Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

3 Members and 2 Guests are viewing this topic.

MNU

Parerea mea e ca ai de ales intre doua variante:

1. "Sari" peste etape tehnologice, o dai in folosinta din nou pana la 31.12.2015 si UE plateste facturile. Daca se mai intervine la autostrada, se face din garantie sau se plateste de la buget.
2. Se insista pe respectarea fazelor si timpilor tehnologici. Lucrarea nu se termina la 31.12.2015. Intreaga factura e suportata de la buget (banii deja achitati de UE trebuie returnati).

Gresesc undeva?

La varianta 2, cred ca se pot indrepta pe care legala impotriva constructorului... dar ma indoiesc ca vor obtine ceva.

adiarc

Personal , sunt f.f.f curios cine va fii acela , care va avea suficient sânge in instalație sa faca Recepția pe acest lot.......
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

stangabriel

S-a mai trimis ceva din trecut la decontare?

adiarc

Nu am asemenea informații ( parca era o disputa legată de vreo 40 de mil de euro ) , dar ( judecând dupa ce s-a întâmplat anul trecut in Septembrie , cand Salini-Impregilo , a oprit lucrul intenționat ) , probabil aceștia vor încerca din nou tehnica șantajului , judecând dupa pierderea celor 114 mil de euro , in cazul nefinalizării la timp
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

alecu26

stati linistiti...nu va semna nimeni nici o receptie de nici un fel si daca se pierd miliarde de euro la ce scandal e acolo.

Nu se pierd banii pe tot Orastie-Sibiu??
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

stangabriel

Eu cred ca nu. Lotul 4 primit aprobari saparate. Se pierd doar pe lot 3.

Alte lucrari din tare deja facute au mai fost trimise la decontare ?

NGC

Pentru Orastie - Sibiu loturile 1, 2 si 4 (deci fara 3), la inceputul anului au fost facute constatarile primare si au fost acceptate, deci curge garantia.
Acelasi lucru e valabil si la Lugoj - Deva lot 1.

ovideatza

#2512
Quote from: M-Power on September 23, 2015, 10:37:25 AM
Pentru urmatorul ciclu financiar 2014-2020 va mai fi aplicata derogarea N+2, sau a fost doar pentru 2007-2013?

Regula generala pana acum a fost n+2, asa functioneaza sistemul. Nu era o derogare speciala. Spre exemplu suntem la sfarsitul lui 2015, deci 2 ani trecuti din perioada de programare, si nu avem ghidurile solicitantului in forma finala. Imi vine greu sa cred ca in 5 ani proiectele majore se pot finaliza, chiar daca s-ar lansa apelul de proiecte si maine: pregatire SF (implica licitatie) + pregatire proiect + aprobare proiect + aprobare proiect major la CE + licitatii pt constructii + lucrari + inerentele intarzieri. De aceea aveam 9 ani, mai nou 10, pierdem 2 cu demarare, restul ar trebui sa ajunga.

Din ce am citit pana acum pe exercitiul 2014-2020 va fi cu N+3. Dar trebuie sa apara ghiduri in care sa scrie clar si pe POIM.

Legat de pierdut banii pe tot proiectul sau doar pe lotul cu probleme, imi e greu sa ma pronunt, pt ca la proiecte de aceasta anvergura se discuta altfel, si se obtin probabil derogari direct de la Comisie.

Pe un proiect obisnuit, pt o firma de exemplu, daca nu termini tot proiectul dai bani TOTI inapoi. Teoretic, daca proiectul zice autostrada cu 4 loturi, daca lipseste un lot atunci dai toti banii inapoi. DAR posibil (si sper) ca in cazul acestor proiecte majore din POST sa nu fie asa, mai multe proiecte de utilitate publica am inteles ca se vor suporta din bugetul de stat/ local doar ce depaseste 31.12.2015.

TibiV

Din punct de vedere al finantarii, fiecare lot este alt proiect, pentru care se semneaza alt contract de finantare.
Adica sunt privite ca autostrazi diferite, chiar daca ele sun acelasi proiect.

Deci pierzi finatarea doar pe lotul care nu e gata la 31 decembrie 2015.
Singura exceptie este "fazarea", cand se stabilteste ca o parte din lot se executa pe POS-T 2007-2013 si o parte pe POIM 2014-2020. Vezi A10 si A3 Campia Turzi - Tg.Mures.

TL2 daca se termina anul asta va fi integral platita de UE pe 2007-2015. (integral, adica cei 85%)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

ovideatza

#2514
Quote from: TibiV on September 23, 2015, 08:58:15 PM
Din punct de vedere al finantarii, fiecare lot este alt proiect, pentru care se semneaza alt contract de finantare.
Adica sunt privite ca autostrazi diferite, chiar daca ele sun acelasi proiect.

Esti sigur de asta?
Pt ca daca sunt contracte de lucrari diferite (CNANDR-constructor) asta nu inseamna ca sunt si contracte de finantare diferite (CNANDR- AM POST). Un contract de finantare poate include X contracte de lucrari si/ sau servicii.

Trebuie cautat putin ca sa fim siguri.

