[B] Vehiculele si poluarea in Bucuresti

Started by Ionut, November 17, 2018, 08:20:59 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dr4qul4

Daca e de la trafic, de ce e mai poluat in Sintesti decat in Centru si in Dristor?
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Lozzo

#376
Pe harta postata de tine se intelege si ca e mai poluat in sud decat in nord.

Poate e o combinatie nefericita:
- ceva mai multa poluare in sud punctual
- inversiune termica cum zice nirolf si dispersare. In nord avem mai multa masa de apa.

Mai mult de diferenta coeficientului termic al apei si al solului care poate duce la anumite directii ale curentilor de aer rezultati din modul de incalzire diferit, nu as putea sa numesc la cauze intr-o discutie bazata pe pareri personale. Umezeala mai multa in nord: gen molecule de apa suspendate in aer care "spala" aerul poate?

Pe diferente nord vs sud, poti sa bagi si lemnele de foc. Pipera vs Sintesti. Dar cred ca nu considera nimeni ca de aici vine diferenta vizibila, decat daca lemnul ala provine de la un sat intreg care arde in flacari.

Lasand gluma la o parte senzorii aia nu sunt declansati de la monoxid sau dioxid de carbon (depinde cum arzi lemnul/carbunii aia), care sunt cam singurii poluanti ai focului de lemne rezultati. Saracia e saracie, dar cine a facut focul in soba stie ca nu bagi orice pe foc oricat de sarac ai fi. Sau in fine, bagi dar numai o data, ca a doua oara inveti. Ce ziceti voi gunoaie si resturi ca se arunca pe foc se face numai in curte de catre cei saraci unde nu te deranjeaza fumul rezultat, dar nu in soba din casa. Si atunci cand se face in curte nu e ca sa te incalzesti, ci la ocazii (ignat, tuica, gemuri, muraturi, gratar) care nu prea sunt multe in miez de iarna.

Si pentru ca simt ca o sa mi se sara in cap de la monoxidul ala, focul pe care il faci in soba nu produce atata monoxid in raport cu dioxid ca altfel nu ai vedea flacara si focul ala ar fi pentru afumatoare si nu incalzit. Daca se ajunge acolo se simte bine diferenta si daca esti treaz o corectezi repede, daca nu ... nu o sa fie o problema de lunga durata sa zicem.
Drumul preferat: intre cel stiut si cel drept este tot timpul cel care nu este ultimul.

Lozzo

La diferentele de pe harta aia se suprapun vizibil
- nord: padurea Baneasa, parcurile Herastrau, Tei, Kiseleff, Circului
- centru-vest (Centru si Dristor cum zice dr4qul4): Parcul Tineretului, Parcul Carol, "Delta" Vacaresti, putin mai incolo Parcul Titan
- centru-est: parcurile Cismigiu, Politehnici, Izvor, Gradina Botanica

Restul hartii betoane, lipsa de paduri, parcuri sau spatii verzi (verde nu doar cand cresc buruieni pe el), teren sterp sau nici macar cultivat

Ca tot imi iau minusuri pe topicul de Parcari in Bucuresti, de ce sa nu o fac si aici. Concluzia e ca avem nevoie de parcari si masini ca nu dauneaza asa mult. Pacura si lemnele de foc sunt de vina la valul actual de poluare.
Drumul preferat: intre cel stiut si cel drept este tot timpul cel care nu este ultimul.

dr4qul4

vezi ca in sud totul este verde. Am venit saptamana trecuta de la 1 decembrie - jilava- bd metalurgiei. Tot terenul acela este cultivat si verde.
Singura mea intrebare este cum naiba dam vina pe trafic, cand in cea mai aglomerata zona din Bucuresti aerul este mai curat decat in camp. Senzorii aia punctuali sunt si in Sintesti si in comunca Berceni si arata poluare masiva, si culmea, poluarea apare doar noaptea in zona aia.
Stau aproape de CET Sud si nu mi se pare ca polueaza foarte mult (fumul este alb si aerul respirabil). Insa cum ajungi in zone de case mai saracacioase, miroase de iti muta nasul. Efectiv simti cum te inneci. Si nu e doar din cauza sobelor (in Berceni de exemplu au gaze) ci a deseurilor arse pentru recuperarea metalelor.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Lozzo

#379
Ma simt obligat sa mai aduc precizari, daca ce am scris mai sus nu este suficient sau destul de evident, si daca vad ca in continuare vad se cauta orice explicatie doar doar nu o fi de vina traficul cum se zice in articol.

