Vehicule electrice și hibride

Started by cristi5, November 03, 2017, 02:03:04 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.


georgec


voicul

Referitor la articol WOW:
"Cele mai puternice statii de reincarcare din Romania, spre exemplu, au putere 50 kW si permit incarcarea completa a bateriei unui BMW i3, spre exemplu, in mai putin de o ora (pentru autonomie reala in jurul a 200-230 km)."
Si ei pun statie de 350 kw?

Adica sa iti incarci masina in 15 min?
Atat stai si cu o termica sa ii pui benzina, sa te duci la baie, sa mananci ceva, sa te mai odihnesti.

In alta ordine de idei:
A face cald in masina electrica e o problema? Nu ma refer ca iti mananca din baterie, ci daca vrei tu, poti sa faci 25 de grade in masina?
Se plangea cel de la Turatii, care a facut reportajul cu ZOE, de asta intreb.

cristi5

Quote from: voicul on November 03, 2017, 02:55:46 PM
Referitor la articol WOW:
"Cele mai puternice statii de reincarcare din Romania, spre exemplu, au putere 50 kW si permit incarcarea completa a bateriei unui BMW i3, spre exemplu, in mai putin de o ora (pentru autonomie reala in jurul a 200-230 km)."
Si ei pun statie de 350 kw?

Da. https://en.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System

Quote from: voicul on November 03, 2017, 02:55:46 PM
A face cald in masina electrica e o problema? Nu ma refer ca iti mananca din baterie, ci daca vrei tu, poti sa faci 25 de grade in masina?
Se plangea cel de la Turatii, care a facut reportajul cu ZOE, de asta intreb.

Nu am condus EV iarna, am auzit si eu plangeri despre Nissan Leaf mai spre nordul Suediei.

Teoria e cam asa: la un motor termic masina se incalzeste cu pierderile de caldura de la motor, deci atata timp cat ai combustibil, ai si caldura. De exemplu motoarele Diesel avand randament mai bun (pierderi de caldura mai mici), dau caldura mai proasta. Un motor electric are pierderi mult mai mici, si atunci masina trebuie sa consume energie pentru incalzire.

Majoritatea EV au o pompa de caldura (ca un aer conditionat, dar pe invers) pentru ca produce mai multa caldura (decat o rezistenta de exemplu) cu o anumita energie. Problema cu pompa de caldura e ca are performanta diferita pentru temperaturi diferite. Cand e frig afara, va merge tot mai prost.

Unele modele de EV folosesc un combustibil pentru incalzire, pentru a nu afecta autonomia.

O alta problema e ca masina trebuie sa incalzeasca bateria cand se face foarte frig. Chiar si cand stationeaza.

voicul

Spre N Suedei este departe de unde este B. Adica putin probabil sa avem aceleasi temperaturi si daca sunt ... maxim 3 - 4 zile.
Daca aflii ceva cifre, chiar as vrea sa le scrii aici.

Spre exemplu la un diesel la - 17 afara, stateam in spate si parca nu simteam nici un fel de caldura. Nu era frig ca afara, dar nici cald parca nu era.

Oricum am inteles ca cel mai bine este sa stai cu incalzirea de la scaune pornita si mai putin cu caldura/clima. Consum mai mic de curent, pentru eficienta mai mare (trebuie sa iti incalzesti corpul, nu aerul din masina :) )

cristi5

#5
Quote from: TibiV on October 29, 2017, 02:31:00 AM
UNDE naiba producem noi curentul echivalent ?!?!?!....
Rovinari devine "promisiunea de maine" a transportului electric european ?...
Iar Tarnita va fi viitoarea "mina de diamante" a continentului ?
LEA de 110 kV din UE vor deveni de maine LEA de 440 kV ?

