News:

.

Main Menu

Ticketing feroviar

Started by tom_sawyer, April 08, 2022, 06:25:26 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tom_sawyer

Aprobarea Raportului nr. 3 în cadrul proiectului

,,Sistem integrat, baza de date unică și furnizare de informații privind sistemul de ticketing al operatorilor de transport feroviar de călători"

La finalul lunii februarie 2022 a fost aprobat Raportul nr. 3 cu privire la activitățile desfășurate în cadrul proiectului ,,Sistem integrat, baza de date unică și furnizare de informații privind sistemul de ticketing al operatorilor de transport feroviar de călători" în perioada 12.12.2021-10.02.2022. Cele două soluții informatice incluse în proiect sunt realizate de SC Informatica Feroviară SA (IF), prestatorul de servicii contractat de  Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) în iunie 2021. Raportul mai sus menționat a fost prezentat Comitetului director al proiectului și a fost aprobat de conducerea ARF.

Referitor la soluția software SSW01 – Baza de date unică, calcul indicatori și subvenție, a fost îndeplinită activitatea 3 prevăzută în caietul de sarcini – exploatare în producție și mentenanță. Astfel, în perioada de raportare, au fost organizate de către IF cursuri de instruire referitoare la soluția software SSW01 pentru personalul autorizat nominalizat de ARF. De asemenea,  s-au efectuat operațiuni legate de optimizarea procesului de încărcare a datelor transmise de operatorii de transport feroviar de călători (OTFC) cu privire la statisticile necesare pentru operarea bazei de date, respectiv bilete vândute, trenuriile care au circulat pe parcursul anului 2021.

În ceea ce privește soluția software SSW02 – Emitere electronică de bilete la trenurile de calatori în trafic intern, cu privire la activitatea 3 – Ghișeu unic, sistemul casă de bilete asistată de casier, s-au realizat activități legate de adaptarea aplicației de ticketing care să permită emiterea tuturor tipurilor de bilete ale OTFC care aderă la ghișeul unic.

Rezultatele acestui proiect sunt:

    asigurarea interoperabilității sistemelor de ticketing ale operatorilor de transport feroviar de călători din România și crearea unei baze de date, prin intermediul căreia, ARF să monitorizeze activitatea și performanța OTFC în conformitate cu indicatorii și standardele stabilite prin contractele de servicii public, astfel încât să se îmbunătățească modul de verificare a compensației de serviciu public prestată de OTFC;
    implementarea ghișeului unic, ce reprezintă un ansamblu de programe prin care se poate vinde o singură legitimație de călătorie pe distanța origine-destinație pentru toți operatorii care își dau acordul pentru acest sistem. Sistemul permite ca fiecare OTFC să vândă bilete la trenuri proprii și bilete combinate cu mai mulți OTF-C.

În vedere implementării soluțiilor software livrate prin acest proiect, ARF are un grup de lucru dedicat modificărilor legislative necesare introducerii biletului unic. La aceste grupuri de lucruri participă reprezentanți ai ARF și ai celor șase operatori de transport feroviar de călători din România.

Reamintim că proiectul este finanțat prin Programul Operațional Infrastructură Mare și co-finanțat de la bugetul de stat.

https://arf.gov.ro/web/aprobarea-raportului-nr-3-in-proiectul-de-ticketing/

AndreiB

In comunicatul asta incredibil de stufos lipseste ceva esential: cand va deveni operational ghiseul unic?

frunzaverde

Tehnologic, e posibil de vreo 5 ani (de altfel, CFR si TFC folosesc deja sistemul xSELL facut Informatica Feroviara), tot proiectul curent fiind doar consum de bani pe ceva ce exista deja (si la o calitate si implementare mediocra).

E nevoie de lege, sa-i oblige pe operatori sa-si integreze ofertele si sa foloseasca acelasi sistem. Chestie care s-ar putea rezolva in cateva zile, dar cum ARF e ARF fac "grupuri de lucru" si "sedinte de progres", asa ca va mai dura cativa ani...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

AndreiB

Pare o slujba nestresanta 🤣. Fac angajari?

etravel

Quote from: frunzaverde on April 08, 2022, 07:19:20 PMva mai dura cativa ani...
Nu exista produse software "ou-of-box" care pot fi cumparate, instalate si customizate pe masura cerintelor beneficiarului, daca tot vor ceva de la zero ? Chestia asta sigur costa mai putin decat ceea ce vor ei sa faca, si functioneaza garantat.

frunzaverde

xSELL, solutia facuta de Infofer, exista deja si functioneaza deja out-of-the-box, cu cerintele ARF/CFR (vezi infofer.ro, unde cu exceptia partii de emis bilete, functioneaza).