Miscare maselor de aer este creata de existenta a 2 poli (de temperatura sau presiune) si in categoria asta intra motivele ca de ce doar noaptea apare poluare cand se lasa frigul, dar si de ce ai o miscare nord-sud a aerului cand am zis ca nordul difera prin faptul ca are mai multa masa de apa. Si astea sunt suficiente doar pentru a vedea cauze locale, ca in discutile astea mai avem si alte miscari de aer care exista in absenta influentei locale (crivat, meditarenean).

Nu suntem chiar in cazul Ploiestiului sa schimbe drastic calitatea in functie de pe ce parte a orasului avem rafinaria, dar cand am zis "ceva mai multa poluare in sud punctual" faceam referire la aceste micute puncte de rafinare a orice pe care le regasim numai sau inca doar in sud. Prin lista larga se regaseste si CET Progresul sau o groapa de gunoi incendiata care rafineaza ceea ce nu reciclam noi singuri.

Ma simt obligat obligat din nou sa scriu ca pentru unul crescut doar la bloc si se intelege prost ca jignire sau aroganta. Nimeni nu are focul aprins in soba dupa ora 12, ca de aia e soba de teracota si nu semineu. Cand mai auzim ca se moare in somn de la soba, nu e de la focul de peste noapte. Acolo se blocheaza deliberat cosul cu o placa de metal ca sa nu iasa caldura, dar din pacate daca se reaprinde mocnit lemnul nu mai iese nici fumul. O fac mai mult saraci care prin asta incearca sa foloseasca mai putin lemn la focul de seara (si am mai zis ca doar lemn pui in soba oricat de sarac ai fi) si poate ziua nici nu mai fac focul si se imbraca mai gros. Asa ca da, sudul e mai sarac si se folosesc sobe mai mult, dar efectul creat de incalzirea unei comune cu lemn paleste in comparatie cu efectul creat de toate masinile care trec prin mijlocul ei in aceeasi zi.

Cand,am scris mai sus "spatii verzi (verde nu doar cand cresc buruieni pe el)" uite ce am presupus ca se intelege implicit. Nu orice tip de planta inmagazineaza sau filtreaza CO2, aerul la fel. Nu face buruiana la fel de multe ca iarba sau pomul chiar daca te uiti la teren si e verde. Nici culturi agricole nu sunt toate la fel (vezi de ce se practica rotatia culturilor pe un teren agricol), asa ca planta porumbului poate trece putin si de partea cealalta a baricadei.

Parcurile si padurile au un efect local de a creste calitatea aerului in zone adiacente chiar si unde exista trafic mult si destul de evident ca in spatiul fizic al parcului nu o sa regasesti atata poluare ca nu se trece prin parc cu masina. Daca lista de parcuri de mai sus nu a convins, ne uitam pe harta si vedem cele doua puncte: unul langa si unul in parcul Moghioros (ca oricum il uitasem mai sus)




L.E. Am pus harta postata de dr4qul4 si pe pagina asta daca face cititul comentariul mele mai usor ca se vede si pe ce observatii discut cand afirm ceva

Quote from: dr4qul4 on January 23, 2021, 03:15:58 PM




Se observe usor diferenta nord-sud, diferenta parcuri/beton
Drumul preferat: intre cel stiut si cel drept este tot timpul cel care nu este ultimul.

panzer

@nirolf +1.
La cat de lasi sunt politicienii nostrii si cat de atasati sunt oamenii de "libertatea mea de a ajunge la timp la birou cu masina, singur in masina." (vezi topicul cu parcarile din Bucuresti) nu avem nici o sansa sa se implementeze restrictii de circulatie.

Fenomenul de inversiune termica este real. Google it daca nu ne credeti pe cuvant.

@Lozzo: poate intelegi de ce iti da lumea minusuri.
La mama la tara, daca iesi in curte se vad 3 paduri. Dar toti se incalzesc cu lemne. Si poluarea se simte seara cand fac toti focul. Similar si de la mine din curte. Iar cand vecinul baga carbuni poluarea este evidenta, cu atat mai evidenta cu cat in mod normal calitatea aerului este exceptionala.

Toti au dreptate:
- inversiunea termica accentueaza foarte mult efectele
- poluarea in zonele cu probleme este indeosebi mare in weekend, cand Garda de Mediu este libera.
- traficul Vineri seara creste enorm pentru ca Bucurestenii o tulesc toti pe la locurile lor de origine :p sau pt divertisment. Situatia este foarte clara pe arterele blocate la iesire: Militari, Chitila, etc.

