Autostrada A13 Sibiu-Bacău

Started by Ionut, March 12, 2014, 10:38:16 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

user201

@alecu26 dar măcar la Budapesta sau Sofia se și face ceva, în timp ce la Brașov doar se discută de 30 de ani.

În altă ordine de idei nu vedeți că de 30 de ani se to invocă "Divide et Impera" pentru a nu se face mai nimic?

Se tot aduc în discuție A1 vs. A3, A8 vs. A13 etc. De fapt sunt toate necesare pentru că din județele Galați, Bacău, Vrancea, etc. ar fi mult mai ușor să circul pe A13 iar apoi eventual pe A1, în timp ce din județe precum Iași( capitala istorică a Moldovei ), Neamț, Suceava, etc. este mai ușor să circuli pe A8, iar apoi pe A3. A7 ar trebui să lege cele 2 autostrăzi cum o va face și A10 și de asemenea să lege Moldova cu capitala șării, deci și ea e utilă.

Ideea ar fi să se dea bani pentru șantiere și să nu mai avem loturi cu durata reală de execuție de 7-9 ani și nu să se tot aducă în discuție X vs. Y, pentru că așa nu se va face nimic.

horatiu.cosma

#1216
http://www.contributors.ro/administratie/infrastructura-administratie/cum-se-manipuleaza-traseul-unei-autostrazi-cazul-cocoa%c8%99ei-de-la-boi%c8%9ba-de-pe-a13-sibiu-fagara%c8%99/

Varianta Boița are următoarele dezavantaje majore:

Lungește cu 8km (!!!) relația principală de trafic: Sibiu-Brașov.
Ocupă cu 60% mai multe suprafețe în arii protejate Natura 2000.
Se excavează de peste 2 ori mai mult material decât pe celaltă variantă, o problemă atât tehnică cât și de mediu.
Nodul cu A1 la Boița este MULT MAI COMPLEX, prin urmare mai scump și greu de construit, și ocupă mult mai mult teren al localității.

ANALIZA MULTI-CRITERIALĂ

Se dau scoruri din maxim 100 de puncte împărțite în 50 de puncte pentru profitabilitatea proiectului și 50 de puncte pentru impactul asupra mediului.

La PROFITABILITATE (COST/BENEFICIU), variantele primesc punctaj aproape egal, dar câștigă Veștem cu 50 puncte, în timp ce Boița ia 49,4 puncte. Greu de înțeles – în condițiile în care costul de investiție este apropiat iar pe relația dominantă de trafic est-vest pe Boița sunt 8km în plus, deci beneficiile sunt semnificativ mai mici.

Dar trecem mai departe, la MEDIU, unde sunt o sumedenie de criterii cu scoruri când mai bune pentru una, când pentru cealaltă din variante.

Totuși, Veștem stă MULT mai bine la două criterii importante:

suprafața ocupata în arii protejate Natura 2000: varianta Boița ocupă 230 de hectare în timp ce Veștem doar 142 de hectare. Scor: 10 puncte Veștem; 6,2 puncte Boița.
volumul de excavații (săpătură): pe varianta Boița sunt 6,1 milioane de metri cubi în timp ce pe Veștem doar 2,7 milioane, adică mai puțin de jumătate. Scor: 5 puncte Veștem; 2,2 puncte Boița
Una peste alta dacă adunăm toate criteriile MAI PUȚIN CEL DECISIV (la care ajung imediat), ne rezultă:

VEȘTEM – 85,3 puncte
BOIȚA – 81,4 puncte
Și vine criteriul de final "Suprafață defrișată în Natura 2000" unde pe Veștem sunt 3600 de m2 (o suprafață cât câteva loturi de casă), iar pe Boița de loc. Rezultă: 10 puncte la BOIȚA, 0 puncte la VEȘTEM.

LOVITURĂ DE TEATRU - scor final:

BOIȚA- 91,4 puncte
VEȘTEM – 85,3 puncte.
Acest unic criteriu "Suprafață defrișată" este suficient să încline balanța pentru BOIȚA indiferent dacă ponderea lui variază în sus în jos, atâta timp cât este ales și definit astfel încât o variantă să ia ZERO puncte și celaltă maximul.

Mai mult, o observație pentru cei pasionați – în Analiza Monte Carlo de senzitivitate acest criteriu a fost omis dintre cei a căror pondere a fost variată aleator. Pentru că ar fi arătat că întreagă analiză este instabilă la variația acestui criteriu.

ÎN CONCLUZIE

La finalul analizei, concluzia ar fi că alegem din motive de mediu varianta Boița.

Este o ANALIZĂ VICIATĂ: în timp ce Veștemul taie un mic colț de pădure pe o lungime de 110 metri (defrișarea este minimală, sub jumătate de hectar), pe Boița se construiește autostrada ocupând cu 70 de hectare mai multă arie protejată (230 în loc de 142ha) și se produc 3,4 milioane de metri cubi de excavație în plus. Care o fi varianta mai rea pentru mediu?

