News:

.

Main Menu

Fonduri europene

Started by Ionut, September 21, 2011, 03:07:21 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

ovideatza

Mai rau este ca acelasi ministru a declarat ca pe noul exercitiu vom avea acelasi rezultat "daca nu se schimba oamenii care implementeaza, mai ales pe mediu si transporturi". Ori a uitat subit de cand e la finante ca a fost la MFE...loveste in aia, desi acum cateva luni cei din MFE in opinia lui erau competenti.

Si mai rau e ca am fost de curand la o conferinta pe tematica fondurilor europene, in teritoriu, iar cei care au venit sa ne prezinte erau praf si pulbere. "Expertul" care prezenta un program era clar inchis de fiecare intrebare din sala, fiind nevoit directorul ADR-ului sa il salveze mereu cu o explicatie gen "vom vedea, etc". Din pacate ei dupa 1 an si 9 luni din noul exercitiu cam habar n-au ce si cum se va finanta. Totul este la stadiu "vom vedea", "urmeaza sa se hotarasca", "Avem intarzieri", "ne-am hotarat sa schimbam"...

Chiar nu s-a invatat nimic din 2007-2013.
Pe PNDR conditiile s-au facut si mai drastice, ca asa e specificul celor de la AFIR (pentru ei beneficiar fonduri = potential infractor) iar pe celelalte programe e un haos total.

TibiV

Quote from: dr4qul4 on October 13, 2015, 05:51:02 PM
este posibil sa adaugam 10-15%.

- adăugăm 10 - 6 miliarde pierdute
- adăugăm 15% - "doar" 5 miliarde pierdute

Cool... :(
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dr4qul4

@TibiV, astia sunt bani pierduti inca de acum 2 ani. Doar ca unii inca mai cred in povesti cu zane.

De fapt, trebuia sa fie clar inca din 2010 ca nu avem nici o sansa nici macar pt 90% absorbtie. Exercitiul a inceput in 2007, iar noi, ca niste buni strategi, am mers pe ideea "lasa ca avem timp".

Ar fi interesant un rezumat pe ani.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

ovideatza

#183
Avand in vedere faptul ca nu poti demara mai nimic inainte sa se aprobe programele operationale, este undeva firesc ca marea "concentrare" a absorbtiei sa fie in a doua jumatate a perioadei de programare. In afara de a face o strategie pentru a cunoaste in mare ce vrei sa faci, concret nu prea poti face nimic inainte. Asa ca in primii 2 ani se aproba programele, se fac ghidurile si se dau drumul la apeluri (ps: noi avem 2 ani trecuti si nu avem ghiduri finale si nici macar in consultare pentru toate liniile). Apoi incepe depunere-evaluare-contractare-licitatitii->lucrari.

Insa noi cand am intrat in a doua jumatate a 2007-2013 am stat cu cateva programe operationale blocate 1-2 ani, apoi sfarsitul lui 2014 si 2015 au fost si inca sunt niste ratari monumentale in materie de investitii publice care automat au tras absorbtia in jos. Cauzele au fost in general politice + de competenta, cumulat. Singurul lucru important facut de schimbarea regimului politic a fost trecerea POSCCE catre ADR-urile teritoriale pentru implementare, altfel ar fi fost si acolo un dezastru in ziua de astazi. Insa in rest am tarait-o pana acum. Inca asteptam desprinderea autoritatilor de management de factorul politic si atragerea de oameni competenti si mai ales sa fie lasati sa isi faca treaba, iar ceilalti "sa zboare".

Pe mediul privat se sta mult mai bine. Dar pe fondurile destinate diverselor entitati controlate de stat e dezastru. Proiecte intarziate, foarte multe cu risc de neinchidere, etc. Pe Mediu suntem 0 barat, pe transporturi iarasi.

TibiV

Quote from: ovideatza on October 14, 2015, 07:31:07 PM
in primii 2 ani se aproba programele, se fac ghidurile si se dau drumul la apeluri (ps: noi avem 2 ani trecuti si nu avem ghiduri finale si nici macar in consultare pentru toate liniile). Apoi incepe depunere-evaluare-contractare-licitatitii->lucrari.
Da de aici regula generala N+3/N+2
N+3 pentru inceperea proiectelor
N+2 pentru finalizarea lor.
Adica din banii alocati anului 2014 putem incepe proiecte pana in 2017...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

NGC

AMPOST

http://www.ampost.ro/comunicate/a-fost-aprobata-finantarea-pentru-proiectul-servicii-de-consultanta-tehnica-i-servicii-de-consultanta-in-domeniul-achizitiilor

Quote
Data: 16-10-2015

Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Sectorial ,,Transport" 2007-2013 a semnat, în data de  16.10.2015, decizia de finanțare pentru proiectul ,,Servicii de consultanță tehnică și servicii de consultanță în domeniul achizițiilor".

