Taxi & ridesharing de România

Started by Ionut, November 02, 2016, 07:04:52 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

rota

Ministrul interimar al Transporturilor, Rovana Plumb, şi ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici, au rezolvat, miercuri, revendicările taximetriştilor, a anunţat Ministerul Transporturilor.

La întâlnire au participat, din partea Ministerului Transporturilor, secretarul de stat Dragoş Titea, şi, din partea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP), secretarul de stat Sirma Caraman.

Agenda discuţiilor a vizat modificarea cadrului normativ actual în sensul eliminării "pirateriei" din transporturi şi trecerea activităţii de "rent a car" la Autoritatea Rutieră Română (ARR), potrivit ministerului.

În urma discuţiilor s-a convenit, ca în perioada următoare, să fie promovate proiectele de acte normative convenite în urma întâlnirii, potrivit instituţiei.

Preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu, a spus recent că sunt peste 100.000 de persoane neautorizate care funcţionează în România, iar UBER ,Taxi Fy, Bla Bla Car şi Clever Go "circulă fără probleme, dau comenzi, încasează bani, sfidând legislaţia pentru Transporturi şi taximetrie, pe care noi o respectăm".

News

Ionut

Protestul taximetriştilor - Clever: Exista deja în dezbatere parlamentară o propunere legislativă de a îmbunătăţi cadrul legal/Uber: Suntem de acord cu protestatarii, este nevoie de reglementări clare pentru toate tipurile de transport

Guvernul şi-a exprimat deja intenţia de a actualiza legislaţia în vigoare, existând deja în dezbatere parlamentară o propunere în acest sens, a declarat, miercuri, directorul general al aplicaţiei de taxi Clever, Andrei Frunză, ca reacţie la protestul taximetriştilor. Reprezentanţii platformei Uber au transmis, miercuri, că sunt de acord cu taximetriştii care protestează în Capitală şi au subliniat că este nevoie de reglementări clare pentru toate tipurile de transport din oraşe.

News.ro

voicul

Uber este disponibil de azi în Iași, al cincilea oraș din România. Care sunt tarifele

Aplicația de ride-sharing Uber este funcțională de astăzi și în Iași, al cincilea oraș din România. Actorul Marius Manole este primul utilizator care a folosit serviciul în Iași. Compania a anunțat cu această ocazie și tarifele la Uber din Iași.

https://www.digi24.ro/stiri/economie/transporturi/uber-este-disponibil-de-azi-in-iasi-al-cincilea-oras-din-romania-1086017

Oprita7

#318
Buna ziua, sunt sofer de ridesharing (vrajeala cica ridesharing) si va mai pot lamuri cu una alta aspecte tehnice din lumea asta.

1. taximetristii nu au cerut reglementarea uber, ei cer modificarea unui articol din legea 38 care ingreuneaza amendarea soferilor de uber.
https://www.ziuacargo.ro/transport-pasageri/autobuze-si-servicii/prelungirea-e-aproape-document-154240.html

- soferii de uber sunt sanctionabili oricum conform legii actuale doar ca e nevoie sa fie surprinsi "in mod repetat" pentru a se aplica sanctiunea (amenda 1000-5000 lei si se retin numerele de inmatriculare). legea este in vigoare in forma asta inca din prima zi de cand uber s-a lansat in Romania (2015 parca). Doar ca pana anul asta, luna ianuarie, legea nu se aplica de catre politia rutiera. Initial politia rutiera raspundea la intrebarile oficiale ca desi transportul de persoane contra cost fara a detine autorizatiile prevazute de lege este sanctionabil, faptul ca in lege se mentioneaza ca e nevoie de "mod repetat" face inaplicabila sanctiunea, politia neputand defini ce inseamna acel mod repetat - adica de cate ori sa te prinda.

