[B] Parcarile din Bucuresti

Started by Ionut, October 17, 2011, 06:17:45 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

AndreiB

Se pot inchiria masini pentru vizitat matusa Tamara fara nici o problema. Stiu ca nu e un stil de viata foarte comun in Romania, dar si in Bucuresti cred ca e mai ieftin sa inchirezi un Logan cu 10 euro pe zi sa o viziteze pe matusa Tamara decat sa detina o masina subutilizata.

As sugera ca exista deja optiuni foarte performante de transport public pentru principalele destinatii de munte/mare, insa. Trebuiesc popularizate si umblat la chestiile "soft" (servicii, cersetori, orare pt citybreak) dar tehnic o fuga pana la mare sau la munte e perfect fezabila si cu trenul. Evident ca raman destinatii neacoperite (dar mult mai putin vizitate) - Loganul care te duce la matusa Tamara poate lejer sa te duca si acolo.

Problema nu cred ca e de capacitate tehnica sau de eficienta financiara, ci preponderent culturala (din cate vad eu ca observator usor detasat). Cultura de "succes personal" este foarte strans legata de un stil de viata bazat pe masina si in continuare masina este vazuta ca ceva "aspirational". Personal, cred ca asta a fost ajutat si de parcarea ultra laxa permisa peste tot.

voicul

SI eu sunt de acord cu voi atata timp cat incepti voi fara masina - mentalitate de pe aici.

Car-sharing ar fi singura solutie:
Si sa ai masina (nu mai e lux de mult), ci ceva necesar, dar cum 95% din timp sta ...
Dar schimbarea asta va dura cu anii.

Alta solutie - pilotul automat (self driving), dar si asta e departe inca.

AndreiB

Eu nu am masina de vreo 2 ani (am renuntat dupa ce o foloseam in medie de doua ori pe saptamana). A necesitat cateva schimbari de stil de viata (e.g. mai multe drumuri la supermarket & mai multe vacante domestice in zone accesibile cu tren). Si inainte de asta cand veneam in vizita in Romania nu conduceam - ma bazam exclusiv pe tren interurban & mix de transport public si Uber in urban.

contador

Quote from: AndreiB on November 26, 2020, 02:23:20 PM
ci preponderent culturala
Vedem chiar aici pe forum cum lumea chiar se ofera sa plateasca pentru parcarea de resedinta... 1 Leu/zi. O asemenea generozitate trebuie apreciata  :lol: Sunt curios, daca ar veni cineva si ar solicita ca statul sa-i dea o garsoniera cu 5 Lei/zi chirie, cam ce parere ar avea colegii de forum.

Daca am avut comunism, apoi democratie originala (măi, dragă!), hai sa bagam si putin capitalism original.  :lol:

Quote from: AndreiB on November 26, 2020, 02:48:41 PMSi inainte de asta cand veneam in vizita in Romania nu conduceam - ma bazam exclusiv pe tren interurban & mix de transport public si Uber in urban.
Daca ideile colegilor se vor pune in practica, atunci vei plati oricum un loc de parcare atunci cand vei achita rata/chiria pentru apartament, la fel cum azi toata lumea plateste locul de parcare "gratuit" de la supermarket.

Dar na, nu poti obliga ca detinatorii de autoturisme sa faca dovada locului de parcare, deoarece ar fi "comunism".

rt25

Quote from: contador on November 26, 2020, 02:54:33 PM
Vedem chiar aici pe forum cum lumea chiar se ofera sa plateasca pentru parcarea de resedinta... 1 Leu/zi. O asemenea generozitate trebuie apreciata  :lol: Sunt curios, daca ar veni cineva si ar solicita ca statul sa-i dea o garsoniera cu 5 Lei/zi chirie, cam ce parere ar avea colegii de forum.

