Discuții despre concesiune și PPP

Started by Ionut, October 19, 2013, 11:44:57 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

alecu26

Nu e irationala teama de PPP. Dar cand toata lumea o vede ca o vaca de muls...plus decizia ca PPP ul e la deficit bugetar...nu sunt sanse sa il vedem in curand realizat.
Asa ca ne putem aseza la masa, aruncat la gunoi maculatura de SF uri si ce mai avem pana acum si inceput procesul de la zero aproape. Trebuie foraj in varful muntelui cu utilaj dus cu elicopterul...asta se va face. Decat dusa autostrada cine stie pe unde si prpiectat fara tuneluri..ssu proiectate tuneluri la campie.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

shift2rail

^^Nu e obligatoriu, in functie de matricea(partajul)  riscurilor&castigurilor, PPP-ul poate fi trecut si off balance sheet (deci fara a greva deficitul si datoria publice).

Ghidul Eurostat/EIB despre tratamentul statistic on/off balance sheet al concesiunilor, in regimul conturilor europene ESA, e disponibil aici:

https://www.eib.org/attachments/thematic/epec_eurostat_statistical_guide_en.pdf

Inputul principal in decizia Eurostat e analiza value for money a proiectului, e ceea ce ar trebui sa comande asap noua CNIR, daca isi doreste acest proiect.

mariusbalasa

Va rog frumos fiti mai deschisi in reflectii dar nu mai aduceti ,,mortul de la groapa'' cu PPP-uri cai verzi pe pereti...
Nu PPP-urile sint solutia pentru lipsa infrastructurii din Romania.
PPP-urile au fost inventate in detrimentul interesului general si a servit excusiv interesul unor baieti destepti''.
Sinte-ti siguri ca asta vreti pentru Romania ?
Da, UE a cerut o evaluare si un ghid de bune proctici in ceea ce priveste PPP.
Dar aveti cea mai mica ideie de ce?
Tocmai ca majoritatea PPP-urilor au fost facutes in cele mai opace si defavorabile conditii pentru cetateanul de rand. Si asta in multe tari dezvoltate cu apa calda in fiecare zi... chiar au adus primarii si colectivitati locale in faliment unde taxele locale au fost triplate en nici 4 ani, unde toate celelalte investitii au fost oprite si unde administratia urmatoare cheltuie milioane de euros prin tribunale pentru a trage la raspundere responsabilii... (ceva de genul prinde hotul scoatei ochii).
In Franta sint cele mai scumpe autostrazi, stiti cit de aglomerate sint DN pentru ca o buna parte a populatiei nu isi permite? De ce mii de camioane care ar trebui sa circule pe autostrada prefera DN?
De ce toate gouvernele franceze de la Jospin(PS) incoace recunosc ca concesiunea autostrazilor catre Vinci si Eiffel este cea mai paguboasa decizie politica de la 1962 incoace?
Repet pentru a nu stiu cata oara, ... chiar sinte-ti pregatiti sa verificati pe propria piele si a copiilor copiilor vostri ce inseamna un PPP, sa platiti cel putin doublul pretul unui lucru indiferent ca este el autostrada, aeroport sau apa calda?
Sincer vorbind, nu cred ca vreti asa ceva.
Cititi , interesati-va mai bine ...
Exista o vorba din batrani: ,,masurati de zece ori si taiati o data'' ...pentru ca dupa aceea este prea tarziu.
PS: Ghidul este din 2016 si nu are nici o relevanta din punctul meu de vedere, un fel de apa de ploaie daca intelegeti ce vreu sa spun...
PS: Am sa pun varianta in romana, poate asa vor intelege si aglofonii  ;)
https://www.eca.europa.eu/lists/ecadocuments/sr18_09/sr_ppp_ro.pdf

mirceaeliade

Decat 10+ ani intarziere cu metode "la buget" nu prea mai pare asa de rau nici PPPul.  Sunt curios de unde cred oamenii ca pot veni banii necesari, ca bugetul de stat dupa ce scazi pensiile, e totusi limitat...  Rad oamenii de Ponta si cine mai incercase PPP, dar de atunci si pana acum, probabil ca se si construia, si acum aveam posibilitatea sa stam pe cozi prin Busteni, sau sa platim taxe mari sa mergem pe autostrada.

misiekwas

#64
PPP poate sa funcționeze în anumit context, dar nu cred ca se aplica în România pt autostrăzi. Instituții au experienta putina cu acest model, costuri oricum vor fi mari, ceea ce înseamnă că condiții pentru CoBra ar fi mai degrabă nefavorabile și cu taxe mari. Recomand cazul Poloniei, unde fragmentul concesionat A2 tot are hibe, iar prețul pentru 150 km a ajuns la 90 de lei pentru autoturism.
Decât PPP, dacă tot cautam bani, mai ușor și rezonabil ar fi sa se introducă taxarea de autostrăzi.

26ld

^Taxarea autostrazilor nu aduce automat trafic mai scazut pe ele si, in continuare, volum de trafic extrem de mare pe infrastructura subdimensionata actuala? Nu mai spun de decese, accidente, raniti, biciclisti, pietoni, carute, etc. Mi se pare contraintuitiv in situatia actuala a Romaniei. Nu mai spun de factorul economic asupra populatiei, care nu si-ar permite taxe si mai mari. Personal nu mi se pare asa rau PPP in conditiile in care nu prea mai pupam bani pe partea rutiera decat daca se schimba peisajul geopolitic european, sau poate inca vreo criza economica. Doar sa fie facut cu cap, nu cu interesele politicienilor si cu dedicatii.

misiekwas

#66
^taxele în România nu sunt mari (asta și este una dintre cauze de ce nu avem bani pentru infrastructura), costul de taxare pe utilizator n-ar fi ft mare. Oricum, taxare exista punctual în România (poduri). Oricum, sistemul rutier ne va costa mai mult în ceea ce privește întreținere și nu cred ca nimeni aici nu crede ca asta ar putea sa fie finanțat din rovinieta.
"Ca să fie făcut PPP cu cap" - s-a încercat în multe locuri și de obicei rezultate au fost cam dezamăgitoare. CNAIR și MT n-au experienta în asa de proiecte, iar condiții ar fi fost cel mai probabil nefavorabile, perioada de concesiune lunga și taxe foarte mari.
Cât privește evitarea de autostrazi: în general as spune ca fenomenul n-ar fi fost foarte răspândit, decât pentru trafic local, dar parca nu facem autostrazi pentru trafic local. În plus, oricum vom trebui sa facem upgrade de infrastructura rutiera dincolo de autostrăzi.

GIV

inainte de a spune daca taxele in general sunt sau nu mari si aici nu ma refer doar la taxele de drum sau taxele pe munca, haideti sa vedem cum sunt cheltuiti banii din aceste taxe si mai apoi sa vedem daca avem sau nu bani de autostrazi....

misiekwas

#68
Cum sunt cheltuiți, e alta poveste (dar deja suntem mult off-topic). Însă as spune ca PPP e greu de "făcut cu cap", mai ales în proiectul asa de costisitor ca CoBra. Ar însemna condiții cam nefavorabile pentru statul, pentru ca concesionar ar trebui să-și recupereze investiția (deci perioada lunga, taxe mari), iar nu prea vad cum CNAIR ar fi în stare sa gestioneze negocieri atât de complexe în mod rezonabil.

PPP "cu cap" e unul dintr aceste lucruri care "suna bine", dar când te uiți mai atent, afli ca e o grămadă de probleme.


QuoteThe ECA report, published on 20 March, analyses 12 PPPs in four countries and concluded that they "cannot be regarded as an economically viable option for delivering public infrastructure." The report is damning and goes on to say that the PPPs  "suffered from widespread shortcoming and limited benefits, resulting in €1.5 billion of inefficient and ineffective spending."

The ECA also concluded that: "value for money and transparency were widely undermined in particular by unclear policy and strategy, inadequate analysis, off-balance-sheet recording of PPPs and unbalanced risk-sharing arrangements."

