[BV] Infrastructura feroviara urbana Brasov

Started by ashbird, June 02, 2014, 12:30:53 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ashbird

Emil Niţă vrea să rezolve problema Gării Braşov
După ce conducerea Companiei Naţionale de Căi Ferate (CFR SA), care deţine staţiile CFR din România, a respins cererea Primăriei Braşov, care a solicitat preluarea în administrare a staţiei din Braşov pentru a o reabilita, ieri, într-o conferinţă de presă, deputatul braşovean Emil Niţă a anunţat că se va implica personal în rezolvarea acestei probleme. ,,Săptămâna viitoare voi avea discuţii cu reprezentanţii Ministerului Transporturilor, pentru a afla punctul lor de vedere în ceea ce priveşte administrarea gării şi a vedea de ce nu au fost de acord cu predarea ei către Primăria Braşov. Dacă nu va fi posibil ca acest obiectiv să fie predat autorităţilor locale, voi solicita ministerului să efectueze lucrări de reabilitare a staţiei CFR Braşov, pentru că este singurul obiectiv din zonă care arată deplorabil", a explicat Niţă. (R.C.)
Fie sa renasca numai cel ce har/Are de-a renaste, curatit prin jar,
Din cenusa-i proprie si din propriu-i scrum,/Astazi ca si maine, pururi sï acum!

madsnowman

era cazul sa faca ceva cu gara; chiar arata deplorabil!

Ionut

Thread dedicat pentru discutiile despre infrastructura feroviara urbana in Brasov/Zona Metropolitana Brasov si imprejurimi.

Ionut

Pornind de la declaratiile astea de acum cateva zile de la CM POIM, va rog sa discutam despre dezvoltarea infrastructurii feroviare urbane din zona Brasov.

@frunzaverde
Te rog dezvolta aici ideile tale despre ce am discutat noi doi. Ziceai parca de doua trasee.

Sunteti invitati cu totii sa va dati cu parerea. :) Voi duce ideile voastre la ARF, CFR si probabil ca se va auzi de propunerile noastre inclusiv la Comisie/autoritatile europene. Sa vedem ce iese.

pasadia

Servicii de elaborare a Studiilor de Fezabilitate pentru dezvoltarea unui sistem transport public feroviar în Zona Metropolitană Brașov și aria de influență

Aflasem de aceasta intentie dinainte de Craciun, dar m-am luat cu altele si am uitat sa scriu aici. Ar fi vreo cateva lucruri de povestit, dar deocamdata cea mai importanta idee ar fi ca prin acest SF se cere si studiarea oportunitatii de a fi construite 2 noi tronsoane de cale ferata:

1. Rasnov - Bran (idee cu care as fi de acord, ar putea fi imaginate chiar vreo 2 trasee distincte)

2. Darste - Harman - Bod (un fel de centura feroviara exterioara). Din pacate inteleg ca traseul propus spre studiere nu merge pe ruta Triajului CFR ci il ocoleste pe la est.


Calin88

@pasadia

In SF asta nu identifica mai intai cea mai buna varianta de traseu, ca la autostrazi, ci au deja traseul stabilit?
Intre Darste si Triaj deja sunt fire de marfa separate, electrificate si peste triaj exista deja pasaj pe centura, deci ar putea fi o varianta buna. Desi nu stiu care e gabaritul la podul centurii peste Triaj, daca mai e loc de inaltare sub pod, pentru ca ar avea ceva de urcat linia de la cota actuala de sub podul centurii peste Triaj pana la o cota care sa permita supratraversarea CF400 si DN11.

b1

Tunel feroviar între Predeal – Timișu de Sus și Râșnov

Realizarea unui astfel de tunel este avută în vedere de autoritățile brașovene pentru transport metropolitan. Aceasta însă într-o etapă ulterioară, spune conducerea Asociației.

Deocamdată Asociația Metropolitană pentru Dezvoltare Durabilă a Transportului Public Brașov (AMDDTPBV) este nevoită să reia licitația pentru realizarea de SF pentru nouă linii regionale.

