News:

.

Main Menu

Mersul Trenurilor 2022-2023

Started by ALEXCFR, September 18, 2022, 09:46:56 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cristi5

#30
Pare un material (bine?) documentat

https://clubferoviar.ro/zeci-de-trenuri-private-devin-ir-in-mersul-trenurilor-2022-2023/


Zeci de trenuri private devin IR în Mersul Trenurilor 2022-2023. Se reduce concurența neloială

De
Adrian Bărbulescu
11 Octombrie 2022

Club Feroviar continuă să vă țină la curent cu schimbările pe care le aduce Mersul Trenurilor 2022-2023 față de programul actual de circulație. O modificare majoră care se va produce vizează trenurile operatorilor privați care circulau cu rangul de Regio sau Regio Expres chit că aveau mers de Interregio. În acest fel, statul român plătea o compensație mai mare, iar pasagerul cumpăra un bilet mai ieftin, făcând concurență neloială operatorului feroviar de stat CFR Călători dar și unor operatori privați. Începând cu jumătatea lunii decembrie, zeci de astfel de trenuri vor fi "avansate" la rang de Interregio.

Este vorba de trenurile care vor face legătura cu litoralul în viitorul sezon estival, dar și o parte dintre cele care merg pe Valea Prahovei și pe alte secții de circulație.

În ultimii ani, trei operatori privați, și anume Transferoviar Călători, Regio Călători și Softrans, făceau în fiecare vară curse spre și dinspre litoral cu trenuri care aveau rang de Regio Expres (RE). Trenurile celuilalt operator privat care avea curse spre și dinspre malul mării în sezonul estival, Astra Trans Carpatic (ATC) au circulat întotdeauna cu rangul de Interregio (IR).

Concurență neloială pe ruta București-Constanța- Mangalia

Mersul Trenurilor 2022-2023 Locomotivă defectă la trenul Iași-Mangalia Trenurile Soarelui 2022 minivacanța de 1 Mai TFC în Mersul Trenurilor 2020-2021 Litoralul pentru toți peroane moderne la Gara Constanța viteza de circulație CFR Trenurile Soarelui 2020 30 de ore Timișoara-Mangalia Trenurile Soarelui 2019La trenurile primilor trei operatori menționați, biletele erau mai ieftine decât la CFR Călători sau Astra Trans Carpatic. Ei încasau compensație de Regio (fostele Personale), mai mare, chiar dacă aveau mers de Interregio (fostele Accelerate și Rapide).

Pe scurt, același număr de opriri pe parcurs și aproximativ aceeași durată a călătoriei. Prin încadrarea la rangul Regio, se presupunea că acele curse feroviare prestează un serviciu social. Evident că nu putea fi vorba de niciun serviciu social, ci de satisfacerea unei nevoi de mobilitate în concediu, pe o piață concurențială.

Ei bine, odată cu intrarea în vigoare a noului Mers al Trenurilor, de la mijlocul lunii decembrie 2022, situația se schimbă radical, în sensul că și trenurile acestor operatori capătă rang de Interregio. Pe scurt: compensație (subvenție) mai mică de la bugetul statului și tarife mai mari pentru călători. Sigur, scumpirile îi vor nemulțumi pe mulți, în condițiile în care și așa tarifele la transportul feroviar s-au majorat cu 20% de la 1 iulie 2022, însă trebuie ținut cont de faptul că orice cetățean din țara asta, prin taxele și impozitele pe care le plătește, contribuie la subvenționarea operatorului de stat și a celor privați.



Regio Călători trece de la Regio Expres la Interregio pe Brașov-Mangalia

Dar să vedem modificările concrete pe care le aduce Mersul Trenurilor 2022-2023. Să începem cu Regio Călători. Operatorul brașovean a pus în mișcare și în vara care a trecut o pereche de trenuri pe relația Brașov-Mangalia și retur – RE 11082 (11083)/RE 11084 (11086), deci cu rang de Regio Expres.

În noul program de circulație, trenurile se vor numi Interregio, având aceleași numere. Mersul lor va fi următorul: IR 11804 Brașov 7,20 – București Băneasa 10,08 – Constanța 12,18 – Mangalia 13,39 (în total, șase ore și 19 minute); IR 11086 Mangalia 14,35 – Constanța 15,55 – București Băneasa 17,57 – Brașov 20,35 (șase ore fix). Vestea bună este că ele vor circula între Brașov și Mangalia în perioada 29 aprilie-17 septembrie 2023, deci vor acoperi toată durata sezonului estival și chiar mai mult.

