News:

API te vrea în echipa din București!

Main Menu

Trenuri in Romania: discutii diverse si proiecte

Started by andrey_tm, June 29, 2018, 05:23:05 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Calin88

#210
@frunzaverde, ce descriu acolo era experienta, in principal, pe accelerate si pe personale, adica trenurile cu care mergeau macar vreo 50% din calatori, daca nu chiar mai bine.

Din punctul meu de vedere, este inselator sa prezinti serviciile CFR din acea perioada ca fiind civilizate si de calitate atata timp cat asta se poate aplica maxim cand vine vroba de Inter-City, trenuri expres si o parte din Rapide (acolo puteai avea norocul sa nimeresti calitate de accelerat, uneori), adica serviciile premium folosite de un procent minoritar din calatori. Serviciile care erau accesibile majoritatii (si folosite de majoritatea calatorilor), erau sub orice critica.

Si, de exemplu, garile erau insalubre si nesigure indiferent de rangul trenului cu care ajungeai in ele. Pentru ca faci Bucuresti-Brasov des, mai stii cum arata pe la inceputul anilor 2000 pasajul de sub gara, catre parc? Cunosc cazuri de femei agresate in pasajul ala, in care era constant intuneric, si era toaleta pentru toti boschetarii din zona garii. Si vorbim aici de un pasaj intr-o gara dintr-un oras mare, nod feroviar, cu sediu de politie TF la 200 de m distanta, in cladirea garii. Cat despre cladirea garii, era casa pentru fel de fel de personaje dubioase, plina de porumbei, jegoasa. Liniile erau napadite de balarii si gunoaie - care au disparut de pe partea cu liniile de marfa abia acum 2 ani, pana atunci arata zona de parca era abandonata. Peroanele nu erau la nivel; era o aventura sa cobori din tren daca erai batran sau daca aveai de coborat bagaje grele.
Si nu cred ca era Brasovul vreo exceptie printre garile mari; singura cu probleme. Cat despre gari din orase mai mici sau din zone rurale, era mult mai rau; majoritatea aratau de parca erau abandonate - existau si exceptii dar acolo am impresia ca tinea mai mult de seful de gara si personalul de acolo decat de o politica a CFR.


misiekwas

#211
Sincer, prin 2005-2006,cfr reprezinta nivelul mediu de calitate în Europa de Est (excepție Cehia, Ucraina, Rusia) și în multe privințe mai buna decât de exemplu PKP în Polonia. Ceea ce a salvat cea din urma din extincție (afara de Euro 2012,cand s-a aruncat o căruță de bani sa dam bine la suporteri și s-a făcut reabilitarea de gării) au fost doua lucruri: împărțirea de PKP în doua (Intercity - cu expres și accelerate și Przewozy Regionalne), ceea ce a permis recalibrarea de funcții și la păstrarea de legături și modernizarea de MR. PR (deci scurta durata) au fost lăsate județelor, care aveau interes, inclusiv politic, ca să mențină trenuri și legături. Și de câțiva ani încolo, trenuri în PL stau chiar foarte ok.

În ceea ce privește CFR, cel mai mare dezastru a fost faptul ca să tăiat conexiuni, ceea ce a dus la scăderea de număr de călători, ceea ce a dus la lipsa de fonduri si a inițiat un cerc vicios. Iar MT Nu este prea interesat în feroviar pentru ca poate sa arate cu deget "uitați, prea putini călătoresc cu trenul oricum".

Cât despre siguranță și condiții prin gării. Da, e nasol și acum (as spune ca în unele privințe mai rău), dar asta iar nu-i ceva specific cfr. În lipsa de bani, se taie din neesențiale, iar politia feroviara e mica și subfinantata (nu țin minte sa vad vreodata PF în acțiune), dar  asta și vine din faptul ca s-a înrădăcinat percepție (pe care am auzit de mai mulți) ca călătorie cu trenul e "pentru sarakani", deci nimănui nu-i pasa. În ce privește halte și stații mici, pai cum sa fie întreținute dacă ai 2-3 trenuri și putini călători pe zi?

frunzaverde

#212
@Calin88 - majoritatea calatorilor din epoca nu mergeau in perioada cu cursele/personalele, diferentele de pret erau mici intre personal, accelerat si rapid - echivalentul unei beri sau unui pachet de tigari, diferentierea majora a aparut dupa 2003, la refacerea structurii tarifare ("noul intercity"). IC-urile erau extrem de scumpe, dar erau si incredibil de rapide, pentru orice epoca.

Singurii care mergeau distante lungi cu personalul in epoca erau elevii si studentii, legitimatiile nu erau valabile la rapide si intercity, era bilet intreg la ele. De altfel, in anii '90, disparitia navetistilor la uzine a dus la disparitia marii parti din personale/curse. Au revenit undeva dupa 2006-7, dupa cresterile masive de preturi. Pe magistrale, numarul de locuri disponibile la personal si curse prin '98-'99 era de 25-35% din total.

