News:

.

Main Menu

Discuții ca-n gară

Started by Ionut, June 08, 2016, 06:02:32 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

nenea_hartia

^ Uite aici. Sunt câteva mii de poze din România aici (inclusiv striptease din anii '40 :lol:) și sunt încărcate sub licență liberă, dar e dificil de navigat pe site.

frunzaverde

#1486
Pai e simplu, ne spune autorul, fotograful Willy Pragher. Pozele cu automotorul sunt etichetate toate. Pe cateva din ele apare si ruta - de exemplu la http://www.landesarchiv-bw.de/plink/?f=5-189929-1 poza cu femeia adica, scrie: "In Cabina automotorului Rapid Bucuresti - Braila, conversatie cu o femeie".

Dar chiar si fara ar merge. Stim ca automotorul mergea la Braila, dar nu stim de unde. Automotoarele modelul asta (Balan si Salon, actualmente 1000 si 750, ca din pacate inca circula cu calatori) erau putine, si extrem de luxoase (interiorul il vedeti; 1000 avea si aer conditionat, oprit in timpul razboiului pentru economie si din lipsa de freon american), fiind trenurile "fanion" ale CFR. Circulau pe foarte putine rute si costau o avere, mult peste clasa I rapid CFR si mult chiar si peste clasa I Pullman. Asta pentru ca erau incredibil de rapide pentru epoca, un fel de "HSR" interbelic (Bucuresti - Galati se facea in 3h fix, care cred ca e recordul absolut via Buzau; Bucuresti - Constanta era 2h34 si tot asa). Oficial erau clasa a 2-a, dar veneau cu un supliment care faceau un bilet Bucuresti - Constanta dus-intors cam un sfert de salariu middle-class. Salariu lunar!

Circulau prin urmare pe foarte putine rute - care se pot verifica cu mersurile din epoca: Bucuresti - Constanta, Bucuresti - Brasov, Bucuresti - Galati, Bucuresti - Iasi - Chisinau, Bucuresti - Pitesti - Piatra Olt - Podu Olt - Sibiu, Bucuresti - Craiova - Severin. Faurei - Fetesti era o linie secundara - avea doar cateva personale pe zi. Si la personale, cand se "motorizau", se bagau Malaxe convertite din vagoane (seria 1-5), Cammel-uri, UNIO-Mavaguri sau Malaxe 900. Niciodata chestii "luxoase".

P.S.
Mersul din 1939:
https://www.dropbox.com/s/qp8ib4j9qdd4yia/RO_MT_15051939.pdf?dl=1

Si mersul din 1943, ultimul mers publicat inainte sa se termine razboiul. Vedeti in ce hal s-au redus frecventele, in ce hal au crescut timpii de mers (Bucuresti - Pitesti cu acceleratul de Berlin se faceau in 3 ore). Asta e desigur, mersul public - existau multe trenuri de front si de "urma", cu militari. Pragher pe mersul asta a mers cand s-au facut pozele:
https://www.dropbox.com/s/0lylke66yuyws8x/RO_MT_17051943.pdf?dl=1

Si luati si mersul din 1906, cel mai vechi mers pe care il am:
https://www.dropbox.com/s/n1bkgdedhuvibit/MT%201906.pdf?dl=1

P.P.S. Pragher (care a trait multi, multi ani in Romania si a lucrat pentru Distributia) are muuuulte poze cu trenuri. Incepand din anii '20 si terminand la mijlocul anilor '70, cand a fost ultima oara in Romania.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Harry

#1487
Nu ma bag sa le colorez pt ca nu-s fanul colorizarii pozelor alb negru, asa cum sunt au un farmec aparte. O sa pun niste poze interesante din 41 sau 43 nu mai stiu exact cu uzinele Grivita.



^^In total in Romania ar fi facut peste 100.000 de fotografii prin toate colturile tarii.

nenea_hartia

@Harry: Mulțumesc pentru poze și link-uri.