Si eu am calculat asa, dar greseam pt ca ma gandeam ca trebuie sa incarci o baterie intreaga in fiecare zi... Nu e asa.
- nu va trece toata lumea la EV deodata. E o trecere treptata si lunga in care reteaua electrica are timp sa se adapteze
- energia echivalenta pentru o anumita cantitate de hidrocarburi e de 3 ori mai mica, pentru ca motorul termic risipeste peste 60% din energie in caldura si zgomot
- nu e chiar asa de multa energie de fapt. Daca o masina merge 10 km pe zi (oras mediu), vorbim de 1,5 kWh pe zi. Mai putin decat un bec de 100W care sta aprins 7 ore (intr-o zi de iarna). Daca se inlocuieste becul cu unul echivalent cu LED, ai obtinut energia necesara unei masini!
- in general, multi alti consumatori casnici (si nu numai) consuma tot mai putina energie, deci va ramane mai mult "loc" in retea pentru EV. Daca te gandesti ca un TV mare consuma 500W si acum consuma sub 100W... Si inmultesti cu cate ore sta poporu la televizoru...
- in plus multi vor folosi un vehicul electric mai mic si mai usor (sau mai multe, inclusiv biciclete electrice, mopede, mopede cu 4 roti etc) pe langa masina termica pe care poate o vor pastra pentru drum lung

Quote from: TibiV on October 29, 2017, 02:31:00 AM
Voi vreti sa trecem total de la calul putere la kW in 10-15 ani ?!?!...

1 cal putere = 0,735 kW. Am trecut deja

Problema e cata energie cheltui ca sa poti exercita puterea cu roata pe asfalt. Si de unde o iei.

dr4qul4

Eu zic sa luati o pauza minim 5 ani.
Miercuri am avut pana de curent in vreo 5 cartiere din Bucuresti.
Azi in Brasov au fost 3 caderi succesive de curent in zona centrala.
Si nici macar nu e vara , ca atunci e dezastru.

Voi visati statii de incarcare de 43kv, in timp ce noi stam 6 luni cu Park Lake mall pe generatoare pentru ca a fost mai simplu de cosntruit mall-ul, decat de tras reteaua electrica.
Tot la noi dureaza 2 ani sa muti 2 stalpi de LEA din calea autostrazii.

Fara investitii serioase (adica de minim 10 ori cat sunt acum), daca am avea 1000 de statii de incarcare in toata tara, si toate ar fi folosite in acelasi timp, ar lua foc reteaua. Black out total. Ca pe vremea lui ceasca  :D
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

cristi5

#7
Clar ca reteaua electrica din Romania sufera de lipsa de investitii dar din nou, procesul de electrificare a transportului e lent. Unii vor astepta 5 ani (cum zici tu) altii 10, altii 3, 1...

Reteaua nu cade pentru ca nu exista destula energie ci pentru ca e prost intretinuta. Uneori cade pt ca e prea multa energie (eoliana de exemplu). 

Si am uitat cat consuma petrochimia sa produca combustibilii. Mare parte din acea energie va putea merge la consumatori pt incarcat vehicule.

Pe de alta parte nimeni nu garanteaza ca reteaua electrica va fi mai bine intretinuta in 5 ani, as tinde sa cred contrariul vazand capacitatea de management a statului, amestecarea managementului cu politicul si cu neamurile politicului etc. Dar avantajul e ca daca nu dai curent la populatie e ca la romani daca nu dadeau paine si circ, iar EV poate profita de asta: curentul fiind asigurat ca "drept fundamental fara de care te linseaza poporul", 30-40 kwh in plus pe luna la o gospodarie care adopta EV (din alte 10 care nu adopta inca) nu se vor simti in retea.

DAR: sa nu uitam ca combustibilii de azi sunt purtatori de taxa de drum. Mutarea acelei taxe in curent va fi o provocare interesanta, dar nici Norvegia care are o Telsa in fiecare intersectie nu a inceput cu asta.

Apropo de retea, am vazut ca au blocat plata dividendelor la Transelectrica.

yetiman

QuoteSi eu am calculat asa, dar greseam pt ca ma gandeam ca trebuie sa incarci o baterie intreaga in fiecare zi... Nu e asa.

