[CJ] Transportul public in Cluj-Napoca

Started by ciprebbe, January 21, 2013, 12:46:16 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

qionescu1

#615
@ nicolaem
Exemplul meu nu e absurd si vb de transport public comun. Este calculul comparativ intre un autobuz electric si unul diesel nou euro 6. S-a intamplat la Cluj si chiar daca nu crezi, ca si altii de altfel, subventia a fost de 85% la autobuzele electrice. Tot ceea ce amintesti tu cu "probabil" "poate ca" "aproximativ" a fost calculat de RATUC Cluj si da cu minus. Imi pare rau ca nu te-ai prins din exemplu si trebuie sa iti spun eu direct. Sper sa nu se incadreze la trolling/hating si asta.

@ Bogdan
Studiul de oportunitate zice:
- achizitia de autobuze electrice este neprofitabila si este nevoie de fonduri europene
- metodologia de calcul a rentabilitatii cuprinde: "Indicatorii  de  evaluare  a  performanțelor  care  sunt utilizați  în  analiza  cost-beneficiu  sunt următorii: rata internă de rentabilitate, valoarea netă actualizată financiară a investiției, respectiv raportul cost-beneficiu."
- in cazul achizitiei de autobuze electice prin fonduri europene (subventie de 85%) la Cluj "Încadrându-se în   excepțiile   care presupun  acceptarea  unei  valori  negative  a ratei  interne  de rentabilitate (investiție  cu  o necesitate stringentă, a căror beneficii sunt mai mult de natură economică decât financiară), acceptarea  acesteia  este  posibilă în  condițiile  existenței  unei rate  interne  de  rentabilitate economice pozitive, analiza extinzându-se și a beneficiilor și costurilor socio-economice."
- ca proiectul sa fie profitabil au inclus in analiza si alte beneficii, dovedite doar cu studiile cercetatorilor britanici/copaci/date generale privind bolile in Romania/costuri de spitalizare etc etc si asa au ajuns la un "raportul cost-beneficiu este egal cu 0,93, valoare foarte apropiată de valoarea unitară, prin urmare proiectul este corespunzător și poate să fie finanțat."


Bogdan_Cluj

#616
Unitar = 1 (nu zero). Valoarea de 0.93 nu e una foarte mica, pt ca se compara cu valoarea = 1.00
Dar fiind asa de aproape de 1, dupa care daca pui 85% bani rerambursabili cum iasa calculele?

In plus e normal sa pui in calcul si externalitatile. Amu nu stiu cum altfel le puteau calcula. Sau poti/putem sa strambam din nas la estimarea lor (cu copacii). Oricum echivalara si estimarea cu copacii e doar la 1 milion de lei (tabel 7.19), adica 200k euro, o suma infima comparativ cu pretul intreg a 30 autobuze electrice, adica 15M euro.

Daca era sa le cumparam din bani locali atunci ta, cred ca nu mai era asa de bun ROI-ul (return on investment). Asa cu 85% bani "moca" nu vad cum poti sa zici ca era mai ok cu autobuze diesel (noi).

qionescu1

#617
      Corect cu valoarea unitara, ma gandeam eu la altceva.
"Rata  internă de  rentabilitatea  investiției  reprezintă rata  de  actualizare  la  care  valoarea venitului  net  actualizat  este  zero,  respectiv  veniturile  actualizate  sunt  egale  cu  costurile actualizate (de investiție, de operare șideîntreținere)."
       Da, e normal sa adaugi si externalitatile nu spun altceva dar daca ai cifre clare, reale si concrete. Nu trebuie sa fii expert sa-ti dai seama ca primaria nu are o argumentatie solida.
      Da pot sa spun si o spune si studiul care e pozitiv doar cu adaugarea externalitatilor. Gandeste-te la cele 2,5 milioane de euro pentru achizitie se mai adauga 3 milioane de euro schimbatul bateriilor! Apoi nu calculeaza raportul cost/eficienta real la comparatiile intre diesel (noi) si electrice. Adica si aici ca si in cazul externalitatilor de la achizitiile electricelor trebuie calculul sa fie complet. Dar aici spre deosebire de statisticile din UK si datele generale romanesti, chiar se poate calcula. Ok, consuma de 3 ori mai putin dar ce autonomie are,ce infrastructura mai necesita (statii de incarcare), cat timp il pot folosi, cat timp nu il pot folosi, de cate electrice suplimentare trebuie am nevoie ca sa asigur programul unei linii comparativ cu dieselul?
       

GML

Schimbatul bateriilor de ce costa 3 milioane de euro?

qionescu1

Asa e prevazut in contract. 100K euro/baterie.

nicolaem

#620
Hai sa vedem costurile pt primaria Cluj:

Electric: pe cifrele tale cost initial 75k+2 baterii achizitionate in viitor = 275k. durata utilizare 15-18 ani.

Diesel scurte: pret de achizitie de 220k  dar sunt luate prin credit bancar, deci costul final e mai mare daca pui si dobanzile motiv pentru care am putea spune ca avem cost comparabil egal pentru o durata de viata identica. 

La o durata de utilizare de 6 ani bateria ai putea-o cumpara doar din economiile pe care le faci cu combustibilul. asta daca te-ai obosit sa te uiti peste tabelul postat de bogdan. 77kRON/an/autobuz economie din diferenta de cost combustibil.

Faptul ca electricele mai au timpi morti pentru incarcare nu are asa mare relevanta intrucat comparam costuri km vs km. asta e tot ce conteaza si pentru uzura. Mai au si soferii pauza de masa in care incarcarea rapida sper sa diminueze inconvenientul.