Solutiile sunt aici toate. Discutate si rasdiscutate. Dar nu e nimeni sa le implementeze.

Valentin

Inainte de orice asumare a modului de deplasare a vantului, haide sa vedem roza vanturilor pentru Bucuresti, care dpmdv e suficient de usor de inteles si ne arata directiile predominante (care era de asteptat sa fie prepoderent NE si SV datorita crivatului)


Mie roza asta a vanturilor, concomitent cu harta postata mai sus imi spune ca poluarea jongleaza relativ echilibrat (frecventa NE e aproximativ 21% si SV ~15%), deci nu exista, sau n-ar trebui sa existe ideea de poluare statica (adica, aici e CET, aici polueaza local) avand in vedere ca 80.5% nu este o situatia calma/statica. Discutia asta e oricum extrem de complexa, poluarea poate sa vina si de la masini, si de la lemne si de la gropile de gunoi si de la centralele de apartament pe gaz (da, alea polueaza si ele) , e greu de spus de unde vine, dat fiind ca nu se controleaza (nu temeinic) zonele cu risc ridicat de productie de poluare. Poluarea poate sa vina relativ usor din aglomeratia din nord, adusa de vant, ceea ce poate fi si viceversa.


Lozzo

#382
Trec peste subiectul soba si zic si eu simplist ca gratarul poleaza pentru ca simt miros in curte sau pe balcon uneori. Ii las in pace si pe oameni astia care recicleaza, dar spun si ca magneti de fiare e un job si nu un calificativ pentru om. Eu am discutat cu ei ca un om normal cand am avut nevoie sa scap de ceva vechituri si nu mi-a picat rangul cand am facut-o. Am facut si din considerente de mediu sa stiu ce vor face cu ele, ca de dat banul sa scap repede de ele e usor, dar nu pot sa inchid ochii usor si sa nu am nici o grija unde ajung. Poluare gospodoreasca dintr-asta de fum oricum va fi si in cateva luni cand o sa fie cald, ca orice om gospodar isi face curat in gradina primavara inainte sa planteze.



Legat de graficul postat de Valentin, eu imi exprim niste pareri, poate gresite. Presupun ca acel grafic este o mediere pe un an.

In lunile de iarna avem preponderent crivatul care impinge aer rece pe directie SV si de aici vedem, cum a punctat bine Valentin, o concentrare mai mare in SV Buc.

In lunile urmatoare probabil influenta mediteraneana va impinge aer cald pe directia NE si ne vom astepta sa vedem cresteri ale poluari in centrul Buc. Zic mai mult centru pentru ca exista o sursa locala de poluare evidenta in S si SV si efectul miscarii vantului in directia NE se va resimti mai accentuat in centru decat in NE Buc.
Drumul preferat: intre cel stiut si cel drept este tot timpul cel care nu este ultimul.

irirat

#383
@Lozzo - greșești cu fumul de la sobe, se simte bine poluarea de la el, ti-o spune unul care a locuit la casa în primii 12 ani și in ultimii 13 ani.
Să-ți dau un exemplu simplu, la mine pe strada (cu case noi) un vecin s-a gândit ca e mai bine sa nu se "lege" la gaze (ii trec prin fata portii) și sa se încălzească cu lemne. Cam la 2-3 săptămâni, face o ceață pe strada de o simțim din casă. Daca am haine la uscat și nu m-am prins sa le bag în casa la timp, soția e nevoita sa le mai spele încă o dată. Acum extrapoleaza asta la numărul de case dintr-un sat. Daca nu crezi, te invit sa vezi cu ochii tai, îți fac poze când mai face câte o gluma de-asta. Omului i s-a atenția de zeci de ori dar degeaba, iar sărac nu e, să ardă ardă altceva decât lemne, totuși are o vila > 200mp.
Locația - la câteva sute de metri de București, adiacent sect 6.

LE: ca sa fiu bine inteles, evident ca și traficul auto poluează, idem și groapa de gunoi de la Rudeni - am plăcerea de a simți saptamanal mirosul de hidrogen sulfurat emanat de ea.

Lozzo

#384
O accept pe asta cu soba si inteleg ca e deranjant fumul. Inainte sa fiu certat de toata lumea de pe forum pe treaba asta, vreau sa se inteleaga ca discutia asta contradictorie se rezuma la ce intelege fiecare prin poluare.

