Economia Romaniei: discutii, proiecte, conexiuni cu infrastructura

Started by Ionut, April 18, 2015, 09:00:58 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TibiV

Evident ca nu. Ratele amanate/esalonate la plata se trec in deficitul anului in care devin scadente.
(Este ca atunci cand faci restructuraea unui credit cu banca. Daca in loc de 10 ani vei plati creditul in 20 de ani, evident ca rata lunara scade... Dar banca nu te mai da la Biroul de Credit)
Iar Grecii au un intreg acord foarte complicat cu UE si FMI, si inclusiv guvernul care in campania electorala a zis ca nu va mai ceda "strainilor", a cedat si face ce i-au spus strainii sa faca...

Dar ce ti-a casunat cu Grecia ?

Ti se pare ca este un bun model de urmat ?
Sau tu tii cu ursul de Teleorman ?

Mai bine ti-ai pune problema cum naiba in 2016 am avut un deficit sub 1,5% iar anul asta avem un deficit programat de 2,99% ?
Si asta nu pentru ca investim de "ne sar capacele". Din contra... :(
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dr4qul4

Am dat exemplul Greciei pentru ca tocmai au dat in folosinta acel lot cu tunele. E inca fierbinte pe topicul cu drumurile vecinilor.
Adica Grecia poate sa se imprumute enorm pt a face autostrazi, poate sa nu dea nimic inapoi si poate sa continue sa faca autostrazi, iar noi nu putem face proiecte pentru ca depasim deficitul de 3%? Si nu doar Grecia. si Portugalia e la fel.
Nu merge asa. Trebuie sa pornim cat mai multe proiecte. Oricum platile pentru ele nu se vor face nici macar anul viitor. De fapt peste vreo 3-5 ani la cate probleme avem cu autorizatile.
Daca nu avem proiecte pe care sa cheltuim banii, atunci banii se vor duce pe pomeni electorale.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

TibiV

Viceversa, viceversa !...

Pentru ca banii s-au dus pe pomeni electorale, atunci nu avem bani de cheltuit pe proiecte.

Si NU este vina UE sau a limitei de deficit.
Este vina "noastra" ca "ne plac" pomenile cu "efect electoral instant" mai mult decat proiectele de durata, bune pentru tara, dar la care s-ar putea sa nu taiem noi panglica... :(
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dumbravaandrei

Chiar nu avem o problema financiara. Nu avem.
Problema e de competenta si dorinte. Unii doresc autostrazi, o foarte alta mare parte doresc doar leafa cat mai mare pe un efort minim (intentionat am zis leafa si nu salariu, la noi diferenta e consistenta intre cele doua notiuni). Rezultatul, il admiram. Nu facem proiecte pentru ca fix asa creiere ne-am angajat sa le faca. Nu banii sunt motivul. Pentru un business corect bani se gasesc intotdeauna.
Despre ce naiba vorbim? In 28 de ani acusi a fost un proiect de infrastructura mare cat de cat cu hartiile la trimestru (ca nu vreau sa zic la zi) si intarzieri in executie de maxim 40% fata de estimare ?!? Ca eu nu stiu. Finantare or cere ai nostri. Dar stiu cat si pentru ce sa ceara?!?

Iar ideea cu acea "derogare de deficit" uitati de ea pentru ca este dependenta de mai multi factori macro-economici din care am iesit de multa vreme. Uitati pentru cel putin urmatorii 15 ani in caz ca nu ne navalesc urssii.. Oricine te va lasa sa faci deficit si de 30% daca investesti in dezvoltarea spatiului economic al unui stat. Dar daca tu o sa faci numai "ca investitie in cresteri salariale", nu iti va permite nimeni nici macar 0,005%.
Iar cat despre bugetul national, nu uitati ca modalitatea lui de calcul se poate schimba din pix de la an la an. Cum a fost cazul si pentru bugetul pe 2017 in care o iminenta s-a gandit ca pe anumite operatiuni in trezorerie au inversat "+" cu "-" de le-au dat 3 virgule in acelasi numar. Despre ce mama naibii vorbim?!?