De vazut aici cum sunt tratate proiectele, cuprinzand mai multe loturi:

http://www.ampost.ro/fisiere/pagini_fisiere/Prezentare_proiecte_CNADNR-DPAFE_din_FC_30_mai_2013_final.pdf

http://www.cnadnr.ro/pagina.php?idg=156

Aici apare ca pe POST intra tot ce e functional pana la 30.03.2017, interesanta informatie.

horatiu.cosma

Am vazut nu de mult lista de proiecte ce se vor faza, si cred ca am vazut si TL2 acolo. Nu am rabdare sa caut acum, dar daca e cazul, ma uit maine.

TibiV

Absolut sigur.
Dar nu am nimic împotrivă, poţi să cauţi liniştit... :)

PS
Acum văd că nu am fost clar cu A3...
Câmpia Turzii-Tg.Mureș mici nu s-au mai chinuit să o fazeze, căci nu mai este timp nici pentru avans să îl poţi deconta pe 2007-2013  ( căci trebuie să demonstreze că au făcut 15%).
Aşa că au lăsat pe 2014-2020...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

ovideatza

#2517
Pai tocmai ti-am dat link mai sus cu un proiect care contine 3 loturi. N-are asta treaba cu fazarea.

Ei fac fazare tocmai ca dintr-un proiect termina doar bucati, poate loturi, poate bucati de loturi, si ca sa nu dea banii inapoi.

Iar cu avansul v-am mai explicat, nu trebuie demonstrat ca s-a lucrat 15%, ci probabil 100%. La fiecare certificat de plata se recupereaza (storneaza) un procent din lucrarile executate. De regula exact procentul de avans. Deci de regula se recupereaza avansul (adica s-a lucrat de tot avansul) abia cand se ajunge la 100%. Prin contract se poate pune si o recuperare accelerata, procent superior avansului platit. Cautati tabele Anexa Instructiunea 50 privind recuperarea avansului platit.

Constructorul nu va accepta ca din primele 2-3 situatii de lucrari sa i se storneze intreg avansul, nu are sens. De aceea nu platesc avansul ca nu au nici o sansa, nu e vorba de a lucra 15%, ci mult mai mult.

TibiV

#2518
Quote from: ovideatza on September 23, 2015, 11:20:37 PM
Pai tocmai ti-am dat link mai sus cu un proiect care contine 3 loturi. N-are asta treaba cu fazarea.

Ei fac fazare tocmai ca dintr-un proiect termina doar bucati, poate loturi, poate bucati de loturi, si ca sa nu dea banii inapoi.
Nu, tu mi-ai dat un link cu un comunicat care vorbește despre 3 loturi.
Din pdv al finanțării din fonduri europene sunt 3 proiecte distincte.

Comunicatul spune pur şi simplu că (dau doar exemple) strămutarea cimitirului ilegal şi problema liliecilor au intrat pe Faza 1 şi vor fi decontate de UE din POST, nu din POIM.

Cu avansul nu am inteles sigur ce vrei să spui, că trebuie să faci 100% ca să primești 15% ?...

Exemplu bun: pasajul subteran de la Piata Sudului din București.
Nu va fi gata anul ăsta.
Tot ce a obținut primăria (şi cei de la Bruxelles s-au dovedit înțelegători in cazul ăsta...) este ca UE să dea banii (partea de cofinantare europeană) pentru lucrarile efectuate până la 31 decembrie, tot restul lucrarilor ce se vor face după 1 ianuarie vor fi plătite integral de Primărie.

LE
Recuperare (ai vrut să zici probabil rambursare, plată efectivă de la UE) şi stornare sunt lucruri diferite.
Întreabă un contabil.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

pasadia

La problema avansului nu cred ca au fost atat de incapabili incat sa nu gaseasca alta solutie. Sa o luam ipotetic:

Situatia perfecta, ce a fost valabila pentru contracte incheiate inainte de 31 decembrie 2015 (sa zicem Lugoj - Deva lot I):

- contract 100 mil euro
- avans 15%, 15 mil euro din POST
- lucrari efectuate si acceptate la plata in prima faza - 20%, adica 20 mil euro
- CNADNR deconteaza 85% din 20 de mil euro, adica 17 milioane si restul de 3 sunt parte din avansul de 15 mil.
- constuctorul continua lucrarile avand inca 12 milioane din avans pentru a-si organiza cash-flow-ul

Situatia descrisa de tine mai sus, pe proiectele fazate:

- contract 100 mil euro
- avans 15%, 15 mil euro din POST
- fazare cu 20% POST, 80% POIM
- lucrari efectuate (proiectare, organizare santier, etc...) si acceptate  la plata pana in 31 decembrie 2015 - 20%, adica 20 mil euro
- CNADNR deconteaza doar 5 mil din POST caci 15 deja le-a platit din POST
- constuctorul se trezeste ca nu mai are bani primiti in avans deloc si nu ii convine deloc (vine Neaga si justifica astfel faptul ca nu a platiti avans-uri)

Iar eu imi permit sa spun ca ar fi putut exista cel putin o varianta alternativa:

Odata cu fazarea proiectelor era gata si AM POIM iar constructorul, dupa ce nu mai avea avans din POST, primea avans din POIM. Adica fazarea pe POIM era de 80 mil euro, constructorul primea 15% (adica 12 mil euro) odata cu plata celor 5 mil euro din POST. Acele 12 milioane ii permiteau sa duca cash-flow-ul mai departe fara sa se incurce la fel ca si in primul scenariu prezentat mai sus.

Insa am impresia ca AM POIM nu va fi pregatit sa intre in paine nici macar la 1 ianuarie 2016.