Spațiile de servicii pe drumurile din România

Started by Ionut, October 20, 2016, 07:17:39 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Attreyu

Usor off-topic, in scenariul in care esti proprietarul unui teren imediat-adiacent (lipit) unei autostrazi, exista vreo procedura de urmat prin care sa poti construi pe terenul respectiv o benzinarie sau spatiu de servicii care sa serveasca autostrada ?

Sau sunt exclusiv cele pre-proiectate de catre autoritati, iar ulterior este imposibil sa intri ?

Pe aceeasi logica, daca iti construiesti un imobil cu destinatia de locuit pe respectivul teren, exista posibilitatea sa iti creezi o iesire directa de pe lot catre autostrada ?

pasadia

EVIDENT CA NU!!!

Ce naiba, e greu de inteles ca o autostrada nu e un DN in care sa faci acces din orice curte sau cotet? E vorba despre siguranta rutiera a tuturor utilizatorilor, e vorba despre statutul special al drumului....

Attreyu

Nu ar fi greu de inteles daca ai putea explica diferentele, cu subiect si predicat, cu accent pe presupusa punere in pericol a utilizatorilor, comparativ cu iesirile din DN, sau mai ales cu iesirile din spatiile de servicii deja existente pe autostrazi, si in conditiile existentei prealabile a bandei de urgenta.

PlayStation

Pe aceeasi logica, la spatiul de servicii de pe A1 centura Pitesti, sens Pitesti-Bucuresti exista o benzinarie Lukoil construita pe un teren de langa parcare
Dar a fosr inchisa acum cativa ani pentru ca a vandut benzina diluata cu apa

Attreyu

#574
Asta zic, in conditiile in care prevederile legate de siguranta traficului ar fi respectate, si ar exista o procedura bine definita pentru asemenea implementari, ar exista vreo problema reala ?

Mai ales ca exista autostrazi unde te rogi sa dai de un PECO si nu e nimic pe urmatorii 30-40-50 de km.

"O autostrada nu e un DN" mi se pare usor isteric.

pasadia

"presupusa punere in pericol"? Adica pentru tine nu exista nici o diferenta intre regimul de viteza cu care se circula pe un DN si cel cu care se circula pe o A (ma rog, scriind aceasta fraza realizez ca da, pentru soferul roman tipic nu exista vreo diferenta, daca poate atunci merge si pe DN cu aceeasi viteza ca pe A)? Dar da, pericolul exista. Cel care intra/iese din A trebuie sa accelereze sau sa franeze puternic pentru a  se incadra si strict acest element poate disturba semnificativ fluxul de trafic de pe A (mai ales daca presupunem ca avem un flux de trafic suficient pe A, cu un numar semnificativ de tiruri pe prima banda).

In plus nu cred ca trebuie sa reinventam apa - sunt destule tari cu experienta in gestionarea unei retele de autostrazi si cred ca e evident daca ne uitam la ele ca numarul de noduri (si mai ales de accese) este redus la un minim necesar. DPMDV practica CNAIR, cu cate un spatiu de service si un nod la fiecare 20-25 de km este una ok si nu vad nici un motiv pentur a permite aparitia altora (mai ales aparitia acestora "la liber", ca initiativa privata).

Attreyu

Nu am spus ca nu exista nicio diferenta, am spus ca atata timp cat exista deja spatii de servicii, de ce nu se pot constitui si altele, in conditiile in care de multe ori exista o lipsa fragranta a acestora ?

Practica CNAIR de care vorbesti este inexistenta sau aplicata sporadic.

Cat despre aparitia "la liber", ma refer la o autorizatie din partea celor de la CNAIR dupa o analiza oarecare.

De exemplu, pe autostrada X, unde nu exista suficiente spatii de servicii, ar putea fi primite spre investigare si analiza propunerile venite dinspre privati, si daca se considera ca ar fi benefica, sa i se acorde respectivului posibilitatea de a-si administra si utiliza terenul in atare scop.

ghrt

La A2 nodul de la Cernica este construit din iniţiativa şi pe banii proprietarului terenului. Că ştirile spun că primarul şi alţi politicieni e fake news ca de obicei. Însă trebuiesc aprobări. Tot pe A2 a fost un scandal, un director din MT a dat aprobare unei bălţi de peşte a unui cantautor care le cântase lor la o chermeză a celor din MT şi s-au compensat. Respectivul cred că a fost dat afară, o făcuse fără "spate" politic.
Pe A1 s-au mai racordat cu tupeu şi şi-au luat după aceea autorizaţiile, dar nu sunt chiar sigur, n-am vorbit cu nimeni care ştia la prima mână.
Cont (aproape) inactiv.

Attreyu

Multumesc frumos, e bine de stiut ca nu e imposibil si ca se practica.

Voi intreba direct la sursa si voi posta si aici, sau la topicul dedicat, in cazul in care voi primi un raspuns: http://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=508.0

horatiu.cosma

#579
S au dat în trecut astfel de autorizații de acces de către CNAIR, însă practica curentă e pentru concesionarea catre privați a spatiilor existente construite la intervale fixe și mai departe e treaba privatilor ce fac acolo (asigurând serviciile minime din contractul de concesiune). Se pot extinde prin cumpărarea de teren langa etc. Ei fac o oferta la licitațiile de concesiuni bazandu-se pe niște calcule economice foarte clare. Daca ulterior apar alte benzinării pe traseu calculele economice inițiale sunt date peste cap și nu e prea ok.

Attreyu

Multumesc Horatiu, iar in al doilea caz ? ma refer la crearea unei iesiri (in siguranta si cu toate normele) de pe propriul teren cu destinatia de locuit, catre autostrada.