TibiV

Spectacol feroviar. Mai bine spus, de tehnica feroviara...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

cristi5

Socrii au mersul trenurilor de hartie. Pe fiecare tabela e plin de observatii cu cifre si litere. Cifrele sunt note de subsol si se gasesc pe pagina. Literele in schimb, cauta-le cititorule prin 320 de pagini.

Le-am gasit la pagina 7 si sunt un monument de inconsistenta. Sunt amestecate de-a valma tot felul de informatii fara nicio logica

C inseamna ca nu circula 6,7 si cruce. Daca iti scapa, mergi ca prostul in gara... de K ce sa mai zic. RTUWY sunt firmele private dar intre ele sunt intecalate S (sezonier) si V (nu circula in vacanta)





Powered by API/PUM imgur uploader

yetiman

 :lol:
6,7 si cruce = sambata, duminica si sarbatori religioase  :D (scrie putin mai sus)
S vine  de la Sezonier
V vine de la Vacanta
R de la Regio
T de la Transferoviar
Pentru celelalte private au trebuit sa dea la rand pentru ca erau ocupate initialele

,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

gruiarew

'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis

cristi5

@yetiman zici ca unele au logica. Dar C? :) nu Circula? Sau Circula :)

Si cineva care vede o astfel de tabela pt prima data, cum gaseste pagina 7? :)

Si daca tot au note de subsol de ce nu folosesc numai note de subsol, de ce mai trebuie si litere?

Cine a proiectat asta nu s-a gandit nici 5 min cine e cititorul, ce stie, ce nu stie, cum gandeste etc.

Sigur, in ziua de azi utilizatorul are internet si se duce pe infofer. Dar iubiti ceferisti, daca tot tiparim cartulia aia, sa n-o facem totusi in bataie de joc, numai ca sa fie facuta...

frunzaverde

Cata nesimtire si jeg... Si toate astea facute de "fauna" calatoare...

Bietul vagon (20-55) a fost scos recent din RK sau RG - se vede ca a fost revopsit recent - e in noua schema CFR, asta inseamna ca a trecut prin reparatie serioasa ori anul trecut, ori cel mult acum doi ani - inainte nu ieseau in schema noua (le faceau rosii)! Conditiile in vagon sunt absolut ok - fotolii de lung parcurs, cate 3 pe rand la clasa a II-a (la constructia vagonului au fost 4), spatiu amplu in compartiment, oglinzi in fiecare compartiment etc. etc.. N-are aer conditionat - adevarat, dar nu cred ca AC-ul civilizeaza...

Linia e buna (circula pe 800), trenul e de scurt parcurs, asa ca nu e o scuza ca trenul merge pe linii proaste si conditiile de calatorie sunt proaste... Ca nu e cazul - trenul merge pe linii foarte bune, si conditiile sunt bune... Culmea, am mers cu tren care venea de la  Satu Mare spre Bucuresti si la Buftea, dupa 15 ore de drum, nici nu mirosea veceul, era hartie igienica, apa si sapun. La clasa a II-a... Acolo cum se poate tine curat?

Am doua sugestii daca ne citeste CeFeRe-ul...

Varianta 1:

Intr-o zi de noiembrie, nasoala, cu zloata si ploaie, trenul magic dotat cu covor de seminte opreste frumos pe o abatuta la statia Pasarea (care are ca singur acces rutier un drum de pamant de vreo 3 km prin namoale). In tren se urca vreo 10-15 politisti TF, care anunta, prin microfon, ca din cauza conditiilor sanitare ale trenului, nu se poate continua, ca e pericol de infectie.

Se ofera urmatoarele alternative "calatorilor" - ori se dau jos si merg 4 km pana la "ia-ma nene" pe DN3, ori, folosind apa, sapun si bureti (pusi la dispozitie de CFR) spala vagoanele pe exterior si pe interior pana le fac "luna", astfel incat conditiile sanitar-(veterinare) din vagon sa faca posibila circulatia mai departe. Tanti cu "la seminte, baietii" primeste portie dubla de sapun si mop si alocare de spatiu, pentru ca prin antreprenoriatul ei a contribuit la mizerie inzecit. E actiune pur voluntara - cine nu vrea, poate bineinteles sa o ia pe jos pana la sosea. Bineinteles, se impart si amenzi pentru consum de alcool, facut mizerie, circulatie fara bilet corect etc.. Cand straluceste de curatenie, calatoria continua.

