News:

.

Main Menu

Electromobilitate

Started by Ionut, January 09, 2017, 07:51:12 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mamutu

La Craoiva s-a deschis un nou Supercharger!

dumbravaandrei

Pornesc acest thread unde sa discutam strict despre infrastructura de electromobilitate din Romania:
- extensii de retea de distributie a energiei electrice strict pentru incarcarea vehiculelor cu propulsie electrica (baterii / pila hidrogen)
- infrastructura de statii de incarcare
- licitatii de servicii pentru electromobilitate (proiectare, instalare, punere in functiune, mentenanta, decomisionare).
- cadrul legislativ ce se refera la infrastructura de incarcare.

Discutiile despre automobilele cu propulsie electrica, le continuam pe threadul Vehicule electrice si hibride

dumbravaandrei

#77
Quote from: Ionut on August 17, 2024, 09:43:11 AMDacă se pricepe cineva: ce infrastructură specifică presupune instalarea stațiilor de încărcare pentru  EV în spațiile de servicii pe A7?

@ciprebbe @alexV @cristi5 @horatiu.cosma

Transformatoare? Ceva? Nu îmi dau seama dacă infrastructura este făcută de constructori și apoi concesionarii vin doar cu stațiile propriu-zise.

Sau...?

Plecam de la cerintele minime pentru astfel de spatii de servicii, considerate prin politicile UE de creare a infrastructurii de electromobilitate pentru coridoarele de transport TEN-T, pana la 31.12.2025, incluse si in pachetul Fit for 55 - 2030 :
- putere continua de minim 150kW per punct de reincarare. Conform legislatiei, un grup de mai multe puncte de reincarare este denumit grup de reincarcare.
Ce este un punct de incarcare:
Quote,,punct de reîncărcare" înseamnă o interfață fixă sau mobilă care permite transferul de energie electrică către un vehicul electric, care, deși poate avea unul sau mai mulți conectori adaptați diferiților tipuri de conectori, este capabilă să reîncarce un singur vehicul electric o dată și exclude dispozitivele cu o putere de ieșire mai mică sau egală cu 3,7 kW al căror scop principal nu este reîncărcarea vehiculelor electrice;

Ce este un grup de reincarcare
QuoteUn grup de reîncărcare este format din una sau mai multe stații de reîncărcare situate într-un anumit loc, inclusiv, după caz, locurile de parcare specifice adiacente acestora.

Sa ne uitam acum la obiectivele specifice pentru infrastructura de reincarcare electrica destinata vehiculelor usoare (Art 3, alin.2+3):

Quote2. Statele membre asigură o acoperire minimă a punctelor de reîncărcare accesibile publicului destinate vehiculelor ușoare pe rețeaua rutieră de pe teritoriul lor. În acest scop, statele membre se asigură că:
(a) de-a lungul rețelei centrale TEN-T, în fiecare direcție de deplasare sunt instalate grupuri de reîncărcare accesibile publicului, destinate vehiculelor ușoare, la o distanță maximă de 60 km între ele și care îndeplinesc următoarele cerințe:
    (i) până la 31 decembrie 2025, fiecare grup de reîncărcare trebuie să furnizeze putere de ieșire de cel puțin 300 kW și să includă cel puțin o stație de reîncărcare cu o putere de ieșire individuală de cel puțin 150 kW;
    (ii) până la 31 decembrie 2030, fiecare grup de reîncărcare trebuie să furnizeze o putere de ieșire de cel puțin 600 kW și să includă cel puțin două stații de reîncărcare cu o putere de ieșire individuală de cel puțin 150 kW;
(b) de-a lungul rețelei globale TEN-T, în fiecare direcție de deplasare sunt instalate grupuri de reîncărcare accesibile publicului, destinate vehiculelor ușoare, la o distanță maximă de 60 km între ele și care îndeplinesc următoarele cerințe:
    (i) până la marți, 31 decembrie 2030, fiecare grup de reîncărcare trebuie să furnizeze putere de ieșire de cel puțin 300 kW și să includă cel puțin o stație de reîncărcare cu o putere de ieșire individuală de cel puțin 150 kW;
    (ii) până la 31 decembrie 2035, fiecare grup de reîncărcare trebuie să furnizeze o putere de ieșire de cel puțin 600 kW și să includă cel puțin două stații de reîncărcare cu o putere de ieșire individuală de cel puțin 150 kW.
3. Statele membre învecinate se asigură că distanțele maxime menționate la literele (a) și (b) nu sunt depășite pentru tronsoanele transfrontaliere ale rețelei centrale TEN-T și ale rețelei globale TEN-T.

