Autostrada A8 Târgu Mureș-Iași

Started by Ionut, September 18, 2011, 12:22:22 PM

Previous topic - Next topic

1 Member and 7 Guests are viewing this topic.

Bacauanul1971

Salutare membrilor forumului,

Postez și eu o informație care este posibil să mai fi fost prezentată aici.

   Mă refer la o posibilă alternativă de traversat Carpații Orientali, prin pasul Balaj (DJ127A), evitând Cheile Bicazului.
   Această rută pleacă din Bicazu Ardelean spre Toșorog, pe DJ127A, se continuă pe drumul nou construit de către Consiliul Județean Neamț (pe vremea mandatului lui Arsene) până la
limita județului Harghita, cu acces apoi în zona Recea (drumul DJ127 Ditrău-Tulgheș) din comuna Tulgheș, Harghita.
   Această nouă rută ar putea fi o alternativă pentru traficul greu și cel turistic, condiția este ca și Consiliul Județean Harghita să înceapă conform planificării și să finalizeze partea sa de drum, cam 5 km de drum actual forestier de-a lungul pârâului Balaj.
   Acest drum s-a dorit să fie și o conexiune mai scurtă și mai rapidă din județul Neamț către județul Harghita și din perspectiva viitoarei autostrăzii A8, cu viitorul nod rutier planificat a fi realizat chiar acolo în zona Tulgheș/Bradu.
   Am circulat în toamnă pe acest drum cu un Ford Fiesta, porțiunea din județul Neamț începută cam de la zero este aproape finalizată, calea de rulare era asfaltată integral cu 1 bandă pe sens/rigole/podețe/poduri până pe culmea dealului/munților de la granița Neamț-Harghita, pe acest tronson se poate circula bine, localnicii îmi spuneau că județul Neamț va finaliza partea sa din acest drum nou.
   Problema este la partea aferentă județului Harghita, care încă nu a fost demarată, poate se încep lucrările în 2024 și eventual finalizată în 2025, bazându-mă pe faptul că porțiunea din Harghita pare mai simplă ca și execuție, nefiind de complexitatea porțiunii din Neamț.


iulic

Faptul ca A8 pe portiunea Motca - Iasi - Ungheni merge cu incetinitorul se discuta de mult timp. Surprinzator, pe cat de lent se misca Consitrans si institutiile avizatoare la acest proiect, pe atat de rapid si eficient se misca pe alte proiecte.
Legat de A8 montan, Miercurea Nirajului - Leghin, parca era vorba sa fie lansate deja ceva licitatii de proiectare si executie pana la finalul anului 2023. Am vazut niste declaratii publice, oficiale, la un moment dat. Ce sa vezi, CNAIR nu a lansat nimic, CNIR-ul, care ar putea prelua proiectul, nu are buget aprobat de Ministerul Finantelor, desi a tot facut si refacut bugetul, a derulat recrutari de personal etc.
Daca as fi in locul lui Urtoi si eu as fi exasperat, daca as vedea ca toate eforturile, respectabile as zice, sunt puse pe "hold", aparent fara un motiv rezonabil.
Vorba aia: te "ajutam" sa nu-ti atingi unul dintre obiectivele din mandatul de "interimar". Nu ti-ai atins toate obiectivele ca "interimar", deci nu esti bun pentru un mandat "plin". Mai ales ca e un outsider - venit de undeva de pe la tara, dintr-un sat numit Iasi.

horatiu.cosma

Eu tot zic de un an că termenele pentru SF-ul Neamț - Iași - Ungheni sunt în plop, sectorul montan bate pasul pe loc și nu există intenție reală pentru materializarea lui, tronsoanele PNRR au ajuns la limita limitelor cu calendarul PNRR, banii prinși în bugetul pe 2024 sunt fix zero lei. Și mi-a umplut frigiderul cu insulte echipa Urtoi, că de fapt totul merge bine cu actuala echipă de la MTI. Brusc, fix în momentul în care a pierdut selecția pe 4 ani la CNIR și șansa la încă 4 ani de post călduț bine plătit la Transporturi, și-a dat seama că într-adevăr ceva nu e în regulă cu progresul A8. Haideți să nu fim naivi.

