Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

Cetatean

I'm IN!
Pe langa cele de mai sus as mai preciza:
- lipsa de viziune in corelarea proiectului cu topografia terenului (am vazut de multe ori ca pentru un drum agricol s-a ridicat autostrada 2 km, desi se putea face un acces pe la o pila de pod, aflata in zona - Orasttie-Sibiu lot 2, la iesirea din Sebes)
- ramblee uriase la intersectia cu cai de comunicate secundare ( Sebes-Turda lot 3 )
- unghiul de intersectie intre cai de comunicatie sau cu ape peste 60 de grade (asta o avem peste tot,defavorabila clar, s-ar putea optimiza daca ar iesi pe teren)
- proiecte facute rapid, fara comunicare si implicarea cu autoritatilor locale (de multe ori un prefect,primar etc rezolva ce nu se poate din Bucuresti, pentru ca stie la cine sa "sune" )
- studii topo facute pe harti topo militare din anii '70 (de 'N' ori s-a intamplat ca podetele sa fie mai sus de cat albiile in care erau construite, s-a facut amenjare pe 100-150 m amonte si aval)
- amplasarea nodurilor, spatiilor service (aici nici nu vreau sa intru in detalii...Orasite-Sibiu lot 2 spatiu service amplasat intr-o zona cu alunecari de teren, intre timp s-a mutat )
- de prea putine ori am vazut sa se mute drumuri locale,secundare,DN etc mai bine cocotam autostrada



pelan87

Adresez o intrebare celor cu vechime mai mare pe forum sau celor care sunt mai documentati decat mine:

Ce loturi de autostrazi au fost construite (sau sunt in executie) pe FIDIC Rosu? Eu stiu ca parca Ungheni - Tg. Mures ar fi unul. Daca mai avem si altele, care sunt acelea?

Intreb pt ca as vrea sa-mi dau seama cum ar putea evolua lucrurile pe A7 Ploiesti - Pascani dupa ce vor fi finalizate cele 4 contracte pt SF + PT. Oare va urma intr-un termen cat de cat rezonabil lansarea licitatiilor de executie?

Pe A3 la Ungheni e haos total chiar daca licitatia a fost lansata de muuult. Sper sa nu fie asa si pe A7.

Multumesc!

cristi5

#6572
Eu vad doua cazuri mari
1) SF+PT apoi Rosu de la inceput (CFR CIV si A7)
2) antreprenor plecat dupa faza de proiectare, licitatie noua pe Rosu

Durata licitatiilor CFR CIV nu e deloc incurajatoare. 614-Simeria a durat 2 ani (sute de clarificari pe SEAP), cred ca Brasov-Apata+ Cata-Sighisoara mai mult, iar Apata-Cata cred ca are deja 3 ani? Inteleg ca loturile Sighisoara-Simeria s-au atribuit mult mai rapid, se vede in sinteza licitatiilor... Chiar nu inteleg cum s-au putut atribui atunci asa rapid...

A7 va fi rosu pt ca licitatie e lansata in 2016 cand seful CNAIR provenea de la CF, care practica rosu, plus ca pregatirea proasta a proiectelor era o problema mare (si a ramas) asa ca s-a licitat SF+PT in speranta ca va fi pregatire mai buna si va merge mai bine executia (ca-n Ungaria gen). Dar mi se pare ca dureaza f mult acest SF+PT. Si cred ca la Focsani e prea tarziu, ca probabil deja au inceput sa proiecteze la nivel de PT si documentatie AC

Sper ca macar pe Ploiesti-Buzau (unde avem trafic mare Bucuresti-Buzau) sa avem noroc...

La cazul 2 sunt loturi pe Suplac-Bors unde proiectarea e facuta de Bechtel si chiar executia inceputa. Alea vor fi toate rosu daca bine inteleg.

Arad-Timisoara a fost rosu dar nu mai stiu de
ce? Cazul 1 sau 2 ?

tom_sawyer

#6573
@pelan87: citeste topicul Autostrazi in Romania: sinteza

(in mare, FIDIC rosu inseamna ca se scoate la licitatie separat proiectarea, apoi executia; FIDIC galben - se face o singura licitatie proiectare+executie).

Probabil lansarea licitatiilor de executie pe A7 se va face in cel mult 12 luni de la finalizarea contractelor SF+PT. Dar tine cont ca o licitatie, organizata de CNAIR, intre publicarea pe SEAP si semnarea contractului poate dura intre 1 si 3 ani, din experienta licitatiilor trecute.

marinul

Suplac-Bors e ciudat ca totusi e fidic galben dar constructorul e oarecum constrans ce sa proiecteze avand structurile incepute, grinzile turnate si depozite de materiale

pelan87

@tom_sawyer
Tocmai, am citit si recitit acel topic si nu am gasit un alt proiect FIDIC rosu propriu-zis. Ma rog, nu scrie chiar clar la fiecare lot, dar la majoritatea se poate deduce dava e rosu sau galben.

Si, cum a scris si @cristi5, se pare ca sectiunile de pe A7 sunt primele la care s-a licitat la inceput SF+PT. Sa vedem ce o sa iasa.