Fumul ala polueaza si e la fel de inconfortabil ca si o tigara pentru mine. Si daca esti nefumator si stai de vorba iarna afara cu cineva care fumeaza, te ingrozesti cand vezi tot norul creat de aburul ala cald. Vara nici nu il observi si e totusi acelasi fum. Nu am folosit mai sus exemplul cu gratarul ca batjocora, dar fum de gratar,tigara,soba la mine cam intra in aceeasi categorie.

Si in centrul Bucurestiului am avut ocazia de cel putin 2 ori recent sa nu pot sa deschid geamul si dupa sa primesc Ro-alert ca incendiu. Cand vorbim de genul asta de fum, da strig si eu poluare, ca pe langa mult abur si miros ca fumul de soba, contine sulfati,nitrati si multe alte tipuri de "-ati" . Asta inteleg eu poluare cauzata de fum si ardere.

Cum la masini pe langa toti "-ati" astia care ies pe toba, ai si o ardere partiala din constructie (cu tot schimbatul de technologie de la carburator, injector, Euro6) si nu ai ce sa faci. La soba prin constructie cam asiguri ardere totala.

Si asta cu ce rahaturi se tot ard in curte e adevarata, dar are o contributie la fel de mare ca un copil vara in apa la mare. In jur e mai sarata si galbena apa, dar nu schimba salinitatea si culoarea oceanului.

N.B. In primul comentariu de pe pagina cand am vorbit de soba am zis ca senzorii aia nu alerteaza nivelul de CO,CO2 ci dau alarama cand detecteaza acesti  "-ati" in exces. Poate de asta si neintelegerea pe care am cauzat-o, ca eu de la idea asta am plecat la drum.
Drumul preferat: intre cel stiut si cel drept este tot timpul cel care nu este ultimul.

dr4qul4

Azi am fost putin iesit din oras. Dupa Ghergani (langa pasajul DN71 peste CF), era un fum negru de mai mare frumusetea. Originea lui era pe camp, nu in sobe. Dar era doar unul.
In schimb la intoarcere mirosea mai puternic. Banuiesc ca au mai aprins cateva la adapostul intunericului. Insa cand am facut stanga pe centura (de la Chitila spre Mogosoaia) m-a traznit un miros care nu avea nimic in comun cu lemnul sau carbunii (stiu cum miros carbunii multi ani bunicii cu asa ceva se incalzeau - dar ai mei nicioadata nu au avut tabla de care pomenesti - dar despre care am auzit in alte parti) si nici macar. Nici macar nu mirosea a cauciuc ars. Era un miros pe care l-am mai intalnit doar la Glina.
Ma uit acum pe airly si ce sa vezi .... poluare masiva in zona Chitila (senzorul este apropae de Laminorului).

Indiferent de directia vantului, poluarea este mai accentuata in preajma celor 3 mari gropi de gunoi din Bucuresti.  Te invit sa te duci atat la Rudeni cat si la Vidra (Glina e inchisa) si sa numeri vetrele de foc de pe campurile din jur.
Sa nu uiti sa arunci un ochi in cladirile abandonate.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Lozzo

#386
Asta cu gropile de gunoi e o problema grava de poluare si iti dau perfecta dreptate. Eu am simtit-o asta vara ca multi altii si in centru.

De asta as vrea sa renuntam la metoda asta primitiva de rezolvare a deseurilor menajere. Acum 1000 de ani tot la fel se proceda, doar ca groapa era mai mica si inca departe de casa.

La dimensiunea Buc. singura solutie este incinerarea deseurilor menajere in statii special construite pentru asta cu filtre pentru noxe si poate gasite niste locuri care sa nu fie langa Buc., dar nici langa vreun sat din DB.

Dar pentru asta trebuie intai gasita solutia de triere a deseurilor. Ca daca in acelasi sac de gunoi aruncam ambalaje de mancare, tuburi de aerosol, cutii de vopsea si uleiuri, resturi vegetale, plastice ca si pana acum nu ai ce sa speri ca poti filtra la fumul rezultat prin ardere. Acum cand ia foc groapa de gunoi ard toate si vedem rezultatul.

