Complexul Feroviar București

Started by TibiV, March 26, 2024, 05:23:37 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

denis2001

Hmmm...poate nu m-am exprimat bine, ma refeream la o gara care are linii infundate spre Ploiesti si peroane separate pe directia M100(Videle)-M800(Baneasa), impreuna cu racordul Bucurestii Noi-Chitila pentru acces M300-M800 fara rebursare.
Pana la urma ar fi doar 3,7km fata de locatia curenta a garii de nord, dar intradevar conexiunea cu reteaua de metrou, tramvai, troleibuz ar fi inexistenta la locatia noua si ar necesita mai multe investitii pentru coneetarea/modificarea rutelor existente.
M-am gandit si cum au facut sarbii la Belgrad, au desfiintat gara veche si au facut loc pentru un cartier nou si tot traficul s-a mutat la gara Beograd Centar.
Ideal ar fi chiar o linie subterana care sa lege Progresul de Gara de Nord prin Centrul orasului cu o gara centrala fix in centru (cum e la Varsovia), dar sigur nu o sa vedem asa ceva prea curand.

@alecs1 am dat exemplu Berlin Hbf ca si structura si amplasarea liniilor in cadrul garii, nu ca si locatie. Intradevar Berlin Hbf este fix in centrul orasului, dar la momentul constructiei garii, linia exista deja de peste 100 de ani. Singura linie care a strabatut Bucurestiul de la N la S a fost desfiintata de cel putin 60 de ani( odata cu gara Filaret).




Powered by API/PUM imgur uploader

dan tm

Aparitia asta periodica a ideei de a muta gara cred ca apare din obisnuinta (sau poate pentru unii nevoia) de centralizare.Totul centralizat.Bucuresti, capitala, gara de nord, metroul, un tatuc al poporului.

DAr nu se ia in calcul ca garile sa ramina unde sint, liniile si punctele de oprire sa se indeseasca si concomitent cu acestea sa se dezvolte si reteaua supra si subterana de transport public.

Acum cind si in Bucuresti este nevoie de trenuri suburbane pe centura, puncte noi de oprire, racorduri spre alte  linii, electrificari, dublari etc la noi se vorbeste de mutarea garii ca sa se elibereze terenul.

in tot acest timp calatorii se incing in vagoane, locomotivele iau foc, deraieri etc de multi ani nu se gasesc bani sau variante de executie pentru un macaz care sa permita cresterea capacitatii pe linia de aeroport. 

s-a uitat cineva la viaductul racordului Bucurestii Noi-Bucuresti Baneasa peste M1000?

gara de nord in sine e o ruina mai ales pe unde nu prea vad calatorii, cum sa se construiasca alta? in cit timp?


carutasul

nu e chiar așa, are și asta o noimă, pentru traficul de navetă e important să poți ajunge ușor la destinația finală, dacă ajungi la Gara de Nord (sau la Progresu) și de acolo mai schimbi două tramvaie nu mai e eficient. Dar cum mai ziceam mai demult, ar exista și varianta să transformi GdN (sau Basarab) în centru intermodal de transport local așa încât să poți ajunge cu o singură mașină/tramvai în majoritatea punctelor de interes. În plus e important și pentru tranzit să existe o gară principală, ca să nu te trambalezi cu bagajele, dar asta nu presupune să fie în centru.

dan tm

Nu toti care vin de la Giurgiu sau Oltenita trebuie sa ajunga la depozitele alea de la Parc Chiajna sau cum e statia aia.

fireste ca garile trebuie legate intre ele si cu transportul de suprafata si subteran.

cum e in tarile calde.

carutasul

da, de fapt nu ne contrazicem, doar ziceam că e o oarecare dreptate și de partea respectivă. Sigur că mai sunt și cei care ar beneficia de eliberarea unor hectare de teren într-o zonă destul  de bună dar așa e viața, complexă :)

cristi5

#20
@dan tm @TibiV daca (printre) cele mai populare trenuri (alea de Constanta unde CF bate autostrada pt ca evita ambuteiaje) se muta la Baneasa, gara se muta _de_facto_. Si din pacate se muta doar jumatate (sau ceva mai putin), cealalta ruta unde trenul bate rutierul, Valea Prahovei, ramane la GdN

Nu e o idee aruncata intr-o dezbatere ci un studiu de fezabilitate

Si nu are nicio treaba cu eliberarea real estate la GdN. Poate fi folisita la alte destinatii, gen metropolitan dar eu nu tin minte sa fi vazut mult metropolitan in gari infundate.

Din pacate gara infundata e un concept depasit, cu sau fara real estate. Evident ca daca s-ar vinde terenul ar trebui ca banii aia sa ajunga intr-o statie moderna, cat mai centrala, subteranizari etc.

Mutarea unor trenuri de succes in alta gara e suficient de importanta sa o preia presa, care citeaza de pe forum:

https://www.economica.net/gara-baneasa-tren-constanta_761383.html

Dar problema aici e mult mai grava. SFurile sunt tinute sub cheie desi e clar ca ar trebui puse in dezbatere publica, cel putin astea cu mutat gari, puncte de oprire tren metropolitan, etc.

Exemplu: SdS Scriosteanu se lauda ca va fi pasaj denivelat la parc Mogosoaia. Cred ca e tot in acest SF. Dar cand numai el are acces la respectiva informatie, ce fel de dialog putem avea?

Si tot nu pricep cum vor asigure serviciu metropolitan cadentat fara sa desfiinteze TN. Ce frecventa poti sa faci peste TN inainte sa sara soferii la gatul primarului si ministrului?

AndreiB

Eu nu as interpreta un mesaj din SF cu a oferi flexibilitatea sa se poata compune trenuri din Gara Baneasa cu concluzia ca toate trenurile spre Constanta vor pleca din Baneasa.

Mai ales avand in vedere ca acelasi SF dubleaza integral M800.

De ce e o idee proasta sa muti trenurile spre Constanta in Baneasa cred ca e clar.

Daca ipotetic ar fi vreodata nevoie de capacitate suplimentara in GdN ai mult mai multe masuri pe care le poti lua inainte de ceva asa radical - de exemplu sa muti toate trenurile spre Craiova (si mai departe) in Basarab.

Sorinus

Băneasa, chiar și cu metrou, are valoare doar zonala, e prea excentric situata sa aibă sens pt tot Bucureștiul. GdN însă va fi un Hub de 3 magistrale de metrou, și mult mai centrala. Dar doar ce am fost în ea, arata ca naiba.
Centura însă, gândită cum trebuie, ar avea o valoare f mare pt călători și marfa.
De ex, gara Otopeni ar deservi f bine Greenfield, dacă ar fi infra ok și trenuri via Mogoșoaia spre GDN.

cristi5

#23
@AndreiB in SF scrie clar ca problema identificata este "lipsa unei statii de calatori care sa preia din traficul statiei Bucuresti Nord". Obiectivul proiectarii nu e vreo flexibilitate (adica ceva asa, bonus, facultativ) ci scoaterea unei parti semnificative a traficului afara din Gara de Nord.

Asta e pe coloana din stanga, aia cu problema. Pe coloana din mijloc, cu solutia, nu e Basarab, ci Baneasa. Si trenurile de Constanta in Baneasa...

Sunt deja cu SFul la versiunea 7. Adica au discutat ideile de 6 ori cu beneficiarul si au primit observatii. Un astfel de principiu nu se mai schimba indiferent cat de iubita si centrala e gara de nord.

Compunerea trenurilor de Constanta in Baneasa inseamna ca pleaca de acolo.  Daca le-ar duce (cum, prin impingere?) la Gara de Nord, si inapoi in Baneasa-Constanta, problema identificata de proiectant (si, sunt convins, de beneficiar) nu se rezolva deloc. Ba dimpotriva: ar creste traficul in Gara de Nord...

Asadar o parte (semnificativa) din trenurile de Constanta vor pleca din Baneasa. Si foarte probabil ca dupa ce unii calatori vor merge la Nord si vor pierde trenul care pleaca din Baneasa, vor muta toate trenurile Buc-Constanta la Baneasa.

Destul de probabil si ca Baneasa va
fi un hub pt tren metropolitan. Vor fi frecvente bune Nord-Baneasa care nu sunt posibile azi.

Linia Nord-Baneasa va fi dubla pt aceste trenuri metropolitane, plus trenuri gen Craiova-Constanta, Brasov-Constanta etc. Pt ca alta problema identificata e lipsa de capacitate intre cele 2 statii.

Or eu asta spun, date fiind cele de mai sus, cu toata pozitia mai slaba urbanistic a garii Baneasa, feroviar e mult mai bine plasata decat orice gara infundata. Deci o dublare/triplare a Ram Pajura reiese logic, mai bine sa fie facuta acum si sa nu fie nevoie de ea decat invers... Asta e ceva ce poate fi schimbat la versiunea 8 sau 9...

PS: sigur ca aici vorbim de construirea infrastructurii (care nici nu stiu sa aiba finantare, deci o perspectiva de 10-15 ani, mai ales ca vorbim de o gara noua) . Daca trenurile vor fi mutate imediat sau ba, ramane de vazut. Dar e greu de imaginat tren metropolitan dinspre gara de Nord spre est, cu frecvente bune, pe aceleasi doua fire ca cele de Constanta.

PS2. Si tren metropolitan in gara infundata, eu personal nu am vazut prea mult, si ce-am vazut nu avea nustiuce frecvente ca deh, gara infundata

zone_rider

E aceeasi discutie ca la Aeroportul Otopeni: de ce nu se muta companiile si pe Baneasa, daca tot nu e utilizat la capacitate maxima? Raspunsul evident este ca nu toti pornesc de acolo si e nevoie de transfer/diverse legaturi cu alte orase. Nu poti obtine asa ceva in Gara Baneasa.

shift2rail

^ pe ce te bazezi cand afirmi asta? Gara Baneasa va fi conectata la GdN prin transit rapid...in no time (mai putin de 10 min).

