Sistemele de taxare rutieră în România

Started by Ionut, April 13, 2012, 06:26:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

panzer

Merci @DragosC ca ai gasit originalul.
Merci @Ionut ca ai mutat postul unde merita.

Pana la urma este Fake News. Articolul este Fake, pt ca nu surprinde stirea originala.

Dar stirea este si mai rea decat fake-ul. Deci daca esti adiacent pe DJ-urile acelea nu iti mai vine nici betoniera sa iti faci casa fara 1.500 lei? Nu mai zic de baietii care cara lemn! Sa ii vad pe aia cum platesc aceasta BV-Vinieta!

pasadia

Ce-ti mai place si tie sa exagerezi. 1500 RON e taxa anuala pentru ca un autovehicol sa strabata TOATE acele DJ-uri in toate cele 365 de zile dintr-un an. Nu e taxa pentru o livrare punctuala de lemne sau de beton. Dar deh, precum presa si cititorii. Sau invers.

pest1969

Eu cred ca cel mai fair ar fi sa se introduca o noua vignetta care sa fie aplicabila celor care utilizeaza autostrazile. Nu are niciun sens sa mergi gratis pe 90% din retea si sa platesti pe 10% cu PPP. Practic, ii pui la plata doar pe cei din zona cu PPP.
Sau sa vireze o parte din banii pe accizele la combustibil si energie catre drumuri. In felul asta, fiecare plateste proportional cu utilizarea (cat se poate).
Sau ar putea scoate taxa de drum actuala si sa introduca o acciza de utilizare a drumurilor adaugata la pretul combustibilului.
Azi platesti aceeasi taxa de drum (rovignetta) indiferent daca folosesti masina 5000 km pe an sau 50.000 km pe an.

florin74

#1203
Accizele sunt venit la bugetul de stat. Peste tot in lumea civilizata functioneaza la fel. E un cost pe care il suportam ca urmare a utiliZarii autotuRismului (externalitati negative - poluare, mediu, etc), si nu se duc intr-un fond specalizat pentru infrastructura.
Problema noastra e ca avem venituri la bugetul de stat prea putine. Si vrem prea multe, dacxa se poate gratis. E o chestiune dezbatuta pe alte topicuri, ideea e ca nu le poti avea pe toate cu taxe minime. E un non sens economic.

Avand in vedere noile reguli ale UE, finantarea pe rutier va fi din ce in ce mai mica, si cu o cofinantare din ce in ce mai mare a statului roman.
In cativa ani vom discuta numai de finantare nationala

Referitor la finantare, principala problema a PPP gandit de statul roman a fost ca val intreaga a proiectului (pe cei 30 de ani) intra la deficitul bugetar - pe ESA, ce utilizeaza CE, si nu pe cash flow, ce utilizeaza FMI), si avand in vedere limitarile bugetar generate de veniturile mici, totul se bloca aici

Am batut Grecia in ultimii 15 ani in lung si lat, (am cotizat bine la bugetul lor  :lol: ), am mers pe toate autostrazile de pe continent, si am studiat un pic problema...
Ei marea majoritatea a autostrazilor s-au construit in sistem PPP, au un mecanism destul de nteresant, folosesc un mix de finantare - concesionar, stat, cateodata si fonduri UE.
Ultimul segment care a fost cncesionat si e in lucru acum, Patras -Pyrgou,
"Vinci and Hochtief are among the concessionaires for a new, tolled 75km highway in Greece, representing an investment of €331m. The road, procured as a public-private partnership (PPP) will run between Patras and Pyrgos in the north of the Peloponnese peninsula. Vinci Concessions and partners Hochtief PPP Solutions, Avax, Aktor Concessions and Gek Terna will be responsible for the design, financing and construction of the road, and will operate it until 2044, recouping their investment through toll charges. The Greek government will provide €217m for the scheme with the rest coming from a bank loan. "

Acum 2 ani au vandut Egnatia Odos - care nu era concesionata, catre Terna, cu 2,78 mld euro, din care 1,5 mld euro plata la semnare contract.
"In addition to the aforementioned upfront payment, the total amount of the expected revenues for the Hellenic Republic by the motorway operation during the life of the concession is estimated to exceed 850 million euros (7.5% of the annual gross toll revenue, motorists service stations etc.). Furthermore, the investments (mandatory works) that the contractor is obliged to finance and implement over a five years period amount to approximately €420 million"
Tot ce acum la ei e concesinat.

Eu am o vorba - nimic nu e gratis pe lumea asta, cineva plateste.
Deci trebuie sa ne hotaram. Vrem autostrazi fara plati - atunci taxele generale trebuie sa creasca, sa asiguri venituri suficiente la buget de stat. Nu ne convine sa platim taxe, atunci utilizarea infrastructurii va fi cu plata.
Avand in vedere costurile tot mai mari asociate infrastructurii (contruire si mentenanta), cel mai corect mi se pare un mix din cele 2.