Din ianuarie au inceput sa dea amenzi soferilor de uber incepand cu a doua abatere. La prima abatere doar te baga intr-o baza de date si te atentioneaza ca la a doua se aplica sanctiunea. Deci au interpretat "in mod repetat" din lege prin = a doua abatere.
https://bpr.politiaromana.ro/ro/stiri/actiune-pentru-verificarea-legalitatii-efectuarii-transportului-public-de-persoane-in-regim-taxi-si-a-transportului-in-regim-de-inchiriere-cu-sofer-prin-intermediul-aplicatiilor-electronice-de-tip-uber

Taximetristii acum pun presiuni sa se scoata de tot expresia in mod repetat pentru a se putea aplica amenda la prima abatere. Evident daca demersul lor va avea succes va insemna cu un procent imens de soferi care se vor lasa de meserie. (60-70% restul fiind soferi pe care nevoia ii va impinge sa isi asume o amenda).

- alta problema este ca taximetristii de 1-2 luni au inceput sa faca "flagrante" comanda o masina uber se urca ca si clienti si te pun sa opresti langa o masina de politie unde te toarna ca faci transport persoane contra cost si nu ai autorizatii(sau au existat cazuri in care sunt chiar intelesi cu politistii care vin dupa tine in trafic)...

- guvernul pare ca urmeaza trendul pe care au plecat,de a lovi in firmele care scot bani din tara (in cazul uberului pleaca 25% din fiecare cursa si in plus e vorba si de o mare evaziune fiscala in domeniul muncii - desi banii sunt la vedere circuitul banilor catre soferi este problema.soferii uber 95% din ei incaseaza fara contracte de munca! evaziunea fiind mare probabil undeva la ~1 milion euro pe luna - pot demonstra asta) si asta poate fi un raspuns de ce au inceput amenzile si chiar schimbarile de legi in defavoarea uberului stiuta fiind "gaura" fiscala de la buget.

singura "sansa" a uberului este o lege din parlamentul romaniei care ar reglementa activitatea. dar este o lege abia aflata la prima camera (la senat) deci cateva luni bune fiind cel mai scurt timp - asta daca va fi votata (este posibil sa fie respinsa cum a mai fost una)

https://www.senat.ro/legis/lista.aspx?nr_cls=L60&an_cls=2019
* ca si f bun cunoscator al legislatiei precum si al modului de functionare al aplicatiilor astea legea este bunicica dar poate fi imbunatatita mult. dar tot ar fi un mare pas inainte ptr ca si eu consider oportuna o reglementare a acestor servicii. dar o reglementare desteapta.

Oprita7

inca cateva precizari:

- estimez ca 50%, poate chiar mai mult, din clientii de uber NU erau clienti de taximetrie pana la aparitia uberului. Deci taximetristii se cam plang aproape degeaba spunand ca li s-a luat "painea" de la gura. Nu erau clienti de taxi din motive de mizerie, lipsa de civilizatie, inselatorie la pret si inclusiv faptul ca pt anumite curse nu te lua deci nu mai vedeai taxiul ca pe ceea ce ar trebui sa fie - un mijloc de transport public accesibil oricui , pe orice traseu si la un pret bine stabilit.

- spuneam mai sus de problema cu contractele de munca. nu uberul este de vina (decat in mod moral) ptr treaba asta. uber obliga fiecare sofer sa lucreze prin "o entitate juridica". entitatea asta este cea care face frauda, virand banii la negru catre sofer. sunt firme care scot banii de la uber pentru sute de soferi dar au 4-5-7 angajati. vina uberului este ca a tolerat asta

- observ in ultimele zile ca cei de la uber ies tot mai des in spatiul public,interviuri pe la radio, tv etc deci simt si ei ce li se pregateste si incearca sa atraga simpatia publica de partea lor incat sa o foloseasca ca masa de manevra ptr guvern. cred.

- intr-o taximetrie asa mizerabila (la propriu si figurat) cum este in Bucuresti consider ca doar cu ajutorul existentei Uberului se poate schimba treaba asta. daca dispare uberul sa vedeti cum taximetria (Bucuresteana ca in tara e cu totul altceva!) va deveni si mai mizera.

