Aeroportul Traian Vuia Timisoara [TSR]

Started by MHN, September 22, 2011, 02:11:12 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

iuli

Ideea cu expresurile e buna, dar cea cu troleibuzul, neah. Ca sa ajunga de pe Calea Lugojului pe drumul aeroportului are doua variante, trecerea la nivel CF (foarte dificil din cauza liniei electrificate) sau trecerea pe pasajul de pe centura (imagineaza-ti pe pasaj trecand troleibuze si punand stalpi de curent pe centura).
-------------------

Watch my roadtrips
MyBlog

Cosminescu

Lasand la o parte faptul ca treaba cu parcarea de scurta durata ( < 10 minute) e o mare aberatie, cea mai mare problema a aeroportului din TM e organizarea jenanta a personalului de acolo. Zbor regulat inspre si dinspre München (cel putin o data pe luna, de multe ori chiar de 2 ori), iar dimineata e teroare in aeroport. E pur si simplu o bataie de joc. Nu stiu cum e la alte ore pentru ca eu zbor in 95% din cazuri cu zborul Lufthansa de la 06:00 dimineata.
E inacceptabil sa vii in aeroport cu o ora inainte de zbor, poate chiar mai mult si sa nu apuci sa treci prin filtrele de securitate. Am prins, nu de putine ori zboruri intarziate din cauza ca pasagerii nu au reusit sa fie procesati in timp util. Ultima oara mi s-a intamplat asta acum 2 saptamani. Zborul LH a fost intarziat cu aproximativ 20 de minute din acest motiv.
Inteleg ca aeroportul e total depasit, inteleg ca sarcina modernizarii ii revine CL Timisoara, dar ce nu pot sa inteleg si sa accept - drept dovada aproape de fiecare data am discutii in contradictoriu cu angajatii din aeroport - e de ce nu se organizeaza un pic. Am inteles, asta e situatia, aeroportul e depasit. In cazul asta, de ce nu se organizeaza cozi separate in functie de ora de zbor: pasagerii primului zbor programat la decolare sa aiba prioritate.
E o nepasare crasa in acest aeroport si din pacate pe nimeni nu intereseaza ! Cum am spus, de nenumarate ori am discutat cu angajatii din aeroport - de fiecare data au ridicat din umeri , am depus sesizari pe site-ul aeroportului, dar nimic.

frunzaverde

Quote from: Cosminescu on September 28, 2016, 04:29:22 PM
In cazul asta, de ce nu se organizeaza cozi separate in functie de ora de zbor: pasagerii primului zbor programat la decolare sa aiba prioritate.

Pentru ca nu functioneaza un sistem de cozi separate pe zboruri - in principiu, fluxurile prin canalele de securitate arata cam ca o distributie bimodala inegala. Adica ai, in intervalul de securitate pentru un zbor, doua "valuri de pasageri":
1. un val mai timpuriu si mai intins de-a lungul perioadei de securitate (1h45 .. 1h inainte de plecarea zborului) pentru pasagerii cu bagaje. Marimea valului e dictata de viteza ghiseelor de check-in/bagaj.
2. un val tarziu si de obicei compact (1h .. 40/30/20min inaintea zborului) pentru pasagerii fara bagaj, cu formalitati facute de-acasa.

Ai avea doua optiuni sa prioritizezi in conditiile astea:

1. Optiunea TXL T1, Singapore Changi, Kuala Lumpur terminalul 1, Amsterdam non-Schengen etc. etc.. Fiecare poarta isi are propriul control de securitate, deci fiecare zbor isi are propriul canal. Problema e ca e inca si mai ineficient decat solutia standard. Pentru ca majoritatea pasagerilor vin la poarta "vrac" la momente fixe, si infrastructura are un singur canal, viteza de procesare standard e foarte, foarte mica si cozile foarte lungi. 45 minute coada la securitate la TXL e ceva comun. 1h30 la Changi la fel.

La TSR, chiar daca folosesti un sistem cu echipamente mobile (ca la AMS), astfel incat sa eviti echipamente si spatii neutilizate la portile inchise, vei avea cozi inca si mai mari la canalele care sunt deschise pentru portile care sunt la moment de "maxim trafic", si infrastructura care sta degeaba la portile care sunt la un moment de flux redus, dar sunt deschise.