Penibilul situatiei: 3 ministri 3.... 3 in... astia tot dau in sus si jos cu expresia "investitii in cresteri salariale si venituri sociale" (fara a fi vorba de investitie in primul rand ci doar marirea unui cost, ca nu ii perfectioneaza, nu a impus criterii de performanta, nu nimic), iar in mass-media, nici macar in cea de specialitate eco-fin, nu zice nimeni nimic.

Zau de nu imi doresc din nou un 2010, poate dupa al doilea dus rece (cu conditia sa fie explicat corect) poate s-or trezi mai multi din prostie.

Iar dr4qul4, tot timpul banii se vor duce pe pomeni electorale atata vreme in care singura modalitate de a deconta derapajele "de oportunitate" este tot votul (stiti ca la noi oportunitatea o stabileste "ministerul", vorba unui clasic inca in viata). Iar sa fim seriosi... avem vre-un partid/grup politic condamnat macar simbolic (asa cum am condamnat comunismul) pentru subminare a economiei? Ca nu sunt greu de identificat. Cam ala e nivelul nostru ca natie... Oi ale domnului, care sufera si inghit orice fara a comenta pastorului... ca doar asa am fost educati.



andrei@buc

Quote from: TibiV on May 13, 2017, 07:06:17 PM
Este de fapt un vechi proverb englezesc (cred ca apare si intr-un roman de Dickens...) si forma originala este "I'm too poor to buy cheap things"
Daca nu crezi, incearca un google serch... ;)

asta ti se pare un argument? "incearca un google search"? locuiesc intr-o tara anglo-saxona, nu trebuie sa caut pe google nimic. pot sa ii intreb in duminica la biserica, iar sondajul arata ca nu gandesc asa

lupu.irimie

Quote from: dr4qul4 on May 14, 2017, 12:24:43 AM
Am dat exemplul Greciei pentru ca tocmai au dat in folosinta acel lot cu tunele. E inca fierbinte pe topicul cu drumurile vecinilor.
Adica Grecia poate sa se imprumute enorm pt a face autostrazi, poate sa nu dea nimic inapoi si poate sa continue sa faca autostrazi, iar noi nu putem face proiecte pentru ca depasim deficitul de 3%? Si nu doar Grecia. si Portugalia e la fel.

Stii ce a adus Portugaliei vestitele imprumuturi pe timpul "vacilor grase si cu mult lapte"?
Hai sa iti spun o mica istorie care da in drama. Prin 2001 ia apucat pe portughezi o super febra in a face infrastructura. Pana aici totul bine. UE dadea cu bani in dreapta si in stanga, numai ca urmasi lui Magelan nu prea aveau bani la pusculita si de autostrazi, si de scoli, si de spitale, si de salarii...si de altele. Deh, si ei urmasi vrednici de-ai lui Cezar si Pompei!
Urmeaza logic imprumuturile pentru co-finantari si se apuca cu mare drag de construit autostrazi! Ma rog, in al lor standard, unde banda de urgenta abia poate primii o masina mica, sa nu mai vorbim de 2,60 latime de la un TIR! Faimoasele IC-uri.
Si vine anul care trozneste pe toti in moalele capului: 2008! Si la ei, ca si la italieni, spanioli... constructiile o iau pe aratura, cadere economica, criza. Dar vin scadente din credite! Nu este bai! Accizele pe carburanti aproape s-au dublat, la tigari si alcool tot asa (nu se dezic nici ei. Orice, dar sa nu lipseasca bautura si tutunul), faimoasele IC-uri trec de la liber de plata, la cu plata. Si de costuri ... AICI]=http://www.portugaltolls.com/en/web/portal-de-portagens/home]AICI
Ca sa iti faci o idee de accize iti spun a azi in Spania litrul de motorina este cam 1.05 iar in Portugalia cam 1,27 euro/litru.
Bani au fost in Romania! Cum s-au gestionat? Avem un clasic in viata care spunea ca.... ministerul stabileste oportunitatea! Mai pe romaneste spus- Ciocul mic, ca intai bani la aia de ne asigura inca un mandat, si de mai ramane ceva, punem de o marire salariala!
Intre timp nea Cuc(u) se tot plimba pe la televiziunile amabile partidului-stat si ne povesteste el verzi si uscate! Pana si gemenele mele incep sa rada cand il aud vorbind!
"Only the shadows know"  - daca, si cand o sa avem infrastructura!

