Industria auto în România

Started by Ionut, September 16, 2011, 10:46:49 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

alecu26

de la fabrica Daimler din Sebes nici o poza? nu reuseste nimeni sa se apropie?
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

bond

simpatizez cu sebba și în multe privințe are dreptate...
obsesia la noi sunt "investițiile străine", pentru că dă bine în statistici pentru politicieni, și acoperă problema reală: lipsa unei culturi antreprenoriale (speculanții, serviciile și engrosiștii nu se pun).
orice stat cu tradiție industrială practică protecționism pe față pentru industriașii locali. cel mai bun exemplu e Germania, care deși are multinaționale imense, grosul activității industriale se bazează pe intreprinderi mici/mijlocii familiale. schimbarea trebuie să fie de jos în sus, corporațiile civilizatoare care vin și ne dau de lucru și "know how" sunt frecții pe termen scurt.

igorashu

OK, în cazul asta ar trebui să avem zeci de producători autohtoni de airbag-uri, componente, etc. (ca să ramân on topic). Nu ne trebuie "know-how" fiindcă le știm pe toate și le învățăm în școli (știm cu toții care e nivelul).
Când ne lovim de o problemă, trebuie să refacem tot procesul de proiectare, fabricație, etc. Pe scurt să reinventăm roata. E și asta o abordare. Problema e că în 9 cazuri din 10 mori de foame până reinventezi roata. În timpul ăsta, altul care știe că e rotundă o construiește și o vinde.
Exemplu cel mai bun e China, care ani de zile a absorbit know-how și acum exportă la greu. Bașca investește în educație - văd din ce în ce mai multe lucrări științifice scrise de chinezi.
În infrastructura rutieră văd că ne ferim de tuneluri și alegem soluțiile pe care alții le-au abandonat acum zeci de ani. Nu ne trebuie experiența lor...

frunzaverde

Quote from: bond on July 08, 2014, 01:45:48 PM
simpatizez cu sebba și în multe privințe are dreptate...
obsesia la noi sunt "investițiile străine", pentru că dă bine în statistici pentru politicieni, și acoperă problema reală: lipsa unei culturi antreprenoriale (speculanții, serviciile și engrosiștii nu se pun).

N-am vrut sa intervin in discutie pana acum, pentru ca nu vreau ca topicurile sa o ia la vale, dar nu mai pot - unele lucruri au nevoie de dezbatere/analiza, si anumite mituri trebuie sa fie "debunked".

Economia e construita pe trei factori de productie: resurse, capital si munca. E unul din putinele elemente din stiinta economica care sunt incontestabile si necontestate de nimeni (de la Marx la Adam Smith). E nevoie de toti trei ca sa generezi valoare adaugata (care se transforma in profit, capital nou, dezvoltare etc.).

Importanta relativa a celor trei s-a tot schimbat - in general prin scaderea ponderii muncii in valoarea finala a outputului, in favoarea capitalului (de-aici termenii de industrii "capital intensive" vs. "labor intensive"). Se poate vedea si in industria auto - in 1970, mare parte din asamblare era complet manuala, mare parte din design facut "de mana" - astazi, mare parte din asamblare e automata (facuta de masini care sunt scumpe, deci implica costuri mari de capital). Inclusiv munca a devenit "capital intensive", muncitorii necesitand inalta calificare (care si ea costa).

Resursele, oricat s-ar vorbi despre ele, practic conteaza foarte putin in formarea valorii adaugate. Tot petrolul din lume (ala din pamant de care stim, si care e exploatabil) e estimat la 200 trilioane de dolari, adica valoarea adaugata totala (PIB-ul) produs de SUA pe 10 ani. La fel si agricultura - intr-o tara dezvoltata, agricultura inseamna 3-5% din PIB-ul anual - si vorbim de terenuri exploatate la maximul potential posibil. Deci, din resurse nu te imbogatesti, nu ai cum, decat daca ai resurse extrem de mari si, in acelasi timp, esti stat mic si putin populat. Si atunci, totul e pe perioada scurta, si cauzeaza probleme imense, care pot chiar omori dezvoltarea ulterioara (boala olandeza).