- patronatele din taximetrie, cei care au parcuri auto de zeci de masini si autorizatii de taxi  nu vor ca uberul sa dispara. ei vor ca uberul sa fie reglementat , eventual ultra reglementat astfel incat sa nu mai faca nea gigel din giurgiu uber cu masina lui. daca vrea sa faca nea gigel sa ia masina in chirie de la ei platind taxa de smecherie . ei fiind singurii care avand cunostinte logistice, financiare vor reusi sa se autorizeze ei dorind o autorizare foarte riguroasa special ca sa se poata autoriza doar ei.


parerea mea este ca uberul ar trebui reglementat in asa fel incat fiecare sofer sa fie obligat sa aiba pfa-ul lui. sa se evite introducerea mafiei din taximetrie aici. dar aici e tot razboiul, patronii de taxi intelegand si ei ca exista o MARE parte din clientii de uber care daca ar disparea maine uberul nu ar migra la taxi ci s-ar pierde. deci..e o paine de mancat pe care vor sa o manance tot ei (cum la taxi au monopolizat deja serviciul)

asadar adevarul este undeva la mijloc, cu niste reglementari destepte se poate face ceva cu adevarat util ptr comunitate din care toata lumea ar avea de castigat (mai putin samsarii, mafiotii din taximetrie dar asta e ceva de dorit pana la urma)

rizzuh

Quote from: Oprita7 on February 22, 2019, 07:54:36 AM
- guvernul pare ca urmeaza trendul pe care au plecat,de a lovi in firmele care scot bani din tara (in cazul uberului pleaca 25% din fiecare cursa si in plus e vorba si de o mare evaziune fiscala in domeniul muncii - desi banii sunt la vedere circuitul banilor catre soferi este problema.soferii uber 95% din ei incaseaza fara contracte de munca! evaziunea fiind mare probabil undeva la ~1 milion euro pe luna - pot demonstra asta) si asta poate fi un raspuns de ce au inceput amenzile si chiar schimbarile de legi in defavoarea uberului stiuta fiind "gaura" fiscala de la buget.

Quote from: Oprita7 on February 22, 2019, 08:50:11 PM
- spuneam mai sus de problema cu contractele de munca. nu uberul este de vina (decat in mod moral) ptr treaba asta. uber obliga fiecare sofer sa lucreze prin "o entitate juridica". entitatea asta este cea care face frauda, virand banii la negru catre sofer. sunt firme care scot banii de la uber pentru sute de soferi dar au 4-5-7 angajati. vina uberului este ca a tolerat asta

Deci problema nu este Uber, ei pot fi acuzati cel mult de indiferenta, ci soferii, care daca lucreaza printr-un SRL, nu isi fac contract de munca, ci incaseaza direct banii si la final de an scot scriptic dividende. Asta nu este evaziune fiscala, cel mult pot fi acuzati de folosirea resurselor firmei in nume propriu, ceea ce e vax, fiindca asa functioneaza multe firme foarte mici la noi. Pe PFA/II nu au cum sa evite plata taxelor practic echivalente cu cele de la un contract de munca.

Se fac smecherii mult mai mari in taximetrie pentru a evita taxe decat atat.

dr4qul4

Mai nou Uberul accepta si plata cash. Asta cum suna? Nu e incurajare la evaziune? Soferul nu-ti da bon fiscal desi incaseaza banii. iar uberul isi opreste comisionul din cursa viitoare. Adica platile de la Uber spre soferi sunt reduse cu sumele incasate cash (si inregistrate numai in aplicatie).
Cumva, incasarea unei sume de bani cash, in mod repetat, fara eliberarea pe loc a documentelor justificative, nu reprezinta infractiune?

Oricum, Uberul are zilele numarate in Bucuresti. Taxify si Clever Go le-au cam luat clientii. Aparitia unei aplicatii prin care orice persoana fizica va putea face "ridesharing"  fara nici un fel de formalitati. va insemna lovitura decisiva.
Chiar, aveti idee cand Waze-ul va introduce Carpool in Romania?
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

rizzuh

Pentru plata cash soferul trebuie sa elibereze bon fiscal.