Studiul CFR Infra merge, imho, in directia corecta: sistem descentralizat, "distribuit" de gari, dispuse uniform circular in metropola.

Evolutie paralela obligatorie, interconectarea acestor gari-progresu, nord, baneasa, etc-prin legaturi de transport public rapide, ideal metrou.

Sorinus

#26
Aici sunt doua situatii:

1) Vin de la Cta si am ca destinatie finala sa zicem, Suceava. Cobor la Baneasa cu papornitele dupa mine, merg la metrou si ies la GdN de unde iau trenul spre Suceava. Daca nu stai in Bucuresti, pe langa papornite, tre si sa navighezi intr-un mediu nu tocmai familiar. Rezulta stress.

2) Cobor la Baneasa, trenul meu merge mai departe spre Craiova/Brasov, etc, la peron ma asteapta un Regio cu destinatia GdN. 5 metri de mers, stiu exact unde duce, am deja bilet cumulat cumparat. O faza de genul asta am vazut la Florenta, unde unele IC-uri bypasseaza gara infundata Santa Maria Novella si te lasa la vreo 5km intr-o gara de tranzit, de unde iei R si faci 3 min pana la gara principala.

Conexiunea cu metroul are valoare doar pt cine are treaba in Bucuresti.

* gara Baneasa e in paragina, desi reabilitata acum 15 ani. Directa de la Cta este linia III, ce are peron si tre folosit un pasaj insalubru sa iesi la sosea.

Directa spre Cta, linia II, NU are peron. Trenurile spre Cta opresc la linia 1 abatuta, ce NU are peron modernizat, nici macar asfaltat, e pamant batatorit. Si tre sa sari din tren, ca-ntr-o halta banala.

In formatul actual, eu n-as folosi aceasta gara.

carutasul

bun, acum nu vreau să intervin în discuție că nu am o părere clară, dar o observație tot aș face: nu cred că ne putem împiedica de un peron, în cât timp se poate betona? O lună e destul?

dobrogean

In studiul de fezabilitate pentru modernizarea complexului feroviar București sunt prevăzute modernizarea a 7 linii din stația București Băneasa, toate cu peron, și acces la stația de metrou. De asemenea în fața clădirii stației se va amenaja o stație pentru transportul public de suprafață (STB).
Transportul de marfă nu va mai fi permis prin stația București Băneasa, din motive ecologice, și se va asigura prin centura complexului (partea de nord pe traseul Chiajna - Chitila - Mogoșoaia - Otopeni - Voluntari - Pasărea, respectiv partea de sud pe traseul Chiajna - București Vest - Jilava - București Sud - Pantelimon - Pasărea).
La stația Mogoșoaia se va moderniza și dubla racordul spre Post Mișcare Buciumeni - Racordare Săbăreni spre Pitești, respectiv Post Mișcare Buciumeni - Buftea spre Ploiești. Pentru trenurile de aeroport se va separa traficul printr-un pasaj subteran, astfel încât traficul de marfă să nu fie stânjenit de trenurile de aeroport.
Privind deservirea municipiului București de către stația București Băneasa, cred că ar trebui separată problema în două părți:
- călătorii care au ca destinație sau punct de plecare Bucureștiul, vor avea din și spre stația București Băneasa următoarele mijloace de transport: trenurile metropolitane, metrou, STB. Părerea mea este că aceste mijloace de transport vor satisface pe 90 % din acest segment.
- călătorii în tranzit prin București vor avea la dispoziție trenuri directe Constanța - Oradea (Ploiești, Brașov și Cluj), Constanța - Timișoara (Craiova și Tr. Severin), Constanța - Pitești, Constanța - Buzău - Suceava, Constanța - Buzău - Iași, Constanța - Făurei - Galați. În Ploiești și Brașov vor avea legături și spre alte direcții de mers. Cred că se acoperă și 90 % din acest segment.
Concluzia: stația București Băneasa va fi după modernizare o soluție bună (nu perfectă, dar bună) și cu preț moderat, deci o soluție fezabilă.

AndreiB

#29
Care trenuri directe Constanta - Restul? Le numeri pe degete.

Trenuri directe B-CT sunt c1tph. 1tph si spre Brasov deja (fara cadentare). Ai zeci de optiuni vs 1-3 directe.

Asta pana sa nu mai adaugam faptul ca Gara Baneasa e in camp. Daca vrei in centru, mai adaugi +15min la calatorie sa ajungi la GdN cu un Regio, vs sa mearga trenul tau direct in GdN. Din toate cartierele de mari dimensiuni din Bucuresti ajungi mai usor la GdN decat la Baneasa.

Linia actuala, simpla, sustine un trafic de 1tph spre Constanta. Linia viitoare dubla sustine lejer orice frecvente am vrea sa avem spre Constanta.

GdN are 18 peroane (14 grupa A si 4 grupa B). Fiecare peron e capabil sa deserveasca cel putin 2tph. Nu avem noi de unde sa scoatem 36tph pe directii principale.