iulic

#4489
Sa impartim discutia in trei.
1. SF-ul Tg.Neamt - Iasi - Ungheni e foarte intarziat din mai multe motive:
- au fost probleme cu stabilirea traseului. Propunerea initiala era ca, in zona de ocolire a Iasului, autostrada sa treaca printr-o zona rezidentiala relativ recent construita, ceea ce insemna demolarea a vreo 600 de case. S-a taraganat povestea vreun an de zile, pana au stabilit noul traseu. Si dupa asta a fost un dezvoltator de case care a contestat noul traseu, dar cum inca nu s-a construit in zona respectiva, s-a mers inainte cu traseul stabilit. Concluzia: 12 luni intarziere.
- au fost probleme cu studiile geo. Mai precis forezele subcontractorului erau alocate la alte proiecte si, dupa ce le-au terminat, au fost aduse pe cateva sectiuni ale A8. Oricum, cand au lucrat - vreo 6 sau 8 foreze la un moment dat - au terminat rapid forajele - cateva mii bune de metri.
- au fost probleme cu studiul de mediu. Aici impresia mea a fost ca a mers totul cu incetinitorul, intarziindu-se peste orice termen rezonabil. O perioada lunga pur si simplu nu s-a lucrat. Din nou, resursele consultantului/subcontractorilor pareau alocate cu prioritate pentru alte proiecte.
Trecand dincolo de zgomotul de fond ce are legatura cu politica si politicienii, eu am vazut ca intregul spectru civic din Iasi a facut presiuni pentru avansarea proiectului. A avansat, dar suficient de incet incat sa nu mai prinda, probabil, finantare din POT 2021-2027.
Avand in vedere ca finantarea din POT e pe principiul primul venit cu SF-ul aprobat = primul servit (din proiectele eligibile, evident), a circulat chiar ideea ca intarzierile au fost "stimulate" prin reorientarea resurselor umane si materiale ale consultantului catre proiectele cu lobby mai puternic. Nu ma pot pronunta, dar cred ca cel mai simplu ar fi de verificat ce proiecte eligibile POT mai deruleaza consultantul (Consitrans) in paralel si daca acolo se misca mai bine.
Oricum, eu nu l-am vazut pe Urtoi sa spuna ca acest proiect merge "uns", poate cu exceptia perioadei in care se efectuau forajele geotehnice. Atunci am vazut mai degraba o comunicare ce isi propunea sa "insufleteasca" echipele tehnice care isi faceau treaba. Eu stiu ca un om munceste mai cu spor daca ii apreciezi munca, mai ales daca nu are nicio vina ca altii nu si-au facut treaba la timp.
Mai echilibrat a fost Covasneanu, evidentiind problemele in comunicari mai "reci", dar obiective, fara excese si fara afirmatii discutabile.

2. Portiunea montana, Miercurea Nirajului - Leghin.
Lasand la o parte plimbarile cu trenul si toata campania de comunicare din jurul activitatii lui Urtoi, nu cred ca poate nega nimeni meritele sale in finalizarea SF-ului, chair daca proiectul parea imposibil de finalizat. E evident ca Urtoi a beneficiat de sustinere politica consistenta, de rezultatele muncii unor echipe care nu apar public, de sustinere directa sau indirecta din zona civica, dar in acelasi timp, s-a confruntat cu o intreaga opozitie venita din partea celor pentru care A8 montan e indezirabil. Din pacate, impresia mea este ca proiectul va "beneficia" in continuare de o opozitie consistenta, din diverse zone. Le pot enumera, dar nu cred ca are rost, ca sunt aici suficienti observatori atenti si implicati. Oricum, ideea e ca sigur nu la Neamt, Suceava, Vaslui, Iasi, nici chiar Bacau A8 montan nu este indezirabil.
Iar legat de Urtoi, eu nu-l suspectez ca ar cauta un loc "caldut" la Bucuresti, ci ca si-a dorit cu adevarat sa duca mari proiecte de infrastuctura mai departe. Evident, cu A8 in prim plan. Poate sunt naiv, dar imi asum.
@horatiu.cosma. Nu am vazut un anunt oficial cu rezultatele selectiei directorului general CNIR, deci banuiesc ca aveti info pe surse.