Nu asta e problema: problema e:
1. ca ARF a recontractat la Infofer ceva ce deja exista de facto, pe bani buni, asa ca... dureaza "implementarea" (traducere : ajustarea sistemului) de catre Infofer, ca nu pot zice "a, dar aveam deja ce vreti, si vi l-am mai vandut odata la CFR Calatori"

2. e nevoie de schimbari legale, care sa forteze operatorul sa foloseasca xSELL si sa asigure decontarea procentuala a incasarilor pe bilete (o sa fie nasol, ca stim cat de bine plateste CFR Calatori...)
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

tom_sawyer

#6
Quote from: bgd77 on February 28, 2023, 11:17:26 AMA aparut un update la aplicatia CFR Calatori (pt Android in cazul meu) care permite sa alegi vagonul si locul in vagon, daca cumperi biletul cu mai mult de 24 de ore inainte de plecarea trenului.


Alegerea locului și vagonului la cumpărarea biletului online
1 martie 2023

CFR Călători dorește să fie mai aproape de clienții săi și lucrează permanent la extinderea serviciilor oferite. De Mărțisor, CFR Călători pune la dispoziția clienților săi din mediul online o nouă și foarte solicitată facilitate.

Fie că doriți să călătoriți pe un loc la fereastră pentru a vă bucura de priveliște sau preferați să stați în vagon alături de prieteni sau familie, cu CFR Călători vă puteți alege locul și vagonul în care doriți să călătoriți. CFR Călători a îmbunătățit aplicația de cumpărare online a biletelor de tren prin introducerea acestei noi facilități.

După perioada de testare necesară implementării, facilitatea este intuitivă și permite cu ușurință clienților, alegerea locului și vagonului în care doresc să călătorească. Această facilitate este valabilă la orice rang de tren cu regim de rezervare obligatoriu sau facultativ, doar la vagoanele de clasa 1 și a 2-a.  Alegerea locului este posibilă pentru biletele cumpărate cu cel puțin 24 de ore înainte de plecarea trenului. În funcție de rezultatele aplicării generale pe toate trenurile cu vagoane clasă, aplicația va fi dezvoltată astfel încât să acopere întreaga gamă de servicii oferită de CFR Călători.

Cum puteți selecta locul și vagonul?

    1. intrați pe cfrcalatori.ro sau pe aplicația mobilă cu cel puţin 24 de ore înaintea plecării trenului pe care vi-l doriți;
    2. Selectați locația de plecare, locația în care doriți să ajungeți și dați click pe căutare;
    3. Din lista de trenuri afișată, alegeți și trenul cu care doriți să călătoriți și apăsați butonul ,,cumpără";
    4. Apoi selectați clasa, tipul biletului și apăsați butonul ,,pasul următor";
    5. La pasul al 3-lea, după ce veți selecta numărul de călători, mergeți în josul paginii la secțiunea ,,personalizate" și apăsați butonul ,,Alegeți locurile";
    6. Se va deschide o fereastră unde veți putea selecta vagonul și locul pe care îl preferați, iar pentru a salva preferințele dumneavoastră apăsați ,,salvează";
    7. Apoi urmează afișarea prețului, autentificarea în contul dvs., confirmarea selecției, datele călătorului și achitarea biletului.


Biletele în trafic intern pot fi achiziţionate cu o anticipație de până la 30 zile, prin utilizarea următoarele canale de vânzare:

    online de pe www.cfrcalatori.ro;
    din aplicația mobilă "CFR Călători mersul trenurilor și bilete online" (disponibilă în Google Play, App Store și Huawei AppGallery);
    de la automatele de vânzare bilete din gări;
    de la casele de bilete din gări, agenții de voiaj  CFR Călători și distribuitori autorizați (agenții de turism).


cfrcalatori.ro


oc7avian

Alte câteva schimbări văzute la CFR Călători:
  • trenul de aeroport acum este R-M (Regio Metropolitan)
  • trenul de aeroport are separat în aplicație cls I și II la același preț însă (pare o consecință a sistemului de ales locuri la rezervare)
  • cardul TrenPlus a fost limitat la R, RE și IR. Nu mai poate fi folosit pentru reduceri și la IC. Aberant, totuși opțiunea de achiziționat bilet cu cardul TrenPlus există la IC, care poate fi o capcană la achiziții din timp: pierzi reducerile de anticipare pentru că nu se aplică la acest tip de bilet, deci plătești full

AndreiB

La cate trenuri IC sunt, limitarea e complet ilogica, imho.

As sugera ca avem nevoie si de un TrenPlus 50 (50% reducere), la un pret fix mult mai mare.

Si visul meu - bilete flexibile pe rute scurte care sa permita caltoria cu orice tren.

40-0802-5

@Andrei B nu uita de tarif unic pe zone kilometrice de genul 50-100km.  O:-)
E mare nevoie de asa ceva. Macar o valoare mediana intre cele actuale de la R si IR.

AndreiB

Eu as merge chiar mai departe si as face un tarif global, unic, cu suplimente de clasa (II, I, cuseta, VD, VD lux).

Fara nici o diferenta la nici un rang de tren. Rangul de tren ar trebui prioritizat ca eficienta operationala (e.g. hub and spoke), nu ca diferentiere de clasa. Putem compensa prin cresterea preturilor la clasa I de exemplu, care mi se pare relativ ieftina vs alte tari (raportat la clasa a II-a).

Si in general as plusa mai mult pe abonamente nationale / regionale, nu bilete la trenuri cu regim de rezervare obligatorie.