Ironia asta nu am priceput-o. Astazi cand vorbim aceasta chirie este 16 bani pe zi. Prin ce anume e comunista o propunere de a avea abonament de parcare pe parcarile deja existente, fara rezervari?  M-am gandit la o suma care sa fie accesibila, dar totodata suficient de mare incat sa fie ceva constientizat si asumat de proprietarul unei masini. Era o propunere si o dezbatere. Ca e buna sau nu, ramane de analizat, dar cum ai tras concluzia ca e comunista nu stiu.
Ca o similitudine, in Bucresti pretul unei calatorii cu RATB-ul este 1,3 lei, adica aproape nimic, iar noi subventionam toti din banii nostrii diferenta de cost. Cine a vrut sa aduca costurile la zi si sa scumpeasca calatoria a fost hulit pana a renuntat la masura.

Asta cu obligatul oamenilor sa faca dovada locului de parcare suna bine in teorie. In rest, cum treci de la 1 milion de masini pe 200.000 de locuri de parcare cu obligatia asta? Asa, la modul practic?
Nimeni in afara de cei care au locul de parcare de la primarie mostenit de treijde' ani pe 60 de lei pe an sa nu mai aiba voie sa isi cumpere masina ? Curat, murdar.
Cred ca putem mai bine...

TibiV

Quote from: AndreiB on November 26, 2020, 01:07:12 PM
Rata actuala de proprietate de masini nu e compatibila cu structura urbana a Bucurestiului.

frunzaverde a scris de sute de ori - Bucurestiul (Bucurestii, ca sa fim corecti....) este cea mai densa capitala din Europa.
Iar daca in urma cu 40 de ani m-am enervat cand impuscatu' a indesit blocurile din cartierele vechi, acum trebuie sa recunosc ca ceea ce fac noii "dezvoltatori" este de 10 ori mai rau decat indesirea  lui Ceausescu.
Deci da, clar va fi mai rau...

Si ai dreptate si cu statutul "aspirational" al masinii.
Dar asta este in mare parte pentru ca adultii de astazi sunt copiii celor care pe "vremea aia" nu aveau sperante la masina (erau exagerat de scumpe, si stateai 5 ani sa "iti vina masina" dupa ce plateai avans de 50%...). Si care comentau despre cel care reusea sa isi cumpere una: "Asta ce pile are? Sau ce afaceri necurate invarte?"...)

Iar pretul locurilor de parcare este simplu de stabilit: cat este pretul de vanzare pentru 1 (un) metru patrat de teren liber de constructii in zona respectiva... Asta daca in zona respectiva exista macar 1 metru patrat liber...
Probabil ca in anumite zone suprafata locului de parcare (4-6 metri patrati) va depasi cu mult pretul masinii (asta daca masina nu este cel putin Merțan SLK, fabricație 2017 sau mai recent...)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Cristi N

Un loc de parcare nu are 6mp, are cel putin dublu: 12mp pentru unul inghesuit unde poti parca doar masini mici, cel mult compacte pana pe la 14mp unul care ti-ar permite sa parchezi o masina clasa medie sau un SUV si sa poti iesi din ea ok.

Pana nu ajungem la o chirie in jur de 50E pe luna pentru un loc de parcare nu putem vorbi de un pret cat de cat corect. Un loc de parcare subteran facut de Negoita la Muncii a ajuns in jur de 40-50kE, iar la Oradea un loc suprateran a ajuns pe la 8kE dar la banii astia ar trebui adaugat si pretul terenului ocupat.

AndreiB

In plus, statele din Europa de Vest au inceput sa puna restrictii pe masini diesel sau cu combustie interna in general. Asta va reduce valorea reziduala a masinilor vechi pe masura ce ne apropriem de deadline-ul interzicerii vanzarilor de masini noi cu combustie (e.g. in UK 2030). Daca nu suntem atenti, sunt sanse mari ca piata naturala pentru masinile astea sa fie in Europa de Est, ceea ce va creste atractivitatea detinerii unei masini (daca ramane legea asa laxa in Romania).