Avem așadar un câștigător... pe care Consitrans și CNAIR de fapt l-au știut și predeterminat de la început. O varianta mai proastă, din toate punctele de vedere.

De ce? Nu pot decât să bănuiesc. Fie pentru că 1) e mai ușor/ieftin de studiat/sigur pentru Consistrans pe la Boița (foraje geotehnice, proiectare, consolidări, etc) sau 2) i s-a pus pata cuiva din CNAIR că musai la Boița trebuie nodul (se întâmplă des astfel de blocaje și idiosincrazii).

Din păcate astfel de decizii afectează major dezvoltarea rețelei de autostrăzi din România.

Vinovați și complici sunt atât prestatorii care livrează fie rezultate care îi avantajează mai mult în derularea contractului de consultanță, cât și cei din CNAIR care consideră analizele de orice fel un moft, o formalitate care trebuie bifată pentru a ajunge la concluzii pre-impuse și nu în ultimul rând consultantul JASPERS al Comisiei Europene și BEI care ar fi trebuit să prindă aceste detalii tehnice de manipulare a unei analize. Sunt convins că sunt profesioniști în domeniul proiectării de infrastructură care mă citesc și știu aceste realități.

Niciodată nu e prea târziu să corectezi o alegere greșită cu care vom trăi 100 de ani. Îi lansez o provocare și ministrului Transporturilor. Domnule Bode, haideți să scăpăm și de cocoașa de la Focșani (A7) și de cea de la Boița (A13)!


Io

Bravos, tovarasi si tovarasoaice, iar v-a pleznit neuronu' de-ati trintit cel mai complicat nod cu putinta in cel mai sudic cu putinta loc al traseului. Halal sa va fie, stimati nimurici.  >:(
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

MihaiD

Cocoașă la Boița, cocoașă la Focșani. O țară cocoșată.

carutasul

Se scurtează Bucureşti -Braşov pe A1 :)

paullie

Si acum sa dau si eu cu bâta-n balta. O varianta Sacadate - (Cornatel, Daia) - Bungard a analizat cineva?

alexV

Quote from: carutasul on June 25, 2020, 06:53:45 PM
Se scurtează Bucureşti -Braşov pe A1 :)

Da, asa ai autostrada Brasov - Bucuresti, cu ocol pe la Boita, Pitesti. Doi iepuri din joben.

Dragosdimitrescu

E chiar frumoasa valea aia unde e Boita... Pacat sa o strice cu asa nod rutier imprastiat.

naivu

Nu sunt afectat personal, dar amplasarea nodului la Boita in loc de Vestem (sau Bungard) imi deranjeaza logica si bunul simt intr-atat incat, decat sa se faca nod la Boita, as prefera sa nu mai faca deloc autostrada intre Avrig si A1  >:( (si sa iau dislike-uri de la toti cei care ar prefera nodul ala oriunde numai sa se faca autostrada odata). Asa mai ramane o sansa ca, macar peste inca 30ani, sa faca cineva nodul ala unde trebuie.

voicul

Un nod nu exclude pe altul.
Decomdata se pare ca situatia e ca la Grind si au decoperit ca Lazaret e mega, super, hiper oras si culmea, toti, bara la bara, o sa se duca spre BV.
:puke:

horatiu.cosma

Ceva peste 80% e traficul pe relația est-vest. Era criteriu într-o iterație inițială (în care varianta pe la Veștem ieșea pe primul loc), dar și-au dat seama cei de la Consitrans că îi încurcă și l-au scos.

Mersul trenurilor

#1226
Voi nu ati inteles ca varianta scurta cere un pod aproape ca ala la braila? peste olt  :lol: da oricum si eu vreau pod :)

Pare ca in analiza lor nu se vorbeste deloc despre podul peste olt, foarte buna analiza 

nicolaem

#1227
Cere pod si cere debleu. Dealu ala are vreo 80m peste nivelel oltului cea ce ar duce la o panta de 4%.
Si partea cu lungimea ei nu cred ca au calculat asa. Ei masoara din Avrig in A1. masurat asa cele 2 variante sunt aprox egale.

AlexxC

Repostez detaliile din AMC legate de costuri ,distante si timpi de parcurs:
In aceste costuri nu vad unde este prins tunelul pe sub Dealul Bradu?!?!?!?!
Prezentati dezavantajele variantei Boita dar despre tunelul de sub dealul Bradu sau un eventual megadebleu prin padure plus pod hobanat peste Olt nu ziceti nimic. Putina impartialitate va rog!!!



paullie

De ce pod hobanat? E mai navigabil Oltul la Avrig decât la Slatina?