[CJ] Transportul public in Cluj-Napoca

Started by ciprebbe, January 21, 2013, 12:46:16 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

StefanCelMare

Am prins și eu un Solaris electric pe linia 44 acum câteva zile.
Excelent, condiții foarte bune, era cald în el, zgomot redus.

SPECTR-2

La licitația pentru extinderea rețelei de troleibuz, o singură companie a depus ofertă, și anume S.C. LONGHERSIN S.R.L.

ciprebbe

@Manodragon   206 a fost la testat in aeroport 237 a mers mai departe pe linia 30.
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

qionescu1

#633
      Bogdan, iti scapa intreaga metodologie de calcul, unde sunt cuprinse inclusiv asigurarile. Faptul ca cele 30 de autobuze electrice impreuna economisesc anual 500k euro a fost deja calculat in studiul de oportunitate. Nu putem sa extragem o informatie de acolo si sa o analizam singular. Calculul de rentabilitate este mult mai complex. Reamintesc cifrele cele mai importante ale calcului pe 10 ani:
- pret achizitie 2,250,000 euro
- baterii in 10 ani - 3,000,000 euro
- angajarea a 8 lucratori pt intretinere (4500 lei brut/luna) - 1,000,000 euro/ salarii 10 ani (rotunjit usor fara a avea in calcul cresteri salariale, prime, premii etc)
- infrastructura incarcare 1,620,000 euro (fara ultimele investii a caror cost nu il cunosc vreo 3 statii de incarcare parca plus.
     Total 7,870,000 euro la care s-ar mai putea adauga si altele. Contabil investitia trebuie amortizata si este profitabila doar prin adaugarea externalitatilor ale caror date dupa cum am mai spus se bazeaza pe studii si costuri din UK, date generale din RO fara nicio corelare cu date din CJ.
     Studiul ia in calcul datele producatorului care difera fata de realitate si sunt influentabile si de alti factori externi. Studiul de oportunitate are si abordari simpliste calculand costul/Km fara a tine cont insa de posibilitatile reale de folosinta si de autonomie. De exemplu linia 32, cu o lungime de 9,3km, este deservita de 2 autobuze diesel care impreuna fac 35 de curse. La o autonomie de max 100 km (real mai putin) am avea nevoie aici de 4 autobuze electrice pentru deservirea liniei. Costurile astea nu le-a calculat nimeni!
      La momentul studiului flota ratuc numara 236 de autobuze diesel din care doar 64 erau euro 6. Celelalte 162 sunt de la euro 2 la euro 4 si erau programate spre retragere esalonat pana in 2024. Intre timp s-au mai achizitionat 60 de autobuze diesel euro 6 Mercedes daca bine retin. Deci ar mai ramane 102 autobuze autobuze diesel euro 2-4 de inlocuit. Cu cele 8 milioane de euro am fi putut fi putut aduce intreaga flota de autobuze la standardul euro 6, calculat la un pret de 80k euro/autobuz deci un pret care ne-ar fi asigurat niste autobuze foarte bune si cu resursa. Sau 40 noi corelate cu noile achiziții. Se pare ca primaria a gasit si mai ieftin la 33k euro. La pretul asta nici nu mai au rost calculele.
      Aducerea intregii flote la standardul euro 6 ar fi avut un impact mult mai mare/eficient asupra poluarii orasului si cu costuri mai mici iar daca ar fi sa aduc si eu in discutie si sa calculez "externalitatile" calculele ar fi net favorabile acestei solutii.

StefanCelMare

#634
"Aducerea intregii flote la standardul euro 6 ar fi avut un impact mult mai mare/eficient asupra poluarii orasului".
Afirmație gratuită.
Efectiv, nu este susținută de nicio statistică, de vreo cifră (bănuiesc că dacă aveai calculele, nu spuneai doar fraza, ci ne spuneai și unde să căutăm).
Modul ăsta de a face afirmații ne-verificate este tipic celor de la CTP, eu chiar suspectez că lucrezi la ei (acu sunt ironic, deși e posibil să ai prieteni șoferi, că ăia știu tot despre tot).
Doar acolo, toată lumea știe că treburile stau nu știu cum, dar nimeni nu are vreun studiu făcut (studiu care deseori conține aspecte la care nea' Gicu de la sculărie nu s-a gândit, sau pe care le desconsideră, pentru că să respiri după un euro 6 e parfum).