Si nu neaga nimeni, calitatea serviciului "soft" in epoca 1995-2000 era slaba la nivel vest-european, era un serviciu spartan, cu 8 locuri in compartiment, dar pentru o tara saraca, cu PIB mai degraba de Asia sau Africa, dupa un de faliment de stat in 1981/2 si 15 ani de neinvestit aproape nimic, era absolut onorabila. Si perfect comparabila cu HU, PL, CZ, SK, BG... Si, din momentul in care s-au redeschis importurile, a existat constant un efort sustinut de modernizare.

Si da, in 1991-2, nu erau nici neoane in vagoane (ca din 1980 a fost 100% stop la importuri), dar de acolo, pana in octombrie 2000 CFR avea aproximativ 400 de vagoane moderne in parcul CFR, cu nivel de confort vest-european sau superior celui vest-european, iar 50 din ele erau varf de gama la nivel european (21-90-urile erau la data respectiva cele mai moderne vagoane europene de linie conventionala din Europa, licenta Alstom bazata pe platforma Corail Nouvelle Premiere, pe care SNCF nu si-a permis-o pe conventionale). Au fost eforturi imense pentru asta, mai ales in conditiile in care tara se ruga pe la FMI pentru imprumuturi de salvare de 100 milioane de $ ca sa nu intre din nou in faliment.

De pe la mijlocul anilor 2000 pana in 2011-13, cand a fost maximum de modernitate in parc, cu >1000 de bucati vehicule moderne, adica undeva la 90% din parc, as spune ca Romania avea confort pe CF la nivelul din Cehia, peste Polonia, mult peste Bulgaria si Slovacia, si muuuult peste Grecia.

Si serviciul era muuult peste cam orice alt mediu public din Romania - toata Romania era decrepita si gri, de la autobuze la magazine si de la hoteluri la cabane. Garile erau in general ingrijite mai bine decat erau restul spatiilor publice - da, garile erau, ca si casele, coscovite si scorojite (vopseaua costa o avere la salariile de-atunci), ghivecele cu muscate rosii erau in aproape toate garile, cel putin pana la taierile de personal si materialele cumparate doar pe hartie din epoca Necolaiciuc.

A, si avem imagini din epoca - aici avem Rail Away in 1996... Serviciile feroviare aratau exact asa cum le tin si eu minte, atat la IC, rapid cat si la accelerat, vedem inclusiv interioare, si sunt exact cum le tin minte:



Atunci calea ferata era muuult peste nivelul tarii, acum e muuult sub.

Gara Brasov arata atunci mai bine atunci ca acum... Desi Romania arata a si era o tara in prag de colaps. Cred ca cel mai rau a aratat prin 2011? 2012? inainte de "renovarea" curenta. Decaderea garilor a fost perioada 2002-2011, cand combinatia de furt Necolaiciuc + idiotenia de sistem de finantare "trickle down economics" inventata in '98-'99 a dus la aproape 10 ani in care nu a existat nici un leu ban de la stat nici macar pentru intretinere curenta (atunci pe majoritatea garilor s-au pus popriri de catre ANAF si multe gari au ramas in bezna ca nu erau bani de curent electric). Atunci a disparut si ierbicidarea (nu vedeai linie cu buruieni pe ea inainte de 2003-4!). 2009-11 a fost perioada de maxim dezastru la infrastructura...

P.S. CFR nu a incercat sa infrumuseteze situatia pentru filmari cine-stie-ce. Probabil le-a dat uniforme noi la nasi, si a pus pe tura nasi mai putin burtosi ca de obicei, dar vagoanele sunt cele obisnuite. IC-ul Constanta - Brasov era ultimul facut cu 20-57, daca doreau, ar fi putut, special pentru filmari, sa puna 21-80-uri nou-noute, care erau pe toate celelalte IC-uri, trebuia doar sa faca o rocada de vagoane cu Bacaul, Suceava, Iasiul sau Timisoara.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Sorinus

La 5:25 , o fi rapidul Ovidiu, Constanta-Budapesta?

frunzaverde

#214
@Sorinus - Initial m-am gandit ca e imposibil de raspuns la intrebarea ta, si e doar retorica. Dar avem ceva indicii, asa ca putem face o investigatie, ca mersul din anul respectiv exista si am o copie (digitala). Din filmulet e clar ca "Bucuresti Nord" este deasupra pe tabla (sus sunt doua cuvinte, jos unul singur), tabla e verde, deci rapid - deci e vorba de un rapid care pleaca. La ora de plecare a IC-ului de Sibiu (17:56), exista un singur candidat posibil - este cu 100% certitudine R655, Bucuresti (18:02) - Suceava, din care se vede vagonul restaurant si un 20-50. Se mai vede un tren, un personal (table negre) la 5:15, e mai greu de detectat ce e - dar pare ca e la sosire (nu e lume in jurul lui asteptand sa urce), probabil e personalul de Pietrosita - Targoviste.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

misiekwas

Întrebare din curiozitate: care este raționamentul în spatele normei de înălțime 10 m pentru pasarele peste cf? E o întrebare fără subtext și înțeleg ca ai nevoie de infrastructura și margine de siguranță, dar am impresia ca aceasta nu este standard universal în EU și găsim mai multa flexibilitate?

