Termenii tehnici din construcții pe înțelesul tuturor

Started by Ionut, May 05, 2016, 10:11:58 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

cristi5

Apreciez acest thread, ma intreb daca exista undeva pe forum date privind:
- pretul pe km la diferite tipuri de lucrari (autostrada la campie, colinara, deal, deal transilvan, munte...), drum expres, DN, DJ, CF, semnalizare CF etc
- capacitate de trafic pt diferite tipuri de drum si CF

Vad deseori estimari pe forum si nefiind de meserie, as vrea sa inteleg de unde vin, si poate nu sunt singurul. Multumesc!

alecu26

@Adrian rosca:  Răspund aici referitor la avans ca are legatura cu derularea tehnica a unui contract. Am vrut sa zic exact aceasi chestie ca și colegul...care ti-a dat exemplul cu Romstrade și Iordache.  Pe fonduri europene e obligatorie justificarea avansului.Bani lor regulile lor. Punct.
Știu cazuri în care sa executat parțial garanția bancara pentru ca Beneficiarul nu a fost mulțumit de justificări și a executat garanția pana la concurenta sumei justificata prin facturi. Nici macar nu a ajuns la autoritatea de management sau curtea de conturi sau la CE. la De ce nu face CNADNR la fel....ar merita investigat.
Moment Isolux Corsan face exact același lucru. Sublicitează la greu proiecte în românia și Europa și în alte părți. ...și spera doar sa rostogolească avansul. Evident ca la un moment dat se închide cercul. Și sa cam închis.  Ce te faci ca beneficiar cu o firma în faliment? Nu cred ca e așa ușor de executat fie și măcar o garanție de câteva zeci de milioane. Sa poi de sute de milioane? (Corsan e pe locul 1 la 4 loturi CFR care cred ca depășesc miliardul de euro). La fel a făcut și Alpine.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

driver_x

Quote from: cristi5 on May 07, 2016, 09:22:06 AM
Apreciez acest thread, ma intreb daca exista undeva pe forum date privind:
- pretul pe km la diferite tipuri de lucrari (autostrada la campie, colinara, deal, deal transilvan, munte...), drum expres, DN, DJ, CF, semnalizare CF etc

Standarde de cost CNADNR : http://cnadnr.ro/pagina.php?idg=268

alecu26

Intrebari de 2000 depuncte:Lucrările de infrastructura interes național se autorizează prin AC eliberata de MT.
1. Exista lucrări de interes național altele decât cele de infrastructura și care în mod evident intra sub incidenta MT?
2. Unde și cine definește ce lucrare este de interes național și ca implicit autorizația se obține de la MT și NU de la consilii județene?
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

bogdix

Nu stiu cu mare exactitate, dar stiu ca la lucrarile de interes national exista HGuri de aprobare a indicatorilor tehnico econoomici si a sursei de finantare.

Nu am inteles nici eu pe ce considerente AC se da de catre MT din moment ce Certificatele de Urbanism le elibereaza CJ. Dupa legea 50, cine da CU poate emite AC.

frunzaverde

#20
Quote from: alecu26 on May 11, 2016, 09:16:38 PM
Intrebari de 2000 depuncte:Lucrările de infrastructura interes național se autorizează prin AC eliberata de MT.
1. Exista lucrări de interes național altele decât cele de infrastructura și care în mod evident intra sub incidenta MT?
2. Unde și cine definește ce lucrare este de interes național și ca implicit autorizația se obține de la MT și NU de la consilii județene?

Legea 261/2009 care aproba (si modifica) OUG 214/2008, care modifica Legea 50/1991.

Mai precis ar fi punctul 34 al articoluli 1 din lege care introduce punctul 31(1) in ordonanta care la randul ei modifica articolul 43 din legea veche...

Care spune asta:
Quote
«Art. 43. - Prin excepţie de la prevederile art. 4, autorizarea executării lucrărilor de construcţii:
   b) aferente infrastructurii de transport rutier de interes naţional se face de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin direcţia de specialitate, cu respectarea prevederilor legii privind unele măsuri prealabile lucrărilor de construcţie de drumuri de interes naţional, judeţean şi local şi ale normelor metodologice de aplicare a acesteia.»"

Ce svaiter legislativ avem...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

alecu26

Ok....se leagă atunci. Ca lucrările de pe coridorul IV cfr sunt autorizate de consiliile județene.  Și nu înțelegeam de ce. Adică pt demil are de amarat de podeț de pe DN 76 se da autorizație de interes național. ....dar pt ditamai lucrările de sute milioane euro da consiliul județean.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

frunzaverde

#22
Intrebarea mea de mii de puncte e alta:

Care este scopul autorizatiei de construire pentru lucrarile de infrastructura de interes national?