3. Capetele montane, Tg.Mures-Miercurea Nirajului si Motca - Vanatori.
Aici meritul este al presiunii civice iesene, prin exponentul sau - Covasneanu. Si aici mi se pare ca lucrurile, desi par ireversibile, nu stau foarte bine asa cu a remarcat @horatiu.cosma, fiind cam la limita termenelor PNRR. Nu inteleg de ce licitatia pe lotul 1 - Tg.Mures-Miercurea Nirajului a fost taraganata atat, avand in vedere ca termenele erau chiar foarte stranse, iar contestatiile era evident ca scot proiectul din termen. Sa fie pur si simplu lipsa de resurse (umane si de timp) sau vreo alta manevra de a fi "faultat" A8 montan, chiar daca finantarea e asigurata? Nu as merge atat de departe, dar nu m-ar mira nimic.
Nici legat de Motca -Vanatori nu ma simt foarte confortabil, cu toata admiratia mea pentru grupul UMB. Emotia mea nu este legata de faptul ca UMB nu ar avea capacitatea sa execute lucrarea, ci ca nu au resurse umane si tehnice sa se incadreze in termenul PNRR cu toate proiectele in care sunt implicati.

horatiu.cosma

#4490
Dacă chiar e să intrăm pe discuția de fond de pe proiecte, hai să adunăm nepăsările pentru A8 din partea echipei de la Transporturi din care face parte și Urtoi:

Nepăsarea 1: Pe Tg. Mureș - Miercurea Nirajului i-a luat la CNAIR 7 luni să evalueze ofertele și să dea câștigătorul. După care i-a luat la Strabag 10 zile (perioada de depunere a contestației) să dea de pământ cu evaluarea CNAIR și să găsească vreo 5 bube majore în oferta Nurol. Și uite așa, mai durează luni bune până se semnează contractul. Deja șansele pentru încadrarea în PNRR sunt spre zero.

Nepăsarea 2: De 4 luni e semnat contractul cu UMB pe celălalt lot din PNRR. Deși termenele ard foarte tare (2,5 ani proiectare + execuție, deci se apropie de finalul PNRR din 2026, asta dacă totul merge uns și nu apar surprize la execuție), încă nu a dat CNAIR ordinul de începere al contractului, ca să se apuce UMB de proiectare. Și nimeni nu pare să se agite, în afară de noi de aici.

Nepăsarea 3: Dincolo de cele 170 de postări pe FB cu poze cu forajele geo și cenacluri literale pe la diverse primării, realitatea pe zona montană e că proiectul bate pasul pe loc. A durat SF-ul ăla 4 ani jumate în loc de 18 luni cât era contractul. Ok, costă 6 miliarde de euro. Oricine normal la cap înțelege că nu se poate tot odată, nimeni în Europa nu a construit o asemenea trecere montană complicată full profile dintr-o bucată. Deci dacă actualii guvernanți vor cu adevărat să facă ceva, trebuie să discute la modul serios o etapizare realistă, în funcție de resurse. Câteva loturi lansate în faza 1, urmate la un interval x de alte loturi și tot așa, lansat în primă etapă un sens al autostrăzii gen, ceva, orice. Nu există absolut nimic. Studiul de fezabilitate e aprobat din vară și de atunci pauză, mucles, a intrat la sertar și se pune praful pe el.

