Discuții juridice diverse pe infrastructura de transport

Started by Ionut, August 11, 2016, 10:32:14 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TibiV

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dr4qul4

Uite pe reuters

E vorba de un caz intre o compania Olandeza si Slovacia, e care cei din urma il pierdusera la arbitraj.

QuoteIt said the arbitration tribunal that made the order was not a court of a member state, had no power to refer matters to the ECJ and that its decisions were final, even though disputes referred to it could concern the application or interpretation of EU law.

"The arbitration clause in the BIT has an adverse effect on the autonomy of EU law, and is therefore incompatible with EU law," the court said.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

Ionut

In contextul in care CNAIR isi bate joc de Legea 544/2001, Catalin promite niste chestii. Sper sa se tina de cuvant daca va ajunge vreodata la putere. :)




Este grav că oamenii plătiți din banul public care gestionează investiții publice încalcă dreptul la informare al cetățenilor. Acești directori nu înțeleg că instituțiile pe care le conduc vremelnic nu sunt o tarla pe care sunt stăpâni. Vor să ascundă informații care le ar arăta incompetența, neputința sau, mai rău, complicitatea la matrapazlâcuri. Voi iniția un proiect de lege privind publicarea din oficiu a studiilor de fezabilitate pentru investițiile publice, precum și obligativitatea organizării de consultări publice în timpul elaborării. Multe probleme s-ar fi putut evita dacă mai mulți ochi ar fi putut vedea traseele și soluțiile alese când încă ar fi putut fi corectate.

Catalin pe Facebook




Eu as spune ca nu doar SF-ul trebuie publicat din oficiu, ci si PT-ul si graficele de lucrari. :)

carutasul

Cred că principiul americanilor "tot ce e din bani publici e public" ( evident, cu excepțiile de bun simț, lista agenților SRI nu cred că s-ar încadra :) ) e cel mai sănătos și ar trebui aplicat "la sânge".


GDPR

#185
MDRAP inițiază o consultare publică pentru modificarea H.G. nr. 343/2017 pentru modificarea H.G. nr. 273/1994 privind aprobarea Regulamentului de recepţie a lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente acestora.

Tabelul pentru colectarea amendamentelor și observațiilor (varianta editabilă) il gasiti aici.

Interesanta nota din ANEXA nr. 1² (- ANEXA nr. 2 la regulament): 6.8. - Comisia de recepție la terminarea lucrărilor a constatat existenta unor neconcordanțe, degradări, defecte, lucrări realizate necorespunzător, nefinalizate sau neexecutate, care nu sunt de natură să afecteze utilizarea construcției conform destinației si cerințele fundamentale aplicabile, cuprinse in lista din anexa nr. 4 la prezentul proces-verbal." - propunere de introducere MT
NU SE POATE PRELUA. MOTIVATIA ESTE IN CADRUL ARTICOLELOR



GDPR

#186
Pe site-ul MT a aparut un proiect de HG privind Regulamentul privind recepţia construcţiilor din domeniul infrastructurii de transport de interes naţional

Pana la urma s-au hotarat sa trateze separat infrastructura de transport de interes national fata de restul investitiilor. Mai jos am extras cateva prevederi importante din noul regulament:

QuoteArt. 2

(1) Prevederile prezentului regulament se aplică construcţiilor din domeniul infrastructurii de transport de interes naţional şi instalaţiilor aferente acestora, denumite în continuare construcţii.

...

Art. 5

(1) Recepţia la terminarea lucrărilor şi respectiv recepţia finală pot fi realizate şi pentru părţi/obiecte/sectoare din/de construcţia autorizată, in cazul in care Investitorul decide astfel, în condiţiile legii şi ale prezentului regulament, dacă acestea pot fi utilizate separat conform destinației lor.

(2) Recepţia la terminarea lucrărilor şi, respectiv, recepţia finală se pot realiza și pentru lucrările care au fost executate în baza unor contracte diferite de execuție lucrări, dar având lucrări autorizate prin aceeași autorizație de construire/desființare. 