Cristiano

Cum esti dispus sa platesti 10 € pe un abonament la telefon ar trebui platit si o taxa lunara de 10 € la parcarea de resedinta si cel putin 1 € ora de parcare in zona centrala!
Prea am fost invatati la pomeni!!!
Plus vad multe strazi cu case, le este lene sa parcheze in curte, majoritatea au spatiu, ar trebui sa plateasca parcarea stradala!

voicul

@AndreiB UK e departe cu 2030 si in plus o sa fie ceva probleme in plus cu non-UE.
Olanda 2025 si din Olanda vin multe masini si acum, dar in urmatorii ani.
Norvegia 2025 (bine de aici probail vi mai putine masini).

Deci da o sa creasca si poluarea si lipsa locurilor de parcare!

vancouver

#805
Cata vreme nu o sa se faca trenuri interurbane catre localitatile satelit, trenuri cu cadenta de metrou si care sa treaca toate prin centrul orasului (nu la Gara de Nord, ci prin adevaratul centru), nu o sa se franga trendul de crestere a densitatii. Si problemele cu traficul, cu locurile de parcare, cu parcurile se vor agrava.

La 20 de km de Bucuresti avem camp liber, dar noi ne inghesuim ca prostii pe verticala si ne batem cap in cap pe locurile de parcare, ba mai si cheltuim bani sa le facem subterane sau supraetajate.

Cu un tren ca lumea de exemplu de la Moara Vlasiei (ca sa dau un exemplu cunoscut pe forum, fiind nod pe A3 si deja "in curs de dezvoltare" multumita acestui nod) pana la Unirii s-ar face ca. 30 de minute (pana la Bucur Obor 25, pana in Pipera 20). Plus inca 10-15 minute pentru a ajunge din orice colt al localitatii mici sau din localitatea imediat vecina pana la gara de tren, folosind dupa caz bicicleta, masina personala sau un autobuz.

PS. Si degeaba propovaduieste @frunzaverde aici ca Bucurestiul este cel mai dens oras din Europa, de parca ar fi un dat de la Dumnezeu, si in schimb se opune solutiei trenurilor suburbane tip S-Bahn, singura care poate duce la inversarea trendului. Doar facand linii extrem de scumpe, subterane, de metrou, catre zonele deja supradense nu rezolvi problema, ci o agravezi. Sigur, nu poti sa nu faci nimic, trebuie si metrou in marile cartiere, dar trebuie urgent si altceva: iar daca faci doar dezvoltare rutiere, in centru vei agrava si mai tare treaba, mai rau va fi cu parcarile. Deci esti obligat sa iei singura masura logica si necesara: tren.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

Sorinus

Problema sunt costurile, nu ca nu ar ajuta. Sa-mi faci mie tren pana intr-o suburbie cu 10mii locuitori, iar eu si altii ca mine ne vom muta acolo datorita trenului si vom umfla populatia la 50mii, ca sa fie si trenul rentabil, e o idee poate buna ce va da randament in 10-20 ani.

Metrou in cartierele deja dens populate din Bucuresti, asta e o necesitate de acum 10-15 ani. Iar banii sunt finiti, iar capacitatile de management ale statului, si mai si.

E clar ca suntem influentati de succesul S-Bahn-ului in alte tari, dar la noi e complicat si cu operatorii. Linia CFR Constanta-Mangalia se preteaza f bine la asa ceva, dubele sunt dese si pline, dar CFR infra nu baga bani sa scada timpul de mers sub 50 minute, cat ar fi atractiv, si Calatori nu se agita sa fie un tren pe ora, cat ar fi util. Nici privatii nu se baga.

Deci facem o astfel de linie de la 0, moderna si toate cele, sa fie intretinuta de CFR infra si operata de aceleasi entitati, realist o data la 2-3 ore?

Sau de autoritatea zonei metropolitane Bucuresti, care s-a chinuit atata sa bage autobuzele R?

