[B] Trenurile de metrou

Started by Ionut, September 16, 2011, 03:59:13 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

sab

Deocamdata pe toate hartile M6 este separata ca magistrala de M4 si figurata cu alta culoare. Vedem ce ne rezerva viitorul, insa nu cred ca Metrorex va schimba ceva la acest capitol.

b1

Alstom ia în considerare să nu mai asigure mentenanța la metrou. "Lucrăm gratis de un an"

Compania Alstom, care asigură mentenanţa la metrou în București, ia în considerare suspendarea progresivă a serviciilor în luna iulie, dacă Metrorex nu achită facturile restante.

UPDATE: Metrorex a avut o reacție pe această temă, însă nu a precizat la cât se ridică datoria către Alstom și nici cât a achitat din aceasta. Iată punctul de vedere al Metrorex: "În urma articolelor apărute în presă referitoare la obligațiile de plată către Alstom Transport S.A., facem precizarea că Metrorex a achitat o parte din sumele aferente serviciilor realizate în anul 2022 și continuă să plătească facturile ce vor fi emise în acest an. Pentru achitarea integrală a obligațiilor de plată, va solicita sumele necesare la următoarea rectificare bugetară. Obiectivul principal al Metrorex este transportul călătorilor în condiții de siguranță, iar în acest sens, depunem toate eforturile pentru rezolvarea acestei situații".

"Metrorex ne datorează peste 33 de milioane euro. Această sumă corespunde unui an de plăţi restante. Între timp, am suportat toate costurile: ne-am plătit furnizorii la zi, am plătit salariile angajaţilor la zi. Din suma totală datorată, de peste 160 milioane de lei, echivalentul a 33 milioane de euro, peste 140 milioane de lei provin din contractul anterior, pentru servicii prestate în cursul anului 2021, iar 20 milioane de lei pentru facturi restante în contractul început la 1 ianuarie 2022. Câte companii îşi permit să continue să lucreze fără să fie plătite timp de 1 an?", a declarat pentru News.ro preşedintele Alstom pe Europa, Gian Luca Erbacci.

Preşedintele Alstom Europe menţionează că în tot acest timp Alstom a plătit furnizorii şi salariile angajaţilor la zi, inclusiv o creştere salarială de 10% anul trecut şi anul acesta.

"Alstom realizează mentenanţa conform contractului, indicatorii de performanţă sunt îndepliniţi, aşa că avem nevoie de achitarea integrală a facturilor. Este nevoie de angajament de ambele părţi, nu mai putem fi singurii care susţinem financiar acest contract", a spus el.

Mentenanţa la metrou a ajuns la Tribunal:
Alstom precizează că a făcut toate demersurile amiabile în vederea recuperării sumelor datorate, iar în prezent două acţiuni sunt deschise la Tribunalul Bucureşti, dosarele fiind publice: pentru servicii prestate între mai şi decembrie 2021, plus penalităţi; şi pentru recuperareai penalităţilor de întârziere pentru facturile aferente serviciilor prestate în noiembrie şi decembrie 2020.

"După epuizarea tuturor demersurilor contractuale şi legale, dacă nimic nu se schimbă, compania ia în calcul suspendarea serviciilor de mentenanţă, ceea ce va duce la oprirea metroului pentru că trenurilor nu pot circula dacă nu sunt la zi cu mentenanţa. Vom lua această măsură ca o ultimă opţiune posibilă, deoarece compania Alstom este pe deplin conştientă de importanţa serviciilor de mentenanţă pentru flota de metrou", mai spune oficialul companiei care a furnizat servicii de mentenanţă în ultimii 18 ani, timp în care, susţine Alstom, disponibilitatea flotei a crescut de la 60% în 2004 la 100% în prezent.

Sursa.
Gândirea de grup presupune că valorile grupului nu sunt doar indicate, ci și corecte și bune.

cristi5

#227
Nu stiu daca topicul asta se refera la mentenanta *ramelor* @Ionut?