The ECA identified a number of specific failings and problems:

PPPs allowed public authorities to procure large-scale infrastructure through a single procedure, but these increased the risk of insufficient competition and therefore put the contracting authorities in a weaker negotiating position.
The majority of PPPs audited were subject to considerable inefficiencies during their construction, with seven of the nine completed projects – corresponding to €7.8 billion – project cost incurring delays of up to 52 months and major cost increases.
Risk allocation between public and private partners was often inappropriate, incoherent and ineffective, while high remuneration rates (up to 14 %) on the private partner's risk capital did not always reflect the low risks borne.
Most of the six audited ICT projects were not easily compatible with long contract durations as they were subject to rapid technological change.

https://www.epsu.org/article/eu-auditors-issue-damning-report-public-private-partnerships

Geri

#69
PPP ~= Praf Prin Priviri pentru A3 Pl-Bv

Au trecut 2 cincinale si tot la acelasi nivel sunt de declaratii:





Powered by API/PUM imgur uploader


Dupa termenele reale la care s-a ajuns, ale termenelor optimiste lansate de CNAIR si MT ma duce cu gandul ca nu este vorba de 2040 ci un termen real pentru ei, CNAIR si MT, pe undeva peste 2050. Termen care este aproape egal cu niciodata pentru o parte dintre noi.
Sau din strategica lor gandire se gandesc la copiii copiilor nostri.

26ld

^^Raportul prezentat de tine explica clar ca acele PPP analizate au fost facute exact cum eu sunt impotriva si exact cum politicienii romani vor sa il faca: fara transparenta, fara analize, trecut la deficit bugetar si asumat marile riscuri de stat. Mie mi se pare fix reteta pentru un parandarat romanesc, ceva gen Bechtel, ca doar nu l-au inventat romanii si nu sunt politicienii romani suficient de destepti incat sa inventeze ei ceva, ei doar fura :idei, bani, terenuri, tot ce pot.
Atata timp cat clasa politica e pusa pe hotie si nu are interesul cetatenilor, nu se va face absolut nimic pe Ploiesti-Brasov. Si cum robinetul UE se inchide pe partea rutiera, singurele sanse pentru investitii devin: cresterea gradului de colectare a taxelor (mult succes), cresterea propriu zisa a taxelor (cea mai usor de facut) si imprumuturi externe (in conditiile in care politicul se imprumuta sa plateasca pensii si salarii de bugetari ca nu reusesc -sau nu vor- sa colecteze taxele la buget de la marii datornici) la dobanzi enorme pentru o tara UE.
Din pacate, politicul e cheia in toata asta, iar in situatia actuala, vad ca vor urma niste titluri in campania electorala: X propune un PPP pentru a scapa de aglomeratie, Y propune centuri ocolitoare, Z propune alternativa la X, si mai trec niste ani fara sa se faca nimic.

tom_sawyer

#71
În Cehia, poate luăm și noi exemplu:

Quote from: ChrisZwollehttps://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Dalsi-vyznamny-krok-k-dostavbe-D35-formou-PPP-Min

They have launched a tender for the large PPP concession to construct two sections of D35: Opatovec – Staré Město (16.6 km) and Staré Město – Mohelnice (18.2 km)

After completion, the concession holder will also operate the Litomyšl - Opatovec section (17 km), for a total of 52 kilometers of motorway to be operated under a concession.

This concession will likely be similar to the D4 concession that is currently under construction.

The ministry expects considerable interest in the PPP contract. The goal is to get D35 completed in 2029.
skyscrapercity.com


Un alt pas important către finalizarea D35 sub formă de PPP. Ministerul a anunțat o licitație pentru concesionari
7.8.2024

Pregătirea finalizării autostrăzii D35 sub formă de PPP avansează în următoarea fază, Ministerul Transporturilor a anunțat o licitație pentru concesionari (antreprenori). Sectorul privat va construi aproape 35 km din autostrada D35 între Mohelnica și Opatovec pentru stat, iar după finalizare va opera și întreține un total de 52 km din D35 din Litomyšl. Toată această arteră cheie va fi finalizată în 2029.

Procesul de selecție pentru concesionarii PPP D35 începe cu faza de calificare, în care solicitanții individuali trebuie să prezinte dovezi ale experienței lor cu proiecte similare. Ministerul Transporturilor, în calitate de autoritate contractantă, va evalua apoi calificările prezentate și va selecta cei mai bine calificați participanți pentru următoarea rundă a procedurii.

Ca formă de cooperare între sectorul public și cel privat, pe autostrada D35 urmează să fie construite tronsoanele Opatovec – Staré Město (16,6 km) și Staré Město – Mohelnice (18,2 km). Antreprenorul selectat va opera și întreține și tronsoanele lungi de 17 km dintre Litomyšl și Opatovec, construite în afara modelului PPP.