Bogdan_Cluj

Quote from: qionescu1 on December 17, 2019, 09:13:38 PM
     ... Cu cele 8 milioane de euro am fi putut fi putut aduce intreaga flota de autobuze la standardul euro 6, calculat la un pret de 80k euro/autobuz deci un pret care ne-ar fi asigurat niste autobuze foarte bune si cu resursa. Sau 40 noi corelate cu noile achiziții. Se pare ca primaria a gasit si mai ieftin la 33k euro. La pretul asta nici nu mai au rost calculele.
     

Aducerea intregii flote la standardul euro 6 ar fi avut un impact mult mai mare/eficient asupra poluarii orasului si cu costuri mai mici iar daca ar fi sa aduc si eu in discutie si sa calculez "externalitatile" calculele ar fi net favorabile acestei solutii.


Explici te rog putin calculele acestea ca eu unul nu le inteleg. Cum ti-a dat 80k euro un autobuz diesel euro 6? Te referi la second? Pai ce facem, schimbam second cu second (dar euro mai mare, euro 6) si le bagam prin centrul orasului? Eventual ar merge pe rutele de la periferie si pe cele metropolitane, unde poluarea este mai "acceptabila" si rutele mai lungi, poate aici se merita sa iei second, dar nu prin centrul municipiului.

Uite aici pretul Mercedes scurt este in jur de 200k euro, nu 80k.
"Prețul unui autobuz este de 1.046.994 lei/ buc+TVA
(prețul total pentru 60 buc. autobuze este de 62.819.640 lei+TVA)."

De asemenea ultimul paragraf al tau este o supozitie, nu o certitudine. Pe ce te bazezi cand spui asta, atat pe partea de poluare ("asupra poluarii orasului"), cat si pe partea financiara ("costuri mai mici")
LE: vad ca si Stefan cel Mare a scris despre ultimul paragraf (am scris in paralel se pare)

Bogdan_Cluj

"11 autobuze electrice circulă deja în Cluj-Napoca începând din această lună. Acestea au fost cumpărate de Primărie de la compania Solaris care a câștigat o licitație organizată de municipalitate. Achiziția s-a făcut în cadrul proiect cu bani elvețieni (85% neramburabili, iar 15% suportați de la bugetul local), prețul unui autobuz fiind de 620.000 euro."

https://actualdecluj.ro/cand-ajunge-la-cluj-un-nou-lot-de-autobuze-electrice/

620.000 *0.15 = 93.000 euro bucata autobuz electric.

93.000*11 = 1.023.000 euro pt primele 11 autobuze electrice

"Autobuzele electrice sunt un câștig pentru oraș, atât pentru că oferă confort călătorilor (sunt silențioase, au dotări de utlimă generație) cât și pentru că sunt prietenoase cu mediu (nu poluează) și generează economii calculate pentru carburanți de 800.000 de lei pe an pentru 11 autobuze, după cum au informat oficialii Primăriei."

De vazut cu cat s-au cumparat urmatoarele 30 de autobuze electrice (eu nu mai am timp acum, am de lucru).

yetiman

QuoteClujul este primul oraș din România care accesează fonduri europene pentru cumpărarea de mijloace de transport în comun electrice, nepoluante. Primăria municipiului Cluj-Napoca a depus, până acum șase cereri de finanțare din bani europeni, prin Programul Operațional Regional (POR), Axa 1. În total, valoarea proiectelor finanțate de Uniunea Europeană se ridică la aproape 96 de milioane de euro. Din această sumă, fondurile nerambursabile sunt 98%, ceea ce lasă municipalității clujene o cofinanţare de 2 procente.

https://www.rfi.ro/economie-105954-transport-public-electric-cluj-napoca-bani-europeni



,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

nicolaem

de ce va mai bateti capul? e evident pentru toata lumea ca nu tine cont de argumente.

daca pe calcule mie mi-a raspuns ca ar prefera sa cumpere un golf diesel cu 23k euro in loc acelasi Golf full electric. intrebare pusa cu 3 premise ipotetice:
           - cineva ii subventioneaza 85% costul la electric ( deci l-ar cumpara cu vreo 4000)
           - sta la casa unde ar putea sa incarce peste noapte fara probleme
           - ar avea nevoie de masina doar pentru mers la job in oras.

Bogdan_Cluj

Ok, deci pentru cele 30 autobuze electrice costul a fost urmatorul:

12.400 euro bucata autobuz electric (620.000 * 0.02)

deci toate 30 au costat 372.000 euro


Deci adunam acesti 372k cu cele 1023k de la primele 11 => costul total pentru primarie pt cele 41 autobuze electrice este de: 1.395.000 euro (aproximativ 1.4 milioane euro)



^eu personal nu o fac ca sa conving pe un anumit user sau pe altul. Eu o fac mai mult pentru mine pentru a cunoaste cu adevarat care a fost costul (cu si fara fonduri nerambursabile) si care sunt avandatele si dezavantajele pe termen lung.

Radu Marius Garnita

Nu uitati de TVA, ca acesta este suportat de primarie. Asta pentru a se ajunge la costurile corecte pentru achizitionarea autobuzelor.

qionescu1

#641
Multumesc Bogdan, asta e și scopul meu.
Când ziceam de 80k ma refeream la second hand evident. Nu neapărat sa fie băgate prin centru deși la 80k autobuzele sunt chiar foarte ok. Sau mai ziceam 40 noi corelate cu ultimele achiziții (50 troleibuze noi). Sau un mix intre noi si second hand euro 6. 
Suma investita e menționată în studiul de oportunitate: 12 000 000 lei. (cele 30 autobuze solaris).
@nicolaem: iar nu ti-ai făcut temele. pune mâna pe studiul ăla și citeste-l.
@stefan cel mare: înlocuirea flotei euro 2-4, cu euro 6 înseamna scăderea poluării în oraș. după tine externalitatile nu se mai aplica și în cazul asta ci numai în studiul electricelor... excelenta logica!
uite una de la Ratuc, direct de la Gicu de la scularie!




Powered by API/PUM imgur uploader

StefanCelMare

Studiul referitor la costuri trebuie să țină cont de toate costurile implicate.
Degeaba pui acel grafic dacă nu știm câte autobuze sunt euro2, câte euro3, câte euro 4, etc, și ce ar înlocui cele euro 6 precis.
Bonus, și la diesel se înlocuiesc filtrele epf de particule, care costă.... binișor.
De ex. La un Opel de 10 ani cu valoare de piață 3000 euro, costă 1500 euro filtrele.
Deci fără un calcul cu toate costurile, nu are sens discuția.

Bogdan_Cluj

#643
Flota CTP o gasiti aici (cum era ea in 2015 cand s-a realizat PMUD) ---> https://clujeuropean.com/2017/04/06/parcul-ctp-cluj/
Desi deja au trecut cativa ani, puteti sa eliminati din tabelele din acest articol ce nu mai circula (se cam stie ce s-a eliminat).

In principiu cele verzi sunt euro 3, iar cele albe sunt euro 4, cele mov sunt euro 6. Nu (cred ca) mai sunt in circulatie cu non-euro, euro 1 si euro 2.
Sunt curios cele second hand cumparate (atribuite) recent, oare ce euro sunt? Se poate uita cineva? De asemenea mai sunt cele aproximativ 10 second hand cumparate anul trecut sau acum doi ani care s-au vopsit in mov si sunt pe rutele metropolitane, alea ce euro sunt?



alexV

Quote from: qionescu1 on December 18, 2019, 11:07:57 PM
Când ziceam de 80k ma refeream la second hand evident. Nu neapărat sa fie băgate prin centru deși la 80k autobuzele sunt chiar foarte ok.

Nu sunt ok. Sper si cred ca Primaria Cluj nu va mai cumpara in vecii vecilor transport public la mana a doua, diesel.
Sun biciclist. Lucrand in centrul orasului nici nu ai optiuni decat bicicleta sau busul. Ce nu poate aparea in tabele si grafice e urmatorul lucru: acceleratia busurilor, la semafor, la plecatul de pe loc. Cand sunt 4-6 autobuze la coada. Atunci si euro 6 face fum de soba pe lemne. Filtrat bineinteles de plamanii pietonilor, sau mai rau, de biciclistii care dupa efort respira adanc, ca deh, ai nevoie de oxigen. Sau Nox, ne adaptam.

Nu poti extrapola situatia familiala pana la nivel de city planning. Adica daca in familie e ok sa ai un audi second de 8 ani, un oras nu poate avea busuri second de 8 ani. Orasul are acces la finantare si trebuie sa planifice pe viitor, nu doar sa reactioneze la ce e acum.

Mai la subiect: colegii au spus ca busurile astea electrice au fost achizitionate cu super mega subventie. Eu consider un succes pentru oras toata afacerea.