Relaurea licitației are loc în contextul în care la finele lunii aprilie nicio firmă nu a depus oferte la licitația de realizare a studiilor de fezabilitate necesare modernizării sau realizării a opt linii regionale destinate transportului feroviar.

În data de 29 aprilie 2022 AMDDTPBV a publicat din nou anunțul de participare cu observația că ofertele sunt așteptate până la data de 3 iunie, cu desemnarea câștigătorului undeva în iulie 2022.

De ce însă AMDDTPBV nu a primit nicio ofertă? Șeful Asociației, Dragoș Florin David, nu are o explicație. Ba mai mult nu s-a schimbat nimic în noua documentație. ,,Probabil că au fost influențați de termenele scurte cerute acolo, însă nu avem cum să facem altfel căci acestea sunt cerințe europene de finanțare (proiectul este finanțat 98% prin POIM și expiră la finele lui 2023)", a declarat el pentru Club Feroviar.

Durata contractului este de 20 de luni. Vechea documentație cuprinde solicitări de clarificare privind termenele scurte cerute și riscurile ca produsele livrabile să nu fie definitivate în termenele cerute.

Cum distrug zvonurile o licitație:
O altă posibilă cauză este reprezentată de zvonuri privind existența unor firme ce urmau să fie favorizate. ,,Am înțeles că unii au zis că ar fi o licitație cu dedicație ceea ce evident nu era cazul", explică directorul. De altfel faptul că nicio firmă nu a câștigat contractul este cea mai bună dovadă că nu a fost o procedură pentru o firmă. La licitație au existat chiar opt firme care au cerut lămuriri privind documentația. Pentru directorul AMDDTPBV este un mister de ce niciuna nu a depus ofertă.

Întrebările sunt cu atât mai pertinente cu cât Asociația ar fi urmat să asiste firma câștigătoare la luarea avizelor iar cea mai mare parte a liniilor ferate necesitau doar modernizare/reabilitare. Doar în cazul liniei Râșnov-Bran ar fi fost necesară o linie nouă.

Oricum pe această secțiune sunt probleme. În zona Bran mulți s-au așteptat să fie realizată acolo autostrada (Predeal – Râșnov – autostrada Transilvania) și au cumpărat multe terenuri. Unii și le-au vândut între ei. Directorul Asociației menționează posibilitatea ca într-o etapă ulterioară să fie realizat un tunel feroviar între linia Predeal – Timișu de Sus și Râșnov astfel încât să fie facilitată circulația trenurilor. Acum pentru a se ajunge in zona Râșnov un tren trebuie să ocolească pe la Brașov.

Licitația are o valoare de aproape 13 milioane de lei. Scopul proiectului constă în elaborarea următoarelor analize și documente:
1. Planul Strategic/investițional (analiza de pre-fezabilitate) privind introducerea serviciilor de tren metropolitan sau a unor sisteme alternative de transport sustenabil.
2. Studiul de fezabilitate (SF) pentru investiţiile relevante şi prioritare rezultate din Planul Strategic – în principiu (sub rezerva rezultatelor studiului) acoperind liniile existente T1-T6 sau parte dintre acestea și – în măsura în care sunt necesare – investițiile complementare pentru linia T7 (pentru care un studiu de fezabilitate separat este în curs de elaborare de către CN CFR SA).
3. Documentaţii de achiziţie publică/caiete de sarcini (aferente investițiilor din SF) pentru realizarea proiectului pentru autorizarea executării lucrărilor, proiectului tehnic de execuție și execuția lucrărilor (într-o singură etapă de contractare).
4. Pentru traseele noi (T8, T9), în funcție de rezultatele Planului Strategic:
 a) în cazul în care soluţia de mobilitate optimă va fi feroviară (construirea unor noi secțiuni de cale ferată) se vor livra documentaţii de achiziţie publică/caiete de sarcini pentru realizarea studiului de fezabilitate și a proiectului preliminar (adecvată pentru contractarea în următoarea etapă, integrat, direct a serviciilor de proiectare și execuție) pentru construcţia secţiunilor de cale ferată respective;
 b) în cazul în care soluţia de mobilitate optimă va fi cea de transport cu un sistem performant de autobuze nepoluante (achiziţie de autobuze nepoluante, infrastructura de încărcare, staţii şi acces la staţii, etc.), se vor livra documentaţii de achiziţie publică/caiete de sarcini pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru construcția infrastructurilor necesare operării autobuzelor și achiziția autobuzelor nepoluante.