Quote from: b1 on June 26, 2022, 01:24:00 PMAlstom ia în considerare să nu mai asigure mentenanța la metrou. "Lucrăm gratis de un an"

Dupa cum ne spune regulat ministrul, Alstom a redus mentenanta la ramele de metrou (si prin urmare s-a redus traficul), din motivele de mai sus. Metrorex nu plateste, pentru ca a ramas fara cash, in principal din doua motive: restante salariale, si scumpirea energiei electrice. Adica management de rahat, angajari "fara numar" etc.

Vreau sa-i intreb pe colegii care circula cu metroul daca Alstom livreaza calitate. Adica daca se strica rame (ei se lauda cu disponibilitate 100% fata de 57% la CFR Calatori), sau sunt murdare etc.

Cateva date via @florin74 despre contractul de mentenanta semnat in decembrie 2021 (care nu e o prelungire cum zice Grindeanu, e un nou contract cu un nou caiet de sarcini, de data asta cu licitatie, nu cu incredintare directa ca in 2003).

Caietul de sarcini la licitatie a fost scris de un consultant international in domeniu. Intervalul estimat a fost foarte larg: 2.828.901.015,00  si 4.101.906.471,75 RON. CAF a contestat caietul de sarcini si a  pierdut. Oferta Alstom (singura depusa la licitatie) 2.45 mld . Deci vorbim de aproximativ 33 milioane euro pe an.

M-am intrebat si de ce se fac contracte de mentenanta pe 15 ani. Din perspectiva "noi nu ne vindem tara", legarea de glie pe 15 ani e foarte mult. Inteleg ca fiecare vehicul trebuie sa prinda doua RKuri in timpul contractului, adica nu poti sa faci contract pe 5 ani, dupa care sa faci alta licitatie sa vina alt furnizor sa faca RK, ca nu stie ce a "pus" pe vehicul furnizorul vechi... Interesant ca Metrorex plateste per kilometru parcurs (adica are costuri predictibile si constante) pe cand furnizorul poate avea costuri mari intr-un anumit an daca "cad" la RK multe vehicule in anul respectiv.

Au mai fost suspiciuni despre hala de reparatii folosita de Alstom, pe care exista si o placa cu numele firmei. Nu am verificat la cadastru, dar inteleg ca ea nu se afla in proprietatea Metrorex, nici a Alstom, ci in proprietatea statului.

Sorinus

Ramele Bombardier arata foarte bine, fiind in exploatare de peste 15 ani. Deci probabil ca isi faceau treaba.

cristi5

Inteleg ca numai activitatea de mentenanta/revizii mici e redusa la jumatate, cea de reparatii mari continua ca de obicei.

Mai exista aici un amanunt. In 2007 Alstom a concediat 700 din 1200 de oameni (dupa negocieri cu renumitul Radoi). Adica privatul eficientizeaza si livreaza calitate, statul (Metrorex) angajeaza, mareste salarii si apoi nu mai poate plati facturi, ca acum.

Eu cred ca concedierea asta masiva, pe langa incredintarea directa a contractului in 2003 (care s-a "rezolvat" prin licitatie in 2021), contribuie la renumele prost al mentenantei private a ramelor. Banuiesc ca sindicatele au lucrat intens a acest renume.

Incerc sa-mi inchipui cum aratau ramele daca erau intretinute de cei 1200 de angajati la stat... Probabil acum erau peste 2000 de angajati, mai ales directori si alti sefi...

dr4qul4

Eu nu prea am mai mers cu metroul in ultimii 15 ani, dar de curand am fost pieton 40 de zile si a trebuit sa experimentez :)
Nu am simtit mare diferenta la Bombardiere fata de acum 16-19 ani cand mergeam mai des cu ele. De fapt, imi par chiar mai calitative fata de CAF-urile luate acum cativa ani.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

cristi5

#231
Quote from: frunzaverde on January 20, 2023, 06:06:31 PMminciunelele gen "Alstom livreaza calitate la Metrorex"

vezi intrebarea mea mai sus, am primit dou raspunsuri, plus ce mi-a mai zis @oc7avian .