La articolul 4, avem si specificatiile pentru punctele de reincare pentru vehicule grele (Art 4, integral):

Quote1. Statele membre asigură o acoperire minimă a punctelor de reîncărcare accesibile publicului destinate vehiculelor grele de pe teritoriul lor. În acest scop, statele membre se asigură că:
(a) de-a lungul rețelei centrale TEN-T, în fiecare direcție de deplasare sunt instalate grupuri de reîncărcare accesibile publicului, destinate vehiculelor grele, la o distanță maximă de 60 km între ele și care îndeplinesc următoarele cerințe:
    (i) până la 31 decembrie 2025, fiecare grup de reîncărcare trebuie să furnizeze putere de ieșire de cel puțin 1400 kW și să includă cel puțin o stație de reîncărcare cu o putere de ieșire individuală de cel puțin 350 kW;
    (ii) până la 31 decembrie 2030, fiecare grup de reîncărcare trebuie să furnizeze o putere de ieșire de cel puțin 3500 kW și să includă cel puțin două stații de reîncărcare cu o putere de ieșire individuală de cel puțin 350 kW;
(b) de-a lungul rețelei globale TEN-T, în fiecare direcție de deplasare sunt instalate grupuri de reîncărcare accesibile publicului, destinate vehiculelor grele, la o distanță maximă de 100 km între ele și care îndeplinesc următoarele cerințe:
    (i) până la 31 decembrie 2030, fiecare grup de reîncărcare trebuie să furnizeze o putere de ieșire de cel puțin 1400 kW și să includă cel puțin o stație de reîncărcare cu o putere de ieșire individuală de cel puțin 350 kW;
    (ii) până la 1 decembrie 2035, fiecare grup de reîncărcare trebuie să furnizeze o putere de ieșire de cel puțin 3500 kW și să includă cel puțin două stații de reîncărcare cu o putere de ieșire individuală de cel puțin 350 kW;
(c) până la 31 decembrie 2030, în fiecare zonă de parcare sigură și securizată, este instalată cel puțin o stație de reîncărcare destinată vehiculelor grele, cu o putere de ieșire de cel puțin 100 kW;

(d) până la 31 decembrie 2025, în fiecare nod urban sunt instalate puncte de reîncărcare destinate vehiculelor grele, cu o putere de ieșire cumulată de cel puțin 600 kW, furnizate de stații de reîncărcare cu o putere de ieșire individuală de cel puțin 150 kW;
(e) până la 31 decembrie 2030, în fiecare nod urban sunt instalate puncte de reîncărcare destinate vehiculelor grele, cu o putere de ieșire cumulată de cel puțin 1200 kW, furnizate de stații de reîncărcare cu o putere de ieșire individuală de cel puțin 150 kW.
2. Statele membre se asigură că distanțele maxime menționate la literele (a) și (b) nu sunt depășite pentru tronsoanele transfrontaliere ale rețelei centrale TEN-T și ale rețelei globale TEN-T.