...

Art. 16

(1) Comisia de recepţie la terminarea lucrărilor decide admiterea recepţiei la terminarea lucrărilor în urmatoarele situatii:

...

b) obiecțiile constatate de membrii comisiei sunt altele decât cele  prevăzute la art. 15, alin. (1) sau la art. 17;

...

(2) Pentru aspectele consemnate, conform alin. (1) lit. b), în procesul-verbal de recepție la punctul 6.8, comisia va stabili împreună cu Executantul un termen de remediere, în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (3) și alin. (5).

...

Art. 19

(1) Data finalizării recepţiei la terminarea lucrărilor este data aprobării de către Investitor a procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor.

(2) Perioada de garanţie a lucrărilor stabilită prin contractul de execuţie începe la data prevăzută la alin. (1), cu respectarea reglementărilor în vigoare.

(3) După executarea remedierilor, Executantul va cere în scris Investitorului anularea obiecțiilor. Perioada de garanţie se prelungeşte cu perioada remedierii aspectelor consemnate în procesul verbal de recepție la terminarea lucrărilor.

...

Anexa nr. 2.2

PROCES-VERBAL DE RECEPŢIE
la terminarea lucrărilor

...

6.8. - Comisia de recepție la terminarea lucrărilor a constatat existenta unor neconcordanțe, degradări, defecte, lucrări realizate necorespunzător, nefinalizate sau neexecutate, care nu sunt de natură să afecteze utilizarea construcției conform destinației si cerințele fundamentale aplicabile, cuprinse in lista din anexa nr. 4 la prezentul proces-verbal.

tom_sawyer

#187
Ordin comun cu ANAP

De asemenea, Lucian Șova a fost emis un Ordin comun cu preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice (ANAP) pentru stabilirea de termene şi responsabilităţi precise în activitatea comisiilor de evaluare a ofertelor:

"Un alt aspect considerat deficitar la nivelul implementării proiectelor de infrastructură este cel legat de termenele prea lungi, uneori exagerat de lungi chiar, privind evaluarea documentaţiilor pentru licitaţii. Am promovat şi am scos din Ministerul Transporturilor – este la avizare şi la ANAP – un ordin comun al ministrului Transporturilor şi preşedintelui ANAP, care reglementează termene clare şi responsabilităţi precise privind activitatea comisiilor de evaluare a ofertelor. Apreciez că ceea ce s-a întâmplat până acum legat de faptul că aceste comisii de evaluare au fost salarizate separat, au fost salarizate mai bine, de fapt a fost mai degrabă un obstacol în calea eficienţei lor. Acum am imaginat un mecanism care să aducă nu numai avantaje materiale – de altfel corect a fi date celor care fac aceste activităţi, având în vedere responsabilitatea – cât şi responsabilizarea membrilor din comisiile de evaluare cu privire la termenele în care o documentaţie de licitaţie este evaluată".

ziuacargo.ro


nyros

Se pare ca vor sa modifice prin OUG Legea 50/1991 si 10/1995 ca sa se poata efectua lucrari sub trafic si deschideri partiale. Este si un proiect de OUG atasat la articol.
https://www.arenaconstruct.ro/vor-putea-fi-date-in-folosinta-tronsoane-finalizate-dar-nereceptionate/



vancouver

#189
Quote from: TibiV on August 29, 2018, 11:03:37 PM
Mishto este ca, spre deosebire de OUG-uri/OG-uri, HG-urile nu ajung niciodata sa fie aprobate (prin vot) de Parlament.
Sunt HG-uri si gata.
Ca eu personal am o problema cu faptul ca o astfel de prevedere (neinclusa in Legea PPP) poate fi intr-o HG (act "de mana a doua") este alta treaba, caci nu sunt jurist...