Taxify este in exact aceeasi situatie ca Uber. Taximetristii protesteaza si impotriva Taxify si Clever, nu doar Uber; cand se vorbeste de Uber in majoritatea cazurilor este inclus automat Taxify, iar uneori si Clever.
Exista acea aplicatia de "ridesharing", i se spune BlaBlaCar. Cat de mult este folosita pentru ride-sharing adevarat nu pot sa ma pronunt.

dragos76

Nu știu de ce ar fi implicat în exemplul ăsta și Clever. Acolo ori plătești cu card, ori cu cash la taximetru, dar în cazul al doilea e exact situația ca și când ai chemat telefonic acel taximetru. Diferența e că ai făcut comanda de pe o aplicație, și nu telefonic.

rizzuh

^ pentru ca patronilor nu le place ca poti comanda dintr-un singur loc un taxi de la orice firma. Ei vor sa comanzi doar de la ei. Plus ca la plata cu cardul e greu de facut evaziune, nu merge ca la cash, sa nu mai dai bon decat daca cere clientul ;)

frunzaverde

Quote from: dr4qul4 on February 27, 2019, 01:01:48 PM
Mai nou Uberul accepta si plata cash. Asta cum suna? Nu e incurajare la evaziune? Soferul nu-ti da bon fiscal desi incaseaza banii. iar uberul isi opreste comisionul din cursa viitoare.

Nu este evaziune sau incurajare la evaziune.

1. Tu, clientul, ai contract cu UBER BV (Olanda), de intermediere a comenzii si platii intre tine si firma de transport (sa-i zicem Ion Popescu PFA).

2. UBER BV (Olanda) iti emite chitanta si bon (pe care-l primesti in aplicatie si pe mail), indiferent daca platesti cu cash sau card. Deci, chit ca ai dat banii soferului, chit ca ai dat banii prin card, tranzactia este inregistrata in contabilitatea UBER BV (Olanda). Daca platesti soferul direct cu cash, tu de fapt ai platit catre UBER BV, nu catre sofer; soferul este doar reprezentantul (incasatorul) UBER BV.

Chitantele UBER sunt complet legale conform legii olandeze si legislatiei UE, le poti baga la contabilitate (am facut eu asta, de multiple ori, in Suedia, cu chitante englezesti, portugheze, americane etc. UBER fara probleme), totul e legal si transparent. Deci tu primesti, in clipa in care platesti cash, bon. Doar ca nu este pe hartie, este electronic - ceea ce, conform legii olandeze, care guverneaza tranzactia (e parte a regulilor UE), e perfect legal.

3. UBER BV (Olanda) transmite banii soferului printr-un sistem de factura-chitanta (automatizat totul, bineinteles) intre UBER BV (Olanda) si sofer (Ion Popescu PFA). Si aceasta tranzactie este inregistrata in contabilitatea UBER BV (Olanda) si sofer pentru toata suma, indiferent ca s-a platit cu cash sau card. De obicei tranzactiile sunt adunate, si se face o plata la o perioada determinata de timp, dar intotdeauna pe toata suma.

Simultan se face si o procedura de clearing (compensatie), compensandu-se sumele incasate de sofer ca incasator cu cele datorate de UBER. Procedura de clearing este interna in firma UBER BV, nu are treaba cu autoritatile, si nu este generatoare de taxe.

In concluzie indiferent de modul de plata, cash sau card, toti banii sunt fiscalizati 100% din clipa in care au plecat de la tine din buzunar, pana ajung la sofer.

Mai departe, daca soferul ii declara sau nu, adica daca alege sa-si plateasca taxele sau sa faca evaziune, e treaba soferului. Si asta o face prin procedura normala de plata a taxelor pe PFA, persoana fizica (formular 200/201), companie etc., functie de cum alege soferul sa-si organizeze activitatea. Chestia este ca exista la orice moment o evidenta a platilor facute catre sofer, si UBER comunica (e si obligata legal) cu autoritatile fiscale ale tarii, asa ca evaziunea poate fi identificata rapid si eficient. Cu costurile de rigoare pentru soferii care o practica (amenda, puscarie etc.).