Nepăsarea 4: Tg. Neamț - Iași - Ungheni. A durat o grămadă să se bată în cuie traseul. Cred că strict pe termen contractual (2 ani pentru proiectarea "la cheie"), s-a terminat contractul anul trecut prin primăvară și încă nici traseul nu era ales, ca să avem o dimensiune a dezastrului. Sigur, se pot găsi 150 de scuze, că nu a vrut primarul nu știu care, nu a vrut Jaspers, nu a vrut împăratul cel rău și așa mai departe. Însă povestea asta de bucătărie internă în spatele proiectelor există la orice proiect. Unii reușesc să pună la masă toți actorii și să iasă de acolo cu o soluție mai repede, alții mai încet. Și alții muuuuuuulllllttttttt mai încet, cum a fost cazul aici. Imediat se fac 3 ani de când e semnat contractul de proiectare și mai e mult și bine până va fi gata. A ieșit într-un final zilele trecute memoriul de prezentare al proiectului pentru acordul de mediu (3,5 miliarde de euro, 25km de poduri pe 93km de autostradă, mai mult decât pe 320km din A7, 4.5km de tunel cut-and-cover, 2.3km de tunel forat). Par niște cifre imense pentru o zonă care nu o putem numi montană nici pe aproape. Sper să mă înșel eu și să iasă rapid la licitație anul acesta măcar tronsoanele Tg. Neamț - Tg. Frumos - Lețcani, însă parcă văd că îngroapă și aici povestea, din diverse motive, că e prea scump, că durează prea mult, că mai apar piedici birocratice pe parcurs.

Nepăsarea 5: Podul peste Prut de la Ungheni. După 2 ani de chinuri cu acordul de mediu pentru ditai podul de 200 de metri, a ieșit în vară licitația de lucrări, doar că imediat (în septembrie) a fost suspendată. Și de atunci tot suspendată e. Au înfrânt și aici...

Sigur, poți să vezi și cu alți ochelari lucrurile astea și să spui că în comparație cu 675 de ani de dinainte "măcar s-a făcut ceva, s-a mai mișcat o hârtie între biroul A și biroul B".

Însă pentru cineva care înțelege ce se poate face cu adevărat pentru A8 în anii ăștia (poate ultimii în care o să vedem efervescența asta din spațiul public pentru drumuri și asfalt, cu alocările financiare corespunzătoare), e dureros să vezi că se întâmplă atât de puțin  :(.

zone_rider

Am și eu o curiozitate pe acest proiect: banii din PNRR sunt nerambursabili sau sunt împrumuturi? Iar cofinanțarea statului român la ce procent se duce? Întreb pentru că atunci când s-a facut PNRR-ul, totul a fost ascuns de ochii publicului.

horatiu.cosma

Tu și cu premierul nu găsiți PNRR-ul  :D ? E public, inclusiv modificarea lui din toamna trecută, au fost vreo 50 de dezbateri publice pe baza lui în 2021, doar să nu fi vrut să vezi despre ce e vorba, că altfel lucrurile au fost discutate foarte detaliat. La Transporturi nerambursabilă e zona de feroviar+trenuri, iar rutierul și metroul sunt pe împrumuturi comune contractate de Comisia Europeană la dobânzi de 10 ori mai favorabile decât nivelurile la care se împrumută România. Cofinanțarea se duce la vreo 50-60% (similar cu POT 2021-2027), dar variază în funcție de valoarea proiectelor contractate și plătite în final după toate actualizările.

iulic

@horatiu.cosma
Eu sunt de acord, insa as inlocui cuvantul "nepasare" cu "rea vointa", ca sa nu ma hazardez la "sabotaj".
Daca vine sefu' si zice personalului de la evaluare sa faca treaba cu prioritate la anumite proiecte si "printre picaturi, cand au timp" la capetele montane A8, inseamna nepasare sau altceva? Daca vezi ca la A13 Sibiu - Fagaras, la sectiuni din A3, nu mai zic de PiSi, lucrurile avanseaza iar Miercurea Nirajului - Tg. Mures, podul de la Ungheni sta pe loc la evaluari, nu e clar ca exista o decizie de prioritizare undeva? La fel in cazul lotului 3, al UMB. Eu sincer nu exclud sa o mai lalaie decidentii vreo cateva luni-1 an, dupa care sa spuna ca nu ne incadram in termenul PNRR, nu avem alte resurse si o lasam pe alta data. Intre timp (3-4 ani) iese SF-ul si pentru A13 Brasov - Bacau si o luam de la capat cu discutiile interminabile despre cu ce incepem. Si in timpul asta stam pe loc cu traversarea Orientalilor.

