News:

.

Main Menu

Locomotive

Started by Ionut, October 29, 2016, 07:48:50 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

tom_sawyer

#555
CELE MAI MODERNE LOCOMOTIVE ELECTRICE DE CARE VOR BENEFICIA ÎN CURÂND OPERATORII FEROVIARI DE CĂLĂTORI DIN ROMÂNIA
Viorel LUCACI - 21 august 2024

Aduc un alt semnal optimist pentru sistemul feroviar, după postarea mea din 20 iunie, care a avut de asemenea o notă optimistă. TRAXX 3 MS este denumirea celei mai moderne locomotive electrice de care vor beneficia în curând - într-un număr de 16 unități - operatorii de transport feroviar de călători din România.

16 LOCOMOTIVE ELECTRICE NOI INDISPENSABILE PENTRU OPERATORI

De unde provin aceste locomotive și din ce fonduri sunt achiziționate? Contactul de furnizare a acestui tip de locomotivă - semnat la sfârșitul lunii ianuarie 2024 - face parte din proiectele de achiziție de vehicule feroviare noi gestionate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (A.R.F.). În cazul de față vorbim despre proiectul ,,Achiziție 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să atingă viteza maximă situată în intervalul 160 km/h - 200 km/h și să tracteze până la 16 vagoane de călători, destinate transportului feroviar de călători și achiziționarea serviciilor de mentenanță și reparații, necesare funcționării în condiții optime de siguranță și confort a respectivelor locomotive". Fondurile sunt asigurate din două surse, respectiv Planul Național de Redresare şi Reziliență (PNRR) al României (finanțare) și Bugetul de Stat (cofinanțare).

Nevoia de vehicule feroviare noi și moderne în România destinate transportului de călători este uriașă, fiind bine-cunoscută starea unei mari părți a parcului de vehicule feroviare de care dispun operatorii activi pe piață la momentul actual. Ca și considerent general, cele mai noi vehicule feroviare pentru transportul de călători în România au fost livrate în perioada 2009 ÷ 2011. Volumul de modernizări (inclusiv cele finanțate tot din fondurile PNRR) împreună cu reparațiile efectuate de operatori nu pot contracara creșterea cererii pentru serviciul public de transport feroviar de călători. Din fericire, studiile dovedesc o tendință de creștere a cererii în acest domeniu. Această creștere este legată de tendința de creștere a mobilității sociale, atât în jurul cât și între marile centre urbane din țară.

GENERALITĂȚI ȘI DATE TEHNICE DESPRE LOCOMOTIVELE TRAXX 3 MS

Prezint câteva poze, reprezentări grafice și date tehnice legate de locomotiva electrică tip TRAXX 3 MS care face obiectul proiectului de achiziție menționat undeva anterior. MS vine de la ,,multi-sistem". Constructorul/furnizorul celor 16 locomotive este Alstom, mai precis ,,Asocierea Alstom (Alstom Transport S.A. și Alstom Transportation Germany GmbH)".

Gama denumită TRAXX (Bombardier TRAXX) este bine-cunoscută în Europa, fiind vorba de un concept, un proiect și apoi o platformă dezvoltată inițial de către constructorul canadiano-german Bombardier Transportation. După achiziția* (fuziunea între cei doi mari constructori) ce a avut loc în perioada februarie 2020 ÷ ianuarie 2021, proiectanții au dezvoltat în continuare platforma TRAXX, deoarece experiența de peste 30 de ani (începând cu locomotiva DBAG Clasa 128 din 1994) a exploatării acestui concept a dovedit fiabilitatea și eficiența sa. Astfel, a rezultat platforma de produse modulare denumită ,,Alstom TRAXX". Locomotivele electrice TRAXX au circulat la un moment dat și în România în remorcarea unor trenuri de călători internaționale. Locomotiva electrică de tip TRAXX 3 MS face parte din această gamă, fiind de fapt cea mai recentă generație a gamei. Ideea de platforming a devenit tot mai agreată în rândul marilor constructori mondiali de vehicule feroviare.