Ionut

Economia României a crescut cu 5,7% în primul trimestru din 2017

Economia României a crescut cu 5,7% în primul trimestru din 2017, faţă de perioada similară din 2016, peste estimări, conform datelor comunicate de INS. În trimestrul 1 2017, comparativ cu trimestrul anterior, Produsul intern brut a crescut cu 1,7%.

Economica.net

perfidus

^^ E bine ca e crestere si e totodata rau (ca e crestere pe fond de consum, nu de productie, si era de asteptat). Va recomand o analiza din Cursdeguvernare.ro  aparuta in luna martie (cand era anuntata cresterea de 4,8%) - acum nimic nu s-a schimbat:

QuoteEconomia gogoașă: Industria și agricultura – pe ultimele locuri la creștere
QuoteAceastă dispunere a sectoarelor economice ne spune că robusta creştere economică ce ne-a plasat în fruntea statelor din UE nu a fost articulată aproape pe nimic palpabil.

http://cursdeguvernare.ro/alarma-detaliata-pentru-cei-lucizi-48-cea-mai-mare-crestere-din-europa-nu-se-bazeaza-pe-ceva-palpabil-industria-a-adus-04-constructiile-01-iar-agricultura-nimic.html




Autostrada Pitesti - Craiova (A12) e ingropata. Se prefigureaza Drumul Expres CrPit (DEx12).; Contract semnat Tr.1 12.2018 - Tirrena Scavi ; Tr.2/L1&L2 finalizat - Spedition UMB ; Semnare contract Tr.3 si Tr.4 16.09.2020  - Spedition UMB ; Licitația pentru ,,Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56- DN 55- DN 6" - contract semnat 14.01.2022 - Rizzani de Eccher; "Constructia Variantei de Ocolire Targu Jiu – Finalizare Lucrari" - contract semnat 22.09.2020 - S.E.C.O.L. - stadiu lucrari 60%; "Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare" - contract semnat in 08.03.2022 - Ozaltin Inșaat

TibiV

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

perfidus

Si hai sa analizam si stirea ca investitiile directe din afara au crescut si au contribuit la acest procent de crestere economica.
Ea a fost lansata din interiorul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, de catre secretarul de stat Ilan Laufer.

Conform site-ului factual.ro, aceasta informatie este falsa  :o, au fost folosite pentru verificare datele referitoare la ISD (investiii straine directe) de pe site-ul BNR.
Quotepotrivit celor mai recente date din ianuarie-februarie 2017, s-au înregistrat investiții ale nerezidenților de 656 milioane de euro. În perioada ianuarie-februarie 2016, investițiile nerezidenților, conform BNR, au fost de 662 de milioane de euro.


http://www.factual.ro/declaratii/ilan-laufer-primele-doua-luni-ale-anului-2017-investitiile-straine-directe-au-crescut-cu-85-comparatie-cu-primele-doua-luni-din-2016-investitorii-straini-au-incredere-programul-de/
Autostrada Pitesti - Craiova (A12) e ingropata. Se prefigureaza Drumul Expres CrPit (DEx12).; Contract semnat Tr.1 12.2018 - Tirrena Scavi ; Tr.2/L1&L2 finalizat - Spedition UMB ; Semnare contract Tr.3 si Tr.4 16.09.2020  - Spedition UMB ; Licitația pentru ,,Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56- DN 55- DN 6" - contract semnat 14.01.2022 - Rizzani de Eccher; "Constructia Variantei de Ocolire Targu Jiu – Finalizare Lucrari" - contract semnat 22.09.2020 - S.E.C.O.L. - stadiu lucrari 60%; "Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare" - contract semnat in 08.03.2022 - Ozaltin Inșaat

TibiV

Foarte interesant...

https://ec.europa.eu/romania/news/20171705_ajutoare_stat_simplificare_norme_ro

Quote
Ajutoare de stat: Comisia simplifică normele pentru investițiile publice în porturi și aeroporturi, regiunile ultraperiferice și cultură

Comisia Europeană a aprobat miercuri, 17 mai, noi norme în materie de ajutoare de stat prin care anumite măsuri de sprijin public pentru porturi și aeroporturi, domeniul cultural și regiunile ultraperiferice sunt exceptate de la examinarea prealabilă a Comisiei. Obiectivul acestei măsuri este facilitarea investițiilor publice pentru crearea de locuri de muncă și creștere economică, fără a afecta concurența.


