Operatorii feroviari privati din Romania

Started by vancouver, September 15, 2013, 10:11:08 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frunzaverde

Ramele RIO sunt extrem de vechi si rablagite (desi cu interioarele Regiotrans/Regiocalatori relativ comode), si nu mai au cine-stie-ce viata in ele, anul trecut trebuia deja sa fie ultimul an cu ele, dar nu au reusit sa aduca suficiente rame TER-X.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Konter

Operatorul feroviar Astra Trans Carpatic studiază piața în vederea unei posibile achiziții de rame electrice. Dacă inițiativa se va concretiza, ATC va deveni al doilea operator de transport feroviar de călători din România care va opera rame cu tracțiune electrică, după Softrans, având în vedere că nici CFR Călători nu mai dispune în parcul activ de asemenea material rulant.
Club Feroviar a lansat o campanie de presă prin care prezintă rezultatele obținute în anul 2023 de operatorii de transport feroviar, fie ei de călători sau de marfă, și perspectivele pentru anul în curs. Astfel, am trimis solicitări de presă conducerilor celor șase operatori de călători (inclusiv operatorului național CFR Călători) și către cele mai importante societăți de transport de marfă pe calea ferată. Azi vă prezentăm bilanțul Astra Trans Carpatic pe 2023 și intențiile operatorului pentru anul în curs.
L-am întrebat pe directorul general al societății, Liviu Pescărașu, ce material rulant a fost cumpărat în anul 2023 și care este programul de achiziții pentru 2024. ,,În 2023 nu au fost efectuate achiziții. Pentru anul 2024 se caută oportunități de a achiziționa EMU (Electric Multiple Units, adică rame electrice – n.red.)", a răspuns șeful ATC.
Întrebat pe ce rute vor fi introduse aceste trenuri, dacă și când vor fi cumpărate, Liviu Pescărașu a răspuns că este vorba de ruta București-Brașov și de București-Mangalia, "atunci când va fi electrificată".
Pe aceste rute, în momentul de față operatorul feroviar din Arad pune în circulație automotoare diesel IC2, cumpărate aproape noi de la compania feroviară de stat din Danemarca (DSB), care oferă un grad sporit de confort. În sezonul estival, datorită faptului că nu trebuie schimbată locomotiva la Constanța, ca în cazul CFR Călători, trenurile ATC scot cel mai bun timp de parcurs pe relația București-Mangalia.

Potrivit conducerii ATC, în parcul său de material rulant se află 12 vagoane (șase în proprietate și alte șase închiriate), fabricate în anii 2016 și 2017, patru locomotive electrice (toate închiriate) și 15 automotoare (în proprietate), fabricate în anul 2013.

https://clubferoviar.ro/bilantul-astra-trans-carpatic-pe-2023-rame-electrice/

Konter

" INTERREGIONAL CĂLĂTORI a avut în 2023 o cifră de afaceri netă de 114.817.650 de lei, echivalentul a aproximativ 23 de milioane de euro. Indicatorul este în creștere cu 12,75% față de valoarea consemnată cu un an înainte, de 102.618.112 lei.
În schimb, profitul Interregional Călători este în scădere, de la 1.940.024 de lei în 2022 la 1.641.775 de lei (330.000 de euro) anul trecut. Din punctul de vedere al resursei umane, numărul mediu de salariați a crescut de la 172 în 2022 la 199 în 2023.

Și bilanțul Softrans este publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor. Anul trecut, transportatorul craiovean a realizat o cifră de afaceri netă de 41.264.133 de lei, echivalentul a puțin peste opt milioane de euro. Indicatorul este și în acest caz în creștere (+ 6,8%) față de cel consemnat în 2022, de 38.639.838 de lei.
Surpriza apare însă atunci când consultăm valoarea profitului realizat în 2023, de 3.121.839 de lei, echivalentul a 626.000 de euro. Valoarea este în creștere cu peste 24% față de cea realizată în anul anterior, de 2.510.633 de lei.
Mai mult, este vorba de al doilea cel mai mare profit, la mică distanță după Astra Trans Carpatic (3.198.896 de lei), în cifre absolute, realizat de un operator feroviar de călători în 2023.
Astfel, Softrans, cu doar 57 de salariați (număr mediu în 2023 față de 53 în anul anterior) și cu un parc de material rulant compus din doar trei rame electrice de producție proprie, reușește să fie mult mai profitabil decât "coloși" ca Regio Călători.

