[CJ] Infrastructura feroviara urbana Cluj-Napoca

Started by vasile.baciu, August 18, 2015, 11:42:44 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.



cristi5

#32
Maine se intalneste API cu autoritati locale din Cluj, am pregatit o prezentare a ideii de tren urban prin albie (Stadtbahn Someș). Puteti comenta aici sau direct pe slides pana diseara la 19.

https://docs.google.com/presentation/d/13EorguP1GSHDcBduJYgB1oVlcFyem217Of2kRny0rQ8

loris

#33
Nu inteleg ce rost are o asemenea propunere cand exista deja un proiect pentru reamenajarea somesului in care ideea de baza e accesul publicului la Somes si nu utilizarea lui ca element de infrastructura.
Si daca nu ar exista acest proiect, ca si clujean, eu prefer oricand o pista de biciclete de-a lungul somesului si acces pentru public. Doua fire de cale ferata iti taie foarte mult din somes, si odata ce trec trenurile pe acolo adio zona de promentata. Parerea mea.

alexV

City managerul Gheorghe Șurubaru si profesorul Nicolae Filip - şef al laboratorului de trafic rutier al Universităţii Tehnice din Cluj - vorbesc despre tren metropolitan ca soluție separata de metrou, mai ieftina, mai rapida de implementat, care sa deservească zona de nord a Clujului. Ideea are sens, dacă ținem cont ca noua centura rutiera va fi prin sud.

Primarul E. Boc vorbește despre trenul metropolitan ca un proiect integrat cu metroul din interiorul municipiului Cluj-Napoca, astfel încât în afara orașului să fie un tren de suprafața, în interior să fie metrou.

Tind sa cred ca specialiștii știu mai bine decât politicienii despre ce vorbesc. :)

Idea noua de aici ar fi ca trenul metropolitan sa folosească o parte din albia Someșului. De ex ca în Viena, în fata la Schonbrunn (vezi street view). Acuma, dacă reamenajarea Someșului e bătuta în cuie, și cei de la mediu zic ca Someșul sa nu fie folosit pt infrastructura, atunci probabil end-of-discussion.

Si intr-adevar, conform imaginii de mai jos de pe pagina de fb Tren Metropolitan Cluj, nu vor folosi albia Somesului.

transporter

Trenul acela prin albia Somesului este in opinia mea o idee destul de proasta din mai multe motive:

1) Avem o linie de inalta tensiune pe un segment destul de important al Somesului fix peste albie. Probabil se poate muta dar unde si cu ce costuri ?
2) Cum zicea si un antevorbitor, se strica o zona de promenada a Clujului prin introducerea unui tren in albia raului. Nimeni nu vrea ca atunci cand sta pe malul Somesului cu copiii, cu cainii (zona parcului Iuliu Hatieganu de exemplu) sa vada si sa auda trenuri langa parc
3) Rezolva problemele de mobilitate pentru doar o parte a cartierului Manastur (tot ce e la nord de Calea Floresti). Oamenii sunt lenesi (regula de baza la proiectarea oricarui produs). Nimeni nu se va deplasa din zonele cele mai aglomerate ale Manasturului (Mehedinti, Parang, etc) sa ia trenul din albia Somesului.
4) Albia Somesului de la Piata Mihai Viteazul ia o directie spre cartierul Iris. Practic pentru centru trebuie sa cobori fie la parcul central fie in Mihai Viteazul. Raman portiuni mari din zona centrala nedeservite de acest tren.

Decat sa bagam o gramada de bani in proiecte care nu ajuta decat o mica parte a populatiei si mai au si efecte chestionabile asupra mediului (albiei) mai bine regandim din temelii liniile de autobuze si le adaptam Clujului secolului 21. Reteaua actuala de linii de autobuz sunt de pe vremea comunismului si nu au nimic in comun cu nevoile curente ale orasului. Acesta este si motivul pentru care mare parte din locuitori apeleaza la autoturisme personale.

ciprebbe

As zice eu un raspuns :)
la 1 as vrea sa vad disparute firele alea din peisajul urban cat mai repede
2. Se poate construi fara a vedea/auzi trenul (vezi exemplul Viena) - tot vreau sa dispara firele de la pct1 ca sa fie promenada
3. rezolva fix ce nu rezolva astazi tramvaiul , romanului in general (nu toti oamenii) ii place sa mearga cu masina pana in usa magazinului/biroului fara sa faca 50-100m pe jos (tine de cultura si civilizatie)
4. Apoi daca M.Viteazu nu e centru nu mai am ce zice, ne tintoarcem la remarca din final de la pct3.
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

transporter

Oricat nu ne-ar place asta e realitatea, nu doar la noi ci peste tot. Oamenii sunt lenesi. Nici pe afara nu se pun statiile la kilometrii de punctele de interes. Iar Piata Mihai Viteazul e la periferia zonei centrale. O multime de repere importante ale Clujului si care atrag trafic important sunt destul de departe de Mihai Viteazul: 

- Sediul central al UBB
- Tribunalul
- Spitalele (Clinicilor)
etc

Si sa nu uitam ca transportul in comun se face nu doar pentru oameni sanatosi ci si pentru batrani, bolnavi/invalizi si copii. De aceea avem in strainatate scara rulanta sau mai nou ascensor in fiecare statie de metrou sau trecere subterana/supraterana.

ciprebbe

Sunt foarte departe... 5-600m si ajungem iara la pct 3 .
Nu confunda comoditatea cu lenea :) iar pe afara sunt multe cazuri cu statii tot asa la distante rezonabile de cateva sute de metrii de punctele de interes.
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

cristi5

#39
Clujul e blocat, axa est-vest e critica. Se poate folosi o parte a Somesului pt agrement si alta pt transport separat complet de restul traficului, albia e foarte lata. Intr-un oras care geme dupa spatiu, e practic o risipa. Mi se pare ca edilii stau cu solutia sub nasul lor...