Regulamentul general de exceptare pe categorii din 2014 permitea statelor membre să pună în aplicare o gamă largă de măsuri de ajutor de stat fără aprobarea prealabilă a Comisiei, deoarece probabilitatea ca acestea să denatureze concurența era foarte scăzută. Ca urmare, aproximativ 95 % din măsurile de ajutor de stat puse în aplicare de statele membre (cu o cheltuială anuală combinată de circa 28 de miliarde EUR) sunt în prezent exceptate.

Doamna Margrethe Vestager, comisar responsabil cu politica în domeniul concurenței, a declarat: ,,Dorim să ne asigurăm că întreprinderile pot concura în condiții de egalitate în cadrul pieței unice — și dorim să facem acest lucru în modul cel mai eficient. Normele UE privind ajutoarele de stat sunt aceleași pentru toate statele membre. Modificările de astăzi le vor permite economisirea de timp și efort atunci când fac investiții în porturi și aeroporturi, în domeniul culturii și în regiunile ultraperiferice ale UE. Acestea permit, de asemenea, Comisiei să își concentreze atenția asupra măsurilor de ajutor de stat care au cel mai mare impact asupra concurenței în cadrul pieței unice și «să se implice în chestiunile majore și să rămână discretă în chestiunile de o mai mică importanță», spre beneficiul tuturor cetățenilor europeni".

În ceea ce privește aeroporturile, statele membre vor putea face investiții publice în aeroporturile regionale care deservesc până la 3 milioane de pasageri anual, fără un control prealabil din partea Comisiei. În ceea ce privește porturile, statele membre vor putea realiza investiții publice de până la 150 de milioane EUR în porturile maritime și de până la 50 de milioane EUR în porturile interioare în aceleași condiții. De asemenea, autoritățile publice pot acum să compenseze mai ușor societățile comerciale pentru costurile suplimentare cu care se confruntă în cazul în care își desfășoară activitatea în regiunile ultraperiferice ale UE.

Regulamentul de modificare va intra în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Regulamentul de modificare, împreună cu o notă explicativă, este disponibil la această adresă.

Context:

Această inițiativă are drept scop reducerea sarcinii administrative a autorităților publice și a altor părți interesate în contextul agendei Comisiei privind o reglementare adecvată și funcțională la nivelul UE (REFIT). Inițiativa se înscrie în eforturile Comisiei de a concentra controlul ajutoarelor de stat asupra cazurilor mai mari, care au un impact semnificativ asupra concurenței de pe piața unică, și vine în completarea mai multor măsuri întreprinse de Comisie în ultimii doi ani pentru a moderniza modalitățile de asigurare a respectării normelor privind ajutoarele de stat. Scopul acestor inițiative este de a facilita și mai mult investițiile publice în sprijinul obiectivelor noastre comune privind ocuparea forței de muncă și creșterea economică, schimbările climatice, inovarea și coeziunea socială.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

TibiV

Quote from: dr4qul4 on May 14, 2017, 12:24:43 AM
Adica Grecia poate sa se imprumute enorm pt a face autostrazi, poate sa nu dea nimic inapoi si poate sa continue sa faca autostrazi, iar noi nu putem face proiecte pentru ca depasim deficitul de 3%?

https://www.news.ro/economic/parlamentul-grec-a-adoptat-noile-masuri-de-austeritate-necesare-deblocarii-finantarii-internationale-1922402319002017050916989711

Quote
Parlamentul grec a adoptat joi noaptea noile măsuri de austeritate cerute de creditorii internaţionali pentru deblocarea finanţării ţării, prin votul de 153 de parlamentari ai coaliţiei de guvernământ, relatează Kathimerini.


