Constructori, proiectanti si consultanti din Romania si din lume

Started by Ionut, February 19, 2015, 10:36:55 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

alecu26

dar de ce sa nu faca profit? Pe asta e construit capitalismul. Toata Europa vestica spre care tindem. Profit cinstit si onest de 2-3%.
Se pare ca noi ne impacam mai usor cu profituri romanesti de 30-40%. Umbrarescu dupa ce a ascuns tot ce putea ascunde din profit, tot mai ramanea cu 30-40% pentru care platea la ANAF impozite.

Peste tot in afara, firmele mari sunt firme de management. Nimeni nu-si permite sa tina angajati mii, zeci de mii  de angajati la nivel de muncitori calificati, sau mai rau...necalificati. E suficient 1-2 ani de criza, de lipsa lucrari, de lipsa conexiuni politicie si ""La revedere"". Singurii care-si permit sunt firmele de subantrepriza specializata, sau ultraspecializata. (cum ar fi cele de fundatii speciale, lucrari speciale...dar si acolo nu prea se coboara mai jos de sefii de echipa, sau operatori. Orice altceva este dispensabil). (Mai urmeaza sa cerem firmelor din domeniul Auto sa-si produca ele tot, fiecare.)

Eu as umbla altundeva....la acele terti sutinatori, si alte smecherii cu care se dovedeste experienta similara. Si, daca se poate, sa restranga la experienta in Romania. Ca, chiar nu ma ajuta cu nimic ca tu ai experienta in a face DJ-uri in Spania sau autostrazi in Elvetia.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

bogdix

^
Nu spun să nu facă profit, ar fi absurd. Care ar mai fi scopul firmei... Spun doar că datorită prevederilor lipsă sau foarte vagi din contract, profitul declarat la ofertă (acel 5% sau cât îl mai declară fiecare) este în realitate muuuult mai mare, datorită subcontractării lucrărilor, la preţuri mult mai mici decât preţul contractat cu Beneficiarul. Şi subcontractarea la preţuri mici conduce la o coborâre a nivelului calitativ la un minim (uneori sub minim) admisibil legat al calităţii lucrărilor. Asta se vede cu ochiul liber.

De acord şi cu faptul că Antreprenor nu înseamnă "mamut" care angajează mii de oameni şi are o grămadă de utilaje şi echipamente. În străinătate, termenul de Antreprenor (sau Constructor) este "General Contractor" şi exact cu asta se ocupă: subcontractează şi manageriază execuţia lucrării contractate de către subcontractori.

Asta cu terţi susţinători este delicată. Pentru că la noi, marea majoritate a firmelor italiene, spaniole sau nemţeşti şi-au deschis o societate cu sediul în România, (un fel de "copil" al "firmei mamă" din ţara de provenienţă), care nu are patrimoniu sau are doar un sediu într-o clădire din Bucureşti, cu o secretară şi 2-3 persoane împuternicite de "firma mamă" să se ocupe de contracte de lucrări. Toate echipamentele, utilajele şi personalul cu care ofertează, sunt ATENŢIE MARE ! închiriate de "copil" de la "firma mamă".

alecu26

Da...așa funcționează lumea. Toti vreau profitul cel mai mare. Oricum...din proprie experiență cu subcontractor îi romani ori ca le dai mulți sau puțin bani la fel lucrează.  Dar firmele cu o oarecare tradiție. ...încearcă cât de cât sa-și păstreze,  sa-și cultive subantteprenorii. Și ăsta creste calitatea în timp și garanția unei execuții la timp.
Problema e ca noi nu avem nici o piață de subcontractori stabila și competitiva. 70% sunt firme ale unor dubioși care au impresia ca ce mare lucru e sa subcontractezi niște lucrări și după ce încep lucrul se poticnește imediat.
Acel 5% e folosit doar pt a stabilii costurile indirecte și profitul când sunt claimuri extensii de timp, lucrări suplimentare.  Nu are nici o legătură cu realitatea.  De multe ori e mai mic.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

bogdix

Si eu am observat ca cel putin pe lucrarile mai de nisa (lucrari geotehnice: foraje de piloti, pereti mulati etc., lucrari de relocari sau bransari la utilitati, ITS etc.) subantreprenorii se cam pastreaza de la contract la contract.
Banuiesc ca utilaje de transport se angajeaza pe plan local de unde sunt disponibile, la fel ca eventuale unitati de productie (beton/mixturi) daca nu le au in propria organizare.

alecu26

mixturile asfaltice cam fiecare contractor le foloseste pe ale lui. Producere si asternere. Acolo se invart banii multi....si e cheia calitatii finale, in care poti sa repari greseli din spate.

Plus ca vine Boc, face testul cu paharul...si nu conteaza daca e gunoi ce ai sub asfalt, ai trecut testul cu paharul.....all is OK.

Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

alecu26

Quote from: bogdix on April 29, 2016, 07:30:20 AM

Pe TL2, mai trebuie să priveşti lucrurile şi din următoarea perspectivă: proiectantul a proiectat într-adevăr structuri (poduri) cu deschideri mai mici decât la SF. Dar, a fost nevoie de aviz de la Apele Române, care oricum îţi dau debitul de calcul şi datele referitoare la albiile respective. Aşa că, eu consider că odată obţinut avizul, rezultă că podurile au fost dimensionate corect, nu ?


Cateva exemple (luate in ordine pana m-am plictisit) din plansele de la SF de la TL2:








Linia marcata cu NA2% este nivelul la care ajung apele cu perioada de revenire de 50 de ani (2 la suta). Acum banuiesc ca si la SF au avut aviz de la Apele Romane. Aceleasi Apele Romane acum le-au aprobat poduri muuuuult mai mici? In unele cazuri vorbin de cateva ori mai mici.....Ce a facut TS, a crescut viteza apei de 10 ori? Adica a crescut panta hidraulica de 10 ori intr-o zona de campie??? (ca de scazut rugozitatea nu e posibil chiar in asa hal).

Probabil adevarul e undeva la mijloc (cu inclinare spre TS, mai ales daca ma uit si la podurile de pe DN 6 si CF care sunt acolo de zeci si chiar 100 de ani).

Din punctul meu de vedere asta ar trebui  sa faca echipa de proiectare a CNADNR. In cazuri de genul asta sa dea in cap ori proiectantului de SF ori aluia de PT, ca e evident ca nu pot avea mandoi dreptate.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

bogdix

Argumentele tale sunt corecte.
Mai ar trebui sa punem poate in balanta si faptul ca nu toti proiectantii gandesc exact la fel si poate unii prefera un pod cu 3 deschideri (din care una peste valea cu apa curgatoare), iar altii prefera o singura deschidere si terasament mai inalt in locul celorlalte 2 deschideri.
Pana la urma eu stiu ca deschiderea totala a podului se calculeaza in functie de datele de la Apele Romane cu o formula din care iti rezulta o arie (sectiune necesara scurgerii acelui debit de calcul). Iar cum imparti tu proiectant acea arie in 1 sau mai multe deschideri e deja putin subiectiv.
Dar, subiectul cu TS "micsorand podurile" trebuia transat de CNADNR: sa nu le aprobe PT-ul sau sa il aprobe conditionat (de exemplu sa se considere o optimizare si sa se mearga pe acea prevedere). Asa, Inginerul e legat de maini si nu are ce sa mai faca.

alecu26

Pai cam ăsta sa întâmplat.  Și pe TL2 și mai ales pe ST3.  Aprobare cu zeci de condiționări. .....dar TS  a dat ignore ca ei știu mai bine....mizând pe o înțelegere ulterioara și în urma presiunii pentru deschidere.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

bogdix

La TL2 s-a aprobat fara nici o conditie legata de ce discutam noi. Si ca o curiozitate, a durat 1 an de zile sa se hotarasca daca WCurile vor avea sau nu ferestre. N-au, deci iti dai seama cand s-a decis :)

alecu26

Eu știam ca pasajele superioare au fost solicitate sa fie mai lungi.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

bogdix

Ii dam de lucru la Ionut ca suntem oarecum offtopic: In Cerintele Beneficiarului scria pe undeva ca pasajele sa permita extinderea autostrazii la 3 benzi pe sens. O chestie buna de altfel, insa din moment ce pe sectoarele adiacente nu s-a aplicat...
Ce cred eu ca stii tu e ca intr-adevar s-a solicitat in prima faza de catre Beneficiar sa se respecte acea cerinta, dar s-a renuntat repede, dovada fiind si pasajele realizate, cu culeea f. aproape de acostament (identic cu Lugoj-Deva, lot 1 - acelasi Antreprenor+Proiectant)

alecu26

În prima licitație (aia cu Colas și CV ul domnului Minea)....s-a cerut o clarificare cu privire la extindere, și s-a renunțat la ea.
La a doua nu s-a mai pus întrebarea și teoretic trebuia sa ai pasaje pentru 3 benzi pe sens..dar TS a dat copy paste la oferta...și după aia s-au zgârcit la câțiva zeci de mii de euro chiar dacă au câștigat de pe locul taspe. ..din noroc porcesc.
În fine...cum zici tu....suntem deja oftopic.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

bogdix

Mi-a venit pe moment o idee, sa lansam o discutie: Daca maine am.putea ignora legea achizitiilor publice si am avea un lot de autostrada de "dat" unui constructor, pe cine ati alege ?
1. lot usor, campie, fara multe terasamente si lucrari de arta
2. lot mediu, deal, terasamente semnificative, pamanturi cu probleme de stabilitate etc.
3. lot greu, munte, lucrari de arta fara numar.

dr4qul4

1. UMB. singura zona de campie unde autostrazile lipsesc cu desavarsire este "la ei in curte".
2. Astaldi
3. Strabag+Porr.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

alecu26

Salini la munte? Viaducte știu sa facă. ...au probleme la deal și câmpie.    :p
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).