Poate n-am pus intrebarea bine?

frunzaverde

#232
Ce raspuns vrei? Hai ca-ti raspund.

1. Calitatea oferita de Alstom o vezi pe M4. Fa o tura si zi-mi cum ti s-a parut. Zici ca esti in film post-apocaliptic. Ramele sunt grafitate integral, nu au mai fost vopsite probabil din anii '80 (e grafitti prezent cu referinte la anii '90). Iar comparatia cu CFR Calatori e de rasu-plansu: compari locomotive vechi de 60 de ani cu rame vechi de 15?

Ramele Bombardier arata si ele rau, si fac zgomote nasoale in uz. De fapt, testeaza chiar tu: suie-te intr-o rama Bombardier din Stockholm din cele neupgradate, suie-te intr-o rama Bombardier din Bucuresti, si compara aspectul dar mai ales tinuta de mers si zgomotele. Ramele sunt practic acelasi tip, cele din Stockholm fiind insa mai vechi cu aproape 10 ani, si exploatate in conditii mult mai grele (ramele din Bucuresti practic nu petrec timp la suprafata, cele din Stockholm circula masiv pe "sus").

Cand nici macar neoanele nu le potrivesti la culoare, cand stergi grafitti-ul in asa fel incat ramane urma de abraziune pe otel, ce pot sa zic... Calitate. Da, se poate si mai rau, dar nu in multe locuri care platesc cat plateste MRex pentru mentenanta unui parc aflat in 90% la 20-35% din durata de viata previzionata, deci "practic noi".

De IVA reconstruita cf. contractului original, are rost sa amintesc? Ca nu exista...

Fa o tura in depoul Industriilor. Si du-te si in halele care nu sunt de protocol. Zi-mi daca iti pare ok ce-i acolo. Mult noroc.

2. Contractul din epoca Adrian Nastase a facut Metrorex dependent complet de Alstom, intr-un regim monopolist.

Depoul Industriilor, fara de care reteaua nu are cum sa functioneze, avand si singura conexiune la reteaua nationala, a fost cedat Alstom, nu e clar in ce regim juridic, pentru ca Alstom a ajuns sa aiba parcele intre cele Metrorex. Conform CS, cica cladirea mare, pe care scrie Alstom, ar apartine Metrorex, doar ca Alstom si-a tras doua anexe la halele principale ale depoului, demoland unul din peretele halelor.

Daca Alstom pleaca, nu e nici un secret ca metroul se opreste, pentru ca halele principale de mentenanta vor ajunge maximum un brownfield dupa ce Alstom isi elimina extensiile facute si aduce parcela la "harta contractuala". De altfel, harta din CS, aia contractuala, la regimul de mentenanta, e incorecta, si prezinta situatia din 2002, nu cea din 2021.

Iar faza cu "firma reputata" e de spus asa, la o bere in parc. Si Aecom a facut MPGT, nu? Ala cu 2 treceri peste Carpati sa ajungi de la Bucuresti la Buzau. Licitatia a inclus un "tur de o zi" a "catorva, ca COVID" reprezentanti ai concurentei in Depoul Industriilor, a carei harta nu corespundea cu realitatea vizibila din satelit. Daca tu crezi ca aia e ok sa te inhami la un contract de foarte lunga durata, in care actele nu bat nici macar cu o vizita la gard, eu ma retrag - e clar ca logica e putreda.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

cristi5

#233
Sunt aspectele pe care le semnalezi parte din contract? Ca n-o sa faca nimeni cinste cu un serviciu de calitate la standadele *tale* (sau ale mele) daca in contract are altceva.

1. Disponibilitate. Cate trenuri de metrou raman defecte pe traseu pe zi, luna, an. Cum comparam asta cu alte metrouri din lume?

Cate trenuri sunt scadente la RG, RK? Zici ca vehiculele de la feroviar sunt vechi, dar cate din ele au reparatiile facute la timp?

Cate trenuri pleaca pe traseu murdare pe interior, unde sunt calatori?