Care sunt traseele considerate:
T1. Brașov – Dârste – Timișu de Jos – Timișu de Sus – Predeal (Magistrala CF 300; aprox. 26 km);
T2. Brașov – Bartolomeu – Cristian – Râșnov – Zărnești (Linia CF 203; aprox. 27 km);
T3. Brașov – Bartolomeu – Ghimbav – Codlea (Magistrala CF 200; aprox 14 km);
T4. Brașov – Bartolomeu – Stupini – Bod – Feldioara – Rotbav (Magistrala CF 300; aprox. 24 km);
T5. Brașov – Hărman – Prejmer – Chichiş – Ozun – Sfântu Gheorghe (Magistrala CF 400; aprox. 32 km);
T6. Brașov – Hărman – Budila – Teliu – Întorsura Buzăului (Linia CF 403; aprox. 43 km);
T7. Brașov – Bartolomeu – Ghimbav – Aeroport Internațional Brașov (Ghimbav) – Bod (aprox. 12 km);
T8. (Braşov -) Râşnov – Tohanu Nou – Bran;
T9. (Braşov -) Bod – Hărman / Prejmer – Dârste.

Proiectul, pregătit pentru finanțare europeană:
Potrivit Asociației, proiectul celor nouă trasee metropolitane ar putea primi finanțare europeană. ,,Proiectul este pregătit în perspectiva potențialei finanțări din fonduri europene nerambursabile prin unul sau mai multe dintre programele existente sau viitoare (e.g. POIM 2014-2020, POT 2021-2027, PNRR etc.). JASPERS va oferi asistență tehnică Zonei Metropolitane Brașov/Asociației Metropolitane pentru Dezvoltare Durabilă a Transportului Public Brașov în fazele de pregătire a prezentului proiect".

Conceptul serviciului de tren metropolitan cuprinde următoarele componente, așa cum explică inițiatorii:
1. Infrastructura feroviară, inclusiv puncte de oprire.
2. Infrastructura de acces (la statii și puncte de oprire), inclusiv amenajări urbanistice ,,verzi".
3. Achiziția de trenuri.
4. Sistem integrat de tarifare cu transportul public local.
5. Branding, publicitate și informarea publicului.

Sursa.
Gândirea de grup presupune că valorile grupului nu sunt doar indicate, ci și corecte și bune.
--------------------------------------------------
Un pic de istorie 1, un pic de istorie 2, un pic de istorie 3, un pic de istorie 4, un pic de istorie 5, un pic de istorie 6, un pic de istorie 7, un pic de istorie 8, un pic de istorie 9, un pic de istorie 10 (Nou)

pasadia

QuoteDirectorul Asociației menționează posibilitatea ca într-o etapă ulterioară să fie realizat un tunel feroviar între linia Predeal – Timișu de Sus și Râșnov astfel încât să fie facilitată circulația trenurilor. Acum pentru a se ajunge in zona Râșnov un tren trebuie să ocolească pe la Brașov.