De menționat faptul că pe relația București-Brașov și retur trenurile permanente ale Regio Călători vor circula în continuare cu rang de Regio sau regio Expres.

Trenurile Softrans vor fi și ele "avansate" la Interregio

La rândul lui, și operatorul craiovean Softrans a pus în mișcare vara aceasta o pereche de trenuri pe ruta București-Constanța și retur, cu rang de Regio – 11683 și 11682, așa cum a scris Club Feroviar. Acesteia i s-a adăugat încă o pereche, în vârf de sezon.

Și vara viitoare, vor fi două perechi de trenuri Sotrans pe această relație, dar cu rang de Interregio. Prima pereche, care va circula în perioada 10 iunie-30 septembrie 2023, este 11683 (București Nord 10,20 – Constanța 12,34)/11682 (Constanța 16,10 – București Nord 18,24). A doua pereche va circula în perioada 1 iulie-18 septembrie 2023: IR 11681 (București Nord 8,50 – Constanța 11,03)/IR 11684 (Constanța 16,55 – București Nord 19,09).

Transferoviar Călători va avea în premieră trenuri Interregio, în Mersul Trenurilor 2022-2023

Am ajuns și la Transferoviar Călători (TFC). Operatorul clujean va "promova" la rangul de Interregio mai multe trenuri, atât spre și dinspre litoral, în sezonul estival, cât și pe Valea Prahovei, care circulă tot timpul anului. Și pe alte relații, unde circulau ca R sau RE, garniturile devin IR.

Pe relația București-Constanța-Mangalia, TFC a operat vara aceasta o pereche de trenuri RE, 11801/11805. Vara viitoare (în perioada 12 iulie-17 septembrie 2023) ele vor fi Interegio, 11085 (București Nord 13,05 – Constanța 15,47  – Mangalia 16,57)/10086 (Mangalia  18,03 – Constanța 19,15 – București Nord 22,05). O altă pereche de trenuri, tot IR, va circula în perioada 12 iunie-17 septembrie 2023 pe relația București-Constanța: IR 10081/IR 10082. În vara aceasta, ele au circulat ca Regio Expres.

Pentru a termina cu litoralul, o altă pereche de trenuri a Transferoviar Călători trece de la Regio Expres la Interregio. Este vorba de IR 10083/IR 10084, care va circula pe relația Buzău-Făurei-Constanța-Mangalia.

În cazul TFC, vor trece de la RE la IR și următoarele trenuri: 10021/10022 și 10023/10024 pe relața București-Brașov și retur, 10030/10031 Cluj Napoca-Sighișoara-Brașov și retur, 10071/100712 și 10073/10074 pe ruta București Nord-Buzău-Galați și retur.

Astra Trans Carpatic era concurată neloial de alți operatori privați 

Societatea craioveană Astra Trans Carpatic era singurul operator feroviar privat care are trenuri Interregio în Livretul central cu mersul trenurilor de călători valabil pentru perioada 12 decembrie 2021-10 decembrie 2022, adică cel aflat acum în vigoare.

Totodată, ATC era și singurul operator privat care pe relația București-Constanța-Mangalia punea în mișcare trenurile la rang de Interregio. Prin urmare, și această societate, nu numai CFR Călători, era afectată de tarifele de dumping ale celorlalți operatori privați de pe Magistrala 800.

Mersul Trenurilor 2022-2023 nu aduce, pe cale de consecință, schimbări majore pentru ATC. Aceasta va opera în continuare perechea de trenuri 11500/11501 pe ralația Arad-Timișoara Nord-București Nord și retur. În perioada 15 iunie-10 septembrie 2023, trenul își prelungește traseul până la Constanța, devenind IR11504/11502.

De asemenea, așa cum ne-am obișnuit în ultimii ani, în perioadele 20-23 decembrie 2022, 29 aprilie-5 mai 2023 și 15 iunie-10 septembrie, va circula perechea de trenuri IR 11505 (București Nord 7,15 – Constanța 09,31 – Mangalia 10,42)/IR 11506 (Mangalia 13,24 – Constanța 14,51 – București – Nord 17,04). De notat faptul că această pereche circulă pe distanța București-Constanța și retur fără opriri intermediare.

În cazul ATC, mai trebuie menționat faptul că și trenurile de pe relațiile București-Titu și București-Brașov vor circula tot în regim de Interregio.