In general, cate penalitati a platit Alstom in vechiul contract, in noul contract?

Este nivelul de grafitti sau nivelul de zgomot parte din contract? Apar in recentul caiet de sarcini?

2. Evident ca contractul monopolist a fost o prostie dpdv concurenta, etc. Intre timp a mai trecut o iteratie, licitatia (unde clar Alstom a avut un avantaj ca erau deja acolo). Dar rezultatele pt calatori sunt la (1), de alea intreb.

Din pacate sunt licitatii perfecte, concurenta ideala, care duc la proiecte ratate. Si invers. Intre concurenta respectarea indicatorilor de performanta din contract nu exista o relatie directa.

cristi5

#234
@frunzaverde cred ca am inteles in sfarsit problema.

Eu am zis intr-un mediu informal (trec peste faptul ca scoti in public o discutie privata) ca Alstom livreaza calitate la mentenanta metroului.

Dar fiind mediul informal si exprimarea asisderea, am uitat sa specific ca nu livreaza calitate la standardele lui @frunzaverde, si posibil nici ale mele. Ci la standardele definite in contract, la standardele de mententenata material rulant prevazute acolo.

Tu ai luat ad literam ce am zis eu si de aici o cearta intreaga, care iar ar fi frumos sa ramana in API, dar n-am nicio problema  despre pozitia mea acolo, a ramas aceeasi si nu e niciun secret.

De ce ai luat ad literam? Tine de psihologia ta si de interesul tau retoric din acel moment. Interesul tau era sa dai in Alstom si in mine, ca am cutezat sa tin legatura, din partea API, cu Alstom.

Poti sa zici ca-s naiv si ca Alstom m-a mintit (pe mine si pe API) si ca de fapt nu livreaza, trenurile sunt mereu stricate, intarzie, whatnot. Dar, evident presa centrala si poate si forumul ar fi pline de laturi anti-Alstom si anti-privat daca ar fi asa. Chiar si cand Metrorex nu si-a putut plati facturile (mismanagement de stat) si Alstom a pregatit mai putine trenuri, s-au spus multe (pret prea mare etc) dar n-a zis nimeni: stai asa, ca de fapt serviciul e de calitate proasta.

Evident ca nu e relevanta parerea ta subiectiva de calator, cunoscuta fiind aversiunea ta fata de Alstom si aia (pe care si eu o impartasesc) despre contractul monopolist cu Nastase. Dar si asa, ai venit cu chestii absolut secundare, gen grafiti. Evident misiunea principala a metroului e sa duca oameni de la A la B si asta se pare ca functioneaza muuult mai bine decat alte contexte feroviare.

Neindoielnic se poate si mai bine, fara grafitti, fara zgomot etc.

frunzaverde

#235
@cristi5 : Nu stiu in ce lume calitatea e definita ca criteriile contractuale dintr-un contract atribuit direct si cu dedicatie de guvernul Nastase prin OUG dat cu derogare chiar si de la legile contractuale din epoca respectiva (OUG 85/2003). Contractul nou este, in spirit si de facto, o simpla continuare a celui vechi : contractul vechi a transformat intretinerea la metrou intr-un monopol privat Alstom, dandu-le gratis depourile in comodat si sculele si permitandu-le inclusiv sa construiasca cladiri la bunul plac Alstom, de la care MRex nici macar nu are planuri (in CS pentru licitatia noua sunt planurile si hartile vechi, pre-2003). Metroul sta.

Asa putem face orice gimnastica mentala, si putem zice ca orice alba e neagra - dar cred ca nici directorul Alstom Romania nu o sa vina cu o asemenea definitie aiuritoare pentru "calitate". Mai ales ca pentru alte "calitati" din astea Nastase a facut puscarie, si statul roman s-a chinuit jumate de deceniu sa scape (a la Bechtel).

Dar daca ai contractul original putem discuta pe el, printre altele de ce e extrem de dezechilibrat in defavoarea statului, de ce e extrem de scump pentru ce rezultate se vad, de ce era extrem de ne-necesar (in conditiile reinnoirii totale a parcului exclusiv cu modelele competitiei), si ce pasi ar trebui sa faca Metrorex sa faca piata de mentenanta competitiva din nou.