* În februarie 2020 conducerea Alstom a fost de acord cu achiziționarea diviziei Bombardier Transportation, semnând un memorandum de înțelegere pentru realizarea operațiunii. Valoarea tranzacției a fost între 5,8 și 6,2 miliarde euro. Acordul a necesitat aprobarea acționarilor Alstom în cadrul unei ședințe ce a avut loc în octombrie 2020, precum și aprobarea autorităților europene de reglementare. Acționarul principal al Bombardier, Caisse de dépôt et placement du Québec, fusese deja de acord cu operațiunea. În iulie 2020, Comisia Europeană a aprobat vânzarea. Bombardier Inc. a anunțat la 1 decembrie 2020 că tranzacția va fi încheiată pe 29 ianuarie 2021 pentru 4,4 miliarde euro. sursă: adaptare text după wikipedia

TRAXX 3 MS este un tip de locomotivă electrică multi-sistem pe patru osii, cu formulă de dispunere a osiilor B'o-B'o. Este destinată exploatării pe liniile de cale ferată europene cu ecartament standard de 1.435 mm, cu sistem de energo-alimentare (subsistem structural fix ,,energie") în patru categorii de parametrii, respectiv:
a. 15 kV cu 16,7 Hz curent alternativ;
b. 25 kV cu 50 Hz curent alternativ;
c. 3 kV curent continuu;
d. 1,5 kV curent continuu.

Viteza maximă a locomotivei este de 200 km/h, iar puterea la obadă (la roți) este de 6,4 MW.

PERSPECTIVE DE VIITOR
Achiziția celor 16 locomotive electrice despre care am scris aici, nu este singurul proiect de achiziție de locomotive noi aflat în planurile A.R.F. Urmează un alt proiect de achiziție a altor 23 de locomotive electrice noi pe baza unei alte surse de finanțare, cu aceeași destinație de utilizare (serviciul de transport public de călători). Un proiect cel puțin la fel de important și de util pentru operatorii de transport feroviar de călători din România, indiferent care va fi constructorul desemnat pentru a livra cele 23 de unități. Cu un total de 39 (16 + 23) de locomotive electrice noi și moderne achiziționate, lucrurile vor arăta la un moment dat cu mult mai bine din perspectiva sistemului de transport feroviar, prin calitatea și capacitatea pe care le va putea oferta în contextul concurenței modale.

facebook Viorel Lucaci

tom_sawyer

#556
LISTA FOTO


Foto. 1 - Locomotiva electrică TRAXX 3 MS - reprezentare grafică de ansamblu. Sunt prezentate principalele vederi și dimensiuni ale locomotivei: vederile din lateral, vederea frontală, vederea de sus, ampatamentul boghiurilor, distanta între axele boghiurilor, lungimea peste tampoane, înălțimea și lățimea.



Foto. 2 - Locomotive electrice din gama TRAXX pentru serviciul de călători. Sunt prezentate cinci exemple de locomotive din gama TRAXX pentru serviciul de călători, inclusiv tipul TRAXX 3 MS pentru A.R.F. (România).


Foto. 3 - Locomotiva electrică TRAXX 3 MS - reprezentare grafică a structurii cabinei de conducere. Sunt prezentate tridimensional elementele de structură (portante și neportante) care formează cabina de conducere a locomotivei.


Foto. 4 și 5 - Locomotiva electrică TRAXX 3 MS - reprezentare grafică a ansamblului boghiului.






Powered by API/PUM imgur uploader

tom_sawyer

#557
Foto. 6 - Locomotiva electrică TRAXX 3 MS - reprezentare a transmisiei cu arbore tubular.

Se cuvine o mică expunere inginerească pe tema acestui tip de transmisie. Acționarea osiilor motoare prin intermediul arborelui tubular reprezintă o soluție relativ modernă (inovatoare) din punct de vedere al aplicațiilor generalizate, chiar dacă ideea în sine are peste 25 de ani vechime. Este vorba de modul în care cuplul (cuplu motor sau cuplu de frânare în cazul frânării electrice) provenit de la motorul electric de tracțiune este transmis osiei aferente, în cazul acționării individuale unilaterale (acționare individuală unilaterală: cu un motor electric pentru fiecare osie și cu angrenajul de acționare poziționat pe o parte lângă una din roțile osiei montate).