,,Vrem să finalizăm legătura paralelă dintre Boemia și Moravia sub forma D35 până în 2029, iar ultimele două tronsoane de 35 de kilometri pot fi un alt proiect finanțat și implementat în cooperare între sectorul public și cel privat", spune ministrul Transporturilor Martin, Kupka, adăugând că finalizarea ambelor secțiuni va rezulta în costuri de construcție la aproximativ 35 miliarde CZK.

Ministerul așteaptă un interes considerabil pentru participarea la procesul de licitație pentru finalizarea autostrăzii D35 sub formă de PPP. Deja pe 13 iunie 2024, 111 reprezentanți (alți 92 s-au alăturat online) ai investitorilor, companiilor de construcții, instituțiilor de finanțare și diverși consultanți s-au întâlnit la Ministerul Transporturilor pentru a se familiariza cu parametrii cheie ai acestuia. Evenimentul a fost, de asemenea, o oportunitate bună de a discuta cu participanții și de a obține feedback.

Autostrada D35 este o comunicare de importanță transnațională, face parte din rețeaua TEN-T și din rețeaua de drumuri internaționale ,,E". Se va ușura nu doar municipiile prin care trece actualul drum I/35, ci și D1 aglomerat. Anul acesta, D35 va deveni cea mai în construcție autostradă din Republica Cehă. Mai exact, șase tronsoane cu o lungime de 35,7 kilometri vor începe treptat până la sfârșitul anului. În total, 64 de kilometri de autostradă vor fi în construcție deodată. Este planificată începerea și finalizarea construcției celor 52,7 kilometri rămași în următorii ani.

mdcr.cz

https://nen.nipez.cz/en/profily-zadavatelu-platne/detail-profilu/mdcr/zahajene-zakazky/detail-zakazky/N006-24-V00023315

Harta cu cifre de trafic






www.dalnice-d35.cz

shift2rail

^PPP e un instrument modern de finantare- offbudget in anumite conditii  pe care le-am listat anterior- a diverselor infrastructuri de transport, medicale si educationale, utilizat cu succes in toate tarile cu apa calda 24h/24h din Europa de Vest.

Ti se va raspunde insa ca noi nu merge din cauza...exceptionalismului romanesc. Pe care, bineinteles, nu-l explica nimeni dar pe care il folosesc toti ca alibi ptr inactiune.

tom_sawyer

#73
Aici pe forum s-a conturat oarecum o atitudine anti-PPP, însă trebuie pusă în context. Lipseau documentațiile (SF bine întocmit) și încă exista posibilitatea/speranța ca acele proiecte să fie făcute din fonduri europene clasice.
Chiar și Banca Monială a recomandat să se înceapă cu un proiect mai mic decât o autostradă, dată fiind lipsa de experiență.

Acum când s-au adunat foarte multe proiecte care sunt împinse către licitație, multe vor fi fazate pe următorul exercițiu, iar fondurile europene se vor diminua (cel puțin pe rutier), dpmdv altă șansă nu există pentru Comarnic-Brașov decât PPP. Din păcate, Consitrans a început cu forajele geotehnice dinspre Ploiești.

shift2rail

#74
Nevoile de finantare post-2027 in infra sunt uriase (gap de finantare de aprox. 30 mld eur, n.m.), PPP-ul devine obligatoriu (Scriosteanu):

https://www.bursa.ro/supliment-infrastructura-parteneriatul-public-privat-nu-mai-este-o-varianta-ci-o-obligatie-pe-care-trebuie-sa-o-cream-06204350

O varianta interesanta ptr auto Ploiesti-Bv, un mix de fonduri europene si PPP (Budescu, CNIR):

https://www.bursa.ro/supliment-infrastructura-sustenabilitatea-materialelor-viitor-criteriu-in-procedura-de-atribuire-a-achizitiei-27204351



Suntem pregatiti sa replicam succesul concesiunilor/parteneriatelor public-private din Grecia in Ro (CEO Aktor Group):

https://www.bursa.ro/supliment-infrastructura-alexandros-exarchou-aktor-romania-este-o-piatra-de-temelie-a-operatiunilor-aktor-in-europa-de-sud-est-21304356