Autostrăzi în România: discuții diverse

Started by Ionut, September 14, 2011, 11:15:15 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

TibiV

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

AkaManah

`Anul acesta ne-am gândit să dăm în trafic în total 100 de kilometri de autostradă, pentru că e anul 100`

Nu se putea raporta la regatul lui Burebista? :lol:

voicul

Poate in cel mai rau caz: guverul recunoaste, ca guvernul de alta culoare a gresit.
Eu cred ca titlul e pus din pix din biroul ziarului, nu din gura unui om care e in guvernul actual.

Guvernul a recunoscut: Greşeala care ne-a lăsat fără autostrăzi

Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP) vrea să elimine standardele de cost pentru investiţiile finanţate din bani publici, cum sunt autostrăzile, după ce a realizat că timp de şapte ani s-au pierdut sume importante din fonduri europene din cauza lor. Decizia vine la scurt timp după ce Ministerul Transporturilor şi-a anunţat intenţia de a actualiza aceste costuri învechite.

Practic, prin eliminarea acestor standarde de cost, ministerul urmăreşte reducerea termenelor de implementare a proiectelor de infrastructură şi creşterea gradului de absorbţie a fondurilor europene. Federaţia Patronatelor Societăţilor din Construcţii şi Ordinul Arhitecţilor din România susţin proiectul legislativ al ministerului.

MDRAP a constatat că standardele de cost nu sunt obiective şi nu pot acoperi toate categoriile de lucrări. Ba mai mult, realizează că este dificilă standardizarea costurilor.

,,Este de menţionat că standardele de cost în vigoare privind infrastructura de transport au fost calculate pornind de la situaţii teoretice şi nu pe baza unor studii geotehnice aprofundate", se precizează în nota de fundamentare a proiectului legislativ iniţiat de MDRAP.

Mai mult, standardele de cost au fost calculate la nivelul lunii ianuarie 2010. De la acel moment, în perioada ianuarie 2010- iunie 2018, indicele preţurilor de consum a crescut cu 22,69%, potrivit informaţiilor Institutului Naţional de Statistică. Deşi standardele de cost trebuiau actualizate periodic acest lucru nu s-a întâmplat.

Utilizarea standardelor de cost în determinarea valorii estimate a contractelor de achiziţii publice a condus la stabilirea unor valori subevaluate ale contractelor, fapt ce a condus, la rândul lui, la anularea a numeroase proceduri de achiziţie publică, deoarece nu au fost depuse oferte din partea privaţilor, arată iniţiatorii legii.

Ponderea procedurilor anulate din cauza nedepunerii niciunei oferte, din totalul procedurilor iniţiate în anul 2017, a fost de 22%, în valoare de 13.264.462,76 mii lei, reprezentând un procent mediu de 50%  din totalul procedurilor anulate, potrivit informaţiilor Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice.

În primăvara acestui an, Ministerul Transporturilor a iniţiat un proiect legislativ de actualizare a standardelor de cost, care viza, printre altele, creşterea, în medie, cu 12,5% a costurilor de construcţie pentru o autostradă în zonele de şes, deal şi munte.

,,Considerăm necesară revizuirea standardelor de cost stabilite în anul 2010 şi propunem creşterea procentului aplicat lucrărilor de construcţii-montaj la cota de aproximativ 3% pentru consultanţă (faţă de 1%), 5% la proiectare (faţă de 3%) şi 2% pentru asistenţa tehnică (faţă de 1,5%). În privinţa preţurilor unitare propunem actualizarea acestora cu indicele de cost în construcţii ingineresti publicat de către Institutul Naţional de Statistică, pentru perioada 2010 (baza standardelor de cost aprobate) şi 2017, respectiv 122, reprezentând o creştere de 22%", se motiva proiectul de act normativ.

https://www.capital.ro/guvernul-a-recunoscut-greseala-care-ne-a-lasat-fara-autostrazi.html

adiarc

actualizarea este cu siguranta necesara...toate materialele de constructie s-au scumpit in medie cu 12-15%....e ceea ce imi spun dezvoltatori imobiliari.......anularea lor ar fii insa o prostie si miroasa puternic a coruptie
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