Nu mai intram si in detaliile articolului 5, care prevede anumite detalii ale statiei si accesului la serviciul de reincarare.

dumbravaandrei

#78
Acum, pe baza celor descrise anterior, in ceea ce priveste infrastructura de incarcare, elementele constitutive sunt:
1. Linie de medie tensiune. In majoritatea cazurilor vorbim de linie aeriana de 6/10/20kV, mai rar se merge pe linie subterana. Nu pot fi integrate liniile de 110kV, iar cele de 25/30/35 sunt ceva mai rare pe la noi. Daca n-ai linia de mt, trebuie sa o faci pana aproape de transformatorul unde vor fi statiile. Asa ca asta e cel mai bun indicator pentru A7, ce tip de LEA ai la spatiile de servicii.
2. Un transformator de coborare de la medie tensiune la joasa tensiune. Statiile sunt alimentate tot timpul pe curent alternativ. Cele mai multe la 400V, cu curenti intre 1 si 1000A, dar pot fi si configuratii speciale cu alimentare la 800V, curenti intre 1 si 500A.
3. Avand in vedere cantitatea de A transportati prin conductor, distanta intre transformator si statii trebuie sa fie optim minima (adica vorbim de maxim 30-40m, de multe ori se incearca plasarea chiar la mai putin de 15m). Tot din cauza acestui amperaj, conductorii intre transformator si statie sunt din cei mai grosi posibili (>=300)
4. Pentru a asigura protectia la impact (vant / autovehicul / alte obstacole), statiile de incarcare cu putere mai mare de 30kW se monteaza pe postament fix (metalic / beton) astfel incat sa fie prevenita rupere / expunerea conductorilor. Tipurile de postament sunt specificate in normativele de constructii.
5. Pentru a asigura portecita SSI, toate grupurile de reincarcare trebuie sa fie prevazute cu sisteme de stingere a incendiilor specifice instalatiilor electrice. De asta e posibil sa vedeti langa statii o lada cu nisip / stingator cu spuma / hidrant. Pentru spatiile inchise se adapteaza sistemele cladirii pentru a reactiona si la instalatii electrice de putere mare.
6. Pentru a asigura interconectivitatea statiilor de incarcare si a administrarii acestora, ai nevoie de infrastructura de transport de date. Aici mai greu de observat, ca poate nu se merge peste tot cu fibra optica, poate se merge pe o solutie radio (3G/4G/5G)
7. Statiile in sine
8. Locurile de stationare a masinii pe perioada reincarcarii (nu sunt locuri de parcare!)


Si acum sa dam un exemplu - Hub-ul de incarcare al celor de la LEDMax, din Ploiestiori:



Scuzati scrisul cu degetul pe ecran.

Stiu ca poza e mai veche si ca s-a reconfigurat putin hub-ul, dar ideea e aceeasi. Numarul de puncte de incarcare a ramas neschimbat, zilele trecute a aparut si un terminal de plata cu cardul, care va deveni functional din septembrie din cate am inteles:


dargauda

Trei companii din România au prezentat o nouă soluție de stocare a energiei și de încărcare pentru mașini electrice

PRIME Batteries Technology, Eldrive România și ALLSPARK Energy prezintă o soluție versatilă pentru stocarea energiei și pentru încărcarea mașinilor electrice. POWER CUBE 150 (,,Cubul cu energie") poate alimenta mașini electrice cu energia captată din rețea sau din panouri fotovoltaice și, conform celor trei companii, este ideal pentru zone în care rețeaua electrică are nevoie de îmbunătățiri.

Similar cu principiul colectării și folosirii apei de ploaie, POWER CUBE 150 poate capta și stoca energie din rețea, cu un consum mic și constant, pentru a proteja sistemele electrice din zonă. În momentul în care o mașină electrică vine la încărcat, aceasta poate beneficia
de putere de încărcare mare – până la 150 kW – fără ca rețeaua electrică să fie afectată. Astfel, utilizarea POWER CUBE 150 este ideală pentru hoteluri sau pensiuni izolate, dar și în benzinării, care adesea n-au putere instalată suficient de mare pentru a asigura
funcționarea normală a benzinăriei, plus stații de încărcare pentru mașini electrice.