Nici eu nu sunt jurist, dar pe scurt e cam asa:
- legile au caracter general si se aplica intregii populatii, tuturor firmelor, tuturor bugetarilor, etc... nu poti face o lege prin care decizi sa se faca O AUTOSTRADA ANUME, dar prin lege definesti de ex. cum se face in general o procedura de licitatie sau care sunt aspectele ce trebuie luate in calcul in luarea unei decizii de finantare
- prin HG poti sa decizi care autostrada se face sau daca o anumita proprietate se expropiaza sau nu. Totul conform legilor generale votate in parlament. Daca o HG incalca legea, acea parte care incalca legea nu mai e valabila.

Alt aspect:
- o lege nu poate fi cercetata de procurori, nu poate fi nimeni din Parlament condamnat pentru o lege
- dar o HG sau hotarare de ministru sau normele de aplicare, DA, poa fi cercetate, daca ea este nelegala / penala

HG si normele au caracter inferior legilor. Ele nu constituie lege decat pentru functionarii din subordine. Dar nici macar pentru acestia nu este lege in sens real, asa cum a decis Curtea Constitutionala legat de abuzul in serviciu. Daca prin acel abuz era incalcata doar o HG sau o norma de aplicare sau o decizie de ministru (sau regulamentul FRF), atunci acela nu este un abuz care poate fi pedepsit dupa legea penala, pentru ca nu este incalcata legea. Numai daca se incalca (si) o lege, atunci este penal. (asa au scapat de ex. Mitica Dragomir si M. Sandu in dosarul cu Craiova - ei au facut un abuz si au incalcat regulamentul FRF, dar ala nu e litera de lege, si atunci nema condamnare - poate cel mult FRF sa decida sa-i dea afara sau sa le ceara despagubiri civile, etc.., dar nu pot fi condamnati la inchisoare - am dat exemplul acesta, ca e simplu de inteles principiul).


De aceea MPGT (Master Planul) nu poate fi trecut prin parlament: MPGT decide punctual care autostrada se face si care nu. Asta nu este atributul puterii legislative. In schimb poate fi adoptat ca HG si modificat oricand cu alt HG, totul in limitele legilor generale.


Deci, in final, da HG nu se mai trece prin parlament, ca si OUG, dar in schimb sunt inferioare ca valoare legislativa (chiar fara valoare pentru populatie, noi nu trebuie sa ne supunem unui HG, doar functionarii) si in plus se supun controlului puterii judecatoresti, daca e cazul.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

TibiV

Ionut, pun aici pentru ca este mai vizibil...

Muta tu te rog unde crezi de cuvinta.

Proiect de OUG pus in dezbatere publica de MT:
http://mt.gov.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/2090-oug27082018

Instrument de motivare

Text proiect

Quote
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgență:

Art. I. – Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 933 din data de 13 octombrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, se completează după cum urmează:

1. La articolul 37, după alin. (22) se introduce un nou alineat, respectiv alin. (23) cu următorul cuprins:

" (23) Se pot recepționa ca fiind terminate loturi, secțiuni, sectoare sau obiecte de lucrări incluse în autorizația de construire, prevăzute într-un contract sau în contracte de execuție diferite, în situația în care acestea pot fi utilizate separat, conform destinației lor."

Art. II. -  Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 765 din data de 30 septembrie 2016, se completează după cum urmează:

1. La articolul 41, după alin. (1) se introduce un nou alineat, respectiv alin. (11) cu următorul cuprins:
"(11) Prin excepție de la prevederile alin. (1) pentru lucrările de infrastructură rutieră și feroviară de interes național, Regulamentul privind recepția construcțiilor se elaborează de Ministerul Transporturilor, se avizează de Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului."