Asta zice frunzaverde, metroul pe estacade macar stim sigur ca va veni macar la 10-15 minute la capete, si va fi operat de Metrorex, care na, trebuie sa-l intretina si sa-l ...opereze.

vancouver

Primul pas e sa intelegem problema, pasul doi sa fim de acord asupra solutiei. De bani vorbim dupa aceea. Functie de bani facem solutia in 10, 20 sau 100 de ani. In general altii lucreaza la asta de peste 100 de ani si mai au. Deci nu e vreo solutie magica cu care putem rezolva toate problemele, si evident nu pe termen scurt.

Cand ai macar planul la orizont poti sa incepi sa-ti planifici si partea rutiera. De ex. din experienta altor tari pare a fi o greseala sa se construiasca parcari supraetajate multe in centru. Trebuie facute DOAR ACOLO UN AM SAU PLANIFIC O STATIE DE METROU SAU DE S-BAHN. De ce? Pentru ca altfel, daca cu masina ajung mai aproape de locul meu de interses si am mai putin de mers pe jos, decat daca ajung cu metroul / trenul, atunci, desi va exista metrou si tren, multi vor prefera in continuare sa vina cu masina.

Deci:
- parcare supraetajata la Universitate - ok
- parcare supraetajata la Unirii - ok
- parcare supraetajata la magazinul Victoria pe Calea Victoriei (sau langa Banca Nationala): NU

Vorbesc de parcari cu acces public larg. Fiecare institutie, banca etc. trebuie sa-si faca parcare subterana sau supraterana in curte, ca sa nu parcheze angajatii pe strada. Iar la primaria generala e ok sa se faca o parcare in care sa poata intra si clientii, dar care sa devina extrem de scumpa la peste 1 ora de stat si inchisa noaptea - deci nu pentru cei care vin cu alte scopuri in zona.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

dragos76

Văd că se insistă în ultimele mesaje pe discuții legate de soluția mobilității dintre oraș și suburbii. Dar problema cea mai mare cu parcările e chiar cauzată de cei care fac naveta din suburbii? Sau mai degrabă de locatarii din oraș care își cumpără mașină fie că o folosesc doar în weekend la ieșiri, fie că o folosesc și în oraș (chit că au transport public mai mult sau mai puțin decent) etc?

AndreiB

#809
Nu ar avea cum sa fie Ilfov problema principala, raportat la populatie.

Eu cred ca problema e cauzata de urbanism, cu trei cauze majore:

1. Parcarea ilegala tolerata de Primarie (e.g. am vazut in piata Victoriei, al doilea cel mai bine legat loc de transport public masini parcate ilegal pe banda 1 din pasajul subteran) la destinatie. Asta incurajeaza naveta cu masina, pentru ca nu se plateste costul real al calatoriei.
2. Dezvoltarea mall-urilor gigantice intramuros, ca locuri flagship de destinatie. Incurajeaza mersul cu masina comparativ cu o zona comerciala flagship in centru.
3. Lipsa amenitatilor culturale/loisir/educationale la periferii care incurajeaza traficul vs mers pe jos la scoala.

Cand adaugi 1+2+3, masina devine modul principal de calatorie, si problema devine culturala, in sensul ca o data ce ai cumparat masina, nu mai iei in considerare transportul public. As adauga ca reteaua de transport de suprafata are in mare aceleasi linii din perioada comunista, desi destinatiile s-au schimbat.

Prima masura cu care trebuie sa inceapa e toleranta zero pentru parcarea ilegala la destinatia de naveta. Asta  va creea zone unde calatoria va trebui facuta cu alte moduri de transport si va incepe schimbarea culturala. In paralel, trebuie reorganizat transportul public de suprafata sa deserveasca noile destinatii, nu platforma industriala Faur si subordonate transportului de suprafata. Pasul trei, dezvoltarea cartierelor dupa principiul "15min city" cu amenitati la 15min de mers pe jos - parcuri, scoli, centre comerciale de cartier. In acelasi timp, trebuie oprite mall-urile mari intra muros.

Dar totul cred ca incepe cu controlul parcarii la destinatie - echipa de politie permanenta (rutiera daca e nevoie), care sa amendeze, ridice si sa blocheze roti 24/7 pana se invata lumea.