Dupa doua "actiuni" d-astea, se potolesc toti "calatorii".

Varianta 2:

Alta optiune e dotarea cu vagoane model special. Pe rute de-astea, periculoase, se aduc special de la depou vagoane 20-57, renovate prin operatiunea urmatoare - se scoate tot mobilierul interior, tot-tot-tot, se monteaza doua bude turcesti in capetele vagoanelor, mocheta de plastic, si niste neoane albastre chioare. Scaune de plastic sau de PAL, model d-ala de autobuz comunist (sigur mai are RATB pe stoc). Sau bancute de parc. Pe exterior se vopseste vagonul intr-o culoare cat se poate de turbata, si se scrie cu litere mari, mari de tot "vagon cu confort foarte redus, pentru rute cu calatori nesimtiti, care vandalizeaza trenuri". CFR stie sa faca din astea - procesul se numeste in termeni ceferistici "pascanizare". Si exista deja gata niste vagoane speciale pentru oamenii astia - Malaxa 900.

Cand se civilizeaza, se inlocuiesc cu vagoane normale.

ARF vrea sa bage rame noi pe-aici... Imaginati-va ce-o sa fie pe ele... In cateva zile or sa arate numai bune de fier vechi...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

cristi5

Ma intreb unde merge trenul si cati au bilet? Ajung banii de bilete pt curatenia vagonului?

Sa faca mizerie e impotriva regulamentului CFR. Teoretic toti care sparg seminte ar putea fi dati jos, sau?

frunzaverde

#1496
Quote from: cristi5 on July 14, 2019, 01:26:43 AM
Ma intreb unde merge trenul si cati au bilet? Ajung banii de bilete pt curatenia vagonului?

E trenul personal Bucuresti Obor - Fundulea - Lehliu - Ciulnita - Fetesti. Se vede o tabla cu destinatia pe vagon. E probabil cel mai nenorocit tren dpdv al "faunei si florei" inca operat de CFR din Bucuresti. Intrebarea corecta nu e cati au bilet ci daca are cineva in tot trenul ala bilet... Acum cativa ani au facut controale cu jandarmi, si s-a golit tot... Erau si mirati cat costa biletul - nimeni nu stia pretul in tot vagonul. Din cauza ca opreste peste tot, pleaca din Obor si e limitat la 100 km/h, n-o sa vezi decat "fauna si flora". Oricine isi permite mai mult, ia altceva (IR-ul de 140/160 care opreste in localitatea dorita, masina proprie pe A2 etc.).

Pe vremuri era Oltenita care era mai infam, dar de cand l-a preluat TFC s-a civilizat. Am inteles ca au trecut rapid la amenintari cu procese penale pentru distrugere si furt, dat jos blatisti in halte de unde e muuuult de mers pe jos pana "la prima" si alte masuri de bun-simt - deodata au aparut biletele si abonamentele, si trenul e curat si civilizat. Si acum e frecventat si de "middle class".

Quote from: cristi5 on July 14, 2019, 01:26:43 AM
Sa faca mizerie e impotriva regulamentului CFR. Teoretic toti care sparg seminte ar putea fi dati jos, sau?

Si amendati, da.

Quote from: cristi5 on July 14, 2019, 12:33:11 AM
Cine a proiectat asta nu s-a gandit nici 5 min cine e cititorul, ce stie, ce nu stie, cum gandeste etc.

Din pacate, designul Mersului evolueaza si involueaza in functie de "epoca" cartuliei... Si varianta asta e proasta.