În parcul de material rulant al Astra Trans Carpatic se află 12 vagoane (șase în proprietate și alte șase închiriate), fabricate în anii 2016 și 2017, patru locomotive electrice (toate închiriate) și 15 automotoare (în proprietate), fabricate în anul 2013.

De cealaltă parte, unul dintre marii operatori privați, Transferoviar Călători, a consemnat pierdere anul trecut. Iar cel mai mare operator, cel de stat CFR Călători, înroșește halucinant bilanțul.

Cei mai perdanți operatori feroviari de călători primesc cele mai mari compensații

Astra Trans Carpatic are o compensație de 31,04 lei pe tren kilometru, mai mică fiind doar cea a Interregional Călători – de 30,45 lei pe tren kilometru. Softrans are o compensație de 35,35 lei pe tren kilometru.
În rest, ceilalți operatori primesc compensații mai mari, din motive știute doar de ARF. Astfel, operatorul feroviar de stat CFR Călători primește cea mai mare compensație, de 44,73 lei pe tren kilometru, și are pierderi imense pe 2023, așa cum am arătat într-un articol recent.
Urmează Regio Călători, cu o compensație de 41,22 lei pe tren kilometru, și Transferoviar Călători, cu 40,41 lei pe tren kilometru, potrivit actelor adiționale la Contractele de Servicii Publice din data de 11 aprilie 2024, așa cum sunt ele publicate pe site-ul ARF."
Sursa

Sorinus

TFC ce mai opereaza pe Bucuresti-Brasov? Tot ramele alea cu scaune de-ti rup fundul?

Claudiu T.

Am calatorit si eu de curiozitate cu trenul dupa foarte mult timp. Am ales operator privat fara sa imi fac mari sperante drept ptr care nu am fost (foarte) dezamagit dar nici incantat. Am mers la Targoviste din Gara de N Bucuresti cu Transferoviar calatori.

Desi afara nu era foarte cald dimineata,in vagon era deja destul de cald dar suportabil. La intoarcere in jur de ora 16 deja era cuptor. Nu avea aer conditionat iar geamurile sunt mici si rare in vagon deci nici pe ventilatie nu te puteai baza.

Alta nemultumire a fost toaleta care nu avea nici macar apa de spalat pe maini,nu aveam pretentia de sapun sau altelel.

Pretul este mai mare ca si cel rutier ptr o masina "normala" pe benzina. Daca vorbim de diesel, GPL sau hibrida deja clar trenul e foarte scump. Asta cred ca e ceva general nu doar la operator privat si indiferent de ruta.

Ca si timpi,nu a avut intarziere dar comparat cu ce as fi facut cu masina a fost ceva mai mare la care adaug si timpul necesar ptr a ajunge la gara.

Deci nu am gasit nici un beneficiu personal cu exceptia unei amprente mai mici asupra mediului inconjurator. Nu cred sa mai repet experienta decat in caz exceptional. o zic cu tristete ptr ca mi-as dori sa calatoresc cu trenul la pret decent,conditii si timpi. Poate in alta viata sau in alta tara.
Romani 15.1 Datori suntem noi cei tari să purtăm slăbiciunile celor neputincioşi şi să nu căutăm plăcerea noastră

Konter

O companie privată va pune în circulație 33 de trenuri cumpărate din Israel. Firma cu sediul în Iași a cumpărat mai multe trenuri model IC3, aflat în circulație și în Danemarca, cu gândul de a începe de la finele acestui an deservirea unor rute de lung parcurs din România.
Trenuri similare cu cele achiziționate de Ferotrans Iași, companie deținută de Dumitru Anchidin, sunt în exploatare în Danemarca. În această țară sunt in circulație pentru încă 10 ani peste 90 de trenuri IC3. Acestea au fost fabricate de divizia scandinavă a ABB în colaborare cu operatorul national DSB.
Trenurile urmează să ajungă în România în vara acestui an pe rută maritimă, Ferotrans lucrând în prezent la planul de transport al acestora, spune Anchidin. Este favorizată ruta maritimă în condițiile în care ruta terestră prin Orientul Mijlociu e total nesigură. Aceste trenuri sunt vândute de israelieni ca urmare a electrificării integrale a retelei lor. Materialul rulant este dotat cu cuplare automată, acest sistem oferind posibilitatea legării facile a trenurilor. IC3 urmează să fie autorizat de AFER pentru folosire în România. O bună parte dintre trenuri, respectiv 14, sunt fabricate imediat după 2000. Acestea au inclus sistemul PZB 90 (indusi) care le face compatibile cu rețeaua noastră.

