Infrastructura electorala in Romania: discutii tehnice

Started by cristi5, May 27, 2019, 12:29:44 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Europiu

Tocmai asta a fost problema mea - nu era deloc clar, dacă trimiți plicul la consulat (aveai posibilitatea să alegi) ce se întâmplă mai departe cu el...
M-am învățat minte. Dar, cum spuneau și alții, e păcat că se compromite ideea de vot prin corespondență.
The problem with the world is that the intelligent people are full of
doubts, while the stupid ones are full of confidence (Charles Bukowski).

frunzaverde

De ce conteaza ar conta ce se intampla cu el la consulat? Ti se spune clar, in documente, ca votul tau poate fi trimis la consulat si va fi numarat; nu conteaza logistica ulterioara decat daca te intereseaza sa monitorizezi procesul.

Raspunsul e ca va fi bagat in urna sectiei de votare facuta la consulatul ambasadei, si certificatul electoral inregistrat in sistem de catre respectiva sectie. Exact acelasi lucru se intampla si in Romania, doar ca se face de biroul electoral "corespondenta". Nici o diferenta in practica.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Cristi N

Dan Barna: Vom propune în coaliție să nu mai avem domiciliul pe cartea de identitate

,,Un alt element important pe care-l vom discuta la coaliție și-l vom propune colegilor noștri, este de a nu mai avea, cum este exemplul mai multor state europene, domiciliul pe cartea de identitate, de a desface această legătură cumva artificială în care identitatea omului este condiționată de existența domiciulului pe respectiva carte de identitate", a spus Dan Barna, marți, în cadrul unei conferințe de presă.

El apreciază că acest lucru ar permite ,,o participare la vot mult mai flexibilă și mult mai firească", transmite Mediafax.

Votul la alegerile parlamentare și locale poate fi exprimat în România doar în localitatea de domiciliu.

tom_sawyer

Are în continuare domiciliul trecut pe document. Poate încet încet renunțăm la relicvele trecutului. La copii xerox s-a putut renunța:

VIDEO Cum arată noul buletin electronic: Ce trebuie să știe cei care optează pentru noua carte electronică de identitate și cât costă

Cartea electronică de identitate va începe să fie emisă de luni, 2 august, în premieră la Cluj-Napoca, în cadrul unui proiect pilot, primele informații fiind oferite într-o conferință susținută de ministrul MAI, Lucian Bode, și primarul Emil Boc.




hotnews.ro

tom_sawyer

#259
Statul va suporta costul eliberării noilor buletine cu cip / Eliberarea la nivel național - până la finele anului / Locul nașterii și domiciliul vor fi trecute exclusiv pe cip

Noile cărți electronice de identitate ar urma să fie emise la nivel național până la finele acestui an, iar costul de 67 de lei, solicitat acum la eliberarea acestora în proiectul pilot de la Cluj, va fi suportat de stat, în condițiile în care avem 200 milioane de euro în PNRR pentru acest proiect, se arată într-un proiect de act normativ scos în dezbatere publică de Ministerul Afacerilor Interne:

https://media.hotnews.ro/media_server1/document-2023-01-10-26012035-0-mai.pdf

https://media.hotnews.ro/media_server1/document-2023-01-10-26012036-0-mai.pdf


- Statul va suporta costul eliberării noilor cărți electronice de identitate

- Locul nașterii va fi doar în format electronic, stocat pe cipul cărții electronice de identitate, fără a mai fi prezent nici pe noile cărți de identitate simple

- Adresa de domiciliu va rămâne inscripționată pe cărțile de identitate simple, dar nu va mai fi inscripționată și pe verso-ul cărții electronice de identitate, ca în prezent. Adresa de domiciliu și respectiv de reședință vor fi însă stocate pe cip-ul cărții electronice de identitate

- Românii nu vor mai fi nevoiți să prezinte certificatele de stare civilă la depunerea cererii pentru eliberarea CEI

- Cărțile electronice de identitate vor fi eliberate opțional și pentru minorii de până în 14 ani, la solicitarea ambilor părinți

- Pentru copiii până în 12 ani nu se vor colecta amprente


    Adresa de domiciliu va rămâne inscripționată pe cărțile de identitate simple, dar nu va mai fi inscripționată și pe verso-ul cărții electronice de identitate, ca în prezent. Adresa de domiciliu și respectiv de reședință vor fi de asemenea stocate pe cip-ul cărții electronice de identitate.

Înscrierea adresei de domiciliu doar în suportul electronic al cărții electronice de identitate (CEI) se va face pentru a se elimina obligația preschimbării CEI atunci când vrei să îți schimbi domiciliul, se arată în nota de fundamentare.

Procedura preschimbării domiciliului va fi furnizată exclusiv în mediul digital, fără să te mai prezinți la ghișeu.

    Potrivit surselor HotNews.ro, pentru cărțile electronice de identitate domiciliul și reședința vor fi stocate electronic pe suportul de stocare, iar accesul la informații se va face electronic sau printr-o aplicație mobilă care va fi pusă ulterior la dispoziția cetățenilor.
    Pentru cartea de identitate simplă (CIS) domiciliul va fi tipărit pe verso, iar pentru reședință se va emite ,,dovada de reședință".


hotnews.ro

https://www.mai.gov.ro/informatii-publice/transparenta-decizionala/

tom_sawyer

#260
^
Băieții propun să nu mai ai posibilitatea să refuzi prelevarea amprentelor:

25. La articolul 17, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:
,,(6) Cartea electronică de identitate se eliberează fără înscrierea imaginii impresiunilor papilare atunci când prelevarea acestora este fizic imposibil de a fi realizată."


Ce prevede legea acum:

Art.17
(6) La cererea solicitantului, cartea electronică de identitate se eliberează:
a) cu toate datele prevăzute la alin. (5); sau
b) cu datele prevăzute la alin. (5), cu excepția imaginii impresiunilor papilare.

https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/63354

TVlad

#261
Perfect, visul tuturor securistilor si criminalistilor: daca ai deja baza de date cu amprentele digitale ale tuturor cetatenilor, nu iti mai bati capul cu anchete laborioase.
Ar trebui sa stocheze toate cele 10 amprente, ce sa ne mai ascundem dupa deget. Ba chiar as plusa cu o mostra de ADN.

Daca e atit de presanta problema falsificarii buletinelor, de ce nu includ fotografia irisului, de exemplu? Pe ala nu il lasi pe tot ce atingi.

Cica sa aiba control mai bun la frontiera. Siiigur. Asta garantat o sa-i opreasca pe milioanele de ilegali ce vin cu barca pe Mediterana sau ascunsi in camioanele turcesti.

dr4qul4

sa le spuna cineva ca s-a inventat recunoasterea faciala!
Sa salveze asta pe cip. Nu au nevoie de nimic in plus (nu face nimeni gura), si pot sa compare si cu poza si cu fata omului.
amprentele erau bune in secolul 20. Chiar nu vad sa ma puna la aeroport sa pun degetul pe scanner... La noi orice e posibil, dar in vest sigur nu vom vedea. In schimb va fi plin de camere cu recunoastere faciala
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist.
Pariu cu Andreita. 100 lei (la API). Donez eu daca se circula pe DX4 inainte de 4 Mai. Altfel doneaza el.

tom_sawyer

#263
Legea actuală (OUG 97/2005):
https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/63354

Art. 17
(1) Cartea de identitate simplă conține date în format tipărit și în format inscripționat prin tehnici speciale, precum și elemente de particularizare și de siguranță.
(2) Datele cu caracter personal înscrise pe cartea de identitate simplă sunt:
a) numele și prenumele titularului;
b) sexul;
c) cetățenia titularului;
d) data și locul nașterii titularului;
e) semnătura olografă a titularului;
f) imaginea facială a titularului;
g) C.N.P.;
h) adresa de domiciliu a titularului.
(3) În cazul incapabililor și al persoanelor infirme sau analfabete, semnătura olografă a titularului poate lipsi din conținutul cărții de identitate simple.
(4) Cartea electronică de identitate conține date în format tipărit și în format inscripționat prin tehnici speciale, date în format electronic, precum și elemente de particularizare și de siguranță.
(5) Datele cu caracter personal care se înscriu pe cartea electronică de identitate sunt cele prevăzute la alin. (2), cu aplicarea, după caz, a prevederilor alin. (3). În format electronic se înscriu:
a) datele din formatul tipărit, cu excepția semnăturii olografe a titularului;
b) prenumele părinților titularului;
c) un certificat pentru semnătură electronică și, după caz, certificate calificate pentru semnătură electronică, astfel cum acestea sunt definite în legislația din domeniu;
d) datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială și, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete.
(6) La cererea solicitantului, cartea electronică de identitate se eliberează:
a) cu toate datele prevăzute la alin. (5); sau
b) cu datele prevăzute la alin. (5), cu excepția imaginii impresiunilor papilare.


Propuneri de modificare, doar pentru art. 17 (sunt multe alte articole care se modifică, se introduc și altele noi):

21. La articolul 17 alineatul (2), litera d) se modifică și va avea următorul cuprins:
,,d) data nașterii titularului".

22. La articolul 17 alineatul (5), literele a) și c) se modifică și vor avea următorul cuprins:
,,a) datele din formatul tipărit;
..........
c) certificate pentru autentificare sau semnătură electronică și, după caz, certificate pentru semnătură electronică calificată, astfel cum acestea sunt definite de legislația din domeniu."

23. La articolul 17 alineatul (5), după litera b) se introduce o nouă literă, lit. b1), care va avea următorul cuprins:
,,b1) locul nașterii titularului;"

24. La articolul 17, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (51), cu următorul
cuprins:
,,(51) De la data realizării condițiilor tehnice, datele cu caracter personal care se înscriu pe cartea electronică de identitate sunt cele prevăzute la alin. (5), cu excepția adresei de domiciliu a titularului, cu aplicarea, după caz, a prevederilor alin. (3)."

25. La articolul 17, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:
,,(6) Cartea electronică de identitate se eliberează fără înscrierea imaginii impresiunilor papilare atunci când prelevarea acestora este fizic imposibil de a fi realizată."

https://media.hotnews.ro/media_server1/document-2023-01-10-26012035-0-mai.pdf

tom_sawyer

14 martie
𝐕𝐢𝐳𝐞𝐥𝐞 𝐝𝐞 𝐫𝐞𝐬̦𝐞𝐝𝐢𝐧𝐭̦𝐚̆: 𝐦𝐢𝐢 𝐝𝐞 𝐨𝐚𝐦𝐞𝐧𝐢 𝐢̂𝐧𝐬𝐜𝐫𝐢𝐬̦𝐢 𝐥𝐚 𝐨 𝐬𝐢𝐧𝐠𝐮𝐫𝐚̆ 𝐚𝐝𝐫𝐞𝐬𝐚̆ 𝐬̦𝐢 𝐩𝐞𝐫𝐢𝐜𝐨𝐥𝐮𝐥 𝐭𝐮𝐫𝐢𝐬𝐦𝐮𝐥𝐮𝐢 𝐞𝐥𝐞𝐜𝐭𝐨𝐫𝐚𝐥!

Astăzi, în Comisia pentru comunităţile de români din afara graniţelor ţării a fost discutată o propunere legislativă care se referă la fenomenul complex al vizelor de reședință și felul în care acestea pot denatura în anumite părți ale țării procesul electoral. Inițiatorul legii, deputatul Gigel Știrbu, dorește introducerea unei reglementări clare care să prevină o formă uzitată de turism electoral în localitățile mici din Olt, acolo unde își stabilesc reședința, cu doar câteva săptămâni înaintea unui scrutin, sute de persoane, în condițiile în care populația stabilă a acelei localități este, spre exemplu de 1000 de persoane. 400 de persoane noi înregistrate la diferite adrese ca fiind rezidente și care votează pot denatura întreg procesul electoral. Colegul nostru dorește ca această practică să fie stopată prin impunerea unei durate de un an care să se scurgă între momentul primirii vizei de reședință și participarea la un scrutin electoral.

Este o temă complexă și am decis în Comisie amânarea emiterii unui aviz în urma dezbaterilor noastre, deoarece a trecut de votul plenului Senatului o altă modificare la OUG 97/2055 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români prin care se intenționează limitarea la cel mult 10 vize de reședință emise per adresă și limitarea înregistrării de mii sau, cum am avut cazuri, zeci de mii de persoane care ar avea toate domiciliul în aceeași casă sau în același apartament. Este un fenomen înregistrat pe scară largă în orașe precum București sau Iași. Această din urmă propunere legislativă a trecut de Comisia de Apărare din Camera Deputaților în urmă cu două săptămâni și urmează să ajungă la votul final, în calitate de cameră decizională, în Camera Deputaților.

Cele două spețe sunt, este adevărat, diferite prin scopul final pe care și-l propun, dar ambele au în centru fenomenul înregistrării unui număr uriaș de persoane la adresele unor proprietari. În același timp, propunerea pentru care am amânat astăzi un aviz în Comisie interferează și cu legislația electorală, fapt asupra căruia Consiliul Legislativ a atras atenția, iar procedural modificări la legile electorale pot fi făcute doar prin legi organice.

Subiectul este complex și ar merita o abordare unitară, or, în prezent, avem mai multe propuneri legislative ale colegilor noștri, în diverse faze ale circuitului parlamentar, care par să se concureze unele pe altele. Am încredere că vom găsi cea mai bună soluție pentru a lămuri situația abuzului de vize de reședință la o singură adresă, dar și problema localităților mici unde se mai practică încă forme de turism electoral uzând de scăpări ale legii.

sursa

tom_sawyer

Quote from: frunzaverde on May 27, 2019, 11:28:31 PMNu putem duce votul la un nivel decent de infrastructura fara schimbari legislative. Ceea ce nu e deloc dificil, dat fiind ca o mare parte din infrastructura de vot este data pentru fiecare scrutin printr-o lege speciala, care e valabila pentru un scrutin si doar pentru unul singur.

De exemplu, daca vrem sa renuntam la stampila, si sa trecem la o alta formula - de exemplu "pix" sau "buletin volant in plic" sau "cu inregistrare electronica" nu trebuie facuta o alta procedura legislativa decat cea necesara pentru a pastra stampila.

Plus ca sper ca am invatat pana acum ca daca vrem sa schimbam ceva pentru mai mult de trei zile, trebuie facut cu cap si din temelii. Nu carpeli legislative.

O sa discut problema cu problema si prezint cate o solutie:

1. Problema identitatii. Romania are un sistem extraordinar de sofisticat de identitate, cu cheie unica pentru fiecare cetatean (CNP) - multe tari ca Germania, UK sau Ungaria nu au asa ceva, si cu cod variabil temporal (seria si numarul CI/BI/Pasaport), astfel incat persoanele sa fie radiate rapid daca dispar/mor. Sistemul e cumparat din Danemarca, e o adaptare a sistemului danez, care functioneaza excelent.

De ce nu merge in Romania? Pentru ca am legat identitatea de "glie", contopind identitatea personala de o adresa fixa in anii '70, cand am cumparat sistemul. Motivul era simplu - comunistii doreau sa continue sistemul de restrictionare a migratiei interne (propisca / hukuou / flotant), si asta a fost solutia lor - domiciliul scris in buletin. Ideea era tocmai limitarea oricarei forme de mutare in teritoriu - restrictionarea circulatiei.

Astfel, orice mutare cere schimbat buletinul, si orice schimbare de buletin cere o serie lunga de acte doveditoare pentru chestia asta, in multe cazuri extrem de complexe (procuri, acte de vanzare cumparare ), care vin la pachet cu raspunderi legale pentru cei care te iau "in spatiu". Si, ca mostenire comunista, daca iti muti "domiciliul" in strainatate (CRDS), iti pierzi buletinul (ramasita din epoca vizelor de iesire-inapoiere) si primesti mentiune speciala in pasaport (din epoca in care ca CRDS nu iti permitea sa te intorci decat ca turist).

Rezultatul, in lumea mobila de azi, nu in cea totalitara cu repartitii si orase inchise din 1985? Vreo 30-50% din populatia Romaniei are un domiciliu fictiv. Nu are nici un rost sa treci prin durerile de a-ti schimba actele daca te muti din Brasov altundeva in Brasov. Sau chiar din Cluj in Oradea. Iar din Cluj in Frankfurt? Incercarea de a iti face CRDS iti aduce o serie lunga de dezavantaje si atat, asa ca iti vei pastra domiciliul in Romania oricat poti.

Solutie - eliminam cuplajul "domiciliu" - "identitate". De fapt, eliminam complet sistemul de "domiciliu" si il inlocuim cu sistemul "rezidenta curenta". Adica:

1. Domiciliul sau orice referinta dispare de pe CI. Nu mai trebuie sa-ti faci CI nou la fiecare mutare.

2. Oricarui cetatean i se cere sa se inregistreze in baza de date de resedinta, pentru contact intre el si autoritati. Cum baza de date nu presupune vreo obligatie legala (gen "luat in spatiu" cu reguli de evacuare), nu mai e nevoie de atatea acte pentru determinarea chestiei asteia. Fiecare cetatean poate sa-si schimbe rezidenta printr-un simplu click online (de exemplu in SPV) sau formular depus la posta, politie, banci etc..

Dovada ca locuieste acolo unde zice ca locuieste este facuta printr-un formular de control trimis de autoritate, cu un cod unic, la care trebuie raspuns inapoi, ori printr-un sistem online  securizat cu o identitate digitala (cand o sa existe buletine electronice), ori printr-un sistem online in care iti uploadezi o copie de buletin, ori ducandu-te o data si o singura data cu buletinul si hartia aia la cea mai apropiata banca sau posta.

Avantajul la un sistem de tipul asta (voluntar) e ca nu exista reguli ridicole de acte doveditoare, nu exista reguli ridicole de schimbat acte, si nu exista discriminari pentru CRDS (pierderea dreptului la buletin).

Cetateanul va face chestia asta pentru ca e usor de facut, usureaza comunicarea cu statul (statul va sti unde sa trimita plicurile pentru taxe, de exemplu), si, daca baza de date e destept facuta, toate firmele carora le-ai dat dreptul sa iti stie adresa (banci, utilitati etc.) via procedura compatibila GDPR, vor putea avea acces la adresa prin respectivul sistem. De exemplu, nu va mai trebui sa alergi la banci sa iti schimbi adresa de fiecare data cand te muti, si contractul la gaz sau eon se va schimba automat (in sistemul curent, bancile si utilitatile nu sunt interesate de asta, pentru ca sistemul de schimbat adresa e atat de greoi incat n-are sens ca bancile sau utilitatile sa incerce sa acceseze sistemul).

Asa, va exista o lista mult mai buna si de identitati (sunt multi romani fara acte pentru ca n-au proprietati legale - mai ales la tara e o problema cu "oamenii fara buletine", mai ales in comunitati rome), si o lista mai buna de adrese.


Cărțile de identitate fără domiciliu. Evidența Persoanelor spune că nu le poate elibera, deși instanța europeană o obligă / Precedentul românului care a dat statul în judecată

În România, cărțile de identitate nu se pot elibera fără ca titularul să figureze cu un domiciliu în țară, iar aceasta este o reală problemă în special pentru românii din diaspora. Anul trecut, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a obligat România să elibereze un astfel de act, însă, într-un răspuns pentru HotNews, Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor transmite că în prezent nu are cadrul legal pentru a le emite.

Hotărârea instanței europene a venit după ce Corneliu-Liviu Popescu, un avocat român stabilit în Franța, a acționat statul român în instanță pentru a obține un buletin fără domiciliu. În urma deciziei, în mai 2024, Înalta Curte de Casație și Justiție a obligat Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor să îi elibereze un act de identitate în care, la secțiunea ,,domiciliu", scrie ,,Fără domiciliu în România".

Cu toate acestea, obținerea unui astfel de act de identitate, fără a da statul în judecată, nu este posibilă în prezent.

Este răspunsul de care s-a lovit Florin Pîcă, un român stabilit în Germania, care a povestit, pentru HotNews, demersurile pe care le-a făcut pentru a obține o carte de identitate fără domiciliu în România.

,,Sunt foarte mulți români care și-au vândut tot ce aveau acasă. Nu mai au nimic, nu mai au posibilitatea să-și obțină actul de identitate, pentru că știm că ți se solicită documentul de proprietate sau luarea în spațiu. Sunt foarte mulți care apelează la prieteni și la rude, dar nici asta nu este o opțiune", a spus bărbatul.

Într-un răspuns pentru HotNews, Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor transmite că introducerea cărților de identitate fără domiciliu poate fi făcută doar atunci când vor fi implementate cărțile de identitate cu cip, aflate acum în faza de testare

,,Concluzia instituției noastre potrivit căreia mecanismul vizat de hotărârea CJUE pronunţată în cauza C-491/21 din 22 februarie 2024 poate fi pus în aplicare numai în situația eliberării cărții electronice de identitate, a avut ca fundament considerentele deciziei pronunțate de instanța de contencios european care au avut în vedere exercitarea dreptului la liberă circulaţie şi Regulamentul (UE)", a transmis instituția.

Întrebată cum explică faptul că a emis totuși o carte de identitate ,,clasică", în cazul românului din Franța care a câștigat acest drept în instanță, Evidența Persoanelor precizează că s-a făcut ,,pentru punerea în aplicare a unei decizii pronunțate de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie într-un dosar civil în care Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor a avut calitatea de intimat-pârât".

,,În acest context, precizăm faptul că decizia civilă în discuție este una punctuală şi produce efecte între părțile litigante", a mai precizat instituția.

,,Practic statul român te obligă, ca să intri în legalitate, să te folosești de o cvasi-ilegalitate, pentru că tu te duci la prieteni sau la rude, dar nu la tine acasă", spune Florin Pîcă, românul care a primit același răspuns de la Evidența Persoanelor când a încercat să obțină actul de identitate românesc fără domiciliu.

În concluzie, singura opțiune a românilor care vor să obțină astfel de documente înainte să fie implementate cărțile electronice cu cip rămâne acțiunea în judecată, potrivit Asociației Pentru Apărarea Drepturilor Omului în România – Comitetul Helsinki.

,,Se poate afirma ca o hotărâre preliminară CJUE se aplică nu doar în cauza în care a fost dată, ci și în orice altă cauză în care se ridică o problemă similară.

Dacă statul (MAI) nu vrea, soluția este ca persoana sa se adreseze instanței, cum a făcut și domnul Liviu Popescu (avocatul român care a obținut la CJUE eliberarea unei cărți de identitate fără domiciliu – n. red.), iar în cadrul procesului să invoce hotărârea CJUE din cazul lui. Nu e nevoie sa se adreseze din nou CJUE", a transmis APADOR-CH, într-un răspuns pentru HotNews.

Problemele actualei cărți de identitate

Actuala formă a cărții de identitate eliberate de statul român nu include semnătura titularului. Acest aspect pune probleme celor care s-au stabilit în afara granițelor, pentru că autoritățile celorlalte state nu îl recunosc, susține Florin Pîcă.

,,La Autoritatea Federală de Transport, asta este o problemă de care eu mă lovesc zilnic, faptul că buletinul nu are semnătură îngreunează tot, iar românul trebuie să meargă la alte autorități care să certifice semnătura și identitatea persoanei. Cu pașaportul, în schimb, se rezolvă, că pe pașaport există semnătură, dar mulți nu au nici acel pașaport.", a povestit Florin Pîcă.

Primul pas a fost făcut de câțiva parlamentari

Pe 7 februarie, mai mulți parlamentari USR au propus o lege pentru completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români.

În forma propusă se introduc mai multe alineate care prevăd faptul că cetățenii care doresc să își stabilească sau și-au stabilit anterior domiciliul în străinătate pot solicita eliberarea unei cărți de identitate ori a unei cărți electronice de identitate cu menționarea țării de domiciliu. Conform textului legii, ,,Acestea fac dovada identității, a cetățeniei române și a țării de domiciliu".

https://hotnews.ro/cartile-de-identitate-fara-domiciliu-evidenta-persoanelor-spune-ca-nu-le-poate-elibera-desi-instanta-europeana-o-obliga-precedentul-romanului-care-a-dat-statul-in-judecata-1906255

resad23

Nu inteleg de ce treubie scoasa adresa din buletin, si mentinerea de roluri electorale separate.
Sistemul actual este mai simplu.