Ca si consum total, ai perfecta dreptate. Nu ar fi o mare problema, DACA masinile s-ar incarca pe rand (asa cum se alimenteaza azi la benzinarii). DACA!

Dar la priza nu e asa. Instalatiile trebuie dimensionate in functie de consumul maxim din retea + o marja de siguranta.
La combustibili lichizi este imposibil sa ai toti consumatorii simultan la alimentare. Dar la curent e posibil (teoretic) sa ai toate masinile electrice la incarcat simultan. Unele la statiile de putere, altele la priza de acasa.
O sa-mi spui ca, statistic, e putin probabil sa se intample asta.
Dar o sa-ti dau ca exemplu perioada de sarbatori, cand e foarte probabil ca toti (majoritatea) utilizatorilor sa doreasca sa faca drumuri mai lungi, sa mearga la rude, prieteni, etc. Ce te faci atunci daca nu ai putere instalata suficienta? La benzinarii se face coada, dar nu se poate, tehnic vorbind, depasi limita maxima de debit de la pompa. La curent limita asta nu este. Cand se depaseste capacitatea maxima instalatia cedeaza... partial sau total BLACK-OUT. (exact cum zice si dr4qul4) (+1)

Asa ca vorbim de mariri substantiale de capacitate de productie si transport de energie electrica. Iar aici vorbim si de probleme foarte mari de a asigura variatiile de consum. Nu ai "rezervoare de stocare" cum ai la combustibilii lichizi.

Evident, viitorul va fi electric. Dar eu nu cred ca va putea sa fie prea rapid. In nici un caz nu cred in varianta 10-20 de ani. Poate 50.

Si ca sa-ti dau si un contra-exemplu la TV-ul tau  ;)
Da, consumul a scazut de 4-5 ori. Dar numarul de televizoare a crescut in contrapartida. Si numarul de masini de spalat (vase sau haine) a crescut. Si multi alti consumatori electrici noi. (chiar si amaratul de telefon mobil care trebuie incarcat zilnic, sau aproape, dar care se numara in miliarde la nivel planetar...)


,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

dr4qul4

Inca nu s-a spus ce a provocat defectiunea de la statia de transformaredin Fundeni care a dus la black-out-ul de Miercuri din cartierele Aviatiei, Pipera, Tei, Barbu Vacarescu si pana in Pantelimon. Pana de curent a fost la ora 16:40.
Soarele apune la ora 17.
Sper ca nu crede nimeni in coincidente. Cladirile de birouri din Aviatiei-Pipera au un consum de energie imens, in comparatie cu puterea electrica instalata. Pe la ora aceea s-au aprins toate becurile in turnuri si probabil si instalatiile de climatizare (aere conditionate) pe cald.

Masinile nu se vor incarca pe rand, ci vom avea 3 varfuri: Noaptea pentru zonele rezidentiale bogate (zonele de case), dimineata (10-13) pentru zonele de birouri si seara (19-22, la statiile publice de alimentare pentru cei care nu au priza acasa sau la birou).
Desi pare ca se va distribui, de fapt fiecare retea in parte va fi solicitata la maxim in acel interval orar.
Cel mai rau va fi pentru cartierele de vile aparute pe camp. Aici nu s-au facut cine imbunatatiri ale retelei electrice (proiectata pentru nevoile satelor de acum 30-50 ani)
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

voicul

#10
O concluzie practica a penei de miercuri este ca "se mai poate intampla oricand".
Eu stau in centru si am mai avut pene de curent ... asa, de cate 30 de min.

Pe de alta parte asta iarna cand au fost -16 - 25 de grade, consumul maxim a fost de sub 10.000 MWh. (cred ca in mod normal suntem pe la 7500 - 8000 MWH)
Deci se poate.
Si atunci nu a cazut nimic.
Deci, chiar si asa cum e, reteau poate duce, dar mai si pica.

Sa ne aducem aminte SI de pene frecvente in Spania si Italia, cu recomandari sa se mai inchida AC-urile.

Oricum la 200 de masini EV noi vandute pe an si probabil 100 SH ... nu prea mi-as face grija pentru urmatorii 30 de ani.

Exista deja staii de 50KW in RO si multe de 43 - la Kaufland, care are in plan sa mai faca.

cristi5

#11
Quote from: yetiman on November 03, 2017, 05:31:41 PM
Dar la priza nu e asa. Instalatiile trebuie dimensionate in functie de consumul maxim din retea + o marja de siguranta.

Tocmai, acolo unde se instaleaza puncte de incarcare rapida, puterea instalata va exista. Nimeni nu va instala daca stie ca nu se incadreaza in consumul maxim pe acea subretea. Deci totul e sub control.

Problema pe care o ridica multi e ca acolo unde nu exista control, la consumatorii casnici, vor apare brusc sarcini nemaivazute. Cred ca asta poate fi o problema intr-un oras unde naveta zilnica e 30-40 km si incarca toti toata noaptea in fiecare noapte. Desi noaptea exista mai multa putere disponibila, ceea ce compenseaza (la Viena am vazut calorifere electrice pe o retea complet separata, ii ziceau "electricitate de noapte")

Quote from: yetiman on November 03, 2017, 05:31:41 PM
Dar o sa-ti dau ca exemplu perioada de sarbatori, cand e foarte probabil ca toti (majoritatea) utilizatorilor sa doreasca sa faca drumuri mai lungi, sa mearga la rude, prieteni, etc. Ce te faci atunci daca nu ai putere instalata suficienta? La benzinarii se face coada, dar nu se poate, tehnic vorbind, depasi limita maxima de debit de la pompa. La curent limita asta nu este. Cand se depaseste capacitatea maxima instalatia cedeaza... partial sau total BLACK-OUT. (exact cum zice si dr4qul4) (+1)

Cum sa nu fie limita? Orice locuinta are o siguranta principala, nu poti sa tragi mai mult curent decat duce aia. Iar priza la care incarci are o siguranta de vreo 10A, tragi maxim cat un resou de 2kW. Cateva mii de case cu un consumator de 10A fiecare timp de 8-10 ore pt incarcare totala a EV. Seamana cu radiatoarele electrice cand erau reci caloriferele  noaptea pe vremea lui Ceasca. Atunci cum ducea reteaua?

La prizele publice va fi exact cazul de la benzinarie: va fi coada.

A, daca vrem toti sa ne instalam incarcare trifazata cu o siguranta "principala" separata, da, atunci practic marim sarcina maxima.

Dar din nou, aceste sarcini vor creste treptat! Nu o sa treaca toata lumea de azi pe maine la EV. Reteaua are timp amplu sa se adapteze.

E ca la autostrazi, multi isi inchipuie ca gata, cum se face autostrada o sa se dubleze traficul intr-o luna. Nu exista asa ceva. O crestere de 50% in 10 ani e mare.

Quote from: yetiman on November 03, 2017, 05:31:41 PM
Da, consumul a scazut de 4-5 ori. Dar numarul de televizoare a crescut in contrapartida. Si numarul de masini de spalat (vase sau haine) a crescut. Si multi alti consumatori electrici noi. (chiar si amaratul de telefon mobil care trebuie incarcat zilnic, sau aproape, dar care se numara in miliarde la nivel planetar...)

Ce vreau sa spun e ca reteaua nu e chiar asa de sensibila la aceste variatii de consumatori casnici. Sunt consumatori mult mai mari intr-un oras, care nu se vor schimba: fabrici, iluminat stradal, tramvaie, troleibuze, metrou, etc.

Si nu contest ca reteaua electrica are probleme. Dar sunt probleme de proasta administrare si intretinere (plus erori umane sau nu care duc la caderi in lant si black-outs), nu sunt neaparat probleme de capacitate care sa faca adaugarea de 1-2kWh pe zi la unele gospodarii sa fie o problema. Poate ca 45-50kWh la fiecare masina electrica consumati de Craciun pt un drum de 300 km va fi o problema de productie la peste 100 de mii de masini dar mai avem muuult pana acolo. Majoritatea vor incarca oricum la prize de 10A pt ca prizele publice vor fi ocupate cu primii 100 sositi... Producatorii si transportatorii de energie vor avea ani multi sa observe ca la Craciun toate EV pleaca la rude si deci pentru o zi productia trebuie sa creasca cu vreo 2kW x nr de masini electrice + 50 kW x numarul de statii de incarcare

TibiV

Quote from: voicul on November 04, 2017, 12:40:49 AM
asta iarna cand au fost -16 - 25 de grade, consumul maxim a fost de sub 10.000 MWh. (cred ca in mod normal suntem pe la 7500 - 8000 MWH)
Deci se poate.
Si atunci nu a cazut nimic.

Nu stii niciodata exact limita, mai ales ca limita NU este la tine in casa/bucatarie.
Limita retelei ar puea fi atinsa/depasita de un amarat de toster de 250 Watti...
Pe vremea lui Ceusescu (cand s-au facut actualele retele) nu se punea problema aparatelor de AC, iar masinile de spalat automate... una la 10 apartamente.

Dimensionarea retelelor electrice s-a facut exactbpe pincipiul locurilor de parcare.
Doar ca lipsa locurilor de parcare este vizibila fizic, ochiometric...

Nimeni nu are insa "ochiometru" pentru cat de incinse sunt cablurile de curent...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

kitsune

#13
Orice rețea electrică este dimensionată în așa fel încât "sare" siguranța înainte să se ardă cablul. Deci treaba aia cu încingerea cablurilor nu are sens. Decât dacă ai cuie în loc de fuzibile, cum se făcea pe vremuri. Astăzi, majoritatea au "siguranțe" automate.

De exemplu, eu am prin ATR o putere de 13,8 kW, trifazic. Pentru asta este dimensionat cablul până la BMPT, pentru asta e dimensionat BMPT-ul însuși. Acum, e alegerea mea dacă încarc de la o priza de 220 V/10 A unde am televizorul băgat sau îmi fac instalație dedicată pentru încărcarea mașinii, care vine direct pe trifazic din tabloul principal. Să nu uităm că tehnologia permite deja să folosești bateria mașinii electrice ca și back-up pentru casă. Și iarăși, să nu uităm că de exemplu un sistem integrat, gen Tesla Wall poate fi alimentat din panouri solare și "moriști". Nu poți încărca complet doar din solar, pentru că un panou dă vreo 200 Wh/mp și e destul de scump, dar poți reduce consumul din rețea.

O mare durere a mea e faptul că distribuitorul de energie din zona Dobrogea refuză preluarea energiei din sistemele on-grid pe motivul invariabil că "nu permite infrastructura". Normal, pentru că infrastructura e proiectată pe principiile de acum 100 de ani și construită pe banii celor care vor să se conecteze (apoi donată lor).
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

voicul

Mașinile viitorului, prezente în România. Pot fi cumpărate pentru doar 10.000 de euro - VIDEO

Hibride sau electrice, mașinile viitorului sunt și în România. La unul dintre cele mai mari saloane auto de la noi au fost prezentate pe lângă mașinile cu motoare clasice și autoturismele care salvează Planeta.

http://stirileprotv.ro/stiri/auto/salonul-auto-de-la-bucurec-ti-mac-inile-hibride-sau-electrice-printre-zvedete.html

Cu programul rabla plus Smart e 10.000 si daca il iei nou te costa de la 12.000. Din start 2.000 de e in buzunarul tau.
Dar va fi doar masina de oras la 160 km autonomie. Pe de alta parte Smart-ul exact pentru asta a fost creat: masina de oras.