Eu personal sunt nemultumit si de modul de reciclarea cartoanelor, PET, sticla, metal existent in Buc. acum. Eu le pun separat fiecare in pubela ei, ma uit si vad aceeasi masina de gunoi care le ridica pe toate. Am primit in prag de alegeri o pubela pentru reciclat. Mi s-a explicat ca pot sa le pun pe toate acolo. Am intrebat cum naibi le reciclati voi pe toate deodata? Nu am primit raspuns la telefon. Un sofer mi-a zis ca le duce pe toate mai mult sau mai putin tot la o groapa. Nu am avut cum sa ii urmaresc, dar de ridicat gunoiul menajer cat si reciclabil e in aceeasi zi, asa ca nu m-ar mira sa le ia cu aceeasi masina pe ambele.
Drumul preferat: intre cel stiut si cel drept este tot timpul cel care nu este ultimul.

panzer

@Lozzo, a crescut f mult densitatea in Bucuresti. Blocuri intre blocuri. In locul unui service auto a aparut al doilea cel mai inalt turn din Bucuresti.
Au crescut mult timpii de stat in trafic. A crescut pretul la lemne (asa ca se mai baga si altceva, etc). A crescut mult cantitatea de gunoi aruncata de Bucuresti in aceleasi 2 gropi de gunoi (inainte erau 3). Mai ales a crescut mult cantitatea de gunoi nereciclabil din cauza "produselor cu durata de viata garantata!". Adica, garantat la 2 ani se strica. Go, capitalism de consum.

Dar mai ales au aparut senzorii si preocuparea oamenilor. Deja oamenii au purificatoare de aer in casa, senzori de Co2 sa stie cand sa deschida ferestrele, etc.

Discutia nu este noua deloc (doar ca au aparut forum-urile). Acum 30 de ani, cand inca mai aveam televiziune se discuta intens despre marile greseli de proiectare de pe Iuliu Maniu si de pe alte bulevarde. Construindu-se dupa indicatiile pretioase, adica blocuri care sa ascunda mahalalele din spate, s-au creat mini-canioane pe bulevarde. Aerul nu mai circula la nivelul solului si se creaza mini climate.

E o problema cu reciclarea la plastice peste tot in lume in acest moment. Din cauza scaderii pretului la petrol a devenit mai ieftin sa le faci noi decat sa le reciclezi. De unde pana in pandemie plasticul reciclat se platea acum tb sa platesti sa le reciclezi. In tarile unde exista preocupare si dezbateri reale, se vorbeste despre trecerea la recipiente de aluminiu, avand in vedere ca tehnic acesta este singurul care se recicleaza 100% (adica nu isi pierde din calitati la retopire).

Similar la sticla: este scump sa o re-topesti, calitatea nu e extraordinara => e mai ieftin sa le faci de la zero. Sa le speli ca pe vremea comunistilor nici nu se pune problema din cauza de "ingrijorari sanitare". Si e normal. Daca ai baut vreo bere pe vremea lu' Ceasca cu gust de ulei intelegi perfect! Unii producatori o fac dar doar pe sticlele lor (gen producatorii de bere). De aceea sistemul cu garantie si retur ar trebui implementat. Ca legea exista deja.

Si un ultima rugaminte: s-a discutat deja despre incineratoare. Cateva pagini in urma si te lamuresti. Chiar au fost niste colegi specialisti care ne-au explicat cum sta treaba cu ele. E instructiv. Citeste, o sa te ajute sa intelegi.


ionut_16

Am primit mail de la "Transport for London" cum că se mărește 'zona de emisii scăzute' și că există și 'zona de emisii ultra scăzute'. La noi s-a renunțat complet la 'ZACA'?

Din ce am văzut, motoarele pe motorină sunt doar Euro6 exceptate de la taxă, iar pentru benzină de la Euro4 in sus. Haide și la noi cu o astfel de măsură...

Tfl.gov.uk

QuoteAir pollution is not just a central London problem, with many areas still exceeding the legal limits for pollution across the city. That is why from 25 October 2021, the central London Ultra Low Emission Zone (ULEZ) is expanding to create a single, larger zone up to the North Circular Road (A406) and South Circular Road (A205). The North and South Circular Roads themselves are not in the zone.

QuoteCars, motorcycles, vans and other specialist vehicles (up to and including 3.5 tonnes) and minibuses (up to and including 5 tonnes) will need to meet the required ULEZ emissions standards, or a daily charge will need to be paid when driving within and into the expanded zone.

Like the existing central London ULEZ, the expanded ULEZ will continue to operate 24 hours a day, seven days a week, including weekends (except Christmas day), with a £12.50 daily charge for vehicles that do not meet the required emissions standards. The daily ULEZ charge will be in addition to the Congestion Charge. The Congestion Charge zone will not be expanding.