,,PRIME Batteries Technology produce baterii pentru aplicații variate, de la stocare pentru sistemul național de energie, până la baterii de tracțiune pentru autovehicule autoutilitare și este cel mai mare producător de baterii Li-Ion din Europa de Sud-Est. Odată cu lansarea POWER CUBE 150 devenim și deschizători de drumuri în această direcție a soluțiilor integrate dedicate stocării energiei din surse multiple. Prin colaborarea cu Eldrive România aducem, stocam și livrăm energia acolo unde este nevoie, facilitând tranziția la
mobilitatea electrică, dar și la noțiunea de consumator «dispecerizabil». Produsul este primul dintr-o serie pe care le vom dezvolta împreună cu ALLSPARK Energy în domeniul stocării de mică și mare capacitate, de largă aplicabilitate, care sunt esențiale pentru a asigura
tranziția la o economie verde și, mai ales, circulară", a declarat Vicențiu Ciobanu, Cofondator și CEO al PRIME Batteries Technology.

Totodată, Camelia Popescu, Country Manager, Eldrive în România, a menționat că ,,Eldrive România face parte din acest proiect pentru a putea arăta cât de versatile sunt soluțiile de încărcare pe care compania le oferă clienților. Serviciile noastre de încărcare pentru mașini electrice sunt amplasate în parcările centrelor comerciale, clădirilor de birouri, cartierelor rezidențiale și stațiilor de carburanți, iar acum putem merge și în zone mai izolate sau în care rețeaua electrică națională este insuficient dezvoltată".

Eldrive a făcut o prioritate din creșterea densității punctelor de încărcare pentru mașini electrice pe teritoriul României, precum și asigurarea unui serviciu de încărcare fiabil.

,,ALLSPARK Energy s-a implicat de la bun început în acest proiect, alături de PRIME Batteries Technology și Eldrive România, pentru că ne dorim ca energia electrică să fie disponibilă literalmente peste tot – oriunde are nevoie să încarce un șofer de mașină electrică", a declarat Dan Dumitru, CEO al ALLSPARK Energy.

Energia pe care POWER CUBE 150 o poate stoca și livra către o mașină electrică provine fie din rețea, fie din panouri fotovoltaice sau un mix între cele două surse.

PRIME Batteries Technology este un producător de soluții de stocare pentru uz rezidențial, industrial și de rețea pentru surse regenerabile. De asemenea, compania are în portofoliul de produse baterii pentru vehicule electrice și ambarcațiuni electrice și hibride. Activă din 2016, PRIME Batteries Technology are sediul lângă București, în localitatea Cernica, iar capacitatea de producție a bateriilor atinge în 2024 circa 2,3 Gwh/an

Eldrive România este unul dintre principalii furnizori de servicii de încărcare pentru mașini electrice din țară. Eldrive este un brand al companiei internaționale Eldrive Holding GmbH, care operează în România prin societatea eMobility Charging S.R.L. Compania activează și în
Bulgaria și Lituania și deține peste 1.500 de puncte de încărcare dintre care aproximativ 500 în România.

ALLSPARK Energy este un startup 100% românesc din domeniul energiei regenerabile precum și al soluțiilor de stocare și încărcare a mașinilor electrice. Compania va fi responsabilă de punerea pe piață a POWER CUBE, în configurații variate, în funcție de cerințele clienților și de specificațiile locației în care fi amplasat.

Power Cube 150 poate stoca 252 kWh (net), are o putere de încărcare/descărcare de 150 kW și asigură un randament de 98%. Modulul este realizat cu peste 80% componente fabricate în Uniunea Europeană și poate fi instalat fără autorizație de construcție. Încărcarea mașinilor electrice poate fi pornită din aplicația Eldrive România, cu un card RFID al companiei sau prin funcția Autocharge.

https://www.economica.net/trei-companii-au-prezentat-o-noua-solutie-de-stocare-a-energiei-si-de-incarcare-pentru-masini-electrice_775256.html