Nu-l plac eu pe Dragos David, dar tot imi e greu sa cred ca a spus o astfel de prostie...

mirceaeliade

#8
https://www.e-licitatie.ro/pub/procedure/view/100216025/
QuoteTren Metropolitan la Brașov: Legătura cu Aeroportul Brașov – Ghimbav și linia spre Castelul Bran printre cele nouă rute scoase din nou, la licitație / Erori în documentație
Asociația pentru Dezvoltare Durabilă a Transportului Public Brașov scoate din nou la licitație studiul de fezabilitate pentru liniile de tren metropolitan, printre traseele propuse fiind legătura cu Aeroportul Brașov – Ghimbav și linia spre Castelul Bran, probabil cel mai vizitat obiectiv turistic din România. Este a treia licitație pe care Asociația o derulează în 2022 pentru Studiul de Fezabilitate (n.r procedurile anterioare nu au avut oferte sau au avut oferte inacceptabile).

Durata contractului este de 11 luni, iar valoarea de aproape 13 milioane lei.

Traseele propuse:

T1. Brașov – Dârste – Timișu de Jos – Timișu de Sus – Predeal (Magistrala CF 300; aprox. 26 km);

T2. Brașov – Bartolomeu – Cristian – Râșnov – Zărnești (Linia CF 203; aprox. 27 km);

T3. Brașov – Bartolomeu – Ghimbav – Codlea (Magistrala CF 200; aprox. 14 km);

T4. Brașov – Bartolomeu – Stupini – Bod – Feldioara – Rotbav (Magistrala CF 300; aprox. 24 km);

T5. Brașov – Hărman – Prejmer – Chichiș – Ozun – Sfântu Gheorghe (Magistrala CF 400; aprox. 32 km);

T6. Brașov – Hărman – Budila – Teliu – Întorsura Buzăului (Linia CF 403; aprox. 43 km);

T7. Brașov – Bartolomeu – Ghimbav – Aeroport Internațional Brașov (Ghimbav) – Bod (aprox. 12 km);

T8. (Brașov -) Râșnov – Tohanu Nou – Bran (11 km.)

T9. (Brașov -) Bod – Hărman / Prejmer – Dârste (22 km.)

https://economedia.ro/tren-metropolitan-la-brasov-legatura-cu-aeroportul-brasov-ghimbav-si-linia-spre-castelul-bran-printre-cele-noua-rute-scoase-din-nou-la-licitatie-erori-in-documentatie.html

tom_sawyer

𝑷𝒓𝒐𝒑𝒖𝒏𝒆𝒓𝒊 𝒅𝒆 𝒓𝒆𝒈𝒆𝒏𝒆𝒓𝒂𝒓𝒆 𝒖𝒓𝒃𝒂𝒏𝒂̆ 𝒊̂𝒏 𝒛𝒐𝒏𝒂 𝑩𝒓𝒂𝒔̦𝒐𝒗 – 𝒔𝒕𝒖𝒅𝒊𝒖 𝑩𝒂𝒏𝒄𝒂 𝑴𝒐𝒏𝒅𝒊𝒂𝒍𝒂̆
Unul din studiile de caz, prezentat de Banca Mondială (BM) în Ghidul de valorificare și regenerare durabilă a activelor urbane ale Căilor Ferate Române, propune analizarea oportunităților deschise de infrastructura feroviară, la nivelul Zonei Metropolitane Brașov.

𝗖𝗔𝗥𝗧𝗔𝗥𝗘𝗔 𝗔𝗖𝗧𝗜𝗩𝗘𝗟𝗢𝗥 𝗟𝗢𝗖𝗔𝗟𝗘
▶️𝐑𝐞𝐠𝐞𝐧𝐞𝐫𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐢𝐧𝐭𝐞𝐠𝐫𝐚𝐭𝐚̆ 𝐚 𝐳𝐨𝐧𝐞𝐢 𝐠𝐚̆𝐫𝐢𝐢, împreună cu piațeta/zona de parcare din fata acesteia, spațiile comerciale din zonă și Parcul Tractorul, și zona de regenerare Coresi Business Campus, aflat peste liniile de cale ferată. Printr-o abordare integrată, care să prioritizeze pietonii și bicicliștii și să stimuleze activitățile economice din zonă și calitatea spațiului public, gara poate deveni un nod economic de importanță regională.
Acțiunile necesare includ:
• prioritizarea deplasărilor pietonale și velo, definind culoare clare pentru aceștia și facilitarea schimburilor intermodale si eficientizarea legăturilor spre punctele de interes din centrul orașului;
• amenajarea unei piațetei din fața gării prin transformarea spațiilor dedicate preponderant parcărilor și reorganizarea punctului de transfer spre autogara, astfel încât spațiul să nu mai fie sufocat de mașini;
• amenajarea unei pasarele pietonale/velo peste calea ferată, ce poate deveni un element arhitectural de referință, pentru a realiza legătura mai facilă cu parcul Tractorul și zona de regenerare Coresi.