2. Optiunea cu sloturi.

Poti face un sistem in care pasagerii sa fie organizati in functie de ora de plecare in loc de "primul venit - primul servit". La T3 la Londra Heathrow au folosit asa ceva acum multi ani. La acelasi T3, in aceiasi perioada, am dat peste o coada la securitate care avea > 1km. Coada trecea prin tot holul principal (serpuia de trei ori), cobora la parter, apoi inca odata la subsol, prin parcare, pana afara.

Sunt doua probleme - trebuie sa existe inca un spatiu (plus personal, plus echipamente) care sa determine locul in coada a persoanei in functie de ora zborului. Plus inca niste persoane care, in cazul in care determinarea de prioritate n-a functionat cum trebuie, sa reorganizeze coada, scotandu-i pe cei cu prioritati subestimate din coada si aducandu-i in fata. Cu scannere, cu tipete si urlete, cu tot tacamul. Si cu ineficiente monstru, pentru ca constant trebuie muncit la adus oameni in fata, trimis oameni in spate, resurse care s-ar putea folosi efectiv la securitate.

La LHR T3 am stat intr-o coada "prioritizata" peste 3 ore. Si am iesit din coada dupa 2h45 dupa ce parcursesem 25% din lungimea ei pentru ca... am devenit Prio 1, desi am venit la aeroport (dintr-o intamplare) cu 3+ ore inaintea zborului. Pentru ca apoi sa fug prin terminal pana la poarta. Zborul meu a fost intarziat 1h20 pentru ca echipajul era in aceiasi coada. Au schimbat sistemul (si au deschis noul T2), acum situatia e mult mai buna. Stiu ca nu e comparabil direct, dar imagineaza-ti ce haos ar iesi in holurile alea micute daca constant ar trebui sa existe oameni care sa strige "treci in fata"/"treci in spate". Si cat spatiu s-ar pierde cu scannerele de boarding pass, cu coada suplimentara, cu...

Aeroportul e depasit. Nu ai cum, in spatiile facute pentru 300.000 pasageri anual, intr-o compartimentare a camerelor pentru "zbor intern anii '80" sa poata functiona, cu orice carpeala, trafic pentru >1.000.000 pasageri. Acolo e nevoie de un terminal nou, construit de la zero.

Quote from: Cosminescu on September 28, 2016, 04:29:22 PM
Am inteles, asta e situatia, aeroportul e depasit. E o nepasare crasa in acest aeroport si din pacate pe nimeni nu intereseaza ! Cum am spus, de nenumarate ori am discutat cu angajatii din aeroport - de fiecare data au ridicat din umeri , am depus sesizari pe site-ul aeroportului, dar nimic.

Ai vreo solutie efectiva care sa ofere capacitate de procesare mai mare?
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Cosminescu

#213
Da, as avea solutii pentru o procesare mai usoara:
1.sa se foloseasca 3 sau chiar 3 scanere corporale simultan. In ultima perioada tot fluxul de pasageri trece printr-o singur scanner (cu toate ca in total sunt doua si dupa parerea mea ar fi loc chiar de 3 ...), ceea ce automat duce la un mult mai lung interval de procesare.
2. o informare mult mai buna a pasagerilor. Trebuie tinut cont si de  faptul ca foarte multi dintre pasageri nu circula regulat si oarecum implicit nu stiu toate regulile legate de lucrurile cu care pot / nu pot trece prin scanner. Drept dovada de multe ori trebuie sa fie intorsi sau controlati direct de catre agentul din aeroport. Avand in vedere ce haos e de dimineata, sunt total de acord ca nu ai efectiv cum sa stai si sa explici fiecarui pasager in parte ce are de facut. Solutia: Agentii care stau si-ti scaneaza biletul sa explice in detaliu tot ce e de stiut. Spre exemplu eu deja am invatat aeroportul din Timisoara pe de rost: stiu ce pantofi trebuie sa-mi dau jos inainte de a trece prin scanner (culmea... aceeasi pereche de pantofi nu genereaza nicio problema pe alte aeroporturi :) ), pentru ca altfel piuie si trebuie sa ii dau jos si sa trec din nou -> automat timp pierdut.
3. nu stiu ce fel de aparatura folosesc in Timisoara, dar gandeste-te ca mie aproape de fiecare data imi scaneaza laptopul de servici si imi deschid bagajul si se uita in el in cel mai mic detaliu. Iar bagajul care il am la dus - muc-tm, il am si la intoarcere. Iar la München nu mi s-a intamplat niciodata sa imi fie controlat laptopul, sa nu vorbesc de deschis bagaj. Ce vreau sa spun aici: Modernizarea aparaturii existente. La München, cozi sensibil egale sunt procesate mult , dar mult mai rapid. Daca la München pentru o coada de 30-40 de persoane am nevoie de 20 d minute sa zicem, la timisoara sub 40 nu scap.
4. Daca primul zbor e la ora 06:00 sa zicem, iar urmatorul e la 06:40 ... O idee ar fi ca angajatii din aeroport sa strige in jur de ora 05:45 si sa vada cati pasageri ai primului zbor mai sunt inca prinsi in coada si sa-i aduca cu prioritate la security check. Nu mi se pare deloc ok sa intarziem un zbor cu 20 de minute doar pentru ca 5-10 pasageri sunt intarziati si prinsi intr-o coada care in mare parte e pentru alt zbor (in cazul prezntat ... cu 40 de minute mai tarziu).
5. Magazinele  de unde iti poti cumpara un sandwich / o cafea, situate in vecinanatea security check-ului poate ar putea fi relocate si pregatit in locul lor spatiu pentru 2-3 cozi paralele , fiecare cu boarding pass scannerul ei si procesate implicit  de body scannere diferite. Momentan toata lumea de la coada sta si asteapta sa treaca printr-un singur boarding pass scanner, iar dupa ce a trecut de coada respectiva mai sta la o coada sa treaca printr-un singur body scanner. (chiar daca sunt 2 benzi functionale - 3 in total - de scanare a bagajelor)

Fac comparatia intre cele 2 aeroporturi, pentru ca, cum spuneam , zbor constant intre ele: cam de 18 ori pe an in medie.

Si daca extindem un pic discutia, desi ce zic acum sunt partial de acord ca nu e fezabil... La ce avem nevoie de un duty free la parterul aeroportului? Din punctul meu de vedere, poate spatiul ocupat acum de magazinul duty free ar putea fi reorganizat si poate chiar folosit pentru controalele de securitate, astfel incat sa avem macar 3-4 cozi - asta in cazul in care nici solutia prezentata la punctul 5 nu e fezabila.

dr4qul4

Ehe. Ia sa zbori pe Ben Gurion sa vezi acolo controale. Acolo ai control acte inainte de aeroport, control cu scanner la intrarea in aeroport si alt scanner la security check, unde te si dezbraca daca li se pare lor ceva. Si bagajul desfacut complet la aproape toti strainii.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Cosminescu

#215
Nu contest ca exista aeroporturi in care situatia e mai putin roz decat in cel din Timisoara, dar important - cel putin pentru mine pentru moment - ar fi sa se gaseasca o solutie pentru a limita timpii de asteptare pe aeroportul Traian Vuia.
Bineinteles, cea mai buna solutie ar fi construirea de la zero a unui nou terminal, dar realist vorbind asta nu se poate intampla mai devreme de cel putin 5-10 ani (eu unul nici macar nu stiu sa existe planuri pentru asa ceva...). Intrebarea ramane: ce facem pana cand avem un nou terminal, daca vom avea vreodata?

Cosminescu

Quote from: frunzaverde on September 28, 2016, 05:27:17 PM
Quote from: Cosminescu on September 28, 2016, 04:29:22 PM
In cazul asta, de ce nu se organizeaza cozi separate in functie de ora de zbor: pasagerii primului zbor programat la decolare sa aiba prioritate.

Pentru ca nu functioneaza un sistem de cozi separate pe zboruri - in principiu, fluxurile prin canalele de securitate arata cam ca o distributie bimodala inegala. Adica ai, in intervalul de securitate pentru un zbor, doua "valuri de pasageri":
1. un val mai timpuriu si mai intins de-a lungul perioadei de securitate (1h45 .. 1h inainte de plecarea zborului) pentru pasagerii cu bagaje. Marimea valului e dictata de viteza ghiseelor de check-in/bagaj.
2. un val tarziu si de obicei compact (1h .. 40/30/20min inaintea zborului) pentru pasagerii fara bagaj, cu formalitati facute de-acasa.

Sunt total de acord cu tine ca pe aeroporturi mari asa ceva nu functioneaza,dar nu cred ca se pune problema in Timisoara. Daca te uiti pe orarul de plecari afisat pe site-ul aeroportului: http://aerotim.ro/informatii-zboruri/plecari/ , vei vedea ca numarul maxim de zboruri care pleaca in interval de 40 d minute, sau hai sa zicem o ora e de 3. Si asta se intampla doar dimineata (cum ziceam: ora 06:00 si 06:40). In rest sunt doar maxim 2 zboruri din cand in cand la interval de o ora.
Deci am avea un numar total de aproximativ maxim 500 pasageri care ar trebui procesati in aproximativ 2 ore. De ce 500? Pentru ca Wizz air zboara cu A320 a carui capacitate e de maxim 180 de pasageri, iar Lufthansa zboara cu Embraer E195 de obicei, avion care are o capacitate de maxim 120 aproximativ locuri (mai zboara si cu Bombardier CRJ900 din cand in cand, dar destul de rar. Iar la acest avion capacitatea e de 90 de locuri). In numarul acesta -  500 - am inclus si echipajele, desi echipajele pt 3 zboruri nu insumneaza 20 de persoane.
La ora 06:00 zboara in total 180 (WIzz)+ 120 (Lufthansa) = 300 + 10 echipaj = 310. Restul de 180 + echipaj zboara la 06:40.
Asta inseamna ca tel tarziu pana la ora 05:40 sa zicem, cand incepe imbarcarea , sau hai sa zicem chiar 05:50 ar trebui procesati 310 + Pasagerii timpurii de la zborul de 06:40.
Pornind de la cele prezentate de tine, o parte din cei 310 sunt si ei pasageri timpurii, deci vor fi procesati pana la ora 04:40. Sa luam o medie de 90 + 60 = 150 (am pus jumatate din pasageri...). Asta inseamna ca in intervalul 04:40 - 05:50 mai sunt de procesat 160 de persoane + cei timpurii de la zborul de 06:40. Adica un total de: 250 de pasageri de procesat intr-o ora si 10 minute.
Mai mult nu ai pe aeroportul din Timisoara la nicio ora. Nu exista mai mult de 3 zboruri programate intr-un interval de maxim o ora!!!
Sa continuam: Am avea maxim 250 de pasageri de procesat in 70 de minute, cu mentiunea ca 90 din ei nu sunt chiar urgenti. Deci avem neaparata nevoie sa procesam 160 de persoane intr-o ora.
Cu 3 body scannere si 3 benzi in paralel am ajunge cam la 53 de persoane / body scanner in 70 de minute. Cu un instructaj bun in principiu nu ai nevoie de mai mult de 30 de secunde sa treci prin body Scanner. Ai nevoie de timp inainte sa-ti deschizi bagajul, sa scoti lichide, laptop, etc... si pe urma sa pui totul la loc, dar asta se poate face pe banda inainte / dupa cand oricum mai ai de asteptat 2-3 minute pentru a fi procesati cei din fatza ta . Deci teoretic , si doar teoretic, acesti pasageri ar putea fi procesati in 40 de minute maxim sa zicem - am inclus aici si o toleranta destul de mare. Mai adauga si pasagerii timpurii pentru zborul de 06:40, sa zicem inca 90 ( impartiti pe 3 body scannere ) ... Teoretic ar putea fi procesati si ei lejer in restul de timp (30 de minute). Iar restul de 90... In celelalte 40 de minute ramase de la ora 05:50 pana la 06:30...
Iar ca o completare la cele spuse, ca nu poate merge in practica totul cum am zis eu, la ora 05:30 as deschide un "Fast Lane" pentru pasagerii intarziati pentru zroburile de 06:00.
Si cred ca problema ar putea fi rezolvata in teorie. In practica nu pot garanta, dar poate ar merita incercate diferite solutii si vazut daca se ajunge la vreun rezultat. Cu ridicatul din umeri si nepasare nu ajungem niciunde... Decat la scandaluri inutile si nervi intinsi la maxim.

cezar-mario2012

  Este corect ce spui acolo, dar scannere în plus înseamna costuri suplimentare, atât tehnice cât și de personal, ce vor apărea în taxele de aeroport, deci prețuri mai mari la bilete. Să zicem ca fac trei scannere, asta înseamnă patru oameni în plus, nu ar fi o problema dacă traficul ar fi constant toată ziua, dar ce faci cu ei după ce trece perioada de vârf, îi trimiț-i acasă ?
Cam peste tot se stă la coadă, ultima dată am stat la Istanbul 1h 45min și la ei se face scanări de două ori, prima dată la intrarea în aeroport și apoi către zona de porți.   
Va trebui să ne obișnuim cu aceste cozi...