Mersul Trenurilor 2022-2023. Explicațiile președintelui ARF, Ștefan Roșeanu

Categoriile de tren sunt stabilite prin OMT 153/2011. Acesta stabilește, în funcție de categorie, opririle obligatorii și distanța de deservire. Trenuri care erau încadrate la R sau, după caz, IR dar aveau caracteristicile altei categorii vor fi încadrate corespunzător pentru a se evita canibalizarea serviciilor. De asemenea există un studiu de nevoi de transport care stă la baza elaborării contractului de servicii și a serviciilor prestate de operatori. În funcție de categoria de tren propusă prin studiu sunt și aceste trenuri încadrate. Tarifele se stabilesc în baza OUG 56/2011 prin ordin al ministrului Transporturilor și sunt valabile pentru toți operatorii care sunt sub contract de servicii publice. Contractele vor include anumite excepții unde se aplică diferențe față de tarifele stabilite prin OMTI (rute care deservesc zone defavorizate, situații speciale etc.). Compensația se plătește la nivel global, pe contract, pentru acoperirea diferențelor dintre toate cheltuielile eligibile și toate veniturile aferente contractului, la care se adaugă un profit de maximum 6,45% calculat la suma cheltuielilor eligibile ale contractului și care se poate plăti în urma îndeplinirii celor 17 indicatori cantitativi, de calitate, de performanță, de eficiență și de executare a programelor de investiții/închiriere/leasing", a declarat pentru Club Feroviar președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu.

Întrebat dacă, prin trecerea unor trenuri de la R sau RE la IR operatorii respectivi vor primi o compensație mai mică, având în vedere că vor încasa mai mulți bani din vânzarea biletelor, el a răspuns pozitiv.

cristi5

Ordinul de ministru 134/2022 care inteleg ca a pus capat trenurilor interregio mascate ca regio ca sa primeasca subventii mai mari

https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/251757

Cetatean

Ma poate ajuta cineva cu o informatie legata de noul mers?
Sunt trenuri noi pe Simeria-Sibiu? Ce timpi au? Sau daca e disponibil pe undeva draftul de mers.
Multumesc.

oc7avian

@Doja dacă nu e în livretul general de sus, înseamnă că o să fie R/RE și e stabilit de Regională.

Articolul nu e documentat și cumva îi scoate într-o lumină bună pe Astra și CFR Călători. Au luat ca sursă doar livretul din 2022, de parcă nu au circulat trenuri aproape 10 luni după el și se vedea clar ce ranguri și prețuri au operatorii. Nu, toți au profitat de pervertirea regulilor de stabilit categoria trenurilor de călători.

Ce a stopat haosul în care ne furam căciula (bilete mai ieftine, dar pe care le plăteam indirect):

QuoteRegio Expres (R-E)
Asigură legătura între localitățile aflate pe o distanță de circulație de maximum 230 km sau prima stație de cale ferată, dacă se depășește această distanță.
Are opriri în stații de cale ferată care deservesc localități cu un număr >2.500 de locuitori împreună cu zonele limitrofe, asigurând nevoia de mobilitate din zona respectivă.

Înainte exista doar o limită de km (un pic mai mare). De aia un tren RE de lung parcurs tot schimba indicativul pe drum.

Astra și CFR prinși în fapt în prezent:




Aici o să pară mai cinstit, fiind mai multe opriri la RE. Îmi pare rău că nu mai am capturi din sezon, când aproape jumătate la dus spre Constanța erau RE. La întors doar unul :lol:



Powered by API/PUM imgur uploader

Concluzie personală: fraier cine n-a profitat.

rio tinto

Salutare,

Eu nu pot sa inteleg o chestie. Incerc sa imi dau seama daca noile IC merita intr-adevar (sper la confort cel putin, ca la viteza se pare ca nu). O sa fac o comparatie intre mersul de azi si noul mers al trenurilor cu o ruta lunga si care nu presupune schimburi de vagoane sau locomotiva, etc: ruta Bucuresti-Teius.

- Avem astazi trenul IRN 12346 Bucuresti Nord - Viena (rerutat pe la Teius/Cluj) care face un timp de 6:41 cu 7 opriri (Ploiesti, Sinaia, Predeal, Brasov, Sighisoara, Medias, Blaj)
- Avem in noul mers al trenurilor IC 531 Bucuresti Nord - Cluj-Napoca/Arad (cu oprire la Teius) si face un timp de 6:34 cu !atentie! doua (2) opriri (Ploiesti si Brasov)

In noul mers, nu mai are sens sa aduc in discutie IRN (12)346 fiindca acesta revine la ruta sa normala spre Curtici si sper ca o sa faca bypass la Coslariu pe noul racod inspre Alba Iulia, hence nu trece prin Teius.