Obiectivul specific constă în sprijin pentru Autoritatea de Management pentru POS-T, prin consultanță pentru verificarea tehnică a proiectelor retrospective și fazate și verificarea es-post a procedurilor de achiziție publice proiectelor retropective și fazate derulate de Beneficiarii POS -T.

Proiectul are un buget total de 159.335,04  de lei, din care 109.221,60  lei constituie finanțare nerambursabilă acordată de Comisia Europeană din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operațional Sectorial ,,Transport" 2007-2013, restul sumei fiind asigurată de la Bugetul de Stat.

Data limită a eligibilității cheltuielilor proiectului este 31.12.2015.

Acest proiect a fost depus în cadrul Axei Prioritare nr. 4, Domeniul major de intervenție 4.1 "Sprijin pentru managementul, implementarea, monitorizarea și controlul POS -T".


TibiV

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

vancouver

Quote from: TibiV on October 13, 2015, 05:48:35 PM
Mai fratilor, te doare mintea...

Iata ce le-a spus jurnalistilor ministrul Finantelor Publice al Romaniei (fost ministru al Fondurilor Europene) dupa intalnirea de astazi cu misiunea FMI, explicand ca absorbtia fonurilor europene a fost unul dintre subiectele discutate:

Quote
Eugen Orlando Teodorovici:
    Eu am plecat la inceputul mandatului meu ca si ministru al Fondurilor Europene, undeva limita de absorbtie posibila pentru Romania (tinand cont de intarzierile majore pe care le-am avut, stiti foarte bine, la inceputul perioadei actuale) de 80%. Asta inseamna ca diferenta se duce undeva la aproximativ 4 miliarde de euro, suma provenind in special din zona de transport si de mediu.
    - Dar mai este posibil sa ajungem la 80% absorbtie ?
    Vom vedea asta pana la final de an, pentru ca stiti foarte bine 31 decembrie 2015 este data pana la care trebuie sa platim catre beneficiari, iar dupa aceea toate facturile decontate trebuie sa fie trimise la Comisia Europeana pana la final de martie 2016, atunci vom putea sa stim exact care este suma totala pe care Romania a putut sa o absoarba din actualul cadru financiar 2007-2013.
     Posibil este pentru ca astazi am depasit ceva un procent de 60 la suta, si eu zic ca pana la final de an un volum foarte mare de facturi vor fi trimise catre decontare la ministerele care se ocupa de acest lucru.

Deci este simplu:
1/.  In 8 ani si 9 luni am realizat o absorbtie de 60%
2/. In cele 3 (trei) luni ramase mai absorbim 20%

Aveti vreo problema, este cineva care nu a inteles ce spune domnul ministru ?!...
:bash:

Daca nu intelegi, eu zic sa nu-ti mai dai cu parerea. Nu ar fi mai bine sa intrebi intai?

Absorbtia de 60% sunt bani efectiv primiti inapoi de Romania. DAR, in mod normal avem asa:
1. Se lucreaza 1 luna.
2. Se factureaza ceea ce s-a lucrat in acea luna undeva in luna urmatoare, dupa primirea avizului de la consultant - dar uneori dureaza mai multe luni pana se emite factura, din diverse motive birocratice. +1 luna
3. Facturile au termen de plata 90 de zile. +3 luni
4. Numai DUPA ce au fost platite se face dosar si se trimite la Bruxelles pentru decontare. + 1 luna
5. Dureaza 2-3 luni analiza la Bruxelles, apoi se face anuntul de plata. + 3 luni
STOP - > in acest punct se masoara absorbtia, adica doar ceea ce este avizat la plata de catre Bruxelles catre Romania.

TOTAL +8 luni (in cel mai fericit caz).

Asadar ACUM noi vedem absorbtia pentru ceea ce s-a construit in anul 2014. Ceea ce s-a facut in 2015 inca nu intra in acel procent, este prea devreme. Abia in mai-iunie 2016 vom sti unde ne aflam si pana atunci procentele pot sa mai creasca. Desigur, cu sincope gen Imbecillo lot 3 SB-Orastie pot sa mai si scada.


DECI, CEL MAI IMPORTANT: NU ARE LEGATURA ABSORBTIA DIN TRECUT CU CEA DIN VIITOR. Ceea ce se va adauga in ultimele 3 luni din 2015 nu reprezinta progresul lucrarilor din aceste 3 luni, ci se va adauga INTREGUL AN 2015.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

TibiV

#189
Quote from: vancouver on October 17, 2015, 05:28:36 PM
Daca nu intelegi, eu zic sa nu-ti mai dai cu parerea. Nu ar fi mai bine sa intrebi intai?

