt cam obosit acum si nu prind ideea. Suna a teoria conspiratiei, dar nu vad ce am avea de castigat din asta. mai ales la a doua varianta ca la prima inteleg de unde vine. Daca ai mai spus pe undeva, imi cer scuze anticipat, dar n-am gasit.
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici