Drumul Expres DEx4 Turda-Dej

Started by danpandrea, August 26, 2019, 11:47:19 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

RaduI

#540
Doar ca si o scurta introducere la primul meu post, urmaresc forumul cu mult interes de vreo 6 ani cel putin si nu am avut cont pana acum. Nu am studii de specialitate in domeniu constructiilor si nici nu lucrez in vreun domeniu tangential. 

Inteleg ca ideea acestui forum nu este de a proiecta autostrazi (sau numai intersectii denivelate si drumuri cu access controlat cum a fost precizat mai sus), doar ca aceasta conversatie a trezit putin curiozitatea mea inginereasca. Sunt convins ca domnul Silviu Tegze%u0219iu nu a contactat comunitatea in cautare de idei si sfaturi, ci mai degraba in spiritul acestei comunitati care militeaza pentru transparenta si deschidere catre dialog si comunicare. Hartia suporta orice si imi dau seama ca de obicei postarile (sau planuri/harti desenate) cu carioci nu sunt bine vazute de comunitate. Subliniez toate aceste pentru ca postarea mea vine ca raspuns la o provocare inginereasca personala (si probabil prea mult timp liber) si nu vreau sa irosesc timpul altor oameni.





Powered by API/PUM imgur uploader

Ideea acestui nod a plecat de la ideea exprimata anterior a unei intersectii in T (creata virtual de fluxul de trafic) si, bineineteles, a introducerii unui sens giratoriu pe un DN de 2+2 ce va duce la sugrumarea traficului. In postarea lui @cristi5 se aduce in discutie idea proiectarii unor structuri supradimensionate in asteptarea unui trafic ce nu va exista vreodata.

In imaginea (desenata rudimentar) am marcat cu albastru fluxul pe care mi-l imaginez eu ca va exista. Grosimea liniei indica volumul (sa zicem un MZA), iar directia liniei in ce directie va merge: in sus spre Cluj-Napoca, in jos spre Turda, la stanga spre A3, la dreapta spre Dej. L-am marcat in 4 puncte:

  • venind dinspre Cluj-Napoca, presupun ca directia prioritara va fi spre A3, trafic de naveta spre Turda si local spre Dej (presupun ca va exista o intrare mai apropiata si mai facila de Cluj-Napoca in nordul DX pentru directia Dej)
  • venind dinspre Turda va fi acelas trafic de naveta spre Cluj-Napoca, trafic spre Dej preponderent si marginal spre A3, deoarece exista deja o intrare mult mai apropiata de A3 langa Turda
  • venind dinspre A3, traficul se va bifurca in cele doua directii Cluj-Napoca si Dej, si doar trafic local spre Turda deoarece cei din Turda vor folosi iesirea A3 de langa Turda
  • venind dinspre Dej, traficul va urma directia spre A3 si doar traficul local va folosi iesirile, din nou pe acelasi principiu al unei iesiri langa Cluj-Napoca pe DX si al unei iesiri pe A3 pentru Turda

Aceste presupuneri, daca sunt corecte, vor duce la un flux crescut prin giratoriu. De exemplu, cei ce vin dinspre Turda rareori vor traversa tot giratoriul pentru a iesi la breteaua 1b. La fel cei ce vin dinspre Cluj-Napoca rareori vor traversa tot giratoriul pentru a folosi 4b si nu vor afecta breteaua 2 sau 3b.

Am folosit aceste presupuneri si in acele puncte in care exista conflicte (doua bretele se reduc la o bretea). 1a va avea mai mult trafic decat 1b, 4a mai mult trafic decat 4b, breteau 2 va avea mai mult trafic decat directia Turda Cluj-Napoca. Conflictul dintre 2 si 3b l-am rezolvat doar pe presupunerea ca este mai usor sa privesti in oglinda stanga decat in dreapta (dar poate fi inversat oricand prin marcaj chiar si dupa constructie).

Am trasat marcajul orizontal din propria experienta de condus. Daca nu se intelege in poza, am trasat linie continua pentru banda prioritara si linie intrerupta cu sageti de redresare pentru banda care se inchide (plus semnul de cedeaza, desi nu sunt convins ca acesta se aplica la terminarea benzii). Zonele tringhiulare sunt pentru marcaj de despartire a unei benzi in doua. Iar zona in directia Cluj-Napoca contine marcaj hasurat.

Pentru a nu crea confuzie, toate bretele sunt cu o banda, inclusiv giratoriul. Am incercat sa mentin dimensiunea fixa in desen pentru o banda de circulatie. Bineinteles ca bretele pot fi proiectate cu 2 benzi, dar am incercat sa evit supradimensionarea. De exemplu in cazul bretelei 3a se poate lejer extinde la 3 benzi zona de jonctiune, evitand acel conflict de trafic. Aceasta extindere se poate face usor si dupa 10 ani daca fluxul de trafic il cere.

Am desenat subtraversarea DX de catre cele 3 benzi ale DN1 (ar trebui sa fie posibil cu o singura deschidere cu grinzi de beton de pana in 40m) si pasaje pentru bretele 1b si 3b. E cumva aleatoare presupunerea mea si nu am studiat relieful din zona. In functie de linia rosie a autostrazi acestea ar putea sa fie total diferite. O singura alegere mi s-a parut interesanta: breteaua 1b ar putea fi actuala banda 1 in directia Turda si sa fie parte a subtraversarii. Aceasta este posibila deoarece in giratoriu cel ce intra dinspre Cluj-Napoca nu va avea nevoie de aceasta iesire (avand deja 1a sau de facut un tur de giratoriu daca a ratat 1a)

Continuand in directia supradimensionarii, a doua banda a DN1 inspre Turda nu este necesara, urmand oras, dar am lasat-o in desen.

A fost discutata si problema proiectarii a unui seminod pentru moment din moment ce nu se cunoaste si nu va fi construita in viitorul apropiat continuarea DX. In acest caz se poate retine doar ceea ce este necesar pentru moment. Breteau 1 (1a si 1b), breteau 2, giratoriul si substraversarea (doar 1 cale). Se elimina gatuirea de la jonctiunea bretelei 2 cu DN si breteaua 3.

Acestea find zise, spre ca nu am deranjat pe cineva cu aceasta postare si imi accept orice critica in directia poluarii thread-ului cu desene de carioca. Sper totusi ca aceasta postare poate contribui macar, asa cum postarile anterioare mi-au folosit mie, ca si sursa de inspiratie pentru o solutie pentru altcineva.




StefanCelMare

#541
Există argumente pro și contra unui giratoriu pentru această intersecție.

Pro giratoriu:
- valorile de trafic permit pe un orizont de cel puțin 10-15 ani această soluție (poate chiar mai mult).
- cost mai redus de execuție pe moment, și viteză de execuție mai mare.
- nu impune de acum obligații proiectelor viitoare de prelungire a DX-ului spre centura de diamant (ăsta este motivul no.1 de fapt pro giratoriu, pentru că nu sunt studii geo pe continuarea DX spre centura de diamant, deci soluția aleasă acum pentru o posibilă denivelare a DX, fără studii, poate să coste pe viitor, zona fiind una deluroasă).

Contra giratoriu:
- în România, giratoriile cu 2 benzi nu sunt foarte comune; există probabilitatea unor neînțelegeri în trafic (accidente minore).
- În anumite momente, girația ar putea fi relativ aglomerată și acum (trafic crescut de sărbători de ex.). Aici se combină cu punctul de mai sus, la noi destui merg foarte încet prin giratorii.
- Fiind parte din legătura Aeroportului Cluj cu sudul Transilvaniei, va avea cu siguranță trafic de marfă, care manevrează mai greu în girații.
- probabil cel mai mare contra argument, ar fi singura intersecție proiectată astfel recent. S-a vorbit despre nodurile A3/A10 (Sebeș și Turda), dar inclusiv centura de diamant are nod denivelat (!), iar viitoarea centură metropolitană va avea și ea denivelare cu DN în zona de urcare Feleac.

Concluzia mea personală este că probabil ar merge giratoriul acolo, asta cu speranța că nu va dura 10 ani până se face legătura cu centura de diamant (sau o prelungire măcar a acestei legături cu A3) - deși este o speranță destul de deșartă.
Deci pot să înțeleg de ce lumea dorește giratoriu acolo.
Este vizibil că acum proiectăm un viitor "dop" pentru trafic, iar la cum au mers lucrurile istoric în România, oamenii nu au încredere că se va mișca degrabă ceva în direcția Dej după finalizarea acestei legături A3-DN (asta cred și eu, că o dată terminată telenovela cu legătura cu A3, acest tronson din DX va fi o prioritate redusă, deci e posibil să rămânem o vreme bună cu ce proiectăm acum).

dr4qul4

problema nu e ca se face acum un giratoriu, ci ca in momentul continuarii DX-ului spre Dej, ori daramam ce se propune acum, ori mai facem inca un giratoriu mai spre Turda. Si la acel moment valorile de trafic vor fi si mai ridicate. Si posibil sa apara si unele constructii in zona.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

vancouver

Problema cea mai mare este ca se face giratoriu pe un drum 2+2. Asta este ceea ce ar trebui sa fie un "no go". Daca DN1 era 1+1 acolo nu era nici o problema.

Nu am comentat niciodata ca s-a facut giratoriu la Alba Nord sau Alba Sud pe DN1, la Sebes Nord iara 2 bucati, etc... Totul ok. Problema este faptul ca DN1 la intersectia cu DX4 este 2+2.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

vancouver

#544
Ca sa nu ziceti ca nu vin si eu cu o solutie si ca doar critic. Iata ce propun eu:


(atat DX4 cat si DN1 peste tot cu 2+2 benzi, in caz ca nu se intelege asta din desen)

Avantaje:
- ieftin, nu este nevoie de nici un pasaj suplimentar, nici macar bretelele nu trec in vreun fel peste sau pe sub DX sau DN
- nicaieri parapetele median de beton nu este intrerupt
- atat pe DN1 cat si pe DX4 circulatia pe directia inainte este fara nici o constrangere geometrica sau limitare de viteza
- pe directia A3 - Cluj exista bretele directe dedicate
- in prima faza se pot executa doar 3 din cele 5 bretele. Cand se va continua DX4 traficul nu va fi cu nimic influentat pe durata lucrarilor la celelalte 2 bretele.
- nu sunt necesare modificari la continuarea DX4
- risc de ambuteiaj = zero, indiferent cat de mari sunt valorile de trafic

Dezavantaje:
- nu imi vine nimic deosebit in minte, poate cel mult dificultati pentru camioane la intoarcerile de tip U-turn, dar sunt pe relatii de trafic nenaturale, pe care este de asteptat un numar nesemnificativ de vehicule. In prima faza doar cei care ies de pe DX4 si vor spre sud, spre Turda. Doar ca acesta nu este un dezavantaj suplimentar fata de solutia cu sens giratoriu. Doar o solutiile trefla completa sau dubla trompeta ar atenua aceast neajuns, daca bretelele se fac foarte largi.

Comentarii:
- breteaua directa de iesire din DN1 spre A3, cat si breteaua inversa A3 > Cluj trebuie facute cu o latime de 6 metri (minim 5,80m), o banda + banda de urgenta. Astfel incat sa nu existe riscul sa se blocheze atunci cand un camion ramane in pana fix pe bretea
- U-turn inainte de intrarea in localitatile adiacente permite intoarcerea, fara a afecta fluxul curent pe benzile principale
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

pallzoltan

Fainut, cum ar arata un U-turn fara sa blochezi traficul din sens opus?

RaduI

#546
^ probabil ceva ca in desenul de mai jos




Powered by API/PUM imgur uploader

Poate cu o banda de preselectie pentru U-turn in plus

vancouver

O sa desenez mai târziu un U-turn, când am timp. Traficul principal nu este afectat.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

alin2pas

Această variantă ar putea fi luată în calcul de domnul Silviu: față de giratoriu, nu cresc mult costurile, nici cele de construcție, nici cu achiziția terenurilor; cu acele U-turn se ,,calmează" traficul la intrarea în localități fără să gâtuiască traficul în zona intersecției.

pasadia

Banuiesc ca o fi ceva precum cel de la iesirea din Ghimbav spre Codlea.