Conform documentului postat de NGC20 chiar inaintea postarii tale, pe ultima pagina, in chenar rosu, scrie ca declaratia de cheltuieli pentru ultima aplicatie de plata intermediara se depune pana la sfarsitul lunii mai.
Bun, deci nu au ramas doar 3 luni, ci 8 luni.

Acum intreb: cat este de verosimil ca in 8 luni sa maresti absorbtia cu 20%, cand in mai mult de 8 ani ai facut 60% ?
Bine, daca te teranjeaza scadem si primii 3 ani, caci atunci abia se pregateau proiectele. Raman 5 ani.
Intreb: cat este de verosimil ca in 8 luni sa maresti absorbtia cu 20%, cand in mai mult de 5 8 ani ai facut 60% ?

Deci, desi nu esti de acord, imi dau totusi cu parerea ca este imposibil.
Cu mult noroc si niste proiecte mari terminate la mustata, poate ajungem pe la 70%.

Asta e parerea mea, sper sa nu te jignesc prea tare prin faptul ca mi-o exprim.

Quote from: vancouver on October 17, 2015, 05:28:36 PM
Absorbtia de 60% sunt bani efectiv primiti inapoi de Romania.

Daca nu stii, eu zic sa intrebi mai intai.
Datele oficiale ale MFE spun ca absorbtia la 30 septembrie 2015 este de 56,99% la nivel de declaratii transmise la Comisie.
La nivel de sume efectiv rambursate (plati intermediare) absorbtia este de 52,74%, adica 10,051 miliarde euro.
Documentul este public, il poti consulta la: http://www.fonduri-ue.ro/files/implementare-absorbtie/Anexa.1-30.septembrie.2015.pdf
Mama proștilor este mereu gravidă... :)


NGC

Pun aici separat lucrul cel mai important din documentul de mai sus.



TibiV

#192
"Valoare eligibilă fazată 2,5 miliarde euro"

Ceva îmi dă cu virgulă aici.
Deja au cerut şi UE le-a decontat 2,548 miliarde
POS-T are 4,2 miliarde.
Cum le ies  2,5 miliarde valoare fazată ?

LE
Am uitat de contribuţia natională de vreo 0,7-0,8 miliarde...


Mama proștilor este mereu gravidă... :)

ovideatza

#193
Dezbatere publica pe Ghidurile dedicate sectorului de transport

Quote
In data de 27 octombrie 2015, la sediul Ministerului Fondurilor Europene (B-dul Ion Mihalache, nr 15-17, sala de conferinte, parter), incepand cu ora 10.30, se va organiza o sesiune de dezbatere cu toti factorii interesati referitoare la Ghidurile Solicitantului in varianta draft publicate in datele de 15 septembrie 2015 si 25 septembrie 2015 pentru:
- Obiectivele Specifice 1.1 Cresterea mobilitatii prin dezvoltarea transportului rutier pe reteaua rutiera TEN-T centrala, 2.1 Cresterea mobilitatii pe reteaua rutiera TEN-T, 2.2 Cresterea accesibilitatii zonelor cu o conectivitate redusa la infrastructura rutiera a TEN-T

- Obiectivele Specifice 1.2. Cresterea mobilitatii pe reteaua feroviara TEN-T centrala si 2.7. Cresterea sustenabilitatii si calitatii transportului feroviar
- Obiectivele Specifice 1.3 Cresterea gradului de utilizare a cailor navigabile si a porturilor situate pe reteaua TEN-T central si 2.4 Cresterea volumului de marfuri tranzitate prin terminale intermodale si porturi
- Obiectivul Specific 1.4 Cresterea gradului de utilizare a transportului cu metroul in Bucuresti-Ilfov prin dezvoltarea infrastructurii si serviciilor aferente
- Obiectivul Specific 2.3 Cresterea gradului de utilizare sustenabila a aeroporturilor
- Obiectivul Specific 2.5 Cresterea gradului de siguranta si securitate pe toate modurile de transport si reducerea impactului transporturilor asupra mediului
- Obiectivul Specific 2.6 Reducerea timpului de stationare la punctele de comunicare transnationala.

Organizatiile interesate sunt invitate sa nominalizeze un reprezentant care sa participe activ la dezbateri. Nominalizarile pot fi transmise la adresa de e-mail contact.minister@fonduri-ue.ro, pana la data de 26 octombrie 2015.

Sursa: Fonduri-Structurale.ro