Dar chiar si in lipsa contractului putem face studii comparative de calitate (cu o definitie rezonabila) vs. pret platit.

Cat de "disponibilitate" -- definitia ei difera in functie de sistem. Majoritatea sistemelor nu accepta in trafic trenuri pline de grafitti, mai ales cand grafitti-ul poate fi facut de principiu aproape exclusiv in depourile cesionate (altundeva trenurile de metrou nu sunt accesibile). Majoritatea sistemelor nu accepta roti patrate in trafic - am prins de multiple ori defecte audibile la roti, si starea caii de rulare e vizibil afectata. Stiu cel putin un sistem in care trenul nu pleaca daca lampa de inchidere usi nu functioneaza - e considerat risc de siguranta. In Bucuresti, dzeu cu mila, mai ales pe M4. Desi si Bombardierele din prima generatie...

Iar faptul ca metroul merge mai bine ca CFR Calatori : da, dar vezi cati bani se baga de Metrorex in reparatii / tren si pe tren-km versus cati se baga de CFR Calatori, TFC si Regiocalatori. Asta in conditiile in care materialul rulant CFR Calatori este mult mai vechi ca cel intretinut de Alstom, circula in conditii mult mai proaste si mare parte la limita de casare sau mult dupa, pe cand materialul Metrorex este practic nou-nout, si inca nu a avut nevoie de o reparatie capitala.

Cu MR Astra e clar ce-a reusit Alstom, sa-l caseze tot, de cand a fost nevoie sa scoata de urgent din parcul rece cateva rame sa compenseze pentru M5, nu au gasit suficiente. In 2003, trambitzarea era ca se vor reconstrui toate Astrele intr-un model fiabil.

La fel, e problematica analiza de disponibilitate data de Alstom pentru oricine stie domeniul feroviar:

1. incearca sa compare situatia pre-2003 cu cea post-2011: pre-2003 tot parcul circulant era format din improvizatiile IVA, reparabile exclusiv cu piese noi, furnizate cu mare dificultate de o industrie in dificultate. Post-2011, 90% din parc era nou-nout, cu MR ultra-modern (Metrorex are probabil cel mai nou material rulant din regiune; orase ca Paris, Londra, Berlin, Praga au MR muuuult mai vechi in cantitati mult mai mari), iar putinele rame IVA in circulatie au fost carpite dintr-un parc rece urias, care a fost in mare parte taiat.

2. incearca sa compare doua domenii diferite : inter-city cu metrouri. Alte constrangeri, alte date. Si din nou, alta situatie : MR din anii '60 versus MR in garantie si post-garantie.

Si nu dau in Alstom, ca n-am de ce. Si-au gasit fraierul in statul roman corupt in epoca Nastase, si l-au calarit pana a ramas metroul in criza profunda. N-au fost nici primii, nici ultimii. Nastase a stat la puscarie in doua ture pentru mizeriile facute atunci, l-au luat pe chestii mai evidente, ca era si lacom, nu doar hot; aghitoantii din epoca si ei au dat ture pe la penitenciar. Nici cu Stanciu n-am nimic - el vinde la fraieri, e foarte bun la vorbarie goala, perfect capabil sa convinga politicianul roman incompetent si incoerent sa-i cumpere toate prostiile profitabile si inutile Romaniei - bravo lui, trist pentru Romania. Si nu e doar Alstom balaria - ce, Siemens n-a vandut 120 de trenuri rurale pe post de IC? Dar asta nu inseamna ca situatia trebuie sa ramana asa forever... Ideal ar fi sa nu picam nici noi de fraierii lui, dar fiecare-si alege ce crede si ce cerceteaza.