In fine, eu as vrea doar sa stiu daca s-a gandit cineva ("factor e decizie") la ideea asta. Ma bucur ca sunt (si) sustinstori aici, vedem ce iese. Macar un SPF as face colecta si-as plati "crowdfunding" daca trebuie.

Multumesc tuturor pt discutie, voi imbunatati slides diseara pe baza discutiei.

loris

Din ce vad eu pe maps, in Viena e pus un gardulet intre linie si acel canal. Nu izoleaza nici fonic nici vizual. In Viena isi permit sa sacrifice canalul acela, pentru ca trece si Dunarea si au acolo si plaja si o gramada de zone de promenada.
Noi avem Somesul si atat. Daca il ingustam si il transformam intr-un canal inestetic si galagios ne intoarcem cu vreo 50 de ani in urma, cand ideea de mediu si calitate a vietii era total ignorata si conta doar industria si infrastructura. Daca tot vrem sa luam exemple din strainatate hai sa luam exemple recente. De ce ne uitam la ce au facut cei de afara acum 50 sau 100 de ani? Germania ar mai face astazi autostrazi cum facea acum 100 de ani, fara sa se gandeasca la mediu?
Cam asta a facut si distinsul Funar, care a betonat Canalul Morii, sa ia chirie pe niste gherete de tabla.
Mi se pare ca se discuta niste detalii irelevante, gen punctul 4 al lui @transporter. Conceptul de baza e total gresit. In 2019 nu distrugem firimiturile de natura pe care le mai avem pentru strazi, tren, parcari sau alte chestii de genul.
Chiar discutam cu un prieten zilele trecuta legat de ideea de Aquapark in Pepiniera, Intre Lacuri, si ii ziceam ca urmeaza sa betonam Somesul sa facem autostrada urbana si sa faca ditamai parcarea in parcul Central, eventual pe lac.

@cristi5 a fost lansata acum vreo 5 ani cred, ideea de tren suspendat pe Somes, chiar de Emil Boc. Nu s-a mai auzit nimic de ea si dezvoltarea Somesului a luat-o in directia cea buna(zic eu) anume Somesul ca si zona de promenada https://ziuadecj.realitatea.net/administratie/spaniolii-prezinta-proiectul-final-pentru-amenajarea-somesului-la-cluj--180854.html.

transporter

@ciprebbe pe masurate vine 1 km pt fiecare din cele 3. Iar daca esti soacra-mea chiar si 5-600 m iti este mult

Revenind la tema, nu s-a putut face o simpla statie la aeroport dar voi credeti ca vor da Apele Romane si Hidroelectrica aviz pt asa ceva ? Sa nu uitam ca sus pe Somes avem cateva hidrocentrale care uzineaza cat de cat "normal" in majoritatea timpului. Dar in anii 2000-2010 eu am prins si ape de aproape 1m pe toata latimea Somesului.

Plus lacurile alea (adica barajele) au si un asa numit deversor de ape mari. Care in mod normal nu prea se folosesc, dar sunt facute cu un scop. In caz de viituri exceptionale care se intampla odata la N ani se pot folosi. Iar un Somes ingustat serios cu un tren (ca doar avem nevoie de 2 fire) nu cred ca face fata la asa ceva. Din acest motiv cred ca nu se va da aviz pt asa ceva.


neobluenet

Sunt sustinator al ideii de tren / metrou / tramvai sau cum vreti sa ii spuneti voi pe albia Somesului. Eu, spre deosebire de @loris si @transport am fost la Viena cu acel metrou si experienta a fost una foarte buna. Zgomotul este inperceptibil, nu se compara cu un tren conventional. Pe U6, metrou de suprafata care are si zone de subteran, se folosesc garnituri asemanatoare cu tramvaiele. U4 de la Spittelau merge printr-un semitunel pe langa Dunare, iar apoi intra in subteran, fiind si asta o solutie pe termen lung.

Daca se doreste folosirea noului sistem de transport (si) pentru naveta, capetele liniei ar trebui sa aiba o parcare de 600+ locuri. Daca se are in vedere descurajarea intrarii cu masina in municipiu / perimetrul deservit de tren atunci tarifele parcarii ar trebui sa fie urmatoarele:
- gratis pentru abonament la CTP Cluj - daca acesta va fi operatorul
- 5 lei pentru pana in 24 de ore - primesti un bilet CTP cu 2 calatorii pentru banii astia
- 100 RON pe zi pentru mai mult de 24 de ore - daca iti lasi masina aici ca nu ai chef altundeva, atunci platesti.
Bineinteles ca tarifele sunt mai mult o idee si se pot modifica in functie de comportamentul utilizatorilor.

ciprebbe

Si eu am fost cu el in Viena si disconfortul creat e minim, e unul din  motivele pentru care as sustine asa ceva si in Cj.
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

loris

Eu credeam ca am fost foarte clar cand am zis ca deranjul e pentru cei care vor sa se bucure de malul somesului, nu pentru cei care merg cu el:)
In Viena acel canal nu este amenajat ca si zona de promenada, clar nu deranjeaza pe nimeni.
Si daca, sa zicem, gasim garnitura minune care e silentioasa ca musca, vizual cum arata?
Lasand polemica la o parte, ce rost mai are aceasta discutie daca exista deja un plan aprobat si asumat in care se va face zona de promenada pe tot somesul?