Romania, in 1990, a tras lozul cel mai prost posibil - era o tara complet lipsita de capital. Daduse faliment in 1982, apoi folosise toate ramasitele de capital pentru a plati "datoria" (in loc sa-si negocieze un "haircut", ca Grecia) in cel mai tampit mod posibil. Atat era de rau, incat estimarile erau ca nici macar leii neconvertibili din circulatie nu aveau acoperire in bunuri si servicii decat in valoare de 5%. Si, putinul capital existent nu acoperea nici macar necesitatile curente ale economiei (de asta, anii '90 au fost caracterizati de "blocaj financiar" si de valori foarte reduse ale preturilor reale, in comparatie cu pietele internationale, ale bunurilor si serviciilor - lipsa de capital a rezultat in lipsa de productivitate, de investitii si lipsa de accesibilitate pe piete externe, rezultand in marfa disponibila doar in mediul intern, lipsit la randul lui de bani), consumul secand si mai tare putinele resurse existente.

In conditiile astea, si in conditiile in care nimeni nu-ti da bani gratis, singurele solutii pentru a aduce capital erau doua:

1. investitii straine, care sa aduca bani in tara, sa plateasca salarii (mici, mari) incat ulterior sa genereze capital nou pentru dezvoltare SAU
2. munca afara a muncitorilor romani, care apoi sa repatrieze capital. Doar ca, economia globala fiind foarte capital intensiva, randamentul procesului asta este foarte slab.

De exemplu, statul roman nu ar fi putut investi intre 2000 si 2014 aproape 2 miliarde de EUR intr-o singura societate comerciala (Dacia sau Petrom, de exemplu), pentru ca pur si simplu n-avea de unde.

Toate tarile din est au trecut prin aceleasi probleme. Si lipsa capitalului local este comuna in TOATE tarile estice si azi (de asta salariile nu converg chiar si in locurile productivitatea muncii este asemanatoare; productivitatea capitalului este mult mai mica, pentru ca exista mult mai putin capital in piete).Si toate tarile din Est s-au bazat pe 1 sau pe 1+2 ca sa se dezvolte (inclusiv Romania) - alta alternativa nu au. Ca nu poti tipari capital, si nici nu poti sa-l scoti din piatra seaca. Unii s-au descurcat mai bine ca altii sa atraga investitii straine si sa eficientizeze "pastrarea" capitalului.

Quote from: bond on July 08, 2014, 01:45:48 PM
orice stat cu tradiție industrială practică protecționism pe față pentru industriașii locali. cel mai bun exemplu e Germania, care deși are multinaționale imense, grosul activității industriale se bazează pe intreprinderi mici/mijlocii familiale. schimbarea trebuie să fie de jos în sus, corporațiile civilizatoare care vin și ne dau de lucru și "know how" sunt frecții pe termen scurt.

Confunzi protectionismul cu altceva. Protectionism = masuri care favorizeaza marfuri sau servicii inferioare (sau mai scumpe) produse intern in fata marfurilor sau serviciilor superioare (sau mai ieftine) produse in afara tarii. Taxe de import-export, licente, interdictii de import etc.. Germania are una din cele mai deschise economii din Europa, si, fiind in UE, nu are mecanisme de protejat industria locala in fata restului UE (cel putin).

Protectionismul e o idee proasta - irosesti capital prin masurile astea absolut degeaba -  nu exista nici macar un caz in care protectionismul sa fi dus la dezvoltare. Ci doar la sub-dezvoltare (vezi exemplul tipic, India si Rajul Licentelor). Economiile deschise si foarte deschise, in schimb (incepand cu Marea Britanie la mijlocul sec. XIX) au prosperat. Constant.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

trifuhoria

La Sebes lucrarile la noua linie de productie avanseaza foarte repede, antreprenorul Strabag baga mare;) Ce fel de poze vreti? Au inceput sa monteze stalpii de beton ai viitoarei hale de 8 ha!!!!

bond

@frunzaverde: I stand corrected

mirceaVRo

Azi am vazut primul "Tesla Model S" din Constanta cu numere la fel de CT . Sper sa inceapa o noua revolutie in Romania  :o !