Sorinus

Dar schema de vopsire nu e MAV? Desi cam inchisa culoarea. De aianintrebam de Ovidius, avea vagoane MAV.

frunzaverde

@misiekwas - cei de la CFR vor sa aiba catenara prinsa de stalp si spatiu de siguranta, sa poata intra cu drezina pantograf fara probleme. Nu vor sa se complice cu o solutie de prindere de tablier. Se practica chestii similare la lucrari noi in restul Europei, dar CFR sunt insa mult mai inflexibili. 

@Sorinus - nu e schema MAV. Se vad doua vagoane din rapid.
Primul este albastru-indigo cu cu o dunga groasa oblica alba, clasa a 2-a. Este un vagon 20-50 CFR normal. Al doilea este un vagon restaurant in schema VARORED (albastru cu dunga galbena cu textul VAGON RESTAURANT sub dunga galbena).

In perioada CFR folosea patru scheme de vopsire:
- rosu cu dunga alba, exclusiv pe vagoane cu standard de confort imbunatatit (Z1/Z2 - adica scaune individuale la clasa a 2-a) - folosit la trenuri InterCity si pe vagoanele noi-noute 19/21/70-80 si apoi AVA200. Cand au aparut 19/20-54/55/56-urile, avand standardul nou de confort, au primit si ele schema rosie.

- albastru-indigo cu dunga oblica alba, pentru cele mai bune vagoane de confort standard (Y - compartimente de 8 cu banchete la clasa a 2-a), folosit doar pe cele mai bune vagoane de tipul "clasic" (19/20/30/40/60-50) care ofereau confort mai bun fata de restul (compartimente mai late, ventilatie activa, iluminat cu multiple trepte, antimacasaruri si huse pe banchete si fotolii). Se foloseau la rapide si la trenurile internationale mai putin prestigioase (Belgrad si Sofia, vagonul de Praga etc.)

- albastru cu dunga orizontala alba, pentru vagoane de lunga distanta, folosite pe acclerate si rapidele mai putin prestigioase (si sezoniere). Ofereau confort normal, vopsirea cu dunga alba nefiind niciodata standardizata.

- albastru uniform, pentru toate celelalte vagoane.

Si mai erau vagoane verzi, care inca nu ajunsesera la vopsitorie.

Dupa 1996, albastrul a devenit tot mai deschis la culoare, dupa spargerea din 1998-99 devenind bleu deschis, cu toate vagoanele "albastre" fiind revopsite in bleu deschis uniform.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!


Sorinus

Intre timp, imagine de la clasa 1 IR Brasov-Constanta (cel ce pleaca din Bucuresti la 10:30)





Powered by API/PUM imgur uploader

40-0802-5

Pacat ca e terfelit in regim de Regio de la Sibiu la Brasov. (tren 2100)  :| 

Sorinus

Politica tampita,e evident ca pe R uzura e mult mai mare decat pe IR. Ar putea ca macar vagonul de clasa 1 sa-l ataseze/detaseze la Brasov, cand schimb oricum locomotiva.

Clasa 1 e, prin definitie, un serviciu premium.

alin_simeriaveche

#222
Scuze ca întrerup sirul de discutii. Revin la ce ma doare. Am mai intrebat odata despre asta. Ce se mai intampla cu ruta spre Timisoara? Cred ca mai bine de un an cineva mi-a spus ca se va relua. Intr-adevar s-a relut pt foarte putin timp, apoi iar nu am mai gasit....cel putin pe ruta Tg Mures - Timisoara, singura varianta pt Tg Mures Simeria. Peste doua saptamani merg in excursie cu copii la Deva, vrem cu trenul ca este mai confortabil si ce sa vezi? Legatura din Razboieni este unul international si nu avem decat 12 locuri iar locuri in picioare....mai vedem in dimineata plecarii. Nasol rau a ajuns CFRul ăsta!

cristi5

#223
@alin_simeriaveche Simeria-Lugoj s-a anulat din lipsa material rulant Desiro si personal la CFR Calatori. Nu are treaba CFR SA.

LE: e confirmat de un mecanic din regionala Timisoara ^

rezin

@ alin_simeriaveche,

 mai ai și IR 1833 Iași-Timișoara , de la Răboieni pelacă la 16:29 și ajunge la Deva la 19:05.