▶️𝗔𝗺𝗲𝗻𝗮𝗷𝗮𝗿𝗲𝗮 𝗱𝗲 𝗽𝗿𝗼𝗺𝗲𝗻𝗮𝗱𝗲 𝘃𝗲𝗿𝘇𝗶 𝘀𝗮𝘂 𝘇𝗼𝗻𝗲 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗮𝗰𝘁𝗶𝘃𝗶𝘁𝗮̆𝘁̦𝗶 𝘀𝗽𝗼𝗿𝘁𝗶𝘃𝗲 𝘀𝗮𝘂 𝗿𝗲𝗰𝗿𝗲𝗮𝘁𝗶𝘃𝗲 𝗱𝗲-𝗮 𝗹𝘂𝗻𝗴𝘂𝗹 𝗰𝗼𝗿𝗶𝗱𝗼𝗿𝘂𝗹𝘂𝗶 𝗳𝗲𝗿𝗼𝘃𝗶𝗮𝗿, acolo unde zona de protecție este suficient de lată, iar aceste spații reziduale sunt potrivite pentru a fi plantate și reamenajate în folosul comunității locale. Transformarea lor în promenade verzi va crește calitatea vieții și va diminua efectul de barieră, fiind ideal ca ele să fie completate cu puncta de traversare a căii ferate. (ex. cartierul Florilor-Craiter).

▶️ 𝗧𝗿𝗲𝗻 𝘂𝗿𝗯𝗮𝗻 𝘀̦𝗶 𝗺𝗲𝘁𝗿𝗼𝗽𝗼𝗹𝗶𝘁𝗮𝗻 care care să unească nodurile economice ce pot atrage forță de muncă din regiune și zonele rezidențiale, atât cartierele din interiorul orașului cât și zonele de expansiune periurbană, oferind astfel o alternativă durabilă la transportul motorizat.
În acest context, trebuie prioritizate terenurile subdezvoltate sau virane dar bine amplasate, stimulând dezvoltarea orientate spre tranzit.

https://www.facebook.com/arfromania/







Powered by API/PUM imgur uploader

mirceaeliade

QuoteAsociația pentru Dezvoltare Durabilă a Transportului Public Brașov a ratat și a treia licitație pentru Studiul de Fezabilitate care ar fi permis legăturile feroviare ale Brașovului cu Aeroportul Brașov-Ghimbav și cu Castelul Bran, unul dintre cele mai vizitate obiective turistice din România.

A treia licitație lansată pe 2 decembrie 2022 includea și erori majore în documentație, caietul de sarcini fiind luat copy-paste de la procedurile anterioare
stilul caracteristic al angajatului de stat in Ro
https://economedia.ro/tren-metropolitan-brasov-a-fost-anulata-si-a-treia-licitatie-pentru-proiectarea-liniilor-spre-aeroportul-ghimbav-si-castelul-bran.html

pasadia

Nu as da vina neaparat pe functionar. Aceasta a fost a treia incercare de scoatere la licitatie, prima fiind la finalul lui 2021 pe baza unui caiet de sarcini intocmit de firma lui Roseanu, ajuns apoi, odata cu guvernul PSD-PNL director la ARF.