În conceptul clasic, angrenajul de acționare se sprijină parțial direct pe osia propriu-zisă, deoarece roata dințată (coroana) este prinsă rigid de osie. Este și cazul sistemului adoptat la locomotivele din seria 060EA și 040EC. Principalele dezavantaje ale acestei soluții clasice - mai ales cea cu motor electric semi-suspendat (cum este cazul locomotivei seria 060DA) - sunt creșterea masei nesuspendate și modul în care sunt preluate deplasările (mai ales unghiulare) ale osiei în timpul rulării. O problemă ce impune existența unor articulații/cuplaje elastice, deoarece motorul electric (pe varianta de complet suspendat) nu se poate deplasa pentru a urmări osia și a rămâne perfect paralel cu aceasta.

Soluția arborelui tubular rezolvă aceste probleme. În cazul sistemului aplicat la locomotivele electrice TRAXX 3 MS, există pentru fiecare osie un arbore tubular cu două cuplaje elastice de legătură. Acesta are rolul de a transmite cuplul de la motorul electric de tracțiune la osia aferentă, compensând astfel orice deplasare (provenită atât din funcționarea suspensiei, cât și din unghiurile de atac generate de dinamica osiei în cale) între osie și ansamblul format din motorul electric de tracțiune și angrenajul de acționare.

Să lămurim puțin faza cu sintagma ,,masă nesuspendată". Masa nesuspendată este formată din toate acele elemente/subansamble din structurile portante sau neportante ale unui vehicul feroviar, a căror greutate se sprijină direct pe contactul roată-șină (prin osie și roată, desigur). Cu alte cuvinte, sunt acele elementele sau părți din elemente care nu se află pe arcuri sau pe cuplaje elastice de o altă natură. În timpul rulării vehiculului, aceste mase nesuspendate generează solicitări (șocuri) puternice către contractul roată-șină și implicit către suprastructura căii, cu efectele cunoscute.
Primele generații de vehicule feroviare motoare aveau mase nesuspendate mari raportat la masa totală a vehiculelor. Creșterea vitezelor de deplasare a trenurilor, apoi trecerea către domeniul marilor viteze a impus reducerea maselor nesuspendate în proiectarea vehiculelor feroviare (în special cele motoare).

Soluția cu arbore tubular, reprezintă una din rezultatele acestei dezvoltări inginerești. Chiar și această soluție are mai multe variante, inclusiv cea cu ,,osie falsă" pe care sunt amplasate discurile de frână, variantă ce impune un angrenaj mai complicat compus din trei roți dințate - tot în sensul scăderii maselor nesuspendate. La locomotiva tip TRAXX 3 MS discurile de frână sunt amplasate direct pe membrana roților, o soluție adoptată la majoritatea tipurilor de vehicule motoare cu acționare individuală a osiilor.




Foto. 7 - Locomotiva electrică TRAXX 3 MS - reprezentare a compresorului. Sursa de aer comprimat a locomotivei TRAX 3 MS provine de la un compresor cu pistoane în două trepte, acționat de un motor electric trifazat. Compresorul împreună cu motorul de acționare sunt amplasate pe șasiul locomotivei pe un sistem de amortizoare de vibrații



Foto. 8 ÷ 11 - Locomotiva electrică TRAXX 3 MS - versiuni posibile de vopsire cu logo-ul ARF. Nici una nu reprezintă versiuni finale.