adiarc

modelul e intradevar revolutionar din toate pct de vedere..intretinere ...autonomie , etc
dar pretul e momentan inaccesibil pt 95% din populatie....are un pret similar cu al unei limuzine de lux germane....plecand de la vreo 40000 de euro si urcand......
eu astept sa vad unde va fii facuta in Europa fabrica de acumulatori....cea mai posibila locatie e Olanda ( unde este si fabrica ) , dar cine stie...poate Romania , de ce nu ?
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

mirceaVRo

Ar fi un mare plus pentru tara noastra daca s-ar realiza locatii de incarcare gratuita dintr-o parte a tarii in cealalta , Avem A1 plus A2 , s-ar putea acoperi distanta cu vreo 6 statii , ar fi o imagine foarte buna , ar putea face parte din brandul national caci din cate stiu nu mai este alta tara in europa care sa fi avand functional un astfel de sistem  dintr-un punct cardinal in celalalt. Imaginatia mea a luat-o razna  :lol:

dr4qul4

La cate campuri de panouri fotovoltaice Si de eoline sunt langa A1 si A2,  nu ar fi imposibil.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

frunzaverde

#610
Quote from: mirceaVRo on July 08, 2014, 11:28:45 PM
Ar fi un mare plus pentru tara noastra daca s-ar realiza locatii de incarcare gratuita dintr-o parte a tarii in cealalta.

In momentul asta nici macar nu exista un standard de incarcare - conectorul si procesul de incarcare supercharger (al Tesla) nu functioneaza pe un Leaf sau pe un Chevrolet Volt. Ce sistem alegi sa instalezi? CHAdeMO, Tesla Supercharger? SAE J1772 Combo? Toate trei? Un al patrulea aflat in dezvoltare? DC? AC/DC (combo)? Oferi si prize normale/trifazate?

Sunt prea multe incertitudini, si vorbim de o "batalie" a incarcatoarelor rapide, pentru ca cineva sa faca o alegere "set in stone", in conditiile in care nu stii care vor fi standarele care vor castiga. Mai ales daca "cinevaul" ala nu este implicat direct in batalie. O singura statie de incarcare costa ~150.000$.

Nu vad ce "mare plus" ar fi parierea pe un standard incert, mai ales in conditiile in care "asteptatul" nu doare (sunt cateva zeci de masini electrice in Romania). Mai bine statul s-ar ocupa de sustinerea productiei si vanzarii de vehicule electrice (pentru ca mai apoi sa ajute la constructia infrastructurii potrivite pentru ele, in parteneriat cu privati). Ordine inversa, si ne putem trezi ca am bagat bani in standardul pierzator, degeaba (ca aia care au cumparat mii de sisteme HDDVD sau Beta).

P.S. Locatiile de incarcare gratuita in sistem Tesla sunt finantate de Tesla. Cele CHAdeMO sunt finantate de concernul respectiv si/sau de autoritati, dar, deja, standardul curent pare depasit, si foarte probabil va fi inlocuit de ceva care sa fie competitiv Tesla. Si actorii "third party" (gen primarii), foarte probabil se vor trezi cu statii de incarcare inutile in 3-5 ani, in functie de castigatorul "luptei".
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

mirceaVRo

Salut "frunzaverde"

Daca ar fi sa tinem seama de tehnologie cei de la Tesla cred ca ofera un produs superior, Leaful sau Voltul nu se compara cu masinile lor. Pe premisa asta merg si pe standardul de incarcare , cu 30 de min in priza parcurgi in jur de 240 de km...

In sua standardul lor se pare ca a castigat , au realizat deja de pe coasta de est pana la cea din vest o retea de "Superchargers " cine a mai investit asa de mult in infrastructura de genul ?

Vom vedea ce surprize ne mai ofera producatorii dar cred ca trebuie sa incepem si noi de undeva ...



alecu26

Da...exact asta ne lipseste. Noi nu avem buzi decente pe autostrazi...dar vrem incarcatoare.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

adiarc

"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

mash510void725

Ar putea fi un producator non UE. Sa fie Tesla Motors sau  Tata? Orice ar fi, sa fie in Romania, insa ma deranjeaza lipsa de discretie a fostilor sau actualilor oficiali ai Guvernului.