Din punctul meu de vedere, discutia se reduce la  modelul economic si fiscal din Romania (vrem taxe mici, platim dupa aceea absolut orice, sau vrem taxe mai mari, diferentiate, si avem acces cu costuri 0 sau f mici)
Nu putem sa avem cherry pick. Cine si-a imaginat ca functioneaza asa ceva, a ajuns in faliment.







iDrive

Sunt curios ce au de spus Constantenii despre plata autostrazii. Eu fac Bucuresti - Zarnesti cam o data pe luna (nu 4fun) deci sunt foarte interesat de subiect, dar foarte probabil nu as plati in plus mai mult de 10 euro sa merg pe autostrada, cand am dn paralel care probabil o sa fie (chiar si cu 10%) mai liber dupa ce se construieste ipotetica autostrada cu taxa. Saracii constanteni nu au alternativa si trebuie sa plateasca podul, dar cati ar veni pe autostrada daca ar avea dn paralel in zona gratis? (vorba vine gratis dar ca idee).

hefaistos

Eu apreciez sistemul elvetian. "Democratic".
O singura vigneta valabila un an.
Ori stai o săptămână, ori locuiești acolo, tot 40 de franci/euro dai.
1. Încurajează folosirea autostrăzilor (care au limita 120 km/h, ca veni vorba).
2. Se constituie intr-o forma de protectie sociala pentru localnici, pe spinarea tranzitului/turiștilor.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

skydreamer

In acest moment se construiesc drumuri de mare viteza cam in toata tara. Nu vad rostul unui micro-management financiar pentru drumurile de mare viteza. Nu mai poti sa zici ca eu sunt din Moldova si nu merg pe A3 sau A2 sau sunt din Ardeal si nu am treaba pe A2 sau A0. Sa punem taxe speciale doar pentru cei care trec prin Valea Prahovei ca sa putem construi A3 pe acolo, fie ca o facem sa strangem bani inainte de a construi sau ca luam banii dupa prin PPP, mi se pare o complicatenie inutila si e oarecum inechitabil.

Pe de alta parte cred ca e util sa se stranga mai multi bani pentru infrastructura rutiera din toata tara, e nevoie sa construim cat mai repede si va fi nevoie si sa o mentinem in stare de functionare. De aceea cred intr-o solutie cu tipuri 2 vignete, din care una sa includa drumuri rapide, si cu cresterea preturilor pentru ambele categorii.

Parerea mea este ca in acest moment se plateste prea putin pentru utilizarea infrastructurii rutiere. S-au facut multe drumuri in ultimii ani, sunt multe in lucru, in timp ce pretul pentru vignete nu a crescut in acelasi ritm. Si as creste mai mult pretul pentru turisme decat pentru utilitare. Cred ca asta ar incuraja transportul in comun si nu ar impacta atat de mult preturile derivate din transport la alte produse.

P.S. Scuze daca sunt off topic.

dr4qul4

Peste 1 an oricum va trebui sa intre in vigoare noul sistem de taxare pt autovehiculele mai mari de 3,5T. Parca a ramas sa fie taxare pe baza de durata (dar nu sunt sigur).
Asta este primul pas. In viitorul apropiat va exista o taxare asemanatoare si pt autoturisme, pentru toate autostrazile.
Acest lucru nu exclude unele exceptii: anumite bucati (poduri, tuneluri sau chiar secttuni de drum rapid) nu vor plati aceasta taxa dar vor plati o alta aplicabila doar la trecerea pe acolo.
Este normal sa platim o taxa de utilizare a infrastructurii (nu minuscula rovinieta actuala). Sper doar sa nu repetam greselile grecilor si croatilor cu statii de taxare fizice, care genereaza blocaje.
Din pacate A3 Brasov-Bors asa a fost gandita si desi s-a renuntat (momentan) la taxare, au pastrat proiectul si continua sa faca noduri (supradimensionate si scumpe) care sa permita amplasarea unei statii de taxare. Si se pare ca ne-am pricopsit cu aceiasi proiectanti si la A8, asa ca ajungem sa platim extra pentru niste noduri cu bretele interminabile (care maresc distanta parcursa) in locul unora mai suple care puteau fi facute la jumatate de pret.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist.
Pariu cu Andreita. 100 lei (la API). Donez eu daca se circula pe DX4 inainte de 4 Mai. Altfel doneaza el.

oc7avian

Taxarea se va face automat, fiecare vehicul urmând să aibă o unitate de bord (OBU). Și da, spre final de deceniu ne putem aștepta la taxare pe distanță inclusiv la autovehiculele mici. Sau măcar la începerea discuțiilor.

shift2rail

#1209
taxarea la km in functie de clasa autovehiculului  - aplicarea directa a principiului "user-pays", in oglinda cu "polluter-pays" - e cea mai echitabila forma de taxare a autostrazilor;

nu stiu cat de fezabila tehnic e solutia OBU, in Fr, de ex, se folosesc sistematic portile de taxare.

kitsune

Sunt curios ce au de spus Constantenii despre plata autostrazii.