Si da, atata timp cat ignori cifrele, faci doar trolling.
La un pret achizitie de 75k euro, si 77k RON economii anuale din combustibil fata de un R312 in 1999, dupa 5 ani de zile in care sunt in garantie si nu ai alte costuri putem spune ca le-am folosit gratis. le putem si duce la casat, si tot nu am pierde nimic.

@Bogdan, tu ce ai inteles din "furnizorul autobuzului electric are obligația de a înlocui bateriile după primii 5" ?
Presupun ca e contra cost, nu?


qionescu1

#621
@nicolaem
De cand te tot dai cu parerea ai fi putut citi macar studiul de oportunitate.

Bogdan_Cluj

#622
^^ eu inteleg ca prima schimbare de baterii se face pe banii furnizorului, deci sunt "incluse in pret" (sunt moca, nu trebuie platite).
Gresesc?


LE: acum am auzit (aici) ca pe Buna Ziua se vor planta 110 arbori. Asta doar ca sa ne facem o idee de ansamblu despre ce inseamna echivalentul (fizic in teren) pentru acei 550 de arbori (maturi) despre care se vorbea in studiu. Deci de 5 ori mai mult decat vom avea pe Buna Ziua.

qionescu1

@Bogdan
Nu greșești. A doua schimbare costa cât ziceam.  In logica primăriei achiziția de autobuze electrice înseamnă economie la plantat copaci... Nu știu ce să laud aici, electricele sau faptul că nu mai trebuie plantați 550 de copaci? Clujul trebuie înverzit, parcuri trebuie făcute, copaci trebuie plantati...  In aceeași logica daca schimba toată flota pe electric nu mai trebuie plantați copaci? Sau în cazul asta ar fi prea mulți și trebuie răriți.  Argumentul primăriei nu poate stârni decât zâmbete.

Bogdan_Cluj

Nu. Insemna ca nu mai este newvoie sa plantezi acei 550 de copaci pentru a reduce poluarea produsa de autobuzele (diesel care acum sunt) electrice.
II plantezi si reduc din "restul" de poluare. Daca ii plantai si aveai autobuze diesel, acei 550 de copaci "erau ocupati" sa aduca acele autobuze "pe zero" si nu faceau nimic pentru a reduce restul de poluare.

1 copac nu poate sa reduca o infinitate de poluare. Daca ai un CTP electric, atunci copacii vor reduce din poluarea produsa de masini.
Primaria avand datoria sa realizeze un mediu care sa nu te imblonaveasca, atunci nu mai este nevoisa sa planteze aditional pe langa copacii necesari pt a reduce poluarea produsa de masinile personala, nu mai trebuie sa planteze acei 550 de copaci aditioali pt a "rezolva si poluarea produsa de CTP".

SPECTR-2

Licitația pentru cele 10 autobuze second-hand a fost atribuită acum o săptămână unicului ofertant, INFITRADE, cu contractul în valoare de 1 578 858 RON. În total, cu tot cu contractele anterioare din 2008, 2009 și 2010, Clujul a cumpărat 47 de autobuze de la INFITRADE.

StefanCelMare

#626
@qionescu1
Ceea ce faci tu este trolling, adică pui în ghilimele simbolice sintagma cercetători britanici - ca și cum ar fi de luat automat în râs - deși din top10 universități la nivel global 4 sunt din UK (care este pe locul 2 după SUA în top 100).
Eu unul consider subiectul încheiat, în sensul că pe tine nu te poate convinge nimeni că autobuzul electric merită achiziționat.
Nu pot decât să mă bucur că nu ai putere de decizie.

nicolaem

la 1 578 858 ron pe 10 dieseluri vechi. vine cam 33k euro bucata, si poate reusim sa tragem de ele 10 ani ca si de Agore.

Daca stai sa compari is la jumate de pret fata de un electric pe care il folosesti tot 10 ani (asta daca luam in calcul si bateria schimbata gratis la 5 ani).
:troll:

Bogdan_Cluj

Pai stai putin cine a zis ca pe alea noi, electrice le folosesti doar 10 ani. Sau tu te referi 10 ani fara nici o investitie in ele (adica baterii noi), right? Atunci e ok, ramanem pe calcul doar pe 10 ani:

Dar sa nu uitam de calculul cu combustibilul care la 30 de electrice vs. diesel vine o economie de 500k euro pe an, deci la doar 10 bucati vine 166k euro salvati de 10 electrice PE AN. In 10 ani salvezi 1,6 milioane euro cu electricele, adica de aproape 5 ori mai mult decat ai dat initial pe cele 10 diesel second hand.

Eu vad ca oricum o dam, cu 85% moca de la UE, pe long term (10 ani) electricele vin mai ieftin ca orice, se pare ca si chiar ca diesel second hand. Sau imi scapa mie ceva in calcule?

Manodragon

#629
^au costat chiar mai putin. la cele 11 pe fonduri elvetiene primaria a platit 15% din pret iar la cele 30 pe fonduri europe 2%. In final, daca luam toate cele 41 de autobuze primaria a platit undeva pe la 4.2% adica 95.8% moca din pretul fiecaruia. Adica a platit vreo 26k Euro pe bucata.

Azi a fost data limita pentru depunerea de oferte la licitatia de modernizare a liniei de troleu. Are cineva informatii noi despre ea?

Totodata, CTP se pare ca va intra cu autobuze pana la poarta terminalului aeroportului. articol

Tot azi am vazut un bus electric pe linia 30 pe la IRA. Nu stiu daca are sau nu are legatura cu testul de la aeroport.




Powered by API/PUM imgur uploader