News:

API te vrea în echipa din București!

Main Menu

La cheu

Started by Ionut, May 23, 2019, 12:16:13 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kitsune

#15
Cred că e mai simplu să mergi 20 m până pe aripă, cu un radio și să faci manevra decât să stai cu ochii în monitoare. Unele vapoare au comanda de navigație acoperită dintr-o latură în alta, nici măcar nu mai ieși în ploaie și vânt.
În general este tendința să țină lucrurile simple, metode probate, etc. Un lucru pe care nu îl avem la navă este posibilitatea de a ajunge la "service" oricând. Deci trebuie să putem repara/înlocui cam orice, cu forțe și cunoștințe proprii. Sincer, numai de camere nu mai aveam grijă.

Cam așa arată niște aripi închise, la Maersk și NYK (japonezi):






Și așa e la noi





Powered by API/PUM imgur uploader


Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

Și pentru că am ocazia și conexiunea la net, vă mai plictisesc cu ceva poze. Am schimbat acum vreo lună o cămașă la motorul principal, MAN 6S70 MC-C, 18660 kW, un motor relativ mic, dacă îl comparăm cu MAN 12K98MC, de 68500 kW, deci de peste trei ori mai puternic.

Totuși....

Chiulasa cu supapa de evacuare și dispozitivul hidraulic de demontare (GPS)


Vedere de ansamblu a motorului (GPS)


Cămașă de cilindru nouă (GPS)


Piston



Powered by API/PUM imgur uploader
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

TibiV

Alezaj mai mare de 1200?
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

kitsune

6S70 = 6 cilindri, 700 mm alezaj, S este cursa (lungă)
12K98 = 12 cilindri, 980 mm alezaj, K (scurt)
MAN a făcut maximum 1080 MM alezaj, dar au renunțat, masele sunt prea mari și echilibrarea e dificilă. Și oricum, acum se cere economic, deci facem de-rating la motoarele mari, scoatem o turbină, modificăm elicea, etc.
Nu o să mai vezi curând nici MAN 108 (am impresia că nici nu a fost produs, doar proiectat) nici Sulzer 105.
De fapt cel mai puternic motor naval e un 14 RTA 96 de la Sulzer, de 80080 kW.
Cel mai puternic motor pe care am făcut eu a fost un MAN 12K98MC-C7, de 72240 kW, cred că am poze pe undeva, dacă găsesc pun aici.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

TibiV

Corect, m-a furat ceea ce am vazut - adica chiulasa si exteriorul camasii....

Dar la 700 mm nu iti trebuie dacat o pilota ca sa iti amenjezi un pat confortabil in cilindru (presupunand ca este culcat, ca in picioare nu doarme nimeni... ;) )

Oricum, la dimensiunile astea majoritatea motoarelor de "turisme" incap lejer intr-un cilindru naval... E drept, fara toate agregatele... ;)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Ionut

Bai. Foarte misto navalul. Poate reusesti sa-ti faci timp sa ne aduci vesti, poze & detalii interesante. Vezi ca vine CM POIM acum in iunie - zi-mi daca vrei sa intreb ceva despre proiectele pe naval (doar ce tine de POIM). Eu nu ma pricep, dar daca vrei sa-i iau la intrebari, abia astept sa ii rup si pe naval (ca pe restul fac show de fiecare data).

kitsune

@Ionuț, nu știu momentan, trebuie să mă documentez ce e pe la noi, eu n-am mai ajuns cu nava la Constanța de prin 2005. Dar rămâne temă de casă (că oricum de mâine nu mai pun poze că n-am net).
@TibiV, eu am cam intrat în cămăși că facem măsurători. Pentru mine 700 e înghesuit, 980 e ok, ai loc să te învârți. Mai ales în galeria de admisie, la măsurat segmenții, e loc de stat în picioare.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

kitsune

Încă ceva poze pe repede înainte, până nu plecăm din port.

Cam așa arată coca vasului sub apă după o staționare de o lună:





Și cam așa arată o valvulă de amestec de apă de răcire (cu trei căi) văzută cu camera de termoviziune

(GPS)



Powered by API/PUM imgur uploader
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

TibiV

Quote from: Pelicanul on June 06, 2019, 06:47:44 PM
...Ia să vedem dacă navele maritime mai nimeresc porturile de destinație fără GPS. Numai cu busola și sextantul. Cred că nici nu mai știe nimeni să  le folosească.

Misto problema....

Habar nu am care este raspunsul corect.
(Desi am auzit ca baietii de la Academie inca au cursuri de Morse....Si ca pe Mircea petrec ore lungi cu sextantul si compasul - asta este denumirea corecta a busolei....  ;) )

Hai sa avem rabdare pana cand singurul dintre noi care chiar se pricepe va avea acces la internet.
(Ma rog, nu este taman pe profil... Un ofiter electro-mecanic NU are treaba directa cu navigatia, ci cu mentinerea fierataniei in stare de plutire si guvernabila.... Dar sigur sta de vorba cu colegii navigatori...)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

kitsune

 Am ceva simulacru de internet din nou  :lol: după ce s-a chinuit să găsească satelitul vreo 3 zile.
Deci, navigația nu se face cu GPS, se face cu busola, girocompasul, loch-ul și alte alea. Cu GPS-ul doar se verifică dacă poziția rezultată din celelalte instrumente e ok.
Chiar aveam zilele trecute o discuție cu comandantul dacă e posibil să navigi doar cu GPS și el era de părere că nu, pentru că îți va spune unde ai fost, nu unde trebuie să mergi, în timp ce cursul de pe giro îți spune încotro să mergi. Coroborat cu harta și compasul magnetic. Ok, e posibil ca sistemul de hărți să îți dea un trend și să te ghideze (apropo, îl cheamă ECDIS, Electronic Chart Display and Information System, nu se mai folosesc hărțile de hârtie), dar, mă repet, navigația nu se bazează exclusiv pe GPS, cu ăla se face determinarea erorii, așa cum se făcea cu sextantul înainte. Ai punctul pus pe hartă și faci o determinare cu sextantul, GPS-ul, observații la țărm, LORAN, etc. să vezi dacă ești acolo unde ai pus punctul.