Solutia este sa se adopte o lege prin care hotararea judecatoreasca se adoptata pe scara larga.
Te prezinti la ambasada/consulat si se pune un sticker cu  ,,Fără domiciliu în România" sau se emite un buletin nou cu mentiunea asta.

Germania care are deja buletine electronice foloseste sistemul asta.

https://www.mallorcamagazin.com/service/leben-und-arbeiten-auf-mallorca/residencia-nie-co/2016/10/14/49832/abmelden-ist-fur-insel-deutsche-pflicht.html (in limba germana)

buletinDE



Powered by API/PUM imgur uploader

tom_sawyer

Ce date sunt înscrise în Cartea Electronică de Identitate

    În format tipărit: nume, prenume, cetățenie, data nașterii, sex, imaginea facială, CNP, semnătura olografă.
   
    În format electronic: toate datele tipărite, la care se adaugă prenumele părinților, domiciliul, amprentele a două degete ale titularului și certificate digitale pentru autentificare sau semnătură electronică.

Amprentele înscrise în CEI sunt șterse ireversibil, ulterior, din baza de date a autorității care realizează imprimarea, procedură similară cu cea aplicată în cazul pașaportului electronic.

Sunt exceptați de la obligația preluării amprentelor minorii sub 12 ani și persoanele pentru care acest proces este fizic imposibil.

https://hotnews.ro/video-noile-carti-de-identitate-cu-cip-vor-fi-emise-din-20-martie-in-cluj-apoi-gradual-in-tara-si-copiii-sub-14-ani-le-vor-putea-obtine-1924433

tom_sawyer

INFORMAŢIE DE PRESĂ privind actele normative adoptate în ședința Guvernului României din 13 martie 2025

12. HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru modificarea Anexei nr. 5 la Hotărârea Guvernului nr.295/2021 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare unitară a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, precum şi pentru stabilirea formei şi conţinutului actelor de identitate, ale dovezii de reşedinţă şi ale cărţii de imobil

Actul normativ stabilește forma și conținutul documentelor de identitate, inclusiv pentru cărțile de identitate electronice. Modificările propuse vizează, în special, excluderea adresei de domiciliu din formatul tipărit al cărții electronice de identitate. Adresa de domiciliu a titularului se va înscrie doar în suportul electronic de stocare al cărții electronice de identitate. De asemenea, s-a stabilit că pe formatul tipărit al cărții electronice de identitate se înscrie sexul titularului; în concret, se înlocuiește denumirea rubricii existente pe fața acesteia ,,genul titularului (F pentru feminin sau M pentru masculin)" cu rubrica ,,sexul titularului (F pentru feminin sau M pentru masculin)"
Actele de identitate eliberate până la data intrării în vigoare a  Hotărârii de Guvern sunt și rămân valabile până la data expirării lor.

De asemenea, noile documente de identitate vor fi introduse treptat la nivel național, începând cu municipiile reședință de județ și continuând cu alte orașe și comune.


gov.ro

tom_sawyer

#269
Guvernul a publicat în transparenţă decizională un proiect de ordonanţă de urgenţă care permite românilor cu domiciliul în străinătate să beneficieze de cărţi electronice de identitate

Până în prezent, din cauza unei aberaţii legislative, românii care şi-au declarat domiciliul permanent în străinătate erau obligaţi să renunţe la cartea de identitate, primind în schimb doar un paşaport CRDS (cetățean român cu domiciliul în străinătate), considerat exclusiv document de călătorie.

"Mă număr printre cetăţenii români care au locuit în Diaspora, circumscripţie pe care o reprezint acum în Parlament. Dacă aş fi cerut paşaportul CRDS, nu mi-aş fi putut depune candidatura, aceasta fiind condiţionată de cartea de identitate", afirmă senatorul USR Cătălin Bochileanu.

https://www.g4media.ro/usr-dupa-6-ani-de-presiune-constanta-din-partea-usr-guvernul-a-publicat-in-transparenta-decizionala-un-proiect-de-ordonanta-de-urgenta-care-permite-romanilor-cu-domiciliul-in-strainatate-sa-benefici.html

https://sgglegis.gov.ro/legislativ/

https://sgglegis.gov.ro/legislativ/docs/2025/03/v52b6z_f1cspdr8yn97k.pdf