Asta e o problema complet distincta de problema autorizatiilor profesionale si sigurantei serviciului.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

elphax

cat timp la taxi nu poti sa platesti cu card , uber va avea mai departe clienti
( in lumea civilizata poti sa platesti de mai mult de zece de ani cu card la taxi, imi amintesc chestiile alea de plastic cu hartie care se imprima prin presare peste card , semnai si ei procesau plata ulterior)
si romanii, si strainii care nu au cash - cu atat mai mult cat poti sa il folosesti atat de simplu cand calatoresti - ma duc la Cluj, nu stiu numar de taxi - chem uber
la fel in Madrid, sau Varsovia sau ... nu am nevoie de bani schimbati sau scosi de pe card ...

neobluenet

Astazi am mers cu un taxi in Cluj-Napoca si am fost surprins ca avea POS si puteai plati si cu card. Soferul de azi era imbracat la camasa si masina era curata, de fapt majoritatea taxi-urilor din Cluj-Napoca sunt curate. Masina era de la firma Clima & Confort. Aceasta are putine masini, majoritatea Renault-uri Fluence, Megane ultima generatie si Talisman. Sunt impartite pe clase, masinile vechi fiind clasa A, B sau C, iar cele noi A+. Este o mica diferenta de tarif in cazul noptii, in timpul zilei este identic. Au si site unde au reguli de conduita pentru sofer, una din ele fiind incurajarea platii cu cardul.

Se poate face taximetrie de calitate daca se vrea, insa totul incepe de la patron si nivelul lui de educatie. Cum majoritatea vor sa faca rapid profit mare, nu se gandesc la un set de valori pe care sa il promoveze in organizatie.

Uber ofera servicii soferilor si pasagerilor si doreste sa ofere o calitatea de un nivel relativ ridicat. Din cauza asta atat soferul cat si pasagerul dau feedback la sfarsitul cursei. La fel cum un pasager nu doreste un sofer nepoliticos, nici un sofer nu doreste un pasager scandalagiu.

dr4qul4

@frunzaverde, am 2 intrebari pentru tine: ce se intampla daca as chema politia/opc-ul si as reclama ca nu am primit bon fiscal pentru banii dati?
In cazul taxiurilor chiar sunt incurajat sa fac asta, in acest moment.
Si cum ar justifica soferul banii pe care ii are asupra lui?
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Ionut

IRES: 80% dintre românii care folosesc aplicaţii mobile de transport urban consideră că ar găsi mai greu maşini prin metode tradiţionale

Aproximativ 80% dintre românii care folosesc aplicaţiile mobile de transport urban consideră că ar găsi mai greu maşini prin metode tradiţionale, în timp ce 98% dintre aceştia le consideră foarte utile, conform Institutului Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES). În prezent, peste 2,5 milioane de români folosesc aplicaţiile de transport urban. Principalele avantaje pentru care utilizatorii chestionaţi consideră utile aplicaţiile mobile sunt: eficienţa, rapiditatea, siguranţa, calitatea serviciilor şi evaluarea comportamentului şoferului.

Rezultatele studiului IRES vin în completarea studiului MKOR Consulting realizat în perioada iunie-iulie 2018, care arată că 76% dintre românii care aleg să se deplaseze cu taxiul apelează la aplicaţii. Astfel, 43% dintre locuitorii marilor oraşe din România comandă o maşină prin aplicaţii mobile de câteva ori pe lună, 31% de câteva ori pe săptămână şi 11% zilnic. Spre exemplu, Clever, una dintre cele mai cunoscute aplicaţii de transport urban, are peste 1 milion de utilizatori şi peste 3,5 milioane de comenzi lunare.

Studiul IRES a fost realizat în luna februarie 2019 şi a fost aplicat pe un eşantion reprezentativ din principalele şase oraşe din ţară, respectiv Bucureşti,  Braşov, Timişoara, Cluj-Napoca, Constanţa şi Iaşi.

ZF