@TibiV, oi fi io mai mecanic așa, dar am butonat toate aparatele lor de pe comandă, că dacă nu merg, tot io îmi sparg capul cu ele. Azi am stat 2 ore și am făcut un computer bucăți din cauza unui hub USB. A, și cu sextantul am "împușcat" soarele de câteva ori, nu e chiar complicat

Și încă ceva: sunt multe locuri pe planeta asta unde GPS-ul dă eroare. Mare. Ca un făcut, de obicei se întâmplă asta pe lângă bazele militare gen China, Iran, Crimeea, plus cam peste tot unde sunt băieții lui nenea ăla cu păr portocaliu. Să fie vreo coincidență O:-)? E fain când te uiți pe ECDIS și îți arată că ești pe uscat pe undeva.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

TibiV

#25
 :lol: :lol: :lol:
:cheers:

Chiar mai folositi loch-ul ?!?!... :o
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

kitsune

Da.
Dar nu scândura aia cu noduri  :lol:
Loch-ul îmi dă viteza prin apă. Diferența dintre viteza prin apă și cea deasupra pământului îmi spune cât e curentul.
Diferența dintre viteza prin apă și cea teoretică, calculată funcție de turația motorului și pasul elicei îmi spune cât de eficientă e carena (orice depunere de scoici, alge, etc. va afecta hidrodinamica, deci și eficiența). Bine, aici apare și efectul vântului, mai ales că suprafața velică este destul de mare, dar da, loch-ul e important. Și tot azi, pentru că aveam o diferență mare între viteza prin apă și cea "overground" (11.4 kn vs 8.5 kn) l-am chemat prin "ciocofon" pe unul de lângă noi, să verificăm ce are el. Și da, avea 11,9 cu 9 kn. Rezultă un curent împotrivă de circa 2,9 kn. Asta trec în jurnal, pentru că eu trebuie, conform contractului, să merg cu cca. 11,5 kn cu un consum de combustibil de 31,6 t pe zi. Nu fac viteza, trebuie să explic, altfel apar penalizări.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

dan tm

Aici scrieti in chineza cu litere latine?fain oricum.

Iti dai seama ca daca poti calcula viteza  in functie de viteza aerului , pasul elicei turatia motoarelor, zodia capricornului, anul nou chinezesc sigur vei supravietui. Sint convins ca sti sa faci focul, sa maninci macris si... cel mai important sa folosesti litere in loc de pictograme.

mai astept sa ai net.


kitsune

Vrei să traduc? Mă refer la ce am scris mai sus, că din chineză nu știu prea multe, doar nihao, șîșî, plus alte cuvinte, nu le zic aici  :lol:

Elicea, ca și un șurub, are o caracteristică numită "pas". Este distanța cu care avansează la o rotație completă. În condiții teoretice, la un număr de rotații ale motorului (axului port-elice) nava se va deplasa pe o distanță egală cu produsul dintre pas și numărul de rotații. În realitate distanța e mai mică. Știind (din calcule și practică) cam cât ar fi diferența în mod normal, dacă va crește înseamnă că vasul e murdar și trebuie să chem scafandrii să îl curețe dedesubt.
Loch-ul e un dispozitiv care măsoară viteza prin apă prin diverse metode. În engleză se mai numește și "log speed", vine de la "log" care înseamnă buștean. Pe vremuri aruncau un lemn și calculau viteza în funcție de el, apoi au legat o funie cu noduri de o scândură, nodurile fiind distanțate egal și proporțional, de acolo venind exprimarea vitezei pe apă în "noduri" (adică mile marine pe oră, "knots", kn).
Navigația, poate fi estimată, costieră, astronomică, batigrafică, inerțială, magnetică, radar, GPS și încă ceva feluri, nu mi le aduc aminte pe toate. Fiecare are avantaje și dezavantaje, așa că se combină metodele și se verifică între ele pentru corecții.

Acuma nu mă bate, și eu stau cu dicționarul explicativ când vorbiți voi de culee și hobane, dar pe topicul ăsta sunteți la mine acasă  :lol:, vorbim de "barbotine", "gașă" și "copastie". Cu toate că, sincer să fiu, de când nu mai avem flotă și nici echipaje cu mai mulți români, termenii marinărești românești se pierd, fiind înlocuiți cu cei în engleză. Excepție fac cei care au prins mult cu echipajele românești și acum traduc în engleză mot-a-mot termenii, astfel ajungându-se la "blade" sau "cutter" în loc de "chain stopper" (în flota noastră îi spunea "cuțit"), sau "castle" în loc de "accommodation" ("castel" la noi). Încă n-am auzit cum îi spune la "ghiordel" în engleză.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Io

^ La vremea la care m-am apucat eu de ce fac acum exista "cutarida/cotarida" (citit cu tz) si evident plateam "comision de cotzare". Asta fiind un cirlig in care se agata marfa care urma sa fie incarcata la bord si comisionul il plateam pentru exact aia, sa se puna cirligul ala. Uite ca n-am fost curios sa-i aflu numele in engleza  :lol:
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.