Incerc sa imi dau seama daca reabilitarea Sighisoara - Coslariu/Teius serveste la ceva? Nu era vorba ca de la 11 decembrie deschid, ca dau drumu, ca etc, etc? Avem linie reabilitata pe Chitila - Predeal si Sighisoara - Pod Mures, avem 2 opriri de cate 2 si respectiv 4 minute in doar 2 statii, si avem o economie de 7 minute? Ceva ma depaseste  :lol:

rio tinto

+ ca noul IC apare cu vagon restaurant si 346 apare ca va fi deposedat de acesta. Asta ar fi strigator la cer! Punem vagon restaurant pe un tren intern si las tren international fara masa si bautura? Nu-mi convine, nu-mi convine deloc  >:(

frunzaverde

#36
@rio tinto - nu se deschide nimic, semnalizarea nu e gata si deci nu e pusa in functie, si pana nu e in functie, se circula pe un singur fir pe practic toata distanta intre Blaj (Micasasa) si Simeria. Si, in dulcele stil Alstom, o sa fie gata cand o fi gata... Si o sa mearga cand o sa mearga.

Vezi epopeea pe topicul potrivit, termenele care s-au depasit de mult de vreo 10 ori, @motorzbh iti poate zice multele vorbe de dulce la adresa implementarii.

IC-urile, ca si WL-ul la 349, o sa traiasca foarte putin. Sunt foarte scumpe, timpii de mers sunt deja modesti - Tomis Express deja circula gol-golut Bucuresti - Brasov, ca mergea Softransul pe trasa cu 20 lei reducere, acum ca e jumate de pret, o sa bata vantul in el... Iar in Santier IC, o sa mearga doar autorizatiile, si alea putine... Ca nu-i nimeni nebun sa dea mai mult cat la avion ca sa stea 8h+ in tren...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

mihai_tm

Oare in mersul trenurilor 2023-2024 trenul IC 521 Bucuresti Nord - Brasov - Teius - Arad va avea tren de legatura de la Arad la Timisoara Nord? Ar fi foarte OK daca ar circula acest InterCity pana la Timisoara Nord, ca sa avem si din Timisoara tren direct spre Brasov/Valea Prahovei. In actualul mers de tren nu există tren de legătură pentru IC 521 de la Arad la Timișoara Nord  (ultimul tren din zi R 3118 pleacă din Arad la ora 23:15 spre Timișoara, iar IC 521 ajunge în Arad la 23:37).

mihai_tm

#38
IR 1833 Iasi - Timisoara Nord (Vatra Dornei Bai - Lunca Ilvei)


tom_sawyer

ARF primește propuneri cu privire la stabilirea Mersului de Tren 2023/2024

În cadrul acțiunii de colectare a propunerilor privind elaborarea Mersului de Tren 2023/2024, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) invită persoanele interesate să formuleze propuneri/sugestii argumentate, cu privire la orele de sosire/plecare ale trenurilor care opresc în localitățile și rutele folosite de călători, la adresa de e-mail: office@arf.gov.ro.

Prin derularea acestui proces, ARF este interesat ca viitorul Mers al Trenurilor de Călători să fie orientat sustenabil pe toate rutele și zonele geografice, astfel încât forma finală a acestui document să răspundă nevoii de mobilitate a cetățenilor care folosesc acest mijloc de transport, ținând cont de aportul tehnic și comercial al fiecărui operator, de stat sau cu capital privat.

În faza inițială, solicitarea de propuneri pentru configurația noului mers de tren a fost transmisă către autoritățile publice județene și locale. Având în vedere natura serviciului public prestat, ARF consideră că este importantă și consultarea pasagerilor, având în vedere dubla calitate a acestora, atât de contribuabili la bugetul de stat, prin care se plătește compensația operatorilor de transport, cât și consumatori ai serviciilor de transport feroviar.

Reamintim că ARF are obligația de a elabora, până la data de 15 aprilie 2023, programul de transport preliminar, care va sta la baza stabilirii obligației de serviciu public pentru anul 2024, în baza dispozițiilor HG 1.453/2022 pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada decembrie 2022-11 decembrie 2032 în transportul feroviar public de călători.