Powered by API/PUM imgur uploader

TibiV

De la Cornel Sibianul: Prima locomotivă modernizată prin PNRR la Softronic pentru CFR Călători[31 iulie/July 31 2024]


Imagini realizate în ultima zi de Cuptor la Softronic Craiova, firmă constructoare de material rulant din România de renume european și mondial care a câștigat un contract pentru modernizarea radicală, "din temelie" a 19 locomotive electrice de tip Co'Co' din parcul Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători CFR Călători S.A.
Așa după cum se poate observa, prima locomotivă modernizată este fosta 060-EA-229. Singura parte care s-a păstrat din vechea locomotivă este șasiul. În rest totul este nou. În prezent, în halele Softronic sunt în lucru locomotivele 318, 295, 139 și 350, acestea urmând ca după finalizarea modernizării să primească noi numere de inventar și să fie reclasificate în seria 481. Alte locomotive vor ajunge în uzină, până când se va ajunge la totalul de 19 unități contractate, în cadrul proiectului finanțat prin PNRR.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

pasadia

Nu înțeleg absolut deloc obsesia de a avea o grafica noua, atât de complexa și mai ales diferită fata de cele folosite in trecut. Ok, înțeleg, vor sa des impresia că e noua și frumoasă, dar poți face asta și folosind o schemă de culori deja consacrata.

oc7avian

Partea bună, înțelegând că și la vagoane va fi schemă comună, e că vom avea în sfârșit culori deschise. Dacă ne aducem aminte comunicatul CFR Călători legat de caniculă, se lăudau că ele există deja  :lol:

TibiV

Propun o schema de vopsire bianuala: primavara le vopsim pe toate in alb (sau argintiu-reflectorizant) si toamna le vopsim in negru. In functie de temperaturile care vor urma...  ;)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dan tm

Albul oricum va fi  negru pînă toamna.

locomotivele nu vad spalare decît de la ploaie.

cristi5

#563
Locomotiva cea noua (extrem de comentata pe Facebook de parca ar fi cine stie ce salt tehnologic) este deja zgariata de vegetatia din gabarit




Va fi dotata cu PZB probabil pt ca nimeni nu fabrica OBU ETCS cu Indusi-60. Deci, la fel ca TRAXX-urile sau noile rame Coradia Stream, se va târî cu 30 la toate limitarile permanente prevazute cu inductor si intrarile pe abatere TMV. Intre Sighisoara si Simeria se pierd astfel vreo 10-15 min (doar la Medias sunt 4 limitari permanente cu inductor). Singura solutie e operationalizarea ERTMS in cale




Si cititorul de balize ETCS (marca Thales, ca tot echipamentul imbarcat)



Powered by API/PUM imgur uploader

Xenos

Păi și de ce nu se operaționalizează odată măcar pe locomotivele astea noi? În locul Comisiei Europene aș cere banii înapoi dacă într-un termen de x luni nu se pune ECTS în funcțiune reală, nu scriptică.

cristi5

#565
@Xenos e vorba de operationalizarea ERTMS in cale nu "pe locomotive". Una e ca ERTMS e testat si alta e ca e in functie. Nu avem nicaieri ERTMS operational.

Adica orice mecanic, chiar si maghiar, sa poata intra in tara la Curtici, sa se conecteze la RBC si sa poata circula fara sa cunoasca semnalele romanesti, doar cu semnalizarea din cabina, si sa mearga pana la Sighisoara cu ETCS (sigur, acel mecanic ipotetic ar trebui sa faca si "cunoasterea sectiei" etc)

In acelasi timp, pe aceeasi linie, vehiculele fara ETCS vor putea continua cu BLA/PZB.

Probabil va fi asa cum zici: va veni comisia si va zice ca vrea sa vada trenuri mergand cu ETCS.

CFR ar vrea sa fie gata ERTMS macar pe Curtici-Sighisoara inainte sa operationalizeze, ca nu poti sa-i zici mecanicului maghiar ca intre Ilteu si Gurasada sa cheme un mecanic autorizat pt semnalele romanesti si BLA.

Dar in continuare e neclar daca trebuie schimbat regulamentul 004 de semnalizare de ex. Probabil acolo trebuie adaugate semnalele ETCS in cabina. Sau poate se va folosi o brosura europeana standard. Vom vedea.

cristi5

#566
Stie cineva cum functioneaza arborele tubular? Scopul lui (rezumat mai jos) il inteleg, dar nu-mi dau seama cum rezolva problema



Quote from: tom_sawyer on August 22, 2024, 01:06:52 PMFoto. 6 - Locomotiva electrică TRAXX 3 MS - reprezentare a transmisiei cu arbore tubular.
 Este vorba de modul în care cuplul (..) provenit de la motorul electric de tracțiune este transmis osiei aferente

În conceptul clasic, angrenajul de acționare se sprijină parțial direct pe osia propriu-zisă, deoarece roata dințată (coroana) este prinsă rigid de osie. Este și cazul sistemului adoptat la locomotivele din seria 060EA și 040EC.