Iar a doua intrebare a mea se referea doar la termenul de lansare a licitatiei. Dupa ce s-a lansat, stiu ce urmeaza: clarificari, contestatii, procese in instanta, etc., etc... poate clarificari vor fi mai putine daca proiectul e deja facut. Dar macar sa dea drumul la licitatiile de executie (pe loturile prioritare macar) cat mai repede.

Cetatean

#6576
- personal cred ca tot ce a fost pe FIDIC galben a mers mai usor si cred ca in Romania galbenul merge mai bine.
- statul nu are nici oameni, nici interes (desi ar trebui) sa grabeasca lucrurile.
- desi dispune de N institutii: AFER,ISC,OIT,AGIFER ETC
- in schimb un antreprenor poate pune presiune mai mare, pe proprii proiectanti atat la nivel de proiectare cat si apoi in executie, pentru ca la un Fidic rosu poti sta si 3 luni sa primesti raspuns la o problema minora.
- aici sunt mai multe aspecte, desi le dai un purcoi de bani, te poti trezi cu tot felu de ineptii si ajustari,dar raman la constructor...
- este interesant de studiat daca UMB s-a incadrat pe lotul 4 de la DEVA in banii licitati (ma gandesc ca are vreo 2-3 aditionale)
- in alta ordine de idei, pe FIDIC rosu,atat pe CF cat si pe Rutier s-a ajuns in situatii in care firmele care au proiectat la momentul de licitatie sa nu mai fie la momentul cand se executa.
- si asta se vede...de multe ori stampilele alea de verificare sunt de forma
- am vazut planse, de nu are rost, nu batea stanga cu dreapta, daca luai un podet la verificat te trezeai cu prefabricatele peste linia rosie etc...
- stiu ca in general oamenii nu sunt de acord cu parteneriatele public private, dar bag mana in foc ca daca statul ar zice...uite, vrem sa facem o autostrada de la X la Y, aveti aici coridorul expropriat, in 2 ani ai circula pe acolo, la ses. 3 la deal, 4 la munte.

mariusm

@cristi5, @pelan87
Daca imi amintesc bine si Deva-Orastie a fost licitat si construit pe FIDIC rosu


reed

Uitandu-ma la interchange-ul de la Ploiesti A3-A7 mă face să gândesc că acum vreo 10 ani erau alți oameni prin cnair,A2-A4 .... Wow..și nodul suspendat de la Poiana..și asta pentru o autostradă de câțiva km cum e A4.

reed

#6580
Uite ca tot eu mai fac aici o intrebare.
Vad ca in ultimii ani la noi se construiesc pasajele doar cu grinzi.E o chestie la care as dori un raspuns,observ ca in trecut s-au folosit alte tehnologii,gen podurile au fost construite cofrajate,monobloc ,nu stiu termenii. Am gasit unul pe A1,o portinune pe A2 si A4.De ce nu se mai foloseste metoda aceasta de constructie?este mult mai scumpa?Multumesc.(sunt in special curios de tipul celui de pe A1,unde am avut ocazia sa le vad in toata Europa,si stiu ca sunt regulile cu pila in mijloc,insa tot ce se face se face pe acelasi sistem).
A2


A4


A1 Centura Sibiu 


Powered by API/PUM imgur uploader

vancouver

Modul de executie al fiecarui pod se decide functie de cost si alte considerente. Nu este nimi batut in cuie. Se pot face la fel de bine grinzi prefabricate, care se monteaza, apoi se suprabetoneaza. Si la fel de bine fara grinzi prefabricate, ci cu cofraj la fata locului.

Intre factorii care influenteaza decizia sunt:
- gradul de repetabilitate si posibilitatea de standardizare. Daca se pot standardiza si se repeta, e cu atat mai logic sa se faca prefabricate.
- aspectul podului. Sunt lucrari de arta (toate podurile sunt lucrari de arta) la care arhitectul cere o anumita forma, care nu se poate obtine cu grinzi si atunci nu ramane decat sa se faca cu cofraj.
- marimea deschiderii - peste un anumit nivel grinzile nu mai pot fi transportate. Ori se face atunci asamblare din bucati, dar asta nu prea merge la grinzi de beton, ci trebuie metalice, sau se merge pe alte tehnologii: impingere tablier, pod hobanat, pod suspendat etc....
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

gicu

D-na Ionita live acum:



(Scuze daca nu e thread-ul bun).

oc7avian

#6583
Interviu Live Mariana Ioniță. Pun idei principale prinse, însă pot greși. Scuzele de rigoare.

Edit: scos link, că este în postarea anterioară :D

Întrebările care n-au primit răspuns astăzi vor primi răspuns în scris (articol) zilele următoare.