Ionut

Update monitorizare autostrazi - 20 august










StefanCelMare

#5345
Previziunile mele:
- Selina va da chix la A3 dacă câștigă - are peste 30 de km de construit... din experiențele anterioare, orice firmă a avut peste 20 de km, a făcut față cu greu (motive diverse - de la cash flow, la găsirea unui număr suficient de angajați și subcontractori).
Iar Selina nu este o firmă cu un pedigree bun sau cu mulți bani.
Chix poți să dai în diferite moduri... nu neapărat faliment, ci doar lălăială de 5 ani construcție loturi.
- pe A3 Suplacu - Chiribiș este potențial de blocaj cu CCR;
- este posibil să vedem finalizări pe A3 mai repede în zona dinspre Cluj decât spre graniță (cu excepția lotului mic de 5 km de la graniță, care poate-poate va fi gata prin 2020)... incredibil, după cât de chinuit a fost Suplacu - Borș, pare să fie în continuare chinuit.
- la A3 lot Straco (Câmpia Turzii - Chețani) cred că nicio șansă 2019... au avans 15% și mobilizare medie. Probabil undeva în 2020 (cu un pic de noroc).
- A1 loturile din munte (PiSi 2,3,4 parcă) vor fi amânate cel puțin până prin 2020 (asta este mai mult o presimțire, pentru că pur și simplu nu cred că se dorește alocarea unui buget mare pentru infrastructură - nu cred că vom vedea mai mult de 150-200 de km de autostradă în construcție simultan în România, mai ales dacă o parte sunt în zone montane dificile).
- A1 tuneluri Lugoj-Deva probabil va deveni debleuri Lugoj-Deva. Mai ieftin. Presimt că scandalul va mai dura. Cu licitație, etc, nu cred că se va începe nimic până în 2020.
- după finalizarea loturilor A1, A10 și A3 aflate în construcție, focalizarea se va muta pe A0 și pe A1 VO loturile 1,5 + A7 centura Bacău iar Transilvania va mai primi mici bucățele (gen Nădășelu-Zimbor -poate cu noroc vor fi constructori buni- și Borș - Chiribiș chinuit - stil Aktor pe A10 - probabil cu o finalizare mai rapidă a lotului mic de la graniță pentru a ne conecta cu ungurii în 2020).
Cel puțin până în 2021 cam asta va fi.
După, depinde de noua guvernare, este mai greu de făcut predicții.

Later edit:
Pariul meu despre ce se va lucra efectiv după terminarea loturilor aflate acum în construcție... restul nu cred că au vreo șansă.
A0 sud – lot 1 16.9 km + lot 2 16,3 km + lot 3 17.9 km = 51,1 km
A1 SiPi – lot 1 13,1 km + lot 5 30,3 km = 43,4 km
A3 spre graniță lot Biharia-Borș 5,3 km + Chiribiș – Biharia 28,5 km = 33,8 km
A3 spre CJ lot Nădășelu-Mihăilești 16.8 km + Mihăilești – Zimbor 13,2 km = 30 km
A7 centura Bacău 16,2 km
TOTAL 174,5 km

pentium10

prioritatea actuala este:
- cele 5km de la granita sa fie dati in lucru si apoi pus in circulatie
- de identificat etapizarea proiectelor si indificat inutilatitea lor in caz de lipsa noduri rutiere, si recomandat solutie cu descarcare temporara (sa nu mai facem greseala cu A3 Strabag/Geiger, si pe A1 sunt etape)
- de asigurat cash-flow la Straco, si sa concentreze fortele pe nodul de la Chetani (in intampinare unei legislatii favorabile de receptie partiala si deschidere circulatie prin nodul de la Chetani in cazul in care Astaldi termina inainte)
Waze advocate, Google Developer Expert, In Mures

vancouver

#5347
De acord cu cei de dinaintea mea. Dar as vrea sa pun (sa punem) un pic problema altfel: prioritatea de constructie trebuie sa fie acolo unde acum avem deseori congestii / ambuteiaje.

De ce? Pentru ca o cale rutiera blocata reprezinta o problema financiara directa (pagube directe la transport marfa, intarzieri, uzura, nervi) si in plus trage tara inapoi, impiedica dezvoltarea.

Inainte de orice subliniez ca tot ce este pornit intr-un fel sau altul clar trebuie continuat si A1+A0 trebuie sa ramana prioritatile zero ale urmatorilor 10 ani, coloana vertrebrala a Romaniei, autostrada continua de la vest la est. Pe langa asta eu vad acum ambuteiaje:
1. Turistice (importanta majora a relaxarii populatiei pentru a ramane productiva in ansamblu)
- 1a Valea Prahovei
- 1b Constanta - Mangalia
2. De intrare / iesire din Bucuresti (mai ales vineri + duminica, dar si in rush-hour zilnic problemele se vor agrava)
- 2a pe DN6 (o prioritate fata de altele pentru ca este numai la o banda dupa Mihailesti)
- 2b pe DN2
3. Alte zone cu probleme
- nu imi vine nimic important acum in minte, care sa nu se rezolve cu proiecte deja enumerate mai sus sau deja in lucru