As avea si TrenPlus 25, 50 dar si TrenPlus 100, care sa ofere un numar nelimitat de calatorii (gen GA Elvetian sau Bahn 100).

Exista cartea de calatorie acum, dar pretul e complet nerealist vs preturile de bilete single. In general, eu cred ca trenul ar trebui sa fie la fel de flexibil ca masina - frecvente mari, turn up and go, ca un fel de cvazi metrou national.

frunzaverde

As merge si mai departe - sunt complet de acord cu tariful unic al lui @AndreiB dar:

1. As desfiinta cel putin temporar "clasa 1" - nu exista si nu vor exista multa vreme vagoane pentru asa ceva in parc. Adesea, dat fiind componenta parcului, vagoanele clasa 1 sunt sub cele clasa a 2-a. Putinele vagoane clasa 1 cat-de-cat decente (care sunt 10-70 si 10-90/1), le-as folosi ca vagoane dedicate pasagerilor cu rezervare de loc (optionala) pe rute foarte populare (ca un incentive de revenue management).

Apoi m-as gandi bine ce vreau sa insemne clasa 1 la CFR in viitor, si daca vreau s-o reintroduc. Ar insemna un serviciu un pic mai calm si un pic mai confortabil, ca in Elvetia? Sau ar insemna un pas imens in confort si servicii, ca in, de exemplu, aici in Suedia? Acum e "ce-ai norocul" - poti prinde un junghi vechi de 50 de ani (Amee-urile), cu tapiteria uzata, scartaind constant, cu aerul conditionat nefunctional, poti prinde un scaun tare de Desiro, poti prinde un vagon identic clasa a 2-a dar cu scaune alte culori sau poti prinde un fotoliu reglabil electric, cu plus si ultra-confort. Cum ai noroc...

2. As pastra serviciul "Vagon de Dormit" exclusiv acolo unde pot oferi vagoane moderne de dormit, tip 70-91 sau 71-70, ceea ce inseamna in principiu doar una sau doua rute, dat fiind starea parcului. Vagoanele antice, 70-31, nu au ce cauta la un serviciu premium, cat mai e nevoie de ele, le-as reactiva patul 3, si le-as vinde ca o solutie ultra-low-cost de noapte, la pret sub cuseta normala.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

cristi5

#12
Nu stiu daca se mai discuta asta pe alt topic?

CFR Calatori nu mai afiseaza (in app si pe web) legaturi sub 15 minute

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0iMi6KZ6YLk8EVoqWf9dQHrXVaHgD3HsuEctqttYewB3fKPAFkUjAfbMN1bCVaCCjl&id=100000683622271

Nici la casa nu se mai vand bilete care au mai putin de 15 minute legatura. Se pot cere in schimb 2 bilete separate. Dar trebuie sa stii...

@dan tm ne-a aratat ca totul e "bine" specificat pe site-ul CFR Calatori

https://www.cfrcalatori.ro/cum-sa-cumperi-bilet/

QuoteIntervalul minim între ora de sosire a unui tren şi ora de plecare a următorului tren de legătură poate fi cuprins între minim 15 minute şi maxim 23 ore și 59 minute. Dacă se solicită călătoria cu trenuri care nu se încadrează în condițiile de mai sus, respectiv se solicită:
(...)  intervalul dintre ora de sosire a unui tren şi ora de plecare a următorului tren de legătură este mai mic de 15 minute,
parcursul format din aceste trenuri nu va fi considerat o singură călătorie şi se vor emite legitimaţii de călătorie diferite.

La CFR SA (mersultrenurilor.infofer.ro) legaturile apar pt ca timpul minim intre trenuri e 5 minute.

Mie mi se pare aberant. Ar putea macar sa afiseze legaturile in app si sa zica ca nu garanteaza legatura. Din cate inteleg dupa discutii cu @alinuttt "cutuma" trenului care asteapta dupa legatura intarziata nu e specificata nicaieri, desi in practica se intampla.

40-0802-5

Apropo de asta, de cateva zile la majoritatea trenurilor de la CFR nu mai poti vedea compunerea trenurilor, nici daca sunt in parcurs sau anticipat, la cateva zile distanta.

S-au suparat ca face lumea circ ca nu vor sa dea banii la cazaturile de 49-uri & 68-uri?

frunzaverde

Nu am avut si nu am problema asta (tocmai am verificat). Toate IR-urile au compunere, si am observat ca au bagat compunerile la din ce in ce mai multe trenuri R, care nu aveau aproape niciodata compunerea specificata. Sunt si etajate, sunt si 20-68-uri, si 20-49-uri... Pare ca dispar compunerile dupa ce trenul a plecat din ultima statie intermediara la "live", dar asta e probabil legat de sistemul de rezervari (si la ce ai nevoie de compunerea unui tren deja sosit la destinatie?).

E in formatul nou (vagonul nu mai e o imagine, ci elemente construite cu javascript, cu fiecare scaun selectabil). Posibil sa fie nevoie sa stergi cache-ul la browser, o retine formatul vechi cu linkuri care nu mai exista.

Aici un etajat:
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!