Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

1 Member and 4 Guests are viewing this topic.

StefanCelMare

#10335
Ce e bine este că s-a acceptat o perioadă de deficite mari pentru dezvoltare infrastructură.
Sincer, eu nu m-aș fi așteptat la dezvoltarea asta puternică pe credit, care necesită curaj politic (te expui la critici justificate în presă).

Contrar la atacurile din presă, este foarte bine zic eu că s-a optat pentru asta.
Sper să nu fie foc de paie și să picăm puternic cu alocările după alegeri.

Este loc de mai bine? Sigur că este.
În continuare suferim mult la credibilitate și predictibilitate în investiții de infra.

Bugetările sunt tot din pix pe parcurs de exemplu, adică nu bazate pe grafice de execuție.
Asta deschide poarta spre "negocieri" cu politicul - pe traseul muncă - plată apare încă un pas, discuții cu x sau y să asiguri că plata va fi bugetată.

Nu-i suficient să faci treabă, trebuie să mergi cu săru-mâna, și acolo depinde cine ești, pe cine știi.
O amânare de plată de 2-3 luni poate conta enorm la cash-flowul unor firme.
Ai nevoie de relații la București, nu doar de echipe pe teren.

În plus, gândiți-vă câți de aici putem garanta că proiectele vor continua la fel de intens cum au fost în ultimii 2-3 ani.
Garanții? Glumești nenică. Nu există garanții, mergem pe vom vedea.
Imprevizibil, poate accelerăm dar poate frânăm brusc.

Granata06

Te duci dupa fenta, dupa ce zice Ciolacu. Deficitul urias de anul acesta este alimentate in mare parte de cresterea costurilor cu bunurile si serviciile (aproximativ 25 % fata de anul trecut), majorari salariale la bugetari, pensii etc. Este un analist economic, Adrian Negrescu, care explica foarte bine cum este economia defapt si de unde acest deficit urias.

pista_bacsi

Quote from: shift2rail on November 17, 2024, 06:53:25 PMNu as miza pe bugetul public ptr investitii, planul fiscal-bugetar trimis Comisiei (adevaratul program de guvernare in urmatorii 7 ani, restul e gargara electorala) prevede urmatoarea compozitie  a corectiei deficitului structural:

(I) 2 pp din cresterea veniturilor
(II) 3 pp din ajustarea, la rigoare inghetarea, cheltuielilor cu pensii si salarii (good luck with that, e calea sigura de a scoate 100k de bugetari in pta Victoriei)
(III) 3 pp din taierea investitiilor publice

Cum o mare parte din (II) va bascula, probabil catre punctul 3, spatiul bugetar ptr investitii, dincolo de co-finantarea proiectelor europene, va fi cvasi-nul.

Sunt mai multe surse care arata ca noi de fapt nu investim 8% deficit (oficiale si neoficiale). Eu sincer nu vad de unde sa taie de la investiti (3 pp) fara sa taie din PNRR sau fonduri UE. Bugetul MT este de 35,5 miliarde lei care e 2% din PIB (de la 1.3% in 2023). Daca va ramane intre 1.3% si 2% din PIB in urmatori 10 ani vom fi departe.

Va trebui sa le multumim la toti desi uni au contribuit mai mult incepand acest trend si alti nu au stricat acest trend (ceva mai rar in ro).

QuoteMinisterul Transporturilor primește suplimentar 5,4 miliarde lei pentru continuarea cofinanțării proiectelor de infrastructură finanțate din Planul Național de Redresare și Reziliență. Bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii ajunge la un nivel record de 35,5 miliarde lei, cu 50% mai mare decât bugetul aferent anului 2023.
Sursa: https://mfinante.gov.ro/despre-minister/-/asset_publisher/uwgr/content/guvernul-a-aprobat-rectificarea-bugetului-de-stat-pe-anul-2024

StefanCelMare

#10338
@Granata06
O să răspund deoarece de buget depinde și alocarea la transporturi la anul.

Habar nu am ce zice Ciolacu, am minimă încredere în ce zice el.

Eu urmăresc ziarele economice. Din ce înțeleg, anul acesta au fost semnale de scădere a producției auto in Europa. Romania este foarte dependentă de producția auto din vest.
Plus, economia Germaniei scade, ca urmare a creșterii prețurilor la energie. La fel, asta se traduce in mai puține comenzi din România.

Asta se vede in scăderea de facto a economiei. Cu toate investițiile (mari) in infrastructură, nu avem creștere economică.
Asta îți spune că restul economiei a încetinit.

De aici și creșterea deficitelor. Dacă încasezi mai puțin la stat, chiar dacă nu crești cheltuielile, deficitul crește.
Probabil la noi s-au și crescut cheltuielile, dar e doar jumătate din problemă.

In Romania există acum un boom al infrastructurii, se lucrează la feroviar, rutier, mult peste ce era anterior.
Mult din ce se face, se face pe credite PNRR, deci nu se poate decupla construcția de infra de deficite. E pe credit, nu este din încasări bugetare. Este de facto deficit.