După parcurgerea acestor etape și finalizarea Mersului de Tren 2023/2024, acesta va fi transmis Companiei Naționale de Căi Ferate "CFR" – S.A., în vederea verificării și avizării încadrării în capacitatea de infrastructură feroviară disponibilă.
Pentru o orientare facilă asupra trenurilor, opririlor și a orelor de deservire care compun fiecare rută în cadrul mersului de tren curent, puteți examina pagina de internet a S.C. Informatică Feroviară S.A. (https://mersultrenurilor.infofer.ro/ro-RO/Stations), tastând numele stației de cale ferată din localitatea dumneavoastră. Așteptăm propunerile dvs. până la data de 15 aprilie 2023 la adresa office@arf.gov.ro.

Precizăm că opiniile transmise în cadrul acestui demers nu au rol de petiție și nici caracter de obligativitate. ARF dorește să colecteze cât mai multe sugestii pentru a proiecta un program de mers de tren care să fie congruent cu nevoile populației, dar care să țină cont și de capacitatea infrastructurii feroviare și obligațiile asumate de operatorii de transport feroviar de călători. Vă mulțumim anticipat pentru interes și contribuții!

ARF

Ionut

Scrieți/dezbateți aici și putem trimite propunerile din partea API. Evident, puteți trimite și individual. Văd că data limită este 15 aprilie, deci e suficient timp. Cred.

rio tinto

Sugestia mea e ca trenurile Intercity sa mai adauge statii. De exemplu 531/532 spre Cluj/Arad nu opreste in Sinaia, Sighisoara sau Simeria. Eu stiu ca pe hartie scrie ca trebuie sa opreasca doar in resedintele de judet, dar aici CFR e mai catolic decat Papa. Linia este in lucru pana la Arad, cat pierde acest IC daca mai adauga 2-3 statii pe parcurs? Si-asa pierde tot timpul "castigat" pe traseu stand in Teius. Cand se va putea trece cu peste 100 km/h prin aceste statii, atunci poate sa le dea skip ca nu se supara nimeni.
Avem Eurocity Transilvania care vine de la Viena si Budapesta cu vagoane modernizate clasa 1 si 2 si vagon full restaurant si nu ii este rusine opreasca in statii precum Alesd, Ciucea sau Suncuius. Corona, la fel, opreste peste tot, nu pierde mult fiindca si-asa linia e praf.
Eu cred ca aceste Intercity de la CFR sunt cam goale sincer. CFR trebuie doar sa gandeasca in favoarea pasagerului, nu e greu. Probabil este nevoie de trenuri Intercity in Romania, cu astfel de opriri rare, insa in Romania coridorului finalizat si functional  :p

Al3ks346

#42
In legatura cu IC531/532 acesta trebuie sa primeasca opriri atat in Medias cat si in Sighisoara. Sunt doua municipii care dau calatori la greu pt Cluj Napoca cat si pt Brasov/Bucuresti. Sa fim seriosi vorbim de municipii de peste 20.000 de locuitori (sunt calator frecvent pe Cluj Napoca-Medias si stiu ce vorbesc, vesnic peroanele pline in Medias si vesnic cand trenul se apropie de Medias cel putin 10-15 calatori se ridica de pe scaune si se indreapta catre usa, asta intr-un singur vagon) Nu exista pt aceste orase o alternativa de transport la masina personala decat trenul iar oamenii il folosesc si atunci CFR scoate trenuri (fost IR1736) si il inlocuiesc cu IC si nu ii mai da oprire, ca de ce nu.

Xenos

Mai multe IR-uri Bucuresti - Cluj, minim 4 pe zi
Acoperirea golurilor pe Bucuresti - Brasov incat sa fie minim un IR la maxim 2 ore si asigurarea unei componente ok a vagoanelor.
Mai multa atentie la nevoile navetistilor pe toate rutele, acolo unde sunt.
Trenuri directe Deva - Simeria - Alba - Cluj. Renuntarea la prostii de genul Teius - Simeria sau Teius - Medias (Cluj - Deva; Cluj - Sighisoara). In general exploatarea mai buna pt calatori a tuturor tronsoanelor modernizate.
Tren direct Bucuresti - Bicaz si retur.
Legaturi mai bune Bucuresti - Brasov - Sibiu (si mai multe R pe Brasov-Sibiu).

Cam asta ar fi la prima vedere...

40-0802-5

#44
Era bine cum a fost pana acum. 1736 lasat la pranz din Cluj-N, in locul IC-ului...
Sau daca musai trebuia si IC, puteau sa-l dubleze pe 531 ca nr. de vagoane si formeze la retur doua garnituri.


Plus o acoperire mai buna a "golului" de 8-9h intre Bucuresti si Brasov.
As zice ca 2 perechi de RE-uri, una cu plecari la 22/23 din ambele directii, respectiv cealalta la 3 - 3.30, ar fi de folos.