TibiV

La Cernica este un nod (chiar necesar acolo, o spun cu mana pe inima celor care nu cunosc prea bine zona si cerintele de trafic) - nu o parcare, si nici vreo benzinarie no-name...

Aici discutia poate fi impartita in functie de actualele dotari:
1. Pe A3 Turda-Nadaselu exista fix 0 (zero) spatii de servicii(benzinarii). Iar proiectul prevede unul singur - neconstruit pana in ziua de astazi... Da, acolo daca s-ar gasi niste privati care sa spuna "fac eu spatiu de servicii pe terenul meu, cu banii mei" atunci ar fi OK (insa DOAR daca includ largirea A pentru bretele de decelerare/accelerare) .
2. Pe A2 spatiile de servicii sunt foarte decent asezate, si par sa fie suficiente chiar si in sezonul estival. Aparent, nu prea mai sunt necesare altele. Cel putin la nivelul de servicii oferite (WC, benzina, sandwichuri si sucuri plus cateva bancute cu mese)

Sunt insa si alte probleme:
CONTRA:
Reactia potentialilor investitori: "Daca l-ai lasat pe ala sa faca <<spatiu privat>>, de ce nu ma lasi si pe mine sa fac unul la 10 km distanta?!" Dupa care apare altul care vrea la 5 km distanta, altul la 2,5 km, altul la 1 km samd. Gata, s-a terminat cu autostrada...
PRO:
Multe dintre spatiile de servicii sunt tare meschine, si noi nu avem in Romania pe nici o autostrada cu servicii extinse: hotel/motel, magazine, locuri de joaca pentru copii etc. In plus, sunt multe "servicii conexe" care ar putea completa oferta spatiilor actuale de servicii - de la moteluri/hoteluri, la micii specifici unor anumite locuri... Dedulesti va fi departe de traseul A1 PiSI, dar de exemplu spatiul de servicii de pe noua centura Mihailesti ar putea beneficia de 2-3 "micarii", deoarece "pe plan local" localurile cu mici din Mihailesti aveau multi clienti - si unii isi parcau masinile ca kr...

Deci este mai greu de spus daca, cand si unde ar merge astfel de initiative....

Ionut, cred ca incepand cu postarea lui Attreyu de la 03.09 PM, trebuie mutat de pe A0 pe topicul dedicat....


Mama proștilor este mereu gravidă... :)

pasadia

#582
De ce să o muți când e clar că interesul vizează strict situația de pe A0. Și nu e mare surpriza asta, e absolut firesc să apară o presiune a "dezvoltatorilor" și o dorință din partea lor de a se "înțepa" direct în autostrada. Chestie greșită căci în mod normal presiunea lor ar trebui să se îndrepte spre crearea unor drumuri colectoare paralele care să se înțepe în nodurile aflate în construcție /folosință și care să le deschidă totodată accesul între proprietățile lor și A0.

Attreyu

Tibi, eu chiar sunt in situatia despre care vorbesc. Am un teren generos lipit de A0, lung, paralel cu viitoarea autostrada.

Daca pana peste 2-3 ani cand va fi gata, as putea depune o cerere onesta undeva si sa mi se explice daca e oportun sau nu si in ce conditii, in mod sigur as investi, fie in parteneriat cu cineva mai mare de genul Mol, OMV, etc, fie cum spui si tu, "nu benzinarie dar ceva sa placa la toata lumea" - un spatiu de servicii civilizat de exemplu.

Pur si simplu sa mi se taie macaroana cu "evident ca nu se poate, pentru ca e autostrada, nu DN"...e nepoliticos, ca sa nu spun mai mult.

TibiV

@pasadia,
nu cred ca interesul vizeaza strict A0, cred ca doar "s-a nimerit" sa avem un coleg care se afla in aceasta situatie pe A0.
In mod sigur sunt si altii de-a lungul celor aproape 1000 km de A pe care ii avem, dar ceilalti nu pot comunica direct cu noi...

@Attreyu,
in postarea mea precedenta am incercat sa explic ca nu poate exista un "raspuns tip", DA sau NU...
Depinde de multe lucruri - gen densitatea spatiilor de servicii deja existente/(macar)planificate, calculele economice facute de ceilalti consesionari, si traficul din momentul respectiv. Evident ca un trafic dublu (fata de cel "de calcul") permite cresterea numarului de spatii de servicii & benzinarii... Dar cu adaptarea obligatorie a bretelelor de intrare-iesire, care trebuie largite pe cateva sute de metri. Vezi discutiile de pe A10 pe breteaua A10->A1 sensul Sebes->Sibiu...
Iar "ca diferenta", poate este psibil sa faci primul spatiu de servicii doar cu hotel/motel, 2-3 magazine, dara fara benzinarie. Caz in care nu "te calci pe picioare" cu concesionarii "puternici" - OMV, Petrom, MOL, Lukoil...

In plus, este obligatoriu sa nu iesi din "spatiul X" si peste 1-2 km sa intri in "spatiul X+1".

Dar aici CNAIR va avea ultimul cuvant - caci autostrada este a lor.
Competenta de analiza si previziune a CNAIR este, iarasi, un cu totul alt subiect...  :(

Oricum, tema mi se pare interesanta. De exemplu pe modelarile/randarile aparute pentru A7 mi s-a parut ca sunt tot niste spatii tare meschine....

Daca vreti, pe topicul dedicat putem discuta despre posibilele variante (spatii noi vs. extinderea celor existente) pentru a transforma spatiile de servicii in ceva mai mult decat o parcare cu o buda si cateva mese, uneori si cu o benzinarie...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)