Din enumerarea problemelor de mai sus, rezulta ca trebuie accelerate si adaugate cu prioritate maxima:

A3 Ploiesti - Brasov. Asa cum am mai enuntat in materialul publicat de mine in martie, IN NICI UN CAZ PRIN PPP, si cu prioritate zero tronsonul Azuga-Rasnov-Cristian, pentru a se evita serpentinele actuale de pe zona Predeal-Timisu de Sus. Eventual facut in prima faza half-profile. Azuga - Rasnov - Cristian discutam de aprox. 21 km (de la nod Predeal Sud pana la Cristian), din care vreo 4 de tunele. Half profile inseamna vreo 250-300 de milioane de euro (nodurile facute complet). (ca grad de comparatie, Orastie-Sibiu a costat vreo 450 milioane euro). Asta inca nu rezolva problema turistica (buba fiind la Busteni), dar invers, realizarea tronsonului Sinaia-Busteni-Predeal Sud, care apoi sa dea in serpentinele de la Timisu, mi se pare mai absurda. Asa macar se rezolva in prima faza problema tranzitului din timpul saptamanii, se usureaza mult legatura judetului BV cu sudul. In faza a doua, mergand mai departe spre sud se poate continua cu half-profile Predeal-Azuga-Busteni-Sinaia. Iar in final mai departe pana la Ploiesti. Ca sa ne facem o idee, half profile inseamna deja o triplare a capacitatii existente, pentru ca vom avea o banda in plus, fara puncte de incetinire gen trecerile de pietoni din Busteni, care sa reduca capacitatea. Fata de un 500-900 vehicule pe ora (cand in Busteni e multa lume pe trecerile de pietoni scade spre 500, in rest urca peste 900), cu half profile capacitatea pe Valea Prahovei va creste la 1800+700=2500 vehicule pe ora. Autostrada full + DN1 ar ajunge la 700+1800+1800=4.300/ora.

A4 Constanta - Mangalia. Proiectul actual cu asa-zisa centura Techirghiol la nivel de DX poate fi uitat, e o prostie. Daca totusi se face aceast DX va mai atenua problema, dar oricum tot va trebui facuta si autostrada, de aceea inca o data e o prostie si o risipa de bani. Solutia solida este A4 pana la Mangalia (int. DJ 391 Mangalia-Negru Voda) si un drum de legatura 1+1 pana la santier naval + 2Mai + Vama Veche. De asemenea DJ391 trebuie adus la rang de DN, modernizat si eliminate curbele stranse, ca A4 pana la Mangalia sa serveasca si traficului de tranzit spre Bulgaria, cu iesire pe la Negru Voda. Aceasta din urma modernizare poate fi decuplata si realizata imediat, ar ajuta in anumite momente deja, cand zona Eforie-Agigea este blocata.

A6 Bucuresti - Alexandria, in prima faza macar 50% facut de la iesire din Bucuresti pana la intersectia cu DN61 sau inca 4 km pana la Naipu (inca 3 localitati evitate, incl. Naipu cu o curba la 90% in localitate).

A7 Ploiesti - Buzau
, desprins de restul A7 si prioritizat la maxim
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

pasadia

#5348
Quote[...]dar invers, realizarea tronsonului Sinaia-Busteni-Predeal Sud, care apoi sa dea in serpentinele de la Timisu, mi se pare mai absurda. Asa macar se rezolva in prima faza problema tranzitului din timpul saptamanii, se usureaza mult legatura judetului BV cu sudul.[...]

Problema tranzitului in timpul saptamanii s-a rezolvat cand au scos traficul greu de pe DN1 si l-au mutat pe DN1A. Ma rog, "rezolvat" e un mod de a spune, dar cat timp lipsesc tirurile de pe acesti 100 km (Brasov - Ploiesti, caci sa fim seriosi, pana si pe Campina - Ploiesti sunt foarte putine tiruri), traficul de tranzit merge in viteza permisa de punctele cele mai congestionate. Si acestea sunt intersectiile din Busteni (eu nu dau vina pe trecerile de pietoni ci mai degraba pe virajele la stanga, permise pentru iesirea sau intrarea din DN1) si din Comarnic (plus cele 2 din capetele centurii Sinaia si intersectia cu DN71).