Se dorea (si atunci si acum) ca finantarea sa fie asigurata din fondurile UE aferente ciclului 2014-2020 (cu dead-line decembrie 2023). Inca de la prima licitare au existat potentiali ofertanti care au contestat posibilitatea ca administrativ sa fie respectate TOATE termenele pentru obtinerea fiecarui aviz cerut la finalul contractului (evident principalul semn de intrebare fiind AM-ul pentru care procedura poate dura mult).

A fost anulata procedura, relansata din nou (cam cu aceleasi cerinte, dar spunand ca pentru anumite livrabile se va accepta finalizarea post-decembrie 2023. A fost o oferta din partea unei asocieri (o firma turceasca mare plus un SRL nou din Ilfov, SRL fiintat de curand de un coleg al lui Roseanu din cabinetul lui Irinel Scriosteanu). Aceeasi asociere castigase cu doar cateva saptamani inainte o alta licitatie derulata local, cea privind pistele de biciclete in judetul Brasov. Pana la urma insa oferta a fost declarata neadmisibila si procedura anulata din nou.

Dar pentru ca presiunea, mai ales politica, era foarte mare, s-a spus ca se va recurge la atribuire / negociere directa. Evident, nu se putea, dar declarativ s-a mai pierdut timp astfel inca cateva luni.

Acum avem aceasta procedura, ratata din nou caci nimeni nu a depus oferte.

Concluzia mea e ca principala problema e beneficiarul, si mai ales reprezentantul politic al beneficiarului (adica Dragos David, conducatorul Agentiei Metropolitane Brasov si Allen Coliban primarul orasului). In mod normal, pentru ei PRIORITATEA ZERO ar fi realizarea SF-ului. Pentur asta trebuiau sa puna la bataie bani publici ai comunitatii, urmand ca ulterior sa constate daca exista vreo sansa de a obtinere finantare si a deconta cheltuieli pe diferite linii de finantare.

Dar logica administrativa (si politica) este exact pe dos - prioritatea lor este de a obtine fonduri UE, ajungand sa nu-i mai intereseze daca le cheltuie cu cap si pe ceea ce e necesar cu adevarat. Sau, si mai rau, ajungand ca din cauza nereusitei in a obtine finantarea sa amane sau sa renunte la proiecte utile.

Si nu, nu cred ca ar fi falmentat municipiul Brasov daca s-ar fi scobit de bani pentru a finanta un SF.

liviu09

Știu că visez frumos, dar ce bine ar fi să intre calea ferată într-un tunel pe zona asta, inclusiv peroanele din Gara Bartolomeu.🚉
Dupa niște ani în care, probabil, va apărea o legatură și cu aeroportul, plus celelalte destinatii metropolitane, frecvența trenurilor va crește semnificativ. Cele două semafoare🚥 din intersecțiile la nivel vor sta mai mult pe roșu decat pe alb. 😅




Asta ca raspuns la subiectul "Pasaje peste calea ferata". Sper ca sunt oameni cu capul pe umeri să respingă o abominație de felul ăsta.
https://www.bizbrasov.ro/2023/01/17/patrascu-vrea-un-pasaj-auto-care-sa-lege-bartolomeul-si-stupiniul-de-centrul-orasului/

Powered by API/PUM imgur uploader

pasadia

Solutia nu e tunel, e mai degraba o estacada care sa ridice cota caii ferate astfel incat sa avem trafic rutier / pietonal la nivelul solului (sau ma rog, la o cota de -1m/-2m. In felul asta poti gandi si electrificarea liniei, asiguri si rampele normale pentru un trafic feroviar, ba chiar mai ti cont si de diferenta de nivel existenta inspre pasajul Grivitei, unde calea ferata e deja la 2m deasupra cotei soselei.

liviu09

Nu cunosc diferenta de nivel si care ar fi rampele, insa de ce nu s-ar putea gandi electrificarea si in cazul unui tunel/ canal?
Idee asemanatoare am vazut aici: https://goo.gl/maps/nHZ6t1yi3bvyzmJY7