Cosminescu

#218
La cat personal e acolo dimineata... Si mai e personal si la zborurile domestice... Nu cred ca ar avea o problema sa acopere operarea celor 3 scannere cu personalul deja existent.
Cat despre costurile suplimentare cu scannerele, nu cred ca ar fi asa o tragedie si ca ar trebui sa se regaseasca in pretul biletelor pentru ca nu cred ca e o suma atat de mare. Dar recunosc, nu stiu exact costul unui scanner...

Cosminescu

Vin cu o noua confirmare: Sunt in prezent in T2 al aeroportului din München. Am numarat 45 de persoane in fata mea la security check.  Timp de asteptare: 23 de minute care includ si strangerra bagajelor dupa ce au trecut prin scanner.
Aici de ce se poate sa fie pasagerii procesati mult mai rapid? Sa fim intelesi, toti cei din fata mea au trecut prin acelasi body scanner, nu vorbim de doua :)

dr4qul4

Raspuns corect: pentru ca de la Munchen nu se imbarca pasageri cu branza, muraturi si oale cu sarmale.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

cezar-mario2012

 Si nu pre uita sa scoată cureaua, ceasul, bani, lichidele...

dr4qul4

#222
Si mai e ceva. Ca sa nu plateasca bagaj suplimentar, dupa ce li se cantareste bagajul la check-in incep si scot din el si baga in geanta de mana. Doar ca de multe ori geanta de mana e neincapatoare asa ca trebuie sa le rearanjeze putin.

Presupun ca la Munchen sunt multi pasageri care calatoresc des cu avionul si de obicei fara bagaje. Oameni care sunt obisnuiti sa-si scoata laptop-ul si telefonul si sa le puna intr-o cutie separata, care se descalta si isi scot ceasul de la mana si care sunt imbracati in haine care nu piuie.
La noi, cand ii spui cuiva sa se descalte, raspunde ca nu sunt metalici si tb dusa munca de lamurire.

Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Cosminescu

Din pacate asa e la noi. Dar ceea ce este si mai neplacut e nepasarea personalului din aeroport si indiferenta asta... Prefera sa fie zboruri intarziate decat sa se organizeze putin. Cu putin mai mult instructaj acordat pasagerilor poate s-ar trece si la noi mai repede prin body scannere... Cu un "fast lane" cu 15-20 de minute inainte de decolare s-ar mai grabi lucrurile. Dar din pacate nu se vrea, cred :)
Si din ce am observat si aici pe forum , se pare ca nici lumea de aici nu prea e de acord cu propunerile mele, care sunt de bun simt, zic eu. Urmaresc forumul de cativa ani deja, dar doar de anul trecut am decis sa imi fac cont si doar acum relativ recent am inceput sa si postez... In afara de propunerile legate de aeroport nu postat mai nimic si vad ca m-am ales cu un numar de dislike-uri. Deduc din asta ca cei ce au citit ce am scris nu sunt foarte de acord cu ce am scris, nu au insa nici alte propuneri, si li se pare ca cel mai ok e sa lasam lucrurile asa cum sunt si sa nu incercam sa schimbam nimic  :)

Anyway, am observat ceva aseara pe aeroportul TSR. Bine, am vazut asta de acum 2 saptamani deja, dar din ce am vazut aseara deja au inceput sa prinda contur. Se pare ca extind terminalul. In zona in care de obicei te urci in autobuz sa fii condus spre avion acum au aparut niste constructii care par a fi zonele de asteptare din fatza portilor de imbarcare. Cred ca intentioneaza sa mute portile de asteptare de la parter si sa faca astfel poate mai mult loc pentru controale. E doar o banuiala...
Ramane de vazut daca asta se va si intampla :)

dragos76

Legat de nepăsarea celor de la aeroport: pe mine mă miră că nu este presiune din partea companiilor aeriene, dacă asta e o problemă cronică. Pentru că toate întârzierile astea, mai ales dacă încep la zborurile de dimineața, pot să însemne bani pierduți. Acuma e drept că în tot ce înseamnă orarul de zbor ei iau marje de eroare... deci ceea ce vedem noi o întârziere de 20 de min de fapt e ceva în regula pt ei.