Minute aproximative:
- A10 - minutul 5:

  • proiect exemplu de proastă practică;
  • nu vor mai exista alte surse de finanțare;
  • contact multiplu săptămânal cu antreprenorii;
  • presiune să termine anul ăsta, dar singura șansă e cu mobilizare mult mai mare; șanse finalizare: 60%;
  • Q: Finalizare pe bretele scurte la Sebeș? A: Nu, noi am inclus tot în proiect. Pot rămâne lucrări care nu afectează traficul)
- A3 (Inernut - Chețani) - minutul 12

  • prioritate finalizare nod Chețani în 3 luni;
  • termen decizie până luni pentru a găsi o soluție (regie proprie etc)
  • nu se pune problema unui muzeu
  • august termen de circulație)
- A3 (Borș) - minutul 15 (se termină)

- predicție kilometri anul ăsta: nu promit nimic; ministrul poate spune; va exista o conferință de presă săptămâna viitoare legat de problemele sensibile

- A7 Bacău - minutul 17 (încurajare firme românești; "cred că vor reuși să termine măcar parțial anul ăsta; peste 50% progres")

- A1 (Sibiu - Pitești) - minutul 20

  • e anul Sibiu - Pitești;
  • 11 mai se va semna PiSi 5;
  • PiSi4: se mărește numărul de persoane din comisii și se dedică marii profesioniști, în prima parte a lunii mai se închide procedura, contestațiile sunt bau-bau, Doamne-Ajută, poate semnăm în mai;
  • PiSi 3: Q: "Jaspers spun că sunt probleme", A: "Am închis problema, în iunie-iulie sperăm să lansăm documentația de atribuire, s-au făcut studii suplimentare";
  • PiSi 2: s-a semnat contractul pentru studiul geotehnic suplimentar, se fac foraje, la final de mai ar trebui să vedem rezultatele, analiză generală de reconfirmare a traseului, dorință ca în decembrie să se lanseze licitațiile)
- A3 (Comarnic - Brașov) - minutul 25:

  • lucru documentație atribuire Comarnic 5km, dorință Fonduri Europene; nicio modificare față de SF din anii anteriori, e foarte bun;
  • achiziție publică revizuire SF-PT - Fidic Roșu până la Râșnov, până în final iulie lansare licitație; Fonduri Europene + Împrumuturi + tuneluri@PPP, depinde de lot)
- minutul 30: am auzit cuvântul TUNEL (A3 Comarnic Brașov). A doua oară auzit tunel la minutul 31. Se tot vorbește ca tunelurile să fie prin PPP

- minutul 33 - A8: (mai departe se va discuta doar despre zona Moldova, se începe cu A8)
- 2021 trebuie să fie anul Moldovei

  • tot doar Fidic Roșu
  • Tg Mures - Tg Neamt: revizuire studii, predare documentație în decembrie; e bine că are asistență tehnică, deci putem lansa la anul PT + execuție la anul
  • Tg Neamt - Iași: SF + PT; iulie lansare pricedura licitație
  • Iași - Ungheni: licitație în curs
  • Pod Ungheni: discuții probleme de mediu podul de la Ungheni, așteptare răspuns ANAP, până nu se rezolvă problemele de mediu nu se lansează licitația
- min 39: SF + PT trebuie făcut cum trebuie, afară durează chiar și 4 ani; dacă e prost SF+PT, vin firmele de afară cu avocați buni și stăm în claim-uri și durează construirea mulți ani, a se vedea Sebeș Turda
- noul bau-bau e claim-uri

- min 40: Q: "este HP o opțiune pe Tg Mures - Tg Neamț?" A: "Nu vreau să mă antepronunț, dar putem face o discuție publică în decembrie când avem documentația gata"

- se trece la A7

  • min 41: Q: "A7 sau DX5?" A: rezum eu, e autostradă chiar dacă lasă loc de mister
  • întâlniri săptămânale cu proiectantul, l-am rugat fără să perturb să ne dea documentația anul ăsta pentru Ploiești - Buzău (final de an)
  • min 43 - cocoașa Focșani: PUZ în curs de aprobare, însă orașul nu e foarte mare; primarul nu vrea autostrada în oraș; se va organiza o discuție cu primarul în care să iasă bine pentru toți; Ioniță va merge la Focșani săptămâna viitoare; Traseul mai poate fi ajustat
  • min 47: în iulie vreau să semnăm cele 2 contracte pentru Pașcani - Suceava - Siret
- min 49 - A13 (Brașov - Bacău): săptămâna viitoare se semnează contractul SF + PT; A13 nu canibalizează A8; ușor de implementat; integrare perfectă dacă se termină Sibiu - Făgăraș - Brașov și spre Brăila (podul)

- min 53 - Autostrada Nordului: gândit ca DX, vom vedea după SF cum va fi fundamentată construcția respectivă; multe alte DX-uri în analiză (Tulcea - Constanța etc.)

Final interviu. Se vor publica în scris azi-mâine răspunsurile la restul întrebărilor. Poate o să facă dezbateri pe Facebook o dată la 2-3 săptămâni cu publicul

Mai fac un edit final pentru organizare text. Încă o dată, îmi cer scuze pentru erori.

reed

Tunele A1 Holdea? Parca pierdeam finanțarea pe tot a1 Fara tunelele astea.