Atentie, este vorba de OUG, nu de proiectul de HG postat de Adrian Rosca:
Quote from: adrian rosca on August 02, 2018, 04:11:46 PM
Pe site-ul MT a aparut un proiect de HG privind Regulamentul privind recepţia construcţiilor din domeniul infrastructurii de transport de interes naţional

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

GDPR

^Pentru ca proiectul de HG sa fie adoptat, este obligatoriu ca OUG sa intre mai intai in vigoare.

perfidus

Quote from: vancouver on August 30, 2018, 02:21:12 PM
Deci, in final, da HG nu se mai trece prin parlament, ca si OUG, dar in schimb sunt inferioare ca valoare legislativa (chiar fara valoare pentru populatie, noi nu trebuie sa ne supunem unui HG, doar functionarii) si in plus se supun controlului puterii judecatoresti, daca e cazul.

Sunt de acord cu precizarile si identificarea clara a diferențelor intre o OUG si o HG. Exista insa HG care nu sunt destinate funcționarilor ci sunt norme obligatorii pentru desfășurarea unor activitati economice (persoane juridice sau PFA) care câteodată au implicații directe si asupra persoanelor fizice.
Prin HG se aproba de obicei si normele metodologice de aplicare ale unor legi.
Vezi normele din activitatea de apărare împotriva incendiilor sau din activitățile legate de paza obiectivelor, a bunurilor, valorilor si protecția persoanelor (un ex. ar fi hg 571/2016 pentru aprobarea categoriilor de construcții și amenajări care se supun avizării și/sau autorizării privind securitatea la incendiu).
Autostrada Pitesti - Craiova (A12) e ingropata. Se prefigureaza Drumul Expres CrPit (DEx12).; Contract semnat Tr.1 12.2018 - Tirrena Scavi ; Tr.2/L1&L2 finalizat - Spedition UMB ; Semnare contract Tr.3 si Tr.4 16.09.2020  - Spedition UMB ; Licitația pentru ,,Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56- DN 55- DN 6" - contract semnat 14.01.2022 - Rizzani de Eccher; "Constructia Variantei de Ocolire Targu Jiu – Finalizare Lucrari" - contract semnat 22.09.2020 - S.E.C.O.L. - stadiu lucrari 60%; "Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare" - contract semnat in 08.03.2022 - Ozaltin Inșaat

rizzuh

^ cred ca si normele de aplicare ale OUG 195/2002 (Codul Rutier) sunt obligatorii pentru populatie ;) Au fost aprobate prin HG.

Ionut

API pe Facebook

Pentru corecta informare a opiniei publice, ordonanța de urgență adoptată de Guvern ieri, 13.09.2018, care reglementează recepțiile lucrărilor în domeniul construcțiilor, nu contribuie (în sine) la accelerarea punerii în funcțiune a investițiilor din infrastructura de transport.

Această OUG prevede că pot fi recepționate loturi, secțiuni, sectoare sau obiecte de lucrări, însă și regulamentul de recepție aflat în vigoare permite acest lucru la articolul 4.

Cea mai mare problemă este regulamentul de recepție, adoptat prin Hotărârea de Guvern 343/2017, și nu Legea 343/2016, așa cum a specificat în mod eronat Ministerul Transporturilor România în comunicatul de presă emis ieri. Interpretarea oficialilor CNAIR și MT este că actul normativ nu permite recepția până la finalizarea integrală (100%) a sectoarelor, adică vestitele "autostrăzi care nu pot fi inaugurate până când nu curge apa în toaletele din parcări".

Problema se rezolvă prin modificarea regulamentului (tot prin HG), astfel încât anumite lucrări conexe nefinalizate, care se află în afara corpului autostrăzii (sau căii ferate), să fie menționate într-o anexă, urmând a fi terminate ulterior admiterii recepției și deschiderii circulației.

Un astfel de proiect de modificare (prin HG) a regulamentului a fost publicat de MT în această vară și doar prin intrarea sa în vigoare vor dispărea blocajele pe acest subiect. În concluzie, mai trebuie să așteptăm. Sperăm că nu mult.

#BirocrațiaÎngroapăRomânia #HățișulBirocratic