Deci, cat timp traficul greu lipseste de pe acest troson, serpentinele de pe Timis nu reprezinta o problema. Ca atare rezolvarea pentru Busteni si Comarnic (indiferent sub ce forma:
- separare mediana cu puncte de intoarcere la capete,
- centura pe un traseu decent,
- half-profile pe traseul ipotetic al A3)
ar aduce mult mai multe beneficii, atat pentru traficul curent, de tranzit, cat si pentru cel turistic, ocazional, decat investitia in Azuga - Predeal - Rasnov - Cristian.

Da, daca vrei sa aduci inapoi traficul greu, atunci rezolvi mai intai serpentinele (de pe Timis sau de pe Parul Rece). Dar cu trafic greu nu o sa iti faca fata half-profile-ul pe bucati in jurul Busteni-ului sau Comarnic-ului caci orice intersectie sau sens giratoriu va deveni o bariera.

Cat priveste prioritatile, mie imi plac optiunile - fie A0, fie mutati din Bucuresti in alta parte sedii de ministere / agentii / corporatii. Caci altfel Bucuresti-ul trage toata tara in jos (eu pun cam 3-4 ore pe luna pierdute direct de mine, nu mai contorizez orele pierdute de colegii mei in congestiile din capitala).

vancouver

Da, putem discuta de ordinea in care se fac tronsoanele. In ansamblu cred ca putem fi de acord ca A3 Ploiesti-Brasov este o prioriate. Asta dincolo de politizarea subiectului si tentativele (deocamdata esuate) de a da un mare tun cu asa zisul PPP.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

carutasul

Descentralizarea ar rezolva multe lucruri, și nu numai pe linie de transport, dar cred că va trebui să dispară o generație de politicieni pentru asta. Dar oricum A0 trebuie făcută, că Bucureștiul și împrejurimile tot 2 milioane și de oameni vor avea încă măcar 50 de ani după ( chiar dacă mie mi-ar place să avem 7-8 orașe de 500 000 , asta se obține în timp...)
Pe de altă parte, presupun că ambuteiaje sunt și pe lângă Iași, nu numai pe lângă București ( Clujul de bine de rău se mai rezolvă un pic cu lucrările în curs, deși...) , doar că eu nu trec prin zonă și nu le știu; văd că și din lista lui Vancouver lipsesc soluțiile pentru Moldova :) 

TibiV

#5351
Quote from: vancouver on August 20, 2018, 11:33:08 PM
...as vrea sa pun (sa punem) un pic problema altfel: prioritatea de constructie trebuie sa fie acolo unde acum avem deseori congestii / ambuteiaje.

Fara suparare, dar te contrazici singur...

Quote from: vancouver on August 20, 2018, 11:33:08 PM
A3 Ploiesti - Brasov. (...) cu prioritate zero tronsonul Azuga-Rasnov-Cristian, pentru a se evita serpentinele actuale de pe zona Predeal-Timisu de Sus. (...) Asta inca nu rezolva problema turistica (buba fiind la Busteni), dar invers, realizarea tronsonului Sinaia-Busteni-Predeal Sud, care apoi sa dea in serpentinele de la Timisu, mi se pare mai absurda. Asa macar se rezolva in prima faza problema tranzitului din timpul saptamanii, se usureaza mult legatura judetului BV cu sudul.

Pai hai sa vedem.
Asa cum spui si tu, "buba turistica" este la Busteni (eu as zice ca pana dupa Sinaia...)
Dar este o buba de week-end. Si este pentru ca majoritatea bucurestenilor merg in Sinaia, Busteni, Predeal, NU in Poiana Brasov.

Chiar si in week-end cand am facut Brasov-Bucuresti nu m-am "ambuteiat" niciodata in serpentinele de la Timisu, ci in Busteni.
Am prins o data un "Ravasitul oilor" si ambuteiajul la iesirea din Predeal, de la intersectia cu DN73A. Veneau coloane dinspre Paraul Rece, si am facut 8 ore pana in Bucuresti...

Quote from: vancouver on August 20, 2018, 11:33:08 PM
Asa macar se rezolva in prima faza problema tranzitului din timpul saptamanii, se usureaza mult legatura judetului BV cu sudul.
Nu cred ca se usureaza mare lucru. Buba ramane la Busteni, indiferent ca este "week-end/vacanta turistica" sau week-day.
Sa nu imi spui ca se va castiga mai mult din evitarea sepentinelor de la Timisu decat se va pierde in continuare in Busteni, Azuga, Sinaia, Comarnic ...

PS
Asta este ca discutia despre sexul ingerilor. Nu vedem noi prea curand CoBra...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

vancouver

#5352
@carutasul: Consider A7 ca fiind pe teava. Nu e nevoie sa gasim solutii in plus. Pe viitorul A8 nu stiu sa avem ambuteiaje, poate doar Tg. Frumos - Iasi ar merita o prioritizare, dar singur acest tronson va fi cam ca A3 Bucuresti-Ploiesti acum, cand lumea prefera tot DN1. Tot DN28a o sa ramana aglomerat, acea parte din A8 ar fi un ocol.