Într-un discurs susţinut înaintea votului, premierul Alexis Tsipras a prezentat planul guvernului de a scoate ţara din criza declanşată în 2010.

Respingând criticile liderului partidului Noua Democraţie, de opoziţie, Kyriakos Mitsotakis, pe care l-a numit un fals profet,Tsipras a insistat că acordul convenit cu creditorii internaţionali oferă o cale de ieşire din criză. El a reiterat şi că dacă Grecia nu va primi o soluţie concretă pentru restructurarea datoriei publice, atunci el nu va aplica măsurile convenite.
 
Actualul program de salvare a Greciei se ridică la 86 de miliarde de euro.

Mitsotakis a acuzat în schimb guvernul că orchestrează cea mai mare fraudă politică cunoscută vreodată de Grecia.

În timpul dezbaterilor, mii de oameni au protestat în faţa Parlamentului, după o grevă generală care a avut loc miercuri.

Între măsurile adoptate de Parlament se află reducerea pensiilor şi majorarea taxelor, în 2019-2020, pentru a convinge FMI să participe la finanţarea ţării.

Guvernul de la Atena trebuie să ramburseze datorii de 7,5 miliarde de euro scadente în luna iulie.

Miniştrii de Finanţe din zona euro vor discuta luni progresele realizate de Grecia şi despre restructurarea datoriei publice a acesteia, în urma adoptării reformelor de către Parlament.

Începând din 2010, Grecia a primit finanţare internaţională de circa 260 de miliarde de euro, iar datoria publică se ridică la 179% din PIB, în pofida unei restructurări din 2012.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dr4qul4

Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

andrei@buc

^^^

7.5mld cash, fara acces la pietele internationale de finantare sunt mai mult decat au grecii in acest moment. dobanzile pe plan international sunt la minime istorice. si nu ma refer la ultimele decenii, ma refer la istoria omenirii. nimeni nu are un glob de cristal sa stie cu certitudine unde vor fi dobanzile peste un deceniu. o revenire la o rata medie istorica pentru datoriile suverane (care se poate invarti in jurul lui 5% pe an) va duce multe economii date drept exemplu, inclusiv franta, italia, uk sau usa aproape de faliment national. doar aplicati 5% la datoria italiei (120% din gdp) si obtineti 6% anual doar pentru dobanzi, fara sa se atinga de principal. franta: peste 90% din gdp, usa 96% din gdp. si asta inainte de angajamente luate si nefinantate inca

acest model de "dezvoltare" cu deficite structurale (inainte de asa zisele investitii publice) nu este sustenabil si exista suficiente studii care arata ca are limite in privinta "efectului de multiplicare"


TibiV

Quote from: dr4qul4 on May 19, 2017, 11:52:38 AM
7,5 din 260 mld?   :lol: :lol: :lol:

Nu este deloc de ras (in special pentru greci...) Dar si cei care ii "invidiaza" ar putea invata ceva...

7,5 miliarde "iuro" doar in iulie 2017...
Cat ai vrea sa plateasca, cate 25 de miliarde pe luna si sa "scape" in mai putin de un an ?...

De aia exista un "program de salvare a Greciei in valoare de 86 de miliarde de euro"...
Gandeste ca in 2009-2010 Romania a avut un "program de salvare" de vreo 18-19 miliarde euro (12,5 FMI, 5 UE si parca 1 mld. WB/BM).

Si nu uita ca cifrele actuale ale datoriei/ratelor scadente pentru Grecia sunt enorme chiar si dupa ce in 2011 Grecia a beneficiat de un "haircut" masiv al datoriei publice... Dar gasesti o analiza interesanta "la cald" chiar de atunci (din 2011), cand inca se discuta despre efectele unui "haircut" aici: https://ftalphaville.ft.com/2011/10/14/702546/greek-haircuts-vs-greek-debt-cuts/

"For short": te rog mult nu mai da Grecia ca exemplu... ;)

Iar aici http://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/8026125/2-16052017-AP-EN.pdf vei vedea (tabelul de pe pagina 2) ca in 2017 Q1 Grecia a fost singura tara membra UE care a reintrat in recesiune...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)