RaduI

^ imaginea din intersectia mentionata pentru referinta





Powered by API/PUM imgur uploader

TibiV

Ala cred ca este facut pentru viitoarea conexiune rutiera DN1 - Aeroport Brasov...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

pasadia

N-are nici o treaba.... in interiorul localitatii Ghimbav, adica pe vreo 1,4 km de la sensul giratoriu cu DN73B exista parapete median care blocheaza virajul la stanga. Si solutia pentru cei care vor sa intoarca la iesirea dinspre Codlea e acest U-turn peste benzile DN1 de pe sensul Codlea - Brasov. Absolut nici o legatura cu aeroportul.

vancouver

#553


Comment:
- constructia buclei nu afecteaza deloc un sens de circulatie (ma refer pe durata lucrarilor)
- am preferat ca sicana sa fie pe parte pe care intra vehiculele care intorc (pentru calmarea (sic!) celor de pe drumul principal) - dar se poate amplasa sicana si pe celalalt sens, daca spatiul este adecvat (nu aici) (cum spune @alin2pas, pentru calmarea celor care intra in localitate  ;))
- zona intoarcerii amplasata la intrarea in localitate, unde oricum trebuie redus la 50 la ora
- zona buclei de intoarcere iluminata noaptea
- suficient spatiu pentru vehiculele care vin pe bretele in nodul DX4/DN1 sa se incadreze pe banda 2 pentru intoarcere

Avantaje:
- traficul principal nu este deranjat de cei care intorc
- nu traficul principal acorda prioritate celor putini care intorc / fac stanga, asa cum se intampla in sensul giratoriu
- ideea e simpla, e spatiu pentru presemnalizare, soferii vor intelege imediat (mai ales cei care parcurg zona repetat)
- solutie ieftina daca este spatiu suficient, ca la Martinesti

Dezavantaje:
- se creeaza o sicana pe unul din sensuri
- iesirea spre stanga catre bucla, nenaturala (dar se poate asemui unei intersectii in T cu un drum local, unde apare o banda suplimentara spre stanga)
- dupa intoarcere camioanele trebuie sa se incadreze de 2 ori spre dreapta, manevra cu unghi mort

Dezavantajele enumerate se pot anula complet daca bucla este denivelata, peste sau pe sub drumul principal. Dar atunci creste costul si mai bine se face o dubla trompeta in nodul DN/DX cu cost asemanator si nu mai e nevoie de nici un U-turn.

PS. Bucla U-turn de la intrarea in Tureni (spre sud) nu este necesara in prima faza. Doar dupa ce se continua DX4 spre Apahida, ca sa intoarca cei de vin de la Cluj pe DN1 si vor sa mearga la ... Cluj pe DX4. (deci in esenta se poate renunta complet la acel U-turn, sa ramana doar cel desenat de mine).
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

Liviu M

#554
Am citit in sfarsit postul lui Silviu, asa ca mi-au rasarit si mie doi banuti gauriti. :)
In primul rand, discutia este despre legatura mai dreapta si mai rapida intre A3 si DN1. DX4 e la stadiul de vis umed. Nu se stie nici daca se va face, nici pe unde. Asa ca momentan intrebarea e "cum sa se verse bucatica asta de DX in DN1" - giratoriu, T (semafoare), denivelat... - in conditiile in care bugetul pare strans.
Daca DX se va continua fix de unde se termina acum, varianta denivelata e cea mai buna solutie, si poate ar trebui direct cautati banii necesari.
Ghinion de nesansa, nu se stie daca va fi cazul.
Daca insa sansele sunt mici ca DX3 sa continue fix din punctul ala, la francezi am mers pe autostrada care se termina in sens giratoriu pe trei benzi si a functionat *). Cum pe DN1 sunt localitati destul de aproape de intersectie in ambele sensuri, poate ca e mai bine sa faci coada de masini (poluare, zgomot) pe DX, nu la prima trecere de pietoni.

*) A570 la intrarea in Hyeres. Mai interesant e ca am prins giratoriul respectiv si controlat cu semafor, si "la liber". Nu m-am prins daca au reguli in functie de trafic.