A8 pe partea de trecere a muntilor nu este o necesitate ca trafic. Este vorba de conexiunea provinciilor, de unirea lor reala printr-o cale de comunicare decenta. Sustin asadar A8 (sau A13, doar daca e mult mai ieftin, in rest A8 e mai logic), dar repet, necesitatea nu deriva din trafic. Anterior am vrut sa subliniez ce este ultra-necesar dat fiind traficul.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

vancouver

@ TibiV: depinde cum vezi paharul, juma plin, sau juma gol. Mie ambuteiaj pe Valea Prahovei aproape in fiecare week-end si mega-ambuteiaje in perioadele de sarbatori mi se pare deja "deseori".

De altfel am precizat clar, exista 2 feluri de ambuteiaje: regulate, de intrare in mari orase, indiferent de sezon. Si - primele - cele turistice. Ambuteiajele turistice nu au cum sa fie decat in perioadele turistice.

Personal consider ca turistii MERITA sa mearga in vacanta in conditii decente. Relaxare populatiei active mi se pare EXTREM DE IMPORTANTA. Daca oamenii stau in ambuteiaj vineri in sus si duminica in jos, E CLAR CA FAC PARTE DIN OAMENII ACTIVI, in munca. Altfel ar merge miercuri sau marti, dar nu, ei merg vineri / sambata si se intorc duminica. Ori asta arata ca sunt exact oamenii care contribuie in cea mai mare masura la PIB si la dezvoltarea tarii. Ei MERITA sa primeasca o cale decenta de a merge la recreere.

In vacanta mergi sa scapi de stres, ca sa pornesti cu forte proaspete apoi. Daca dai de un stres mai mare e rau. Pur si simplu moralul unei intregi zone, zona Bucurest-Ilfov-Prahova este afectata de lipsa unei infrastructuri rutiere adecvate. NU ESTE OK ASA.


Dar poate ca tu vezi partea goala a paharului. Mai e pana sa avem ambuteiaje ZILNICE pe Valea Prahovei, deci putem sa mai asteptam. Si poate nu-ti place de bucurestenii care vor sa se relaxeze fix toti pe Valea Prahovei. Asta e. Parerea ta.

Dar poate tii cont de un aspect interesant: autostrazile au fost inventate ca urmare a unor ambuteiaje turistice. Prima autostrada din lume, Milano-Varese, s-a facut pentru ca milanezii erau nemultumiti de ambuteiaje si vroiau toti (sic!) sa mearga la lacuri inspre Alpi. https://www.independent.co.uk/travel/europe/the-worlds-first-motorway-piero-puricellis-masterpiece-is-the-focus-of-an-unlikely-pilgrimage-a6840816.html
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

TibiV

De acord...

Afirmi niste principii (corecte de altfel) pe care le-ai folosit si in "ipoteza" postarii cu "pe ce sa ne concentram"...
Oameni activi, care produc PIB, merita o relaxare nu un stress test...

Doar ca in acea postare de la care am plecta "concluzia" este fix invers...
Vrei ca turistii sa aiba o viata mai usoara, dar propui ca prioritar un tronson de autostrada care turistilor le va veni fix ca o "frectie la picior de lemn"... (Azuga-)Predeal Sud-Cristian NU va descongestiona Valea Prahovei...

Quote from: vancouver on August 20, 2018, 11:33:08 PM
A3 Ploiesti - Brasov. (...) cu prioritate zero tronsonul Azuga-Rasnov-Cristian, pentru a se evita serpentinele actuale de pe zona Predeal-Timisu de Sus. (...) Asta inca nu rezolva problema turistica (buba fiind la Busteni), dar invers, realizarea tronsonului Sinaia-Busteni-Predeal Sud, care apoi sa dea in serpentinele de la Timisu, mi se pare mai absurda. Asa macar se rezolva in prima faza problema tranzitului din timpul saptamanii, se usureaza mult legatura judetului BV cu sudul.

Quote from: vancouver on August 21, 2018, 12:30:09 AM
Si poate nu-ti place de bucurestenii care vor sa se relaxeze fix toti pe Valea Prahovei. Asta e. Parerea ta.
1. Sunt bucurestean si chiar imi place sa mai dau o tura pe Valea Prahovei
2. Pana acum nu reactionai asa la dispute... :(

Mama proștilor este mereu gravidă... :)