Operarea va fi făcută prin firma Ferotrafic TFI SRL deținută tot de omul de afaceri ieșean, aceasta obținând în mai 2024 licența de transport feroviar călători.
România are nevoie în continuare de parc de material rulant, lucru arătat și de declarațiile unor responsabili din domeniu. ,,Dorim să obținem trase de la CFR SA și apoi să obținem contracte de servicii publice din partea ARF", spune Anchidin. Pentru început trenurile vor circula pe rute intecity care să lege orașele Iași, Suceava, București, Constanța.

Surse neoficiale afirmă că tranzacția ar fi fost de 15 milioane euro, pornindu-se inițial de la 509 mii euro pe bucată (peste 16 milioane euro în total).
Intrarea trenurilor în exploatare la o companie din estul României pare a echilibra peisajul transportatorilor ferovari de călători dominat de operatori din alte regiuni ale țării decât Moldova. Avem două companii în zona de vest și sud-vest a țării (Softronic Craiova și Astra TransCarpatic), trei în Transilvania (Regio Călători Brașov, Transferoviar Călători și InterRegional Călători din Cluj), una în sud (CFR Călători București). Cu 33 de trenuri de confort sporit, noului operator ieșean nu ar trebui să îi fie greu să se impună pe piața locală.
sursa

AndreiB

Yay acum si la IC diesel sub catenara!

alecs1

#337
Quote from: Konter on July 18, 2024, 04:57:47 PMsursa

Le-a văzut cineva pe viu? Așa, din poze, mecanicul pare chiar mai expus ca în Wadloperele de la TFC, și văd săptămînal în știri cîte un camion izbit de tren.

Ca fapt divers poate interesant, un clip cu decuplarea facilitată de acea ușă+post de conducere:
(versiunea electrică, nu ce aduce operatorul în Ro).

TibiV

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dan tm

Mi se pare mie s-au se decupleaza cit sint inca in mers? :o

dobrogean

Se pare că aduce atât rame diesel cât și electrice.

Konter

Operatorii străini amenință că părăsesc România. Curtea de Conturi nu mai lasă CFR să reducă TUI la traficul internațional. Companiile străine amenință cu mutarea traficului prin Serbia.

Concret, surse participante la discuții au informat că CFR SA i s-ar fi reproșat verbal de către Curtea de Conturi că reducerea acordată traficului internațional, undeva 33% din TUI, nu se regăsește într-o sporire a traficului și a veniturilor.
Comparația a fost făcută de către Curtea de Conturi, instituție ai cărei angajați nu au nici cea mai mică pregătire în domeniul economiei transporturilor feroviare, cu anul trecut. Comparația este nepotrivită, spune Simona Istrate, președinta Organizației Patronale a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR).

,,Comparația cu anul trecut e artificială căci 2023 nu seamănă cu 2024 din cauza reducerilor de trafic, secțiilor modernizate, lucrărilor quick-wins și reducerii transporturilor de cereale din Ucraina", afirmă ea. Istrate spune că 2024 este primul an dintr-un posibil șir mai lung de ani care vor aduce dificultăți în sector.

Anunțul CFR SA a fost primit cu iritare de către operatorii străini prezenți în România. DB Cargo Germania este al treilea operator după CFR Marfă și GFR iar Rail Cargo Austria este și aceasta printre primii operatori. Reprezentanți ai unora dintre aceste companii au amenințat că își vor muta operațiunile pe la sud prin Serbia. Oricum mai multe persoane din domeniu discută faptul că un coridor sudic, anume Bulgaria, Serbia este un concurent puternic variantei de transport prin România.

Supărarea patronatelor este aceea că CFR SA s-a împăcat cu ideea subfinanțării sectorului din partea Guvernului însă nu face nimic pentru a redresa situația. Și noi și CFR SA spunem că este subfinanțare a sectorului. CFR SA s-a împăcat însă cu ideea și recurge la majorarea TUI ca singura soluție confortabilă pentru ei, spune Simona Istrat
Sursa

dobrogean

Informatia nu este corecta. Reducerea de TUI pentru trenurile in tranzit international pe reteaua CFR nu se mai acorda din anul 2021, fiind inlocuita cu reducerea de TUI de 33% acordata pentru transportul intermodal.
Transportul intermodal a crescut ca volum, deci se justifica acordarea in continuare a reducerii de TUI, care are drept scop atragerea unui trafic nou.