Designul general e standardizat european. Forma orariilor si tabelele, ca si majoritatea semnelor sunt cunoscute la nivel european. Toate orarele europene feroviare isi au originea in cartulia Cook, si standardul e pastrat si de CFR. Exista niste anumite semne conventionale standardizate european, pe care orice utilizator care a mai folosit un mers european le stie. De exemplu, este cunoscut ca o linie verticala (|) inseamna ca trenul trece fara oprire prin statia respectiva, o linie orizontala (-) inseamna ca trenul nu serveste deloc statia respectiva. La fel, este cunoscut ca o furculita si cutit inseamna "vagon restaurant/statie dotata cu restaurant), un pahar inseamna "statie/vagon bar", un pat "gros" inseamna "vagon de dormit" si un pat "subtire" inseamna vagon cuseta, o cifra in cerc inseamna "circula in ziua respectiva a saptamanii", un marcaj pe bordura trenului (in partea stanga) inseamna "regim special de rezervare), o casuta inseamna "frontiera" etc...

Bineinteles, trebuie explicate pentru cei care vad un orar feroviar pentru prima oara, dar pagina 7 nu e un loc prea absurd...

In schimb, CFR inoveaza in prostie... La ce e nevoie de alte simboluri decat cele standard dracu stie... De exemplu, nu circula vineri, sambata si duminica se poate nota conventional in doua feluri : ori ①-⑤, ori ⚒(cele doua ciocane reprezinta "zi de lucru", nu "luni-sambata", cum ne surprinde CFR-ul). Circula doar in weekend se noteaza si mai simplu, adica ⑥⑦. Nu e nevoie de inca un semn conventional... Si pentru operatori, standardul, inca din anii '30, era sa se faca o rubrica noua, de obicei deasupra rangului trenului

P.S. Se poate si mai rau... Unii nu mai publica tabele deloc, altii le publica ascunse, PDF-uri pe site-uri obscure. In SE arata asa : https://tagtidtabeller.resrobot.se/tidtabell/tag60_14356.pdf
Doar ca la noi in SE nu se mai chinuie nici macar sa explice semnele conventionale pe undeva - ori le stii, ori nu le stii. Echivalentul la pagina 7 suedeza nu mai e publicata...

Quote from: cristi5 on July 14, 2019, 12:33:11 AM
Sigur, in ziua de azi utilizatorul are internet si se duce pe infofer. Dar iubiti ceferisti, daca tot tiparim cartulia aia, sa n-o facem totusi in bataie de joc, numai ca sa fie facuta...

Pentru utilizatori non-standard cartuliile astea sunt esentiale. Ca plimbaret/turist, foarte des nu vreau conexiunea cea mai rapida si usoara. O vreau pe aia mai frumoasa. De exemplu, Zurich - Interlaken, nu vreau via Berna - Thun - Spiez in 2h cu 5 minute schimbare in Berna si peisaj plictisitor trei sferturi din drum. Vreau in 3h via Brienz - Giswil, pe malul lacurilor si urcat pe munti, pe linia ingusta. Muuult mai frumos pentru o ora in plus. Sau daca am 4 ore in plus, o oprire la Pilatus si o urcare sus pe funicular. Sau daca am o zi sau doua la dispozitie intreaga, poate chiar un ocol luuung via Montreux - Chur (cerc). Cu opriri in locuri interesante. Toate astea le-am facut, dar pentru asta am avut nevoie de harta SBB si de un mers clasic, pe hartie. La fel, daca as vrea Milano - Zurich, prefer oricand sa petrec inca niste ore in tren sus pe munte decat sa merg cu metroul, oricat de minune tehnica o fi Gotthard, 57 km in tunel tot a metrou arata... Si, da, stiu ca se poate programa un mers electronic care sa fie mai destept decat mine in cautarile astea - dar operatorii nu tintesc "vacantistii", ci traficul care vrea repede...

Am ajutat pe cineva sa faca un Interrail recent - pana la urma am ajuns la un Cook pe hartie (doar ca azi nu-i mai zice Cook), alta solutie n-a fost.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

cristi5

#1497
Macar pe Don Norman ar putea sa-l citeasca, Design of Everyday Things e o carte usoara si destul de antrenanta. Acolo zice omul ca daca trebuie sa pui o nota explicativa gen "Trage", "impinge", "apasa pe clanta", "nu in stanga ca acolo-s balamalele" inseamma c-ai gresit undeva designul.