@iDrive hai să îți răspund eu: o perioadă lungă de timp am stat in Fetești. Ca să merg in baltă (din varii motive) plăteam de două ori podul. Îi invidiam pe constănțenii din Cernavodă că ei treceau in baltă gratis, dus întors. Apoi m-am mutat in Constanța și am plătit podul cu toate că mergeam pe DN, o lungă perioadă de timp. Autostrada a redus timpul de deplasare până la București dramatic, de la 3-4 ore la 2.

Saracii constanteni nu au alternativa si trebuie sa plateasca podul, dar cati ar veni pe autostrada daca ar avea dn paralel in zona gratis? (vorba vine gratis dar ca idee).

Aici ai dreptate, noi nu putem trece spre "regat" din "republica dobrogeană" decât cu taxă (podul de la Brăila nu se pune, că nu am ce cauta acolo). Iar dacă autostrada ar fi cu bani, probabil că cei de merg la București vor plăti. Traficul local nu (mai ales că de la Basarabi deja este DN cu 4 benzi până la Constanța). Iar taxa ar fi probabil eludată de majoritatea prin cine știe ce loophole (nu uita că majoritatea dobrogenilor are câte un "papu" care e refugiat și e scutit de multe  :lol:
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

alin2pas

Înainte de a vorbi de o creștere a taxării, ar trebui să fie mai bine colectate taxele actuale. În România sunt mai puțin de 100 de camere pentru rovinietă, iar în Bulgaria (țară cu suprafață la jumătate din cea a României) sunt peste 400, cu alte cuvinte sunt de 10 ori mai multe raportat la suprafață. Una e să fie de exemplu în județul Hunedoara două camere (Săcămaș și Băcia) și cu totul altceva e să fie 20 de camere. În prezent poți să circuli luni de zile pe drumurile naționale fără să ai probleme cu rovinieta. Poți merge de exemplu pe traseul Timișoara - Caransebeș - Hațeg - Tg. Jiu - Tg. Cărbunești - Craiova (sau pe alte trasee lungi) fără să întâlnești nici o cameră pentru rovinietă. În plus, acum dacă treci din greșeală pe la o cameră pentru rovinietă și plătești rovinieta până la sfârșitul zilei, ai scăpat de amendă.

JohnDoe

Dar Romania nu colecteaza decat 25% din posibilele impozite in timp ce pragul de supravietuire al colectarii e la 28%.
ce sa ne asteptam? Bani risipiti pe noduri gigant pentru ca poate punem in ele statii de taxare? Asta avem.
sau sa ne asteptam sa avem toti module de tip Ulys in masina pentru taxare, ca in Franta, Spania sau Italia? 
A6 - Craiova -Severin -  Lugoj si extinderea Severin catre Calafat

pista_bacsi

Creșterea colectări este un proces lung și nu cred ca e cineva care spune ca nu ar trebui sa se întâmple. Problema e ca noi avem nevoie de miliarde de euro anual în următorii 10-15 ani pentru finalizarea infrastructurii deficitare. E un ordin de mărime mai mare (10x cel puțin)

Mixul prezentat de Florin mai sus este foarte interesant. Cred ca poate fi o soluție pe secțiunile rămase, în special cele de câmpie și deal. În zonele muntoase costurile și riscurile sunt un pic prea mari pentru clasicul 5-8% pentru antreprenor într-o țară cu specificul actual.

tom_sawyer

#1214
Pas important pentru achitarea prin mijloace electronice a tarifului de trecere a podului de la Giurgiu!

Data de 7 aprilie 2025 a fost stabilită ca termen limită pentru depunerea ofertelor la contractul necesar implementării  sistemului de colectare prin mijloace electronice a tarifului de trecere a podului  peste Dunăre pe sensul Giurgiu – Ruse (eTarifGiurgiuPod).

Contractul, cu o valoare maximă de 994.810 de lei (fără TVA), sumă asigurată din veniturile proprii ale CNAIR, prevede livrarea și punerea în funcțiune a echipamentelor și programelor necesare în termen de cel mult 6 luni.

Se vor amenaja două artere dedicate, dotate cu bariere de mare viteză care vor permite accesul rapid prin identificarea plății efectuate online în prealabil.

Noul sistem va ajuta la fluidizarea circulației autovehiculelor care traversează frontiera dintre România și Bulgaria, prin punctul de trecere de la Giurgiu.

facebook.com/CristianOvCPistol/


[CN1078291] Sistem de colectare prin mijloace electronice a tarifului de trecere a podului peste Dunare in sensul Giurgiu – Ruse (eTarifGiurgiuPod)