Soluția arborelui tubular rezolvă aceste probleme.(..). Acesta are rolul de a transmite cuplul de la motorul electric de tracțiune la osia aferentă, compensând astfel orice deplasare (provenită atât din funcționarea suspensiei, cât și din unghiurile de atac generate de dinamica osiei în cale) între osie și ansamblul format din motorul electric de tracțiune și angrenajul de acționare.

cristi5

#567
Deci cele 17 ECuri cu motoare asincrone modernizate de SCRL Bv vor avea ETCS. Nu era sigur @oc7avian pt ca a fost incredintare directa de la CFR Calatori, si nu a fost de gasit niciun caiet de sarcini.

Se cauta asadar un furnizor de OBU. Semnare in 2025, contract pe 24 de luni, s-a dus PNRR

SCRL Bv e obligat la aceasta licitatie pt ca e societate de stat

Plus ca nu inteleg cum vor face transformarea pt asincrone, din cate stiu in Romania pe EA/EC doar Softronic se pricepe la asta dar sper sa ma insel

———-

https://mobilitate.eu/scrl-brasov-etcs-ec/

SCRL Brașov a lansat licitația pentru ETCS Nivel 2 ce vor echipa cele 17 locomotive EC modernizate cu motoare asincrone prin PNRR
9 septembrie 2024
SCRL Brașov a lansat licitația pentru ETCS Nivel 2 ce vor echipa cele 17 locomotive EC modernizate cu motoare asincrone prin PNRR
SCRL Brașov a lansat licitația pentru achiziția a 17 seturi ,,Instalație ETCS – OBU nivel 2 cu odometru, PZB/INDUSI încorporate, senzori radar, antene", ce vor echipa locomotivele EC aflate în curs de modernizare la uzina reparatoare din Brașov, cu finanțare PNRR.

Produsele trebuie să fie pentru transportul feroviar și vor fi constituite din:
– Computer de bord ETCS;
– Computer de diagnoză și comunicare;
– Modulul radio de date GSM-R;
– Unitate de înregistrare a evenimentelor (Juridical Recording Unit – JRU);
– Interfața echipamentului imbarcat cu mecanicul (DMI);
– Senzorii de viteză /generator odometric de impuls;
– Senzorii de radar;
– Antenă pentru Eurobalize;
– Comandă către sistemul de frânare;
– Comutatorul de izolare ETCS;
– Comutatorul de confirmare ETCS;
– Modul de transmisie specific (STM);
– Interfaţa cu trenul;
– Module de bord INDUSI și/sau EVM;
– Dulap montaj

Ofertele pot fi depuse până la data de 07.10.2024, iar atribuirea va avea loc până la data de 07.01.2025, cu un termen de livrare de 24 de luni de la semnarea contractului. Valoarea achiziției este de 28,1 milioane lei.

alecs1

#568
Quote from: cristi5 on September 09, 2024, 11:16:34 PMStie cineva cum functioneaza arborele tubular? Scopul lui (rezumat mai jos) il inteleg, dar nu-mi dau seama cum rezolva problema




Nici ăla care a scris descrierea nu s-a ostenit să întrebe între ăia tehnici ce înseamnă alea :))) 
Bănuiala mea e că roata dințată care antrenează axul e montată pe un inel de cauciuc (elastomer?); roata aia dințată posibil mai are niște ghidaje ca să nu joace față de roata dințată dinspre motor. Mega-speculație, dar altfel nu văd ce ar putea face micul cilindru, care nu e foarte mare față de ax.

Termenii cred că ar fi ,,arbre creux", respectiv ,,hollow shaft".

TibiV

Probabil ne apropiem de raspunsul final...  ;)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)