Legat de "Nepasarea 3", eu las la o parte postarile pe FB si comunicarea pe care o face toata lumea din lumea politica sau cvasi-politica, cum se pricepe fiecare. Din ce am mai urmarit, sectorul 2 (montan) din A8 era practic blocat, dar cumva a fost deblocat si dus pana la capat. Din nou, nu cred ca cineva bine intentionat poate nega asta, dincolo de simpatiile politice, afinitati, rasa, religie etc. Ce ma intriga si pe mine este ca SF-ul era gata de multe luni si se tot taragana. Nu cred ca era nepasare, mai degraba acelasi "sabotaj" si sigur nu din partea lui Urtoi. Mai citesc si eu rubricile din subsolul presei locale serioase din Iasi si se vehiculau scenarii care mi se pareau de necrezut, la limita conspiratiei. Partidului X nu ii convine daca SF-ul A8 montan este aprobat, ca va castiga imagine Partidul Y. Partidul K sustine proiectul Z, care concureaza pentru resursele din POT cu proiectul A8, deci trebuie evitata inchiderea SF-ului A8 cu HG pe indicatorii tehnico-economici.
Nu cred, evident, dar ma uit putin mai de la distanta. Ce vad? Proiectul Z merge ca uns - SF-ul este finalizat in termen de acelasi consultant care lucreaza la A8, trece rapid prin toate comisiile tehnice, se aproba rapid HG cu indicatorii etc. Ce sa intelegem de aici? Nepasare? Am anumite indoieli.
In acelasi registru voi pune si piedicile la operationalizarea CNIR-ului. Nu cred ca gresesc.
In ceea ce priveste Tg.Neamt- Iasi -Ungheni si valoarea aparent foarte mare a proiectului, nu ma pronunt. Poate in loc de tuneluri si viducte trebuia sa adopte solutiile de pe A3, cu SF facut in birou - cat mai ieftin, fara viaducte. Doar A3 Nădășelu - Mihăiești e zona deluroasa, nu e muntoasa, si a fost foarte simplu de construit. Ah, scuzati: se pare ca dealul s-a dus la vale si s-a facut licitatie suplimentara, ca trebuie neparat construite doua poduri (3,2 km) cu 220 milioane de euro - numai vreo 69 milioane euro / km. Imi mai aduc aminte de niste situatii de acu cativa ani in care drumul inaugurat in an electoral a inceput sa plece la vale la 3-4 luni dupa inaugurare: pe A3 sau A1, nu retin? Puteau sa faca "la misto" SF-ul si pe Tg.Neamt - Iasi si o rezolvau dupa cu licitatii suplimentare. Sunt curios, daca tragem linia, cat de "ieftin" ies A3 sau A1 dupa toate reconstructiile si reparatiile datorate documentatiei de proasta calitate. Dar acolo nu vad vreo discutie. La fel, sunt curios daca A13 Sibiu - Fagaras nu va iesi cumva mai scump, ca tot pe acest forum am citit ca SF-ul e praf.

In alta ordine de idei, am citit si eu introducerea de la memoriul de prezentare pe A8 spre Iasi. Se pare ca in zona se gaseste asa-numita "argila de Bahlui" care se umfla la umezeala si trebuie adoptate solutii tehnice speciale ca sa nu se umfle si terasamentul autostrazii. In plus, mai sunt si aici dealuri miscatoare. Nu e mai bine ca au prevazut de la inceput tuneluri cut-cover si viaducte ca sa se evite probleme similare celor de pe A3? Doar intreb, nu dau cu parul!
In cazul Podului peste Prut merg pe aceeasi idee, nu a nepasarii, ci a prioritizarii. Au stat la CNAIR si au zis - daca SF-ul pe A8 e in stadiul cunoscut, de ce sa alocam timp si resursa umana pentru acest proiect? O lasam pentru mai la toamna, ca oricum DEx11, A0, A3 etc. sunt mai urgente. Fara sa-i scuz sau sa sustin o astfel de abordare incorecta, cred ca e cea mai logica explicatie.