Nu vorbesc de scopul birocratic sau pur legal; vorbesc de obiectivul real al existentei actului; ce incearca sa obtina/ce poate preveni? In mod normal, o autorizatie de construire are urmatoarele functii in lumea larga:

- "verifica faptul ca amplasarea, proiectarea, executarea si functionarea constructiilor respecta legea" (asta-i direct din legea romaneasca). Doar ca lucrarea e comandata fix de aceiasi entitate care face verificarea asta - Ministerul Transporturilor. Mai mult, amplasarea e decisa de guvern, ori prin master-plan, ori prin HG care determina indicatorii tehnico-economici ai lucrarii, facand amplasarea legala. Proiectarea este contractata de stat printr-un parastatal (ca CNADNR-ul numai companie independenta nu e) care verifica prin aprobarea proiectului legalitatea sa dpdv al statului. Executarea se face dupa un normativ aprobat de stat, in baza unui contract dat printr-o ordonanta aprobata printr-o lege. Functionalitatea e garantata de combinatia de normativ + HG-ul care prezinta indicatorii tehnico-economici.

- da dreptul administratiei locale/regionale sa verifice si aprobe incadrarea lucrarii in planurile de urbanism / cadastrare (plus reschimbarea zonarii; in tari in care zonarea este complet descentralizata, chestia asta e esentiala). Doar ca in Romania, la lucrarile "de interes national" nu se aplica - pentru ca MT da autorizatia, scurtcircuitand complet procesul...

Practic, din ce citesc in lege, autorizatia de construire la lucrari de interes national pe rutier face asta dpdv real: statul prin MT verifica si aproba faptul ca statul prin MT si CNADNR a urmat toti pasii birocratici pentru a porni o constructie comandata de stat prin MT.

Mi se pare absurd; si daca asta e tot ce face hartoaga aia, nu-i mai simplu darea unei ordonante care sa elimine conceptul pentru o clasa intreaga de lucrari?
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

bogdix

Ne pierdem in "meandrele concretului"...
Logic ar fi ca cine emite CU sa emita apoi AC. Dar la noi hatisul legislativ e asa incurcat incat la o Lege exista inca X OUG si Y norme de aplicare si Z instructiuni.
Nu vreau sa intru in discutiile obtinerii avizului MT-CFR... dupa mine, probabil cel mai complicat de obtinut aviz. Dupa care iti mai trebuie si autorizatie de executie CF...

frunzaverde

Quote from: bogdix on May 12, 2016, 05:46:59 AM
Ne pierdem in "meandrele concretului"...

"Meandrele concretului" sunt exact in ce trebuie sa ne bagam...
Pentru ca e inacceptabil ca utilajele sa stea si jumatate de sezon de constructie sa fie pierdut, rezultand in oameni care mor, in marfuri care nu ajung la destinatii, in preturi mai mari, in investitii pierdute, in prosperitate ratata, doar pentru birocratie care nici macar nu are un scop real lipseste... Efectiv pentru birocratie inutila...

Este atat de greu, daca intr-adevar autorizatia reglementeaza exclusiv comportamentul unei singure parti (statul; care in teroie n-are nevoie sa se autorizeze pe sine), sa se mai dea una bucata ordonanta care spune ca respectiva autorizatie nu e necesara?
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

TibiV

Quote from: frunzaverde on May 12, 2016, 04:36:33 AM
Practic, din ce citesc in lege, autorizatia de construire la lucrari de interes national pe rutier face asta dpdv real: statul prin MT verifica si aproba faptul ca statul prin MT si CNADNR a urmat toti pasii birocratici pentru a porni o constructie comandata de stat prin MT.

Nici nu stiu daca este de ras sau de plans...

Legislatia romaneasca a fost oare scrisa de Eugen Ionesco ?...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

frunzaverde

Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Ionut

Baieti, deviem. Acest thread este unul educativ, nu de dezbateri. Putem dezbate pe alte thread-uri.
:cheers:

alecu26

Bogdix a răspuns la problema. Sa dezvolt un pic, dar mergând invers:
Oamenii de la MT verifica dacă documentația necesara conține tot cea ce se cere prin Certificatul de urbanism.
Certificatul de urbanism a fost și este emis la nivel local. Trebuie sa fie așa,  ca doar arhitectul șef al județului,  sau cine o o avea informațiile,  știe ce terțe autorități au interese și instalații acolo: diferiți detinatori/operatori de utilități,  MAPN, STS,  ANIF, drumuri județene,  etc.
Sincer cei de la MT nu fac ceva diferit decât s-ar face la nivel local. Nu e clar de ce sa făcut aceasta modificare la nivelul anului 2009. Bănuială mea atunci a fost ca sa se poată controla de la centru mai ușor,  peste capul unor autorități locale de alta culoare politica, sau pur și simplu sa se controleze și în funcție de bugetul disponibil....ritmul de execuție...sau când nu existau expropieri sau alte chestii sa se dea ordin sa se emită autilități,  ca vrea PM-ul sau ministrul transporturilor sa-și facă selfie în primul buldozer.
PS: cred ca la momentul respectiv am obținut prima sau a doua AC pe noua procedura. Am făcut vreo 10.000 km intr-o luna, de multe ori doar sa mut eu, cât mai repede o hârtie de la etajul 7 (cnadnr) la etajul 1 (mt).
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

TibiV

Ionut are mare dreptate...

Quote from: aditd on May 05, 2016, 11:51:33 AM
pana acum avem asa:
5 raspunsuri (cu al meu) 1 singur termen explicat.

Acum sunt 30 de raspunsuri (cu al meu) si tot 1 singur termen explicat...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)