Si da, mi se pare absolut normal sa fim extrem de critici cu megacorporatiile si ce produse livreaza, nu sa ii pupam in dos. O corporatie gen Alstom este intotdeauna intr-o relatie asimetrica de putere cu o regie de stat din Romania, fiind de zeci de ori mai mare si avand de zeci de ori mai multi angajati si avocati. In exact acelasi fel in care ca cetateni suntem critici cu CNAIR si regiile de stat, care si ele se ingroapa in hartii si dosare 'perfect legale' cu rezultatul anti-cetatean clare si vizibile de la o posta. Asa fac si Alstom, Siemens, Bombardier, Pizza si Aktor etc. etc...

Si nu dau in tine - nu vad de ce te victimizezi, ca n-ai nici un motiv. Tu esti cel care ataca la persoana, nu eu. Tu esti cel care foloseste tehnici de 'master suppression techniques'/'supresie din pozitie de putere' de care stiu sigur ca ai invatat (curs obligatoriu pentru personalul didactic in Suedia, l-am facut si eu, scopul e sa te invete ca e imoral sa le foloseti si cum sa le eviti). De aici si cearta, nu din simpla ta redefinire a unor concepte on the fly.

P.S. Si aici nu intram in de ce s-a mers pe un MRO cu Alstom in the first place si nu e internalizata intretinerea. De exemplu stim ca Alstom nu face mentenanta preventiva si nici identificare pro-activa a potentialelor amenintari asupra sigurantei circulatiei, adica fix motivul pentru care iti iei un pachet de know-how si "gold care" de la un MRO. Altfel, minimul din cartea tehnica de revizii poate orice gogu aferizat sa-ti faca, CAF sau Bombardier sau Alstom iti da si manualele si piesele, si sculele le avea Metrorex.

Si stii de unde stim? Stim din faptul ca am avut doua accidente, unul cu raniti, cauzat de un defect de fabricatie a unor piese din boghiul CAF, cu impact extrem de siguranta. E raport AGIFER. Alstom n-a avut nici raspunderea contractuala, nici macar ca serviciu optional detectia de defecte in afara strict a caietului de mentenanta - deci nu, nu dau vina pe ei pentru accidentul din mai 2022, ca nu au avut ei raspundere. DAAAR, atunci, daca ei nu fac munca asta, la ce mai era nevoie de ei? Ca training ar fi dat tot CAF, scule si piese tot CAF, manuale tot CAF. Depourile sunt Metrorex. Oamenii sunt ex-Metrorex, din spusele lor mai prost platiti si mai putini decat in epoca Metrorex. Ce pune pe masa Alstom in cazul asta? Straturi suplimentare de birocratie corporatista care ofera un monopol privat pe bani de stat?
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

zone_rider

Ma bag si eu in seama cu o opinie personala. Per total, Alstom face treaba buna cu mentenanta metroului, altfel ar fi fost blocaje permanente. Zona in care as vedea eu imbunatatiri are mai mult legatura cu curatenia garniturilor de metrou (linoleul vad ca nu prea e spalat, iar curatarea graffiti cred ca se face cu apa in loc de substante profesionale).

Mai multe bube gasiti la modul in care asigura MREX mentenanta statiilor. Cred ca e prima companie din lumea asta care da cu vopsea pe faianta din statii in loc sa o spele. Deja faianta de la Dristor 2 are 3 straturi de vopsea pe ea. Iar faptul ca nu sunt in stare sa puna niste placi pe tavan si lasa statiile cu aspect horror e mult mai grav decat ce face Alstom. Ce parere aveti despre modernizarea M2, care este in intentie de 10 ani dar MREX nu e in stare sa organizeze o licitatie ca lumea?

frunzaverde

Pai vezi cati bani se dau in mentenanta liniilor si statiilor versus cati bani se dau in mentenanta trenurilor. Raportul normal la orice infrastructura e undeva la 2.5-5:1, functie de vechimea infra. Raportul la Metrorex e pe dos.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

zone_rider

@frunzaverde Afirmația ta este dată în baza experienței sau există undeva vreo statistică oficială?

frunzaverde

Vezi rapoartele oficiale Metrorex si compara-le cu rapoartele altor retele.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!