@horatiu.cosma Sunt de acord ca pentru A8 se pot face multe. Eu zic ca din Moldova si, in speta din Iasi, dar nu numai, s-au ridicat niste persoane competente si determinate, care pot duce proiectul mai departe. Provin din zona civica, eventual cvasi-politica, din diverse zone de afiliere. Principala conditie este sa NU le fie puse piedici de tipul celor pe care le-am enuntat mai sus si care tin de jocuri meschine (sa nu zic rea vointa sau sabotaj).





Stef

#4494
Dealurile din podișul Moldovei și în special cele cuprinse între cursurile Bahluiului cu Prutul dansează mai ceva ca valurile Mării. Chiar dacă se construiește nonstop în regim privat, studiile geo chiar și pentru o casă în zonă îți arată că e nevoie de soluții tehnice speciale. PS: aproape toate blocurile noi, serioase, construite în apropierea A8, au fundații extrem de adânci raportat la înălțimea imobilelor.

Moldovangmihai

O nelămurire am eu în zona Târgu Mureș cu viitoarea prelungire A3 acei 2km spre legătura cu A8. În zona în care acum se termină lotul A3 este trecere directă în drumul cu 2 benzi înspre Târgu Mureș. Oare de ce s-a ales varianta aceasta cu trecere directă și să nu se mai construiască nod rutier în ideea în care acum (când se va face construcția desigur) o parte din lucrări vor trebui demolate și închis lotul respectiv o perioada, nu era mai eficient să se construiască o singură dată? Eu asa consider că sunt bani aruncați degeaba când se putea face de la încep ceva calumea.

Stefan27

Salut, lăsând conspirațiile la o parte, poate detalia cineva de ce nu s-a scos A8 MONTAN la licitație sau cât durează de obicei procedura dupa ce avem Indicii până la finalizarea caietului de sarcini, tot văd tot mai multe atacuri la nivelul CNAIR-ului că ar bloca acest proiect intenționat!

horatiu.cosma

Cunoscând bucătăria internă, pot să zic că se poate lansa licitația a doua zi după aprobarea indicatorilor tehnico-economici. Fiindcă după aprobarea studiului de fezabilitate în CNAIR, urmează un proces foarte clar extern CNAIR (aprobarea în MTI, aprobare în Consiliul Interministerial, aprobare în Guvern) care durează cam o lună, o lună și ceva, timp în care în CNAIR se poate pregăti documentația pentru licitație. Practic din august 2023 s-ar fi putut lucra la această documentație în CNAIR, caiete de sarcini, lotizare etc.

De ce nu s-a întâmplat? Fiindcă nu a venit ok-ul de la Grindeanu. Nu vă uitați la conspirații prin CNAIR, că ei sunt niște executanți din punctul ăsta de vedere, nu lansează ceva major fără ok de mai sus. În 2021 pe 17 mai s-au aprobat indicatorii pe Ploiești - Buzău, în zilele următoare s-a aprobat și PTE-ul și pe 1 iunie a ieșit licitația. Fiindcă am dat unda verde și am împins să se întâmple. La fel se poate și la A8, dacă vrea Grindeanu.

Gio

Pt A8 montan or fi hartiile gata dar nu cred ca exista bani, asa ca ce ok sa dea grindeanu daca nu sunt prevazuti bani? Din ce inteleg nici macar capetele PNRR nu au finantare in bugetul 2024. Mai tragic e inspre Iasi, e un trafic infernal acolo, e nevoie de autostrada ca de aer.

iulic

@horatiu.cosma Pentru ca ati activat in zona de decizie, e clar ca stiti bucataria interna. Este evident ca nu a fost vorba de decizia unei persoane de executie din CNAIR, ci decizia a venit de mai sus (generic vorbind). Pana la urma decizia de a se lansa in proiectare si executie un proiect de asemenea anvergura este in mod clar politica. Raman la opinia ca decizia de a taragana A8 s-a luat (nu din nepasare, eventual in urma unei negocieri politice) pentru a prioritiza alte proiecte, din alte zone. Cred ca ceea ce am scris intr-un mesaj anterior poate fi dovedit usor, urmarind ce proiecte avanseaza rapid si ce proiecte sunt tinute "pe tusa", in conditiile executarii contractelor de aceiasi consultanti.