Asa si aici, mersul ala suedez, cat e de obscur, are muult mai putine note explicative decat cel romanesc. Si da, au sistematizat informatia in capul de tabel in loc sa puna note: operator, in ce zile circula, etc. Si asta e logic. Sa amesteci informatiile astea intr-un singur spatiu (litere A-Z) e i-logic

Au scos kilometrajul din mersul suedez, pacat... 397 km in 3 ore (fara oprire e drept). Rutierul e lasat in urma.

nenea_hartia

Quote from: frunzaverde on July 14, 2019, 01:03:23 AM
[...]In tren se urca vreo 10-15 politisti TF [...]
Pe RER-ul parizian nu o dată am văzut polițiști cu câini pe rutele care treceau prin diverse banlieu-uri dubioase. În special seara. Polițiștii aveau mănuși de piele, să nu se rănească dacă ar fi fost obligați să-și folosească pumnii din dotare. Și în RER/GEN-ul bruxellez mai circulă uneori agenți cu veste antiglonț pe ei, dar mai rar, pentru că Bruxelles-ul însuși e dubios, dar periferiile către care circulă trenurile sunt civilizate. Nu înțeleg de ce nu circulă poliția și la noi prin trenurile alea. Dacă un singur călător are bilet, nu e drept pentru el să oprești trenul în câmp ore bune ca să-i dai jos pe ăilalți, controlul se poate face din mersul trenului.

frunzaverde

Quote from: cristi5 on July 14, 2019, 08:45:31 AM
Au scos kilometrajul din mersul suedez, pacat... 397 km in 3 ore (fara oprire e drept). Rutierul e lasat in urma.

Nu e scos - kilometrajul e pus pe prima tabela a fiecarui mers, exceptie la cele cateva rute (de noapte si foarte lunga distanta) unde trenurile pot alege multiple rute. Nu e repetat pe urmatoarele tabele.

Rutierul n-a fost niciodata o alternativa pe relatie - concurenta e SAS si Norwegian, la fel cum concurenta pe Bucuresti - Cluj, Bucuresti - Iasi sau Bucuresti - Timisoara este tot mai mult Blue Air, Wizz, Ryanair si Taromul. In SE, direct in anii '70, competitorul a devenit aerul, nu soseaua... Si n-o sa se schimbe pe masura ce oamenii devin tot mai constienti de mediu - deja emisiile de dioxid de carbon conducand singur o masina sunt mai mari ca cele dintr-un jet, si aproape duble fata de cele dintr-un prop.

Problema suedeza nu este viteza trenurilor - 2h57 este perfect competitiv cu avionul, care face 55 minute, dar ia macar 25 pana la aeroport si 30 de la aeroport, plus macar 25 proceduri si plimbari prin aeroport. Problema e ca orarul ala este mai degraba un wishlist decat un orar - punctualitatea trenurilor este mizerabila. Pentru Sthlm - Gbg, cifrele oficiale spun ca o treime din toate trenurile intarzie: https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/n%C3%A4ra-var-tredje-sj-t%C3%A5g-mellan-g%C3%B6teborg-och-stockholm-f%C3%B6rsenat-1.13404179. Si trenurile nu intarzie 5-10 minute, ci cu orele - pentru ca odata intarziat chiar si 5 minute, trenul e deprioritizat, linia aglomerata, si sta si asteapta dupa toate trenurile care vin din urma... Mai mult, chiar si "1/3 intarziate" sunt o subestimare - toate trenurile anuntate in avans ca intarziate (cu orare schimbate sau cu gari neservite) nici macar nu sunt luate la calcul. Acum nu circula nici un tren pe relatie (e inchis podul central in Stockholm pentru reparatii, se circula dintr-o gara secundara in periferii), asa ca in loc ca trenurile respective sa fie